AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #21 Skrevet 31. mars 2022 Min erfaring er at de som faktisk er syke får innvilget uføretrygd uten store problemer. De som blir hengende i systemet er de som ikke er så "avklarte", hvorfor man ikke klarer å "avklare" de like lett kan man jo bare spekulere i, som denne tråden egentlig inviterer til. Så jeg ender opp med at de som faktisk er reelt syke får innvilget uføretrygd uten noe stress mens de som kanskje er litt late og ikke ønsker å jobbe blir liggende lenger i systemet. Selvsagt kan ting slå feil i ny og ne og at en som burda ha fått det innvilget bruker lenger tid, men heller det enn frislipp. Er veldig for større restriksjoner når det kommer til uføretrygd, det må vi ha når det er såpass mange som ønsker å leve livet på NAV i stedet for å jobbe i lavtlønnede yrker. Trygda må blir større, ung ufør tillegget vekk og lønna for de lavtlønnede må enda lenger opp for at det skal lønne seg å stå i jobb. Anonymkode: 54a50...bc5 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #22 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er ikke folk gjerne i systemet i over ti år før de får innvilget? Anonymkode: 79e6a...1e9 Jeg var det, til tross for at det ikke var tvil om alvorlig fysisk sykdom i form av MR-bilder. Siden jeg var ung og psykisk frisk så satset de vel på et mirakel🤷🏼♀️Det tok 11 år før de åpnet for at jeg kunne søke om uføretrygd. Anonymkode: 33c34...f03
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #23 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Like lett å få uføretrygd i dag som i 2012. Anonymkode: 05220...aef Nei. Dette var ikke like lett med Erna som med Stoltenberg. Anonymkode: 607e2...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #24 Skrevet 31. mars 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men da må press også legges på arbeidsgivere. Det er håpløst å piske svake søkere når minst halvparten av problemet er at ingen vil ha dem. Det blir som å installere Tinder på telefonen til den keitete tjukke gamergutten med asperger å KREVE at han får seg et ligg. Har ikke helt troa. Anonymkode: 79e6a...1e9 Ja, du har helt klart noen poeng her. Jeg fikk heldigvis avslag på min egen uføresøknad etter videregående. Det var en kjempestor nedtur der og da, men jeg er veldig glad for utdannelsen jeg fikk under det som etterhvert ble hetende AAP. I dag står jeg i deltidsjobb. På veien har jeg sett flere muligheter for arbeid, så ut fra egen erfaring jeg har god tro på at det kan være mulig for flere. Det kan bli enda bedre så klart og det håper jeg at det blir. Anonymkode: feafa...1f2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #25 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg var det, til tross for at det ikke var tvil om alvorlig fysisk sykdom i form av MR-bilder. Siden jeg var ung og psykisk frisk så satset de vel på et mirakel🤷🏼♀️Det tok 11 år før de åpnet for at jeg kunne søke om uføretrygd. Anonymkode: 33c34...f03 Når det tar så lang tid, hva gjør man i mellomtiden? AAP er vel bare for 3-4 år? Anonymkode: 2bdc3...a60
Million Skrevet 31. mars 2022 #26 Skrevet 31. mars 2022 Du vet at folk her er desperate etter å starte ENDA EN uføre-hets tråd når de drar frem 10 ÅR gamle artikler....🙄 18 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #27 Skrevet 31. mars 2022 2 minutter siden, Million said: Du vet at folk her er desperate etter å starte ENDA EN uføre-hets tråd når de drar frem 10 ÅR gamle artikler....🙄 Hvordan i faen er dette hets? Ta deg en bolle. Anonymkode: 05220...aef 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #28 Skrevet 31. mars 2022 Det er blitt vanskeligere, mye vanskeligere en før. Mamma ble ufør når hun var 18, og hadde det vært idag ville hun aldri fått det innvilget. Hun kunne nok blitt satt i en jobb nå, men med 0 utdanning, 0 arbeidserfaring og alderen litt i mot seg med tanke på at hun akkurat ble 60 er det nok ikke mange som ville ansatt henne. Anonymkode: 33302...359 1
Million Skrevet 31. mars 2022 #29 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan i faen er dette hets? Ta deg en bolle. Anonymkode: 05220...aef Åh, slapp av, det vil bli, det vil bli...bare vent! Ingen tråder om uføretrygdede går uten. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #30 Skrevet 31. mars 2022 Det er altfor vanskelig å få uføretrygd skal jeg si deg! Anonymkode: 89b37...ec8 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #31 Skrevet 31. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Når det tar så lang tid, hva gjør man i mellomtiden? AAP er vel bare for 3-4 år? Anonymkode: 2bdc3...a60 Sykmelding, dagpenger, tiltakspenger, sosialhjelp. Mange har også blitt gående på AAP (eller forgjengere som attføring, rehabilitering) i langt mer enn fire år. Innstrammingen kom jo bare for et par år siden, før det kunne det forlenges på ubestemt tid. Anonymkode: 79e6a...1e9
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #32 Skrevet 31. mars 2022 1 minutt siden, Million said: Åh, slapp av, det vil bli, det vil bli...bare vent! Ingen tråder om uføretrygdede går uten. Du skreiv at trådstarter var desperat og at trådstarter laget en uførehets tråd. Noe som ikke gir er sant eller gir mening i det heletatt. Det du driver på med her er brukerangrep for noe som ikke har skjedd. Anonymkode: 05220...aef
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #33 Skrevet 31. mars 2022 Det bør ikke være et system som straffer de som virkelig trenger at det er enkelt. Er man skikkelig sjuk så har man ofte ikke energi eller ressurser til å jobbe seg gjennom systemet. Man kveles sakte men sikkert og kan ha lyst å gi opp. Anonymkode: 997a0...152 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #34 Skrevet 31. mars 2022 Artikkelen er gammel, regler har blitt strammet inn siden da. Så lurer jeg også på hvordan de unge bare skal «skjerpe seg» fordi de er unge? Har man en medfødt kronisk sykdom som påvirker arbeidsevnen så får man liksom ikke gjort så mye med det uansett hvor mye man prøver og ønsker. De som blir uføre grunnet psykiske lidelser kunne i noen tilfeller blitt behandlet, men staten prioriterer ikke psykisk helsehjelp. Den skylden må vi ikke skyve på individene som blir kastet under bussen. Vi får barn langt opp i førtiårene, redder premature helt ned i uke 24 og forventer at alle barna skal være friske? Så har du arbeidsmarkedet, det er mange søkere om få jobber, spesielt de som krever lite utdanning (de syke har ofte ikke kapasitet til utdanning utover det obligatoriske). Hvilken arbeidsgiver velger en med sykdom som kanskje trenger tilrettelegging vs en fleksibel søker med høy arbeidskapasitet? Ikke engang lønnstilskudd fra NAV hjelper med dette problemet. Når søknaden først er innvilget bør vi stole på at det er med rette, det er ingen enkel prosess. Det er heller ikke et ønsket resultat, det er en sorg og skaper et utenforskap ingen ønsker seg. Å være syk er slitsomt, og ofte skamfullt, nok i seg selv. Stigmaet man møter i samfunnet kan bryte en helt ned. Økonomisk så vil pengene omsettes i den norske økonomien så lenge de uføretrygdede oppholder seg i landet. Pengene går til skatter og avgifter, mat, dagligvarer, klær, ting osv som igjen gagner staten pga mva osv. Det er et større problem med de som mottar uføretrygden sin etter utflytting til utlandet. Anonymkode: 083c5...06d 6 1
Gjest laPistola Skrevet 31. mars 2022 #35 Skrevet 31. mars 2022 Jeg er enig med han i at unge under 25 helst ikke burde ha uføretrygd, men heller sagt det slik at det er altfor vanskelig for unge ( og voksne) og få god legehjelp og oppfølging for og bli friske. Spesielt i psykiatrien . Den endringen som har skjedd ( fra feks 90 tallet og til denne gamle artikkelen ) er at en ikke får hjelp til og bli frisk fordi det er lettere, og billigere på kort sikt, og sette folk på aap istedenfor og hjelpe dem og bli friske og arbeidsføre. Det er ikke lett og få innvilget uføretrygd, men for mange får det fordi «hjelpeapparatet” gjør dem sykere istedenfor friskere.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #36 Skrevet 31. mars 2022 laPistola skrev (1 minutt siden): Jeg er enig med han i at unge under 25 helst ikke burde ha uføretrygd, men heller sagt det slik at det er altfor vanskelig for unge ( og voksne) og få god legehjelp og oppfølging for og bli friske. Spesielt i psykiatrien . Den endringen som har skjedd ( fra feks 90 tallet og til denne gamle artikkelen ) er at en ikke får hjelp til og bli frisk fordi det er lettere, og billigere på kort sikt, og sette folk på aap istedenfor og hjelpe dem og bli friske og arbeidsføre. Det er ikke lett og få innvilget uføretrygd, men for mange får det fordi «hjelpeapparatet” gjør dem sykere istedenfor friskere. Hva tenker du om de under 25 med kroniske sykdommer som ikke kan behandles til økt arbeidsevne? Skal de sitte hjemme hos mamma og pappa og vente på å bli 25 slik at de er verdt noe? Ikke alle uføretrygdede under 25 sliter med psyken. Jeg er enig med deg ang psykiatrien, men folk glemmer at unge mennesker kan ha andre sykdommer som ikke har noe med psykiatrien å gjøre. Anonymkode: 083c5...06d 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #37 Skrevet 31. mars 2022 Det er alltid de fra de mest privilegerte miljøene som mener dette. De som aldri har vært syke eller hatt syke tett på seg i vennskapskrets eller familie. Da blir svadaet dems bare synsing og dømming. Og jeg kan på sett å vis forstå at for noen som ikke har evnen til å se dypere så kan det se ut som at en person er frisk eller arbeidsfør fordi du ser vedkommende på butikken en dag, cafe en dag eller ser det blir lagt ut en selfie med håndvekter og yogamatte en gang i blandt. Problemet er at mange tror at dette gjenspeiler hvordan personen lever mens faktum for de som sliter med sykdom og uførhet er at det er kanskje en gang i måneden de klarer å "trene" og at treningen de tar bilde av var over etter tyve løft med 1kg vekter fordi da ble kroppssmertene så uutholdelige også ble de sengeliggende de neste dagene. Den dagen du møter de på butikken er kanskje det eneste de har klart den uken fordi de knapt kan gå resten av resten pga smerter eller fordi deres PTSD er så trigget at de er nødt til å isolere seg for å stabilisere symptomene. Nei, jeg syns ikke det er for lett å få uføretrygd. For meg tok det 11 år og det var de værste og mest suicidale årene i mitt liv. Merk dere at jeg ikke slet psykisk men er ufør pga en alvorlig fysisk sykdom men prosessen med Nav og å ikke bli trodd, å bli presset til arbeidsutprøvinger osv var helt grusom. Nav gjorde meg sykere fysisk og psykisk og hadde jeg ikke blitt utsatt for det presset så hadde jeg hatt utsikter til å i det minste bli bedre med tiden men i stedet ble jeg varig forverret og fungerer utenfor hjemmet mitt max 2 dager i måneden og i hjemme max 10 timer i uka (sittestilende aktivitet, matlaging og dusjing) og resten ligger jeg i sengen i mørkt rom. Både fysisk og psykisk sykdom må samfunnet, Nav og politikere lære seg å stole på legespesialistene og slutte å tvile på hvor syke folk er bare fordi "de ikke ser syke ut" den ene gangen i halvåret du ser de i to minutter. Anonymkode: 4df2d...258 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #38 Skrevet 31. mars 2022 Nei det er generelt IKKE lett å få uførepensjon. Selv kjempet jeg i 20 år, prøvde alt jeg kunne å jobbe og være " normal" men fikk det bare ikke til med mine helseutfordringer. Vet om mange som har vært på samme sted som meg. Aldri hørt en eneste person si det var enkelt eller gikk fort, foruten her på Kvinneguiden såklart 🥴 Men så er det mange troll her også. Anonymkode: 73afa...d8e 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #39 Skrevet 31. mars 2022 Lurer litt på de som "kjemper" mot Nav i årevis. Hvis man er syk og legen er enig, så er det en smørbrødliste man går igjennom for å bli ufør. Nav avslår ikke søknader så lenge det ikke er tvil om varig, alvorlig sykdom. Hilsen 50% ufør. Anonymkode: 673d5...a1f 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #40 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Lurer litt på de som "kjemper" mot Nav i årevis. Hvis man er syk og legen er enig, så er det en smørbrødliste man går igjennom for å bli ufør. Nav avslår ikke søknader så lenge det ikke er tvil om varig, alvorlig sykdom. Hilsen 50% ufør. Anonymkode: 673d5...a1f Det hjelper ikke at lege er enig, man må uansett gjennom arbeidsutprøving. De fleste vil jo klare litt så man må gjerne innom flere yrker og stillingsprosenter. Man må også prøve all mulig behandling selv om lege ikke nødvendigvis synes dette er smart. Anonymkode: 083c5...06d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå