Gå til innhold

Jeg skal selge en leilighet som er ekstremt kald, bør jeg opplyse om dette i annonsen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurte på om dette er noe jeg bør si fra om til megler? Jeg bor i en gammel leilighet fra 1954 i Oslo, som ligger i første etasje. På vinteren er det så kaldt her at det er helt krise. Jeg har peis da, så hvis jeg får tak i ved så blir det bra temperatur. Har satt inn nye ovner men det er likevel utrolig kaldt her. Det stod ingenting om dette da jeg flyttet inn, og jeg har prøvd å etterisolere selv uten at det hjelper.. 

Siden det er nye regler i forbindelse med salg av bolig fra 2022 så vet jeg ikke hvor mye man må si fra om. Blir kjedelig å få masse krav etter seg i ettertid. 

Anonymkode: a7201...8b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Regler eller ikke,  jeg ville fortalt det uansett. 

Jeg er av de som gjør alt jeg kan for å unngå ubehageligheter, så jeg sørger for at potensielle kjøpere vet hva de får ved å opplyse om alle feil og mangler jeg kjenner til.

Anonymkode: 4a836...9be

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt det. Selv er jeg alltid kald, min leilighet er vanlig temperatur, men jeg fryser ofte så mye at det gjør vondt. Jeg hadde satt veldig pris på om det ble sagt før jeg eventuelt kjøpte en iskald leilighet. 

Anonymkode: cd5a2...877

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er bare å opplyse om at det er isolering fra byggeår i salgsrapporten. Hadde ikke utbrodert det noe mer enn det.

Anonymkode: 5829a...b31

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men du kan skrive leiligheten er behagelig og kjølig i sommervarmen. 

Anonymkode: f17bd...2b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å isolere nedenfra (i kjellertak)? Er det mulig å montere varmepumpe? Hvis ja, ville jeg skrevet det for å veie litt opp. 

Anonymkode: d2120...566

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fortell det til megler så får megler vurdere om det er noe man er pliktig til å oppgi. Dere er pliktig til å oppgi det om noen spør men usikker på om man må oppgi sånt uten at noen spør. Når jeg leter etter leilighet så har jeg alltid i bakhodet at 1 etg er kaldere enn etasjene lenger opp. 

Anonymkode: df487...3f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville informert om at det er en gammel leilighet og isolering er moden for utbedring. Da har ny eier for et hint. 

Anonymkode: 13a2b...e97

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takstmann skriver om isolasjon og behovet for etterisolering i sin rapport og energimerker fra A til G hvor A er veldig bra og G er ganske dårlig. 

Anonymkode: ed9ce...b3a

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du skal vel også oppgi strømforbruket. Det kan kanskje også gi evt kjøpere en indikasjon.

Anonymkode: 64fb7...a7a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei det hadde jeg ikke opplyst om

Anonymkode: b2560...bac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det hadde jeg ikke opplyst om

Anonymkode: b2560...bac

Enig. Man vil jo ha høyest pris. Ville du gitt noen fremmede mennesker på gaten et par hundre tusen for å være snill? Hvis nei, så ikke opplys om unødvendige ting som trekker ned prisen. Ikke lyv, men ikke vær unødvendig ærlig. Skriv isolasjon fra byggeår. 

Anonymkode: 179a6...d26

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært ærlig på åpent spørsmål, men ikke opplyst om det uoppfordret. 

Anonymkode: b9673...ac7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke sagt «leiligheten er ekstremt kald» nei. Hva som er kaldt er jo individuelt, og det er du som synes den er kald. Men byggeår, isolasjon fra byggeår og energimerkingen oppgir du jo, og da har du sagt det. 

Anonymkode: 27bd9...638

• Liker 7
Skrevet

Nei det hadde jeg ikke opplyst om. Isolering mm skal fremkomme i taktsrapporten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk som kjøper kjellerleilighet fra 1950-tallet bør forstå at den er kald, helt uten selger opplyser det. Litt som å kjøpe en 20 år gammel bil, man vet jo at det blir en del reparasjoner. 

Man må jo uansett oppgi energi-klasse og om det er etterisolert.

Dersom kjøper hadde spurt direkte, hadde jeg oppgitt at leilighet ikke er direkte varm på vinteren. Ellers hadde jeg holdt godt kjeft. 

Anonymkode: 40869...93c

• Liker 6
Skrevet

Absolutt ikke!!

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

og jeg har prøvd å etterisolere selv uten at det hjelper.. 

Hva mener du med dette? Har du lektet ut vegger, puttet inn mer isolasjon, byttet vinduer og åpnet etasjeskiller for å bytte ut stubbloftsleire med skikkelig isolasjon? Isåfall, hva gjorde du med dampsperre? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Takstmann skriver om isolasjon og behovet for etterisolering i sin rapport og energimerker fra A til G hvor A er veldig bra og G er ganske dårlig. 

Anonymkode: ed9ce...b3a

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Enig. Man vil jo ha høyest pris. Ville du gitt noen fremmede mennesker på gaten et par hundre tusen for å være snill? Hvis nei, så ikke opplys om unødvendige ting som trekker ned prisen. Ikke lyv, men ikke vær unødvendig ærlig. Skriv isolasjon fra byggeår. 

Anonymkode: 179a6...d26

Faen å griskt, ikke alle forstår hva det betyr. Jeg har en sykdom som gjør at jeg må unngå kulde for all pris, jeg hadde blitt knust om jeg kjøpte en leilighet som beskrives som ekstremt kald, og fant ut at jeg skulle skjønt det selv basert på takstmann rapporten. Det er bare en måte å indirekte opplyse og håpe at ingen merker det før en har solgt!  

Anonymkode: 1b04e...f3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Faen å griskt, ikke alle forstår hva det betyr. Jeg har en sykdom som gjør at jeg må unngå kulde for all pris, jeg hadde blitt knust om jeg kjøpte en leilighet som beskrives som ekstremt kald, og fant ut at jeg skulle skjønt det selv basert på takstmann rapporten. Det er bare en måte å indirekte opplyse og håpe at ingen merker det før en har solgt!  

Anonymkode: 1b04e...f3c

Hvis man ikke forstår hva det betyr så burde man kanskje ikke betale flere millioner for det heller. 

Anonymkode: 706b5...01b

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...