Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har erfaring med rifter grad 3b etter fødsel? Jeg har hatt kjempevondt i "klippesåret" og har nesten ikke klart å sitte på snart 4 uker. Dette såret har ikke grodd ordentlig enda, da sting har løsnet. Har vært på kontroll på sykehuset for dette to ganger, fått beskjed om at det bare skal få gro i fred. 

Men i det siste har jeg hatt kjempevondt i endetarmen i tillegg, og det plager meg nesten mer fordi det har ikke vært vondt der før nå... konstant sånt "trykk" og det blør hver gang jeg er på do. Kjennes ut som et sår som har sprukket opp igjen der og.. 

Er det noen som har erfaring med noe av det samme? Hvor lang tid tar det før sårene gror? Jeg skal på 6 ukerskontroll om 2 uker, men ville høre hva andres erfaringer er rundt dette. 

Anonymkode: 2f202...eb5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt kontakt med sykehuset igjen med de symptomer du beskriver med endetarmen. 

Anonymkode: be633...ffb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det noen her som har erfaring med rifter grad 3b etter fødsel? Jeg har hatt kjempevondt i "klippesåret" og har nesten ikke klart å sitte på snart 4 uker. Dette såret har ikke grodd ordentlig enda, da sting har løsnet. Har vært på kontroll på sykehuset for dette to ganger, fått beskjed om at det bare skal få gro i fred. 

Men i det siste har jeg hatt kjempevondt i endetarmen i tillegg, og det plager meg nesten mer fordi det har ikke vært vondt der før nå... konstant sånt "trykk" og det blør hver gang jeg er på do. Kjennes ut som et sår som har sprukket opp igjen der og.. 

Er det noen som har erfaring med noe av det samme? Hvor lang tid tar det før sårene gror? Jeg skal på 6 ukerskontroll om 2 uker, men ville høre hva andres erfaringer er rundt dette. 

Trykk er hemoroider sannsynligvis. Helt grusomt. Hadde også veldig vondt da jeg satt lenge etter grad 2-sår.

Anonymkode: bf972...6d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde rift grad 3B og smertene var stort sett borte etter en ukes tid (kjente det selvfølgelig, men ikke smerter). Mulig jeg har glemt at jeg gikk på noe smertestillende, men husker at jeg syntes det var rart hvor fort jeg følte meg bedre. Satt i grønnsåpevann en god periode for å unngå infeksjon. 

Anonymkode: 1ac12...051

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også 3B. Kunne ikke sitte skikkelig på to måneder og det å gå på do var vel et mareritt i tre mnd. Gikk mye på lakserende midler. Husker at hele området var ømt og vondt. Etter 4 måneder så følte jeg vel at ting begynte å gå i orden. 

Men ville sjekket om du har en hemoroide eller noe som plager deg ekstra. 

Anonymkode: 84158...700

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fødte for akkurat ett år siden, ble klippet og fikk rift grad 3a. Sting gikk opp en uke etter fødsel, og ble sydd på nytt i narkose. De sa at de som oftest ikke gjorde dette, men lot det gro fra bunnen. Deretter fikk jeg også infeksjon i et sting.

Jeg hadde vondt for å sitte i 4 mnd, og samme med trange bukser. Hvis jeg gikk i dongeri, og området kom i «klem. Var inn og ut av sykehuset ørten ganger pga dunkende smerter, brennende og sviende følelse lang klippet, og smerter i endetarmen. Og sånn trykk/spreng i endetarmen, og svie etter avføring. Fikk etter en stund påvist en såkalt fissur, dvs et lite sår inni endetarmen. Men lege sier det er borte nå, men sliter fortsatt med svie, at det føles stramt, og ubehagelig. Har ikke hemoroider. 

Ville kontaktet gynekolog og bare fått en sjekk. Sannsynlegvis er det ingenting galt, annet enn at det må leges. En sånn rift er et traume for underlivet, og kan ta laaaang tid å bli bra fra. Som gravid får man høre fra jordmødre at dersom man revner, så syr de bare, og man er god som ny. Og at innen 6 uker er man tilnærmet bra. Vel, det er langt fra sannheten for alle. 

Dra til gynekolog, og krev en sjekk :-)

Anonymkode: 12fa8...138

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en grad 4 rift, og kjenner igjen dette trykket når jeg sitter på do. Fikk også en hemoroide som blødde en gang, men denne kjentes mer som en spiss ting i rumpehullet. Tror ikke jeg greide å sitte så mye av gangen etter 4 uker, så jeg lå mye. Hadde fått beskjed om å ligge så mye som mulig for å unngå press på bekkenbunnen. Gikk vel også på paracet etter 4 uker. Men hvis du blør hver gang du er på do bør det kanskje sjekkes, hos fastlegen evt?

Vær nøye med å ikke få hard avføring! Bruk lactulose, spis fiberrik kost + mye vann! Prøv å gå jevnlig på do. Ta med deg baby på do (bæresjal/vippestol/fanget) så du slipper å stresse med å bli ferdig. Dette hjalp mye ift min hemoroide. Å presse og stresse på do er ikke bra!

Anonymkode: a54ad...0ee

AnonymBruker
Skrevet

Ble klippet og revnet grad 3A, og hadde store, daglige smerter i over tre mnd. Derfra gikk det veeeeeeeeeeeldig sakte over. Hadde nok smerter i rundt et år, men mindre og mindre med tiden. Tok masse lakserende og masse smertestillende første månedene. 

Med det sagt; ungen er 2,5 år nå og jeg kjenner ennå at det river i arrene og jeg blir raskt øm hvis jeg står/sitter på huk feks. 

Anonymkode: 71388...371

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ble klippet og revnet grad 3A, og hadde store, daglige smerter i over tre mnd. Derfra gikk det veeeeeeeeeeeldig sakte over. Hadde nok smerter i rundt et år, men mindre og mindre med tiden. Tok masse lakserende og masse smertestillende første månedene. 

Med det sagt; ungen er 2,5 år nå og jeg kjenner ennå at det river i arrene og jeg blir raskt øm hvis jeg står/sitter på huk feks. 

Jeg som skrev over her med grad 3a. Var samme her også, det føltes aldri som det verste skulle gi seg😵💫 Selv ett år etter nå, så kjenner jeg en del. Har nesten bare slått meg til ro med at det aldri bli helt som før…🥴

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg som skrev over her med grad 3a. Var samme her også, det føltes aldri som det verste skulle gi seg😵💫 Selv ett år etter nå, så kjenner jeg en del. Har nesten bare slått meg til ro med at det aldri bli helt som før…🥴

Huff ja, det var vondt lenge 🤯 

Jeg skal ikke klage altså - jeg har kontroll på alle funksjoner, sexlivet er bra og jeg har ikke vondt lenger. Men jeg også tviler sterkt på at det blir 100% igjen, siden jeg etter 2,5 år fortsatt kjenner det godt 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fødte for akkurat ett år siden, ble klippet og fikk rift grad 3a. Sting gikk opp en uke etter fødsel, og ble sydd på nytt i narkose. De sa at de som oftest ikke gjorde dette, men lot det gro fra bunnen. Deretter fikk jeg også infeksjon i et sting.

Jeg hadde vondt for å sitte i 4 mnd, og samme med trange bukser. Hvis jeg gikk i dongeri, og området kom i «klem. Var inn og ut av sykehuset ørten ganger pga dunkende smerter, brennende og sviende følelse lang klippet, og smerter i endetarmen. Og sånn trykk/spreng i endetarmen, og svie etter avføring. Fikk etter en stund påvist en såkalt fissur, dvs et lite sår inni endetarmen. Men lege sier det er borte nå, men sliter fortsatt med svie, at det føles stramt, og ubehagelig. Har ikke hemoroider. 

Ville kontaktet gynekolog og bare fått en sjekk. Sannsynlegvis er det ingenting galt, annet enn at det må leges. En sånn rift er et traume for underlivet, og kan ta laaaang tid å bli bra fra. Som gravid får man høre fra jordmødre at dersom man revner, så syr de bare, og man er god som ny. Og at innen 6 uker er man tilnærmet bra. Vel, det er langt fra sannheten for alle. 

Dra til gynekolog, og krev en sjekk 🙂

Ja, de glatter veldig over det. "Neiiida, det går så fint. Du får coaching på når du skal presse og når du skal holde igjen! De er så flinke til å støtte når hodet står i åpningen altså! Og hvis det revner littegranne så syr de bare."

Følte meg lurt, rett og slett! Og null instruksjoner etterpå for hvordan stingene skal behandles og når man bør søke hjelp for å få dem sjekket hvis noe virker å være galt.

Anonymkode: cb72a...d51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, de glatter veldig over det. "Neiiida, det går så fint. Du får coaching på når du skal presse og når du skal holde igjen! De er så flinke til å støtte når hodet står i åpningen altså! Og hvis det revner littegranne så syr de bare."

Følte meg lurt, rett og slett! Og null instruksjoner etterpå for hvordan stingene skal behandles og når man bør søke hjelp for å få dem sjekket hvis noe virker å være galt.

Som jeg skulle skrevet det selv ja! Føler meg lurt, var helt i sjokk etter fødsel. Her var det seteleie i tillegg, og mista rier helt pga epidural, og riedrypp hjalp ingenting. Mens 1 jordmor og 2 leger sto og jabbet, mens jeg lå der med bena i benholdere, og ikke ga meg noen veiledning på pressing. Det eneste som kom var en trussel om keisersnitt, om babyen ikke snart var ute. Pressa på meg hematom, og sprengte alle blodkar på øynene. 

Og som du sier, INGEN instruksjoner ifm sting og hvordan forholde seg til dette. Måtte gråte meg til en kontroll da stingene gikk opp, og endte som sagt rett i narkose,

Her er jeg lovet keisersnitt - OM det da blir noen flere unger på oss….

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Generelt lite info om hvor tøff påkjenning en fødsel faktisk kan være. Føler det nesten fortsatt er litt tabu. Det blir liksom ikke snakket om. Sikkert for å få folk til å fortsette å føde.. neida. Men. Jeg ville masa på sykehus/lege som faen hvis du fortsatt er plaget og har det vondt. 

Anonymkode: 28c83...130

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Som jeg skulle skrevet det selv ja! Føler meg lurt, var helt i sjokk etter fødsel. Her var det seteleie i tillegg, og mista rier helt pga epidural, og riedrypp hjalp ingenting. Mens 1 jordmor og 2 leger sto og jabbet, mens jeg lå der med bena i benholdere, og ikke ga meg noen veiledning på pressing. Det eneste som kom var en trussel om keisersnitt, om babyen ikke snart var ute. Pressa på meg hematom, og sprengte alle blodkar på øynene. 

Og som du sier, INGEN instruksjoner ifm sting og hvordan forholde seg til dette. Måtte gråte meg til en kontroll da stingene gikk opp, og endte som sagt rett i narkose,

Her er jeg lovet keisersnitt - OM det da blir noen flere unger på oss….

Det er helt på trynet :( Også er holdningen man møter stort sett at man har urealistiske forventninger og at man måtte jo bare regne med at underlivet ikke blir helt som før. Før fødsel: Det går så fint atte, de fleste blir som før! Etterpå: Hehe ja, nå har du mammatiss, sånn er det. 

Alle plagene og bekymringene rundt underlivsskadene har vært det verste med hele greia, synes jeg. Mannen min ønsker seg flere barn men helt ærlig så kvir jeg meg veldig for det og det er hovedsakelig på grunn av at jeg er så veldig redd for en repeat av denne opplevelsen. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger! skjønner det er ulike erfaringer og at man ofte "bare" må ta tiden til hjelp. Ringte sykehuset i dag og de sa "ja, det er jo en påkjenning å føde. Det kan være en hemoroide, det er nok ikke riften som har løsnet. Ring fastlegen." Følte meg så liten når jeg la på. Men har ringt fastlegen. 

Enig med flere her, det er litt sånn at man blir sydd igjen også skal alt bli bra. Ta en tur til fysioterapeut i slengen også er man good to go så fort man har fått time hos dem🙃 

Alt jeg vil er å gå en god tur med vogna, og begynne å trene igjen når det har gått 6-8 uker😅 

Takk for alle svar, litt godt å vite at man ikke er alene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for tilbakemeldinger! skjønner det er ulike erfaringer og at man ofte "bare" må ta tiden til hjelp. Ringte sykehuset i dag og de sa "ja, det er jo en påkjenning å føde. Det kan være en hemoroide, det er nok ikke riften som har løsnet. Ring fastlegen." Følte meg så liten når jeg la på. Men har ringt fastlegen. 

Enig med flere her, det er litt sånn at man blir sydd igjen også skal alt bli bra. Ta en tur til fysioterapeut i slengen også er man good to go så fort man har fått time hos dem🙃 

Alt jeg vil er å gå en god tur med vogna, og begynne å trene igjen når det har gått 6-8 uker😅 

Takk for alle svar, litt godt å vite at man ikke er alene.

Uff, frustrerende! Vanskelig å vite altså, både om det er normalt, om man bare skal godta det, hva man kan forvente av hjelp. 

En venninne hadde lenge store smerter i arret etter klipp. Hun tok smertestillende og gikk ut på tur likevel. Etterhvert viste det seg at hun hadde utviklet vulvodyni 😕 Vanskelig å vite hvorfor det ble sånn, selvfølgelig. Men tror at det er lurt å lytte til kroppen, som oftest har vi smerter av en grunn. Det er ikke alltid gunstig å presse seg gjennom det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...