Gå til innhold

Hvordan få adkomst til dette badet med rullestol?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Broren min har en kronisk sykdom og må bruke en liten elektrisk rullestol hjemme. Før brukte han bare rullestol ute, og klarte å gå hjemme, men nå går ikke det lenger. Da ergoterapeuten var hos ham for å skrive søknad på rullestolen ba han henne se på badet og komme med forslag til hvordan han skal kunne komme seg inn dit med rullestolen. Hun hadde ingen forslag den dagen, men sa at hun skulle tenke på det og diskutere med en kollega. Dette var sommeren 2020. 

Vi skjønner at ergoterapeuten har veldig mye å gjøre, og at ting i tillegg ble ekstra vanskelig pga. korona, så vi har forståelse for at det tar litt tid å få hjelp. Ergoterapeuten sier hver gang at hun skal komme tilbake til oss om litt, men at det er lang ventetid nå. Men, broren min får større og større vanskeligheter med å bruke badet, og vi trenger å finne en midlertidig løsning. 
Han min er veldig tålmodig, men jeg ser jo hvor mye krefter det koster ham å komme seg inn og ut av badet.
Jeg vet ikke hva som kan gjøres. Vi hadde en snekker på befaring og spurte om han kunne klare å ordne til noe, men han kunne ikke se andre løsninger enn at badet rives og så bygges på nytt. Hvis badet må rives, så trenger vi uansett ergoterapeut for å søke om tilskudd til rullestolvennlig bad. Så det ligger nok et stykke frem i tid, og jeg vil gjerne finne en midlertidig løsning i mellomtiden.
Er det noen smarte folk her som ser hvordan man kan løse dette? 

Her er et bilde jeg har lånt fra nettet som viser hva slags dørterskel det er inn til badet. Jeg har ikke de nøyaktige målene i hodet, men det ser veldig likt ut som på bildet. Rullestolen hans kan forsere hinder på max 3,5 cm, så det er helt umulig å komme opp på denne dørterskelen. Det er en tung elektrisk rullestol, så han kan ikke vippe stolen bakover slik man kan med en manuell stol. image.thumb.jpeg.fc01214d2d7bc455920e9bcb32f03d19.jpeg

Leilighet ligner veldig på denne, bare uten skapet i gangen. Så hvis dere ser for dere at kjøkkenveggen egentlig går der skapdøren er tegnet inn. Det er vannrør i den veggen, så går ikke an å bare rive den veggen.
Gangen er for smal til at han kan snu med rullestolen der, og kan ikke se at det vil være plass til en rampe + plass til å kjøre opp på rampen. Rullestolens lengde er 80 cm, og gangens bredde er 90. Så vi klarer ikke helt å se hvilke midlertidige løsninger som vil være mulig.
På sikt er nok planen å rive badet og bygge nytt, men det kommer til å ta lang tid. Han må spare opp penger til det Husbanken ikke dekker (de dekker kun en andel av kostnadene ved ombygging av bolig), og vi trenger uansett hjelp fra ergoterapeuten med hele søknads- og planleggingsfasen.

Er det noen som klarer å se noen løsning her? 

Leiligheten ellers er veldig fin og ligger ganske sentralt, så han kan fint komme seg til butikk, apotek osv. på egenhånd. Sameiet er også veldig fint, selv om han ikke har bil har han fått egen P-plass til ute-rullestolen, det er stor heis og brede døråpninger. Og han trives godt der, han har en god kamerat i naboblokka som stikker innom ham ganske ofte. Så det hadde vært innmari synd om han må flytte derfra.
Jeg tenker egentlig at det burde være relativt enkelt å finne en løsning på dette, i det store og hele er jo en dørterskel et lite problem, men jeg klarer dessverre ikke se noen løsning. Så håper dere har noen nyttige innspill. Blir takknemlig for alle råd (unntatt å ringe ergoterapeut, for det har vi gjort og vi må bare vente til det blir hans tur 🙂). 

Anonymkode: 05917...9a7

Bilde av plantegning er endret p.g.a. synlig adresse. Perelandra, mod. 

20220331_183815.png

Endret av Perelandra
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sette inn skyvedør til soverommet i stedet for dør? Også lage en rampe? Som en midlertidig løsning

Anonymkode: d54eb...4f8

Skrevet (endret)

En rampe. 

Ser nå at det ikke var plass… nei da vet jeg ikke.

Endret av BobbySocks
AnonymBruker
Skrevet

Lag en rampe inn til badet, og som foreslått over er skyvedør veldig gunstig. 

Anonymkode: c48b2...d78

AnonymBruker
Skrevet

Det er komplett skandale at slike "bagateller" som faktisk har en enorm betydning i hverdagen ikke kan løses kjappere. Det er tydeligvis altfor få ergoterapeuter, d.v.s altfor få stillinger.

Selv har jeg måtte vente i 2,5 år for å bytte ut min eldgamle rullestol. Fra å slite meg ut på å komme meg rundt og følelsen av å bevege meg i seig gjørme så har jeg endelig fått en lett og fin stol som gjør hverdagen utrolig mye enklere. At man skal gå i flere år på å få ordnet slike ting, sier en del om hvor lavt funksjonshemmede fortsatt ligger på prioriteringslista. Vi er dessverre fortsatt en totalt oversett minoritet i dette landet.

Så til saken:

Jeg skjønner godt det blir vanskelig med en rampe da han trenger større svingradius. Her skulle man hatt en Petter Smart-løsning (slik man ser på amerikanske show hvor de renoverer hus for vanskeligstilte), som f.eks en liten hev/senk-rampe han kan rulle inn på som jekkes opp de få centimeterne han trenger for å rulle rett inn. Er sikker på at det kunne vært løst med en relativ enkel mekanisme av en handy smarting.

Anonymkode: f01d3...14c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hev gulvet noen cm? og bytt ut døra på soverommet, evnt hev gulvet på soverommet også

Anonymkode: 35ca4...0f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer han inn dersom terskelen fjernes? Er døra bred nok? Er det plass i gangen til å svinge inn om terskelen er borte?

Anonymkode: e7372...3fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er komplett skandale at slike "bagateller" som faktisk har en enorm betydning i hverdagen ikke kan løses kjappere. Det er tydeligvis altfor få ergoterapeuter, d.v.s altfor få stillinger.

Selv har jeg måtte vente i 2,5 år for å bytte ut min eldgamle rullestol. Fra å slite meg ut på å komme meg rundt og følelsen av å bevege meg i seig gjørme så har jeg endelig fått en lett og fin stol som gjør hverdagen utrolig mye enklere. At man skal gå i flere år på å få ordnet slike ting, sier en del om hvor lavt funksjonshemmede fortsatt ligger på prioriteringslista. Vi er dessverre fortsatt en totalt oversett minoritet i dette landet.

Så til saken:

Jeg skjønner godt det blir vanskelig med en rampe da han trenger større svingradius. Her skulle man hatt en Petter Smart-løsning (slik man ser på amerikanske show hvor de renoverer hus for vanskeligstilte), som f.eks en liten hev/senk-rampe han kan rulle inn på som jekkes opp de få centimeterne han trenger for å rulle rett inn. Er sikker på at det kunne vært løst med en relativ enkel mekanisme av en handy smarting.

Bare for å presisere mitt egent innlegg. Med hev/senk rampe trenger han ikke den ekstra plassen slike man må ha ved en  skrånende rampen for å rulle opp. Så lenge gangen er bred nok til at han kan svinge stolen 360 grader rundt så skal han kunne snu stolen på selve rampen når den er hevet opp. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde gjort følgende som en midlertidig løsning:

Hvis døren til soverommet slår ut i gangen som på tegningen, bytt til skyvedør som henger utenpå veggen på soverommet. Det koster ikke så mye. 
Bygg en forhøyning av gulvet i gangen som starter ved vinkelen i gangen og går mot soverommet. Foran baderomsdøren går det forhøyede gulvet i plan med baderomsgulvet før det skrår ned mot soverommet. Bygg i hele gangens bredde.

Husk at Husbanken kan gi tilskudd til prosjektering av nytt bad:

https://biblioteket.husbanken.no/arkiv/dok/1364/8e3-2001.pdf

• Liker 1
Skrevet

En ting til, send en e-post til ergoterapeutens leder og beskriv situasjonen. Klag på at det brukes uforsvarlig lang tid. Hvis det ikke hjelper, klag til Sivilombudet på lang saksbehandlingstid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bitten68 skrev (1 time siden):

Jeg hadde gjort følgende som en midlertidig løsning:

Hvis døren til soverommet slår ut i gangen som på tegningen, bytt til skyvedør som henger utenpå veggen på soverommet. Det koster ikke så mye. 
Bygg en forhøyning av gulvet i gangen som starter ved vinkelen i gangen og går mot soverommet. Foran baderomsdøren går det forhøyede gulvet i plan med baderomsgulvet før det skrår ned mot soverommet. Bygg i hele gangens bredde.

Husk at Husbanken kan gi tilskudd til prosjektering av nytt bad:

https://biblioteket.husbanken.no/arkiv/dok/1364/8e3-2001.pdf

Akkurat denne løsningen tenkte jeg også å forslå. Tenker det vil være den helt klart enkleste løsningen, og den vil se relativt ok ut også.

Anonymkode: 2cbe7...ce1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil foreslå og lage en rampe. Men soverommet må tas med. Rampen må kanskje dekke større seler av gangen. Nedover mot soverommet, samtidig som man kommer seg greit inn på badet.

Altså det aller beste hadde nok vært å hevet hele gulvet på soverom ut mot gangen, og ha en rampe opp mot det hevede gulvet. Og da enkelt komme seg rett frem mot soverommet, eller svinge inn mot badet. Men vet ikke om dere er klare for en litt større utbygging for å gjøre alt tilgjengelig med rullestol 😅

Anonymkode: 9ce63...3cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk søkt etter en rampe i en type gummi. Den er vinklet. Måler dørkarmen, og kutter da rampen i riktig høyde.

Denne oppdaget jeg hos Hjelpemiddelsentralen da jeg skulle få tilpasset rullestol. 

Screenshot_20220331-175334_Photos.jpg

Anonymkode: 231b9...f3d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...