Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva tenker du om de under 25 med kroniske sykdommer som ikke kan behandles til økt arbeidsevne? Skal de sitte hjemme hos mamma og pappa og vente på å bli 25 slik at de er verdt noe? Ikke alle uføretrygdede under 25 sliter med psyken. Jeg er enig med deg ang psykiatrien, men folk glemmer at unge mennesker kan ha andre sykdommer som ikke har noe med psykiatrien å gjøre. 

Anonymkode: 083c5...06d

Absolutt ikke det jeg mener. Jeg er selv kronisk syk, har arvet av far. Ble selv veldig syk i slutten av 30 årene og fikk bare tilbud om aap, medisinsk hjelp har ikke Norge råd til. Det førte til uføretrygd. Da min far ble veldig syk i 30 årene, på 80- tallet, fikk han masse hjelp av det som da het trygdekontoret , så han klarte og stå i jobb til han ble alderspensjonist. Nå har jeg selv klart og bli bedre på egen hånd og jobber 60% og er veldig fornøyd og glad for det, i den tiden vi lever i. ( som pappa sier « tenk om jeg hadde vært ung i dag a, da hadde jeg blitt uføretrygda. Det hadde vært tøft for meg, men tenk på alle millionene de hadde tapt på det a) 

samtidig skjønner jeg at det er er noen som er så syke at de ikke kan hjelpes tilbake i jobb, og jeg mente IKKE og shame dem på noen måte, for dem er det alt for vanskelig og få uføretrygd . De skal ikke sitte i en årelang papirmølle og ha det kjipt. 
jeg nevnte psykiatrien fordi det har blitt nærmest umulig. De under 25 som er så syke at det ikke finnes behandling som gir økt arbeidsevne og må bo hjemme hos mamma og pappa og føle at de ikke er verdt noe.. tror du de plutselig kan stå bakerst i køen for og komme inn på dps etter år med venting på uføre? Altså få en tillegsykdom av et system som gjør folk sykere? Det og få fart på generell legehjelp vil også få fart på avklaring, slik at de som skal ha uføretrygd får det raskere, og de som det finnes mulighet for bedring med restarbeidsevne kan få hjelp til og jobbe ,og feks gradert ufør. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: b3ac1...994

• Hjerte 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du skreiv at trådstarter var desperat og at trådstarter laget en uførehets tråd. Noe som ikke gir er sant eller gir mening i det heletatt. Det du driver på med her er brukerangrep for noe som ikke har skjedd.

Anonymkode: 05220...aef

Det virker litt desperat når en finner « aktuelle» artikler fra ti år tilbake, for og starte debatt om historie. Han fikk det jo som han ville, og hvordan gikk det? Jo, det har blitt ennå flere unge som står utenfor arbeid. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det mener Borten Moe, hva mener dere? Bør det være vanskeligere å få uføretrygd?

Borten Moe har tydeligvis ikke stått i en uføreprosess, og fått kjent den på kropp og sinn, med allerede nedsatt helse! 

Jeg er så lei av at folk som ikke aner hvordan ting er eller føles skal mene noe om det, bare fordi "tallene" viser noe. 

Det er så unyansert at jeg får fnatt. 

Ironisk nok hadde ikke Borten Moe noe forslag heller til løsning. Med andre ord, hans utspill var bare pjatt. 

Her har Borten Moe nyansene han glemte:
Uføretallene er symptomene på et samfunn, arbeidsliv, utdanningsforløp, prestsasjonspress, helsetjeneste, forskningsprioriteringer og myndighetenes styringer som ikke fungerer, og IKKE kun at uføreprosessen er for lett. 

Edit: Ser TS har hentet opp en urgammel artikkel for å skape seg en debatt om uføretrygd, men innlegget mitt står godt likevel. 

Endret av Ctrl
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis folk hadde brukt like mye energi på å "ta" rikpeisene som de bruker på å "ta" de syke og svake så hadde vi kanskje kommet lengre her i landet.

Hva med staten? Og alle sløvtassene som sitter der og bruker penger som om penger grodde på trær. Kanskje, bare kanskje, hvis staten hadde tenkt litt mer over hva de holdt på med - så hadde man kunnet prioritere de syke og trengende?

Fra sløseriombudsmannen: Dette er liste over ting politikerne sløser bort dine skattepenger på.

20 millioner for å flytte gress
• 12 millioner for å telle 12.000 reinsdyr
• 240 millioner for å ikke forstyrre to ugler
• 830.000 for å lyse opp Rådhuset med Ukrainas farger
• 400.000 til ei for å knytte relasjoner til laks og beføle dem sensuelt
• 140 millioner for en barnehage ingen vil ha
• 3,75 millioner for en gulldass som ikke kan brukes vinterhalvåret
• 1,5 millioner for en badstue i Tokke
• 3,4 millioner for et flytende handicaptoalett man ikke kommer til med i rullestol
• 400.000 for ODD-fotballfest
• 3 millioner for kikketårn til sjøorm i Seljord
• 998.000 til klimaskryt fra “influencere”
• 700.000 til to tusen malingsflekker på asfalten som regnet bort
• 37 millioner til en som spruter maling ut rumpa
• 5 millioner for å redesigne logoen til Vinmonopolet uten at det synes

NEI HER PÅ KG SÅ ER DET DE SYKE SOM SVINDLER NORGE.
TVING DE UT I JOBB
DET ER MINE SKATTEPENGER . MIIIINE

Altså. Ts. Har du noen gang tenkt over at sånne folk som deg kanskje har pittelitt feil fokus på ting? Kanskje ditt verdensbilde trenger en liten justering i ny og ned?

Anonymkode: 8c55e...c1d

• Liker 6
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Lurer litt på de som "kjemper" mot Nav i årevis. Hvis man er syk og legen er enig, så er det en smørbrødliste man går igjennom for å bli ufør. Nav avslår ikke søknader så lenge det ikke er tvil om varig, alvorlig sykdom. Hilsen 50% ufør.

Anonymkode: 673d5...a1f

Fint at det ikke var sånn for deg, men for mange andre er det ikke sånn at Nav godkjenner til tross for at leger og sykehus fastslår at det ikke er tvil om varig og alvorlig sykdom. Det er for eksempel mange diagnoser Nav ikke har nok kunnskap om og som de tror at kan bli bedre, og hvor de krever nye behandlinger i en evig dans til tross for at det er godt dokumentert at behandling ikke hjelper eller til og med gjør en verre. Dette kommer av holdninger mange Navansatte har til syke om at det bare er å ta seg sammen eller at man ikke er så syk som man er, holdninger som også gjenspeiles fra enkelte i denne tråden. Det betyr ikke at det er rett bare fordi noen tror det om andres helse. I min sak så var det 3 sykehus, 8 uavhengige legespesialister, 2 forskjellige fysioterapeuter og 3 rehabiliteringssentere som dokumentere at jeg var varig syk og for syk til å jobbe, i tillegg var jeg hos 2 psykologspesialister som utelukket at jeg hadde psykiske problemer som var medvirkende og som kunne behandles så jeg ble fysisk frisk (slik nav påstod fordi de hadde for lite kunnskap om diagnosen min og bare synset), og i tillegg var hadde leder i Navs egen arbeidsutprøvingssted dokumentert at jeg ble hentet der med ambulanse på dag 4 i arbeidsutprøving men enda måtte jeg kjempe mot nav i mange år til. 

Anonymkode: 4df2d...258

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis folk hadde brukt like mye energi på å "ta" rikpeisene som de bruker på å "ta" de syke og svake så hadde vi kanskje kommet lengre her i landet.

Hva med staten? Og alle sløvtassene som sitter der og bruker penger som om penger grodde på trær. Kanskje, bare kanskje, hvis staten hadde tenkt litt mer over hva de holdt på med - så hadde man kunnet prioritere de syke og trengende?

Fra sløseriombudsmannen: Dette er liste over ting politikerne sløser bort dine skattepenger på.

20 millioner for å flytte gress
• 12 millioner for å telle 12.000 reinsdyr
• 240 millioner for å ikke forstyrre to ugler
• 830.000 for å lyse opp Rådhuset med Ukrainas farger
• 400.000 til ei for å knytte relasjoner til laks og beføle dem sensuelt
• 140 millioner for en barnehage ingen vil ha
• 3,75 millioner for en gulldass som ikke kan brukes vinterhalvåret
• 1,5 millioner for en badstue i Tokke
• 3,4 millioner for et flytende handicaptoalett man ikke kommer til med i rullestol
• 400.000 for ODD-fotballfest
• 3 millioner for kikketårn til sjøorm i Seljord
• 998.000 til klimaskryt fra “influencere”
• 700.000 til to tusen malingsflekker på asfalten som regnet bort
• 37 millioner til en som spruter maling ut rumpa
• 5 millioner for å redesigne logoen til Vinmonopolet uten at det synes

NEI HER PÅ KG SÅ ER DET DE SYKE SOM SVINDLER NORGE.
TVING DE UT I JOBB
DET ER MINE SKATTEPENGER . MIIIINE

Altså. Ts. Har du noen gang tenkt over at sånne folk som deg kanskje har pittelitt feil fokus på ting? Kanskje ditt verdensbilde trenger en liten justering i ny og ned?

"Sånne folk som deg"? Folk som spør et vanlig spørsmål? Ta deg en rosinbolle.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Sånne folk som deg"? Folk som spør et vanlig spørsmål? Ta deg en rosinbolle.

Ok, det var kanskje litt feil formulert. Beklager til TS. Men det er en ukultur på KG der det stadig vekk skal rakkes ned på uføretrygdede. Hets og fordommer og innlegg som skal provosere. Det var disse folkene jeg tenkte på. Ts stilte et uskyldig spørsmål og jeg svarte alt for kjapt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig!

Det burde ikke være mulig å få innvilget varig ufør av psykiske grunner (varig ufør betyr at helsevesnet anser det som usasnylig at du blir frisk - alle kan bli friske av psykiske problemer. 

Det burde ikke være mulig å bli ufør før man faktisk har prøvd seg gjentatte ganger i arbeidslivet, og ulike former for arbeid (selvfølgelig unntak, men de er få). 

Anonymkode: 7b0cd...09b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt enig!

Det burde ikke være mulig å få innvilget varig ufør av psykiske grunner (varig ufør betyr at helsevesnet anser det som usasnylig at du blir frisk - alle kan bli friske av psykiske problemer. 

Det burde ikke være mulig å bli ufør før man faktisk har prøvd seg gjentatte ganger i arbeidslivet, og ulike former for arbeid (selvfølgelig unntak, men de er få). 

Du har veldig dårlig kunnskap om psykisk sykdom, det handler om mer enn lette depresjoner og litt sosial angst.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig!

Det er ikke mulig heller. Du må ha en diagnose som ikke kan kureres. 

Anonymkode: 607e2...8fb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt enig!

Kunne du tenkt deg og ansette eller jobbe med tungt psykisk syke? 

AnonymBruker
Skrevet
laPistola skrev (12 minutter siden):

Absolutt ikke det jeg mener. Jeg er selv kronisk syk, har arvet av far. Ble selv veldig syk i slutten av 30 årene og fikk bare tilbud om aap, medisinsk hjelp har ikke Norge råd til. Det førte til uføretrygd. Da min far ble veldig syk i 30 årene, på 80- tallet, fikk han masse hjelp av det som da het trygdekontoret , så han klarte og stå i jobb til han ble alderspensjonist. Nå har jeg selv klart og bli bedre på egen hånd og jobber 60% og er veldig fornøyd og glad for det, i den tiden vi lever i. ( som pappa sier « tenk om jeg hadde vært ung i dag a, da hadde jeg blitt uføretrygda. Det hadde vært tøft for meg, men tenk på alle millionene de hadde tapt på det a) 

samtidig skjønner jeg at det er er noen som er så syke at de ikke kan hjelpes tilbake i jobb, og jeg mente IKKE og shame dem på noen måte, for dem er det alt for vanskelig og få uføretrygd . De skal ikke sitte i en årelang papirmølle og ha det kjipt. 
jeg nevnte psykiatrien fordi det har blitt nærmest umulig. De under 25 som er så syke at det ikke finnes behandling som gir økt arbeidsevne og må bo hjemme hos mamma og pappa og føle at de ikke er verdt noe.. tror du de plutselig kan stå bakerst i køen for og komme inn på dps etter år med venting på uføre? Altså få en tillegsykdom av et system som gjør folk sykere? Det og få fart på generell legehjelp vil også få fart på avklaring, slik at de som skal ha uføretrygd får det raskere, og de som det finnes mulighet for bedring med restarbeidsevne kan få hjelp til og jobbe ,og feks gradert ufør. 

Jeg er helt enig med deg ang psykiatrien, og det er ingen tvil om at mange som havner i nav systemet pga andre sykdommer ender opp med psykiske tilleggsdiagnoser pga prosessen. Jeg er generelt enig med deg i uføretrådene, ville bare høre ang denne ene tingen. Det er mye fordommer mot de unge syke, både i samfunnet og i møte med nav og det er en ekstra belastning.

Nå havnet ikke jeg i prosessen selv før jeg var nesten 26 år fordi jeg kjempet mot min kroniske fysiske diagnose i mange år, men ser jo at mange av årene har jeg kjempet meg dårligere ved å stå i fulltidsstudier og jobb. Jeg har hatt mye tilrettelegging via foreldre for å komme meg gjennom. Hos meg er det ikke mer å gjøre, men jeg måtte gjennom psykisk behandling fordi sorgen var så stor da jeg ble langtidssykmeldt at jeg fikk moderat depresjon. Dette brukte nav mot meg i 3 år og lurte på om jeg ikke bare var litt deprimert og om det kanskje sto på viljen for jeg var jo så ung? Alle spesialister var uenige, og jeg er heldigvis ferdig nå, men å bli møtt med en slik holdning av så mange veiledere etter mange år mot min egen sykdom og drøm om PhD og forskningsarbeid gjør at jeg ønsker å belyse hvordan man blir møtt som ung og syk. 

Ingen ønsker å ha en kronisk sykdom, og i alle fall ikke et begrenset liv. Å bli møtt som om man er lat, uerfaren og har dårlige holdninger gjør en ikke akkurat mindre nedbrutt enn man er pga tap av arbeidsevne. Sjargongen mot de unge i systemet bør skjerpes, før alle som er innom blir psykisk syke i tillegg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fint at det ikke var sånn for deg, men for mange andre er det ikke sånn at Nav godkjenner til tross for at leger og sykehus fastslår at det ikke er tvil om varig og alvorlig sykdom. Det er for eksempel mange diagnoser Nav ikke har nok kunnskap om og som de tror at kan bli bedre, og hvor de krever nye behandlinger i en evig dans til tross for at det er godt dokumentert at behandling ikke hjelper eller til og med gjør en verre. Dette kommer av holdninger mange Navansatte har til syke om at det bare er å ta seg sammen eller at man ikke er så syk som man er, holdninger som også gjenspeiles fra enkelte i denne tråden. Det betyr ikke at det er rett bare fordi noen tror det om andres helse. I min sak så var det 3 sykehus, 8 uavhengige legespesialister, 2 forskjellige fysioterapeuter og 3 rehabiliteringssentere som dokumentere at jeg var varig syk og for syk til å jobbe, i tillegg var jeg hos 2 psykologspesialister som utelukket at jeg hadde psykiske problemer som var medvirkende og som kunne behandles så jeg ble fysisk frisk (slik nav påstod fordi de hadde for lite kunnskap om diagnosen min og bare synset), og i tillegg var hadde leder i Navs egen arbeidsutprøvingssted dokumentert at jeg ble hentet der med ambulanse på dag 4 i arbeidsutprøving men enda måtte jeg kjempe mot nav i mange år til. 

Anonymkode: 4df2d...258

Ja jeg har hørt det. Men kan det ikke av og til være en grunn for at det settes tvil? Og er uførekandidaten veldig ung er jeg for at man prøver absolutt alt før trygd innvilges.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt enig!

Du vet det er forskjell på psykiske problemer og psykiske lidelser?

Anonymkode: c0450...3c4

• Liker 3
Skrevet

Jeg finner det fascinerende hvor mye kunnskap mange som aldri har gått igjennom prosessen har om dette. Har aldri søkt uføretrygd, men «vet» at det er gruelig enkelt. Jeg lurer litt på disse… hvordan vet de at det er så enkelt når de aldri har søkt? 

Ingen jeg kjenner som er ufør, syntes det var en enkel prosess. Verken praktisk eller emosjonelt… men de som har vært igjennom dette har logisk nok mindre de skulle ha sagt enn de som har følt seg frem til fakta i saken 🙄

• Liker 3
  • Nyttig 3
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg ang psykiatrien, og det er ingen tvil om at mange som havner i nav systemet pga andre sykdommer ender opp med psykiske tilleggsdiagnoser pga prosessen. Jeg er generelt enig med deg i uføretrådene, ville bare høre ang denne ene tingen. Det er mye fordommer mot de unge syke, både i samfunnet og i møte med nav og det er en ekstra belastning.

Nå havnet ikke jeg i prosessen selv før jeg var nesten 26 år fordi jeg kjempet mot min kroniske fysiske diagnose i mange år, men ser jo at mange av årene har jeg kjempet meg dårligere ved å stå i fulltidsstudier og jobb. Jeg har hatt mye tilrettelegging via foreldre for å komme meg gjennom. Hos meg er det ikke mer å gjøre, men jeg måtte gjennom psykisk behandling fordi sorgen var så stor da jeg ble langtidssykmeldt at jeg fikk moderat depresjon. Dette brukte nav mot meg i 3 år og lurte på om jeg ikke bare var litt deprimert og om det kanskje sto på viljen for jeg var jo så ung? Alle spesialister var uenige, og jeg er heldigvis ferdig nå, men å bli møtt med en slik holdning av så mange veiledere etter mange år mot min egen sykdom og drøm om PhD og forskningsarbeid gjør at jeg ønsker å belyse hvordan man blir møtt som ung og syk. 

Ingen ønsker å ha en kronisk sykdom, og i alle fall ikke et begrenset liv. Å bli møtt som om man er lat, uerfaren og har dårlige holdninger gjør en ikke akkurat mindre nedbrutt enn man er pga tap av arbeidsevne. Sjargongen mot de unge i systemet bør skjerpes, før alle som er innom blir psykisk syke i tillegg. 

Huff.. jeg fikk diagnosen når jeg var 10, og ble fulgt opp og hjulpet til jeg var ca 25. da var jo egentlig ikke syk, det var forebyggende. Ved siden av fulltidsjobb og deltidsjobb fikk jeg dekket Fysioterapaut, og var på kontroll en gang i året for og at de skulle følge med på utviklingen. Så hadde ikke Norge råd til og følge meg opp lenger. Klarte meg greit med nedtrapping av arbeid i 10 år før det smalt, og da var det ikke hjelp og få, ble og gå på nav kurs og lære og skrive cv 😅 

jeg mente hele tiden at jeg trengte hjelp til og bli bedre og hjelp til og komme tilbake i arbeid, men så ble jeg lagt inn på sykehus og fikk ikke godkjent fraværet fra cv- kurset, for saksbehandler mente sykehus oppholdet ikke var» høvelig « ( du vet, de digger og ha « ikke høvelige» korridorpasienter på ullevall sykehus, så skjønner skepsisen hans ) så da var jeg for syk for aap og måtte søke uføre selv om jeg egentlig ikke ville. Vi har ulike historier, men bedre og raskere legehjelp hadde vært bedre for oss begge. Du skulle hatt ufør raskere, og jeg skulle kommet raskere tilbake i deltidsjobb med en liten ufør %. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke for lett å få uføretrygd. Det er for vanskelig å få rett/nok tilpasning, eller å opprettholde den type stillinger og arbeidsoppgaver som en person med redusert arbeidsevne kan gå inn i. (Disse er blitt effektivisert bort for mange år siden.)

Anonymkode: b6268...660

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, altfor lett. Jeg er selv trygdet og det handlet om et kostnadsspørsmål. Det ble vurdert som billigere å sette meg på uføre enn å bruke 1-2 år med tiltak og oppfølging for å få meg i arbeidslivet.

Anonymkode: 14700...8f3

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du har ikke peiling du. Ja for rusavhengige går det fort og er mye enklere. Men for meg tok det 8 år!

Anonymkode: 23bbd...f45

Her er det visst du som ikke har peiling. Det er ikke lett for en rusavhengig å få uføretrygd. I tillegg blir rusavhengige gjerne dårlig behandlet, også hos NAV. Det er lett å få uføretrygd for godt voksne med klare sykdommer, feks advokaten på 50 som har fått påvist alzheimer. Akkurat sånn som det burde være. Er man i 30-40årene og har uklare sykdommer, typ hodepine, svimmelhet, fibromyalgi, da tar det tid.

Anonymkode: fcfba...a50

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...