Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det mener Borten Moe, hva mener dere? Bør det være vanskeligere å få uføretrygd?

Anonymkode: 05220...aef

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er i hvert fall alt for mange som går på trygd, det er ikke bærekraftig når en så stor andel av befolkningen ikke jobber

Anonymkode: 679e7...dd0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Artikkelen du linker til er fra 2012..

Anonymkode: 0b2a9...1c4

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Like lett å få uføretrygd i dag som i 2012.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det mener Borten Moe, hva mener dere? Bør det være vanskeligere å få uføretrygd?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke skjønne at så mange ikke har noe arbeidsevne? På meg virker det som om alt for mange unge idag har vondt i vilja, og ikke gidder å bidra til samfunnet! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det har blitt betydelig vanskeligere å få innvilget dette de siste 10 årene.

Anonymkode: f3bed...239

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vis heller til en dagsaktuell artikkel/undersøkelse.

Anonymkode: f3bed...239

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er det nok ikke. De har nok strengere regler nå. :) mange får avslag også.

Anonymkode: 48c8b...c47

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke folk gjerne i systemet i over ti år før de får innvilget? 

Anonymkode: 79e6a...1e9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

For lett å få uføretrygd, generelt sett nei, det er det ikke. Kanskje i enkelttilfeller. 
Tvert i mot er det nok av mennesker som må bruke krefter de ikke har på å få stønader de har krav på. Men det er altfor vanskelig å komme seg ut i jobb igjen de gangene man er heldig og friskner til, og mange gir opp. Omskolering, tilrettelagt arbeid, det finnes nok av tilfeller hvor flere kunne kommet seg ut i jobb (om så bare litt), men man faller mellom to stoler, og blir glemt bort. For mange er unødvendig uføre pga dette alene. 

Anonymkode: e55de...b33

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har ikke peiling du. Ja for rusavhengige går det fort og er mye enklere. Men for meg tok det 8 år!

Anonymkode: 23bbd...f45

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes Borten Moe er en idiot. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om noen som BURDE hatt trygd og ikke får det.

Jeg kjenner også til noen som IKKE burde stått på trygd og fint kunne jobbet som har blitt uføretrygdet i ung alder.

Etter min mening.

Forskjellen: De som har fått trygd er de som vet hvordan de skal «work the system», snakke for seg, stå på krav osv.

De litt mer forsiktige og ressurssvake med alvorlige helseutfordringer som har nok med sin daglige kamp med helsa blir gående i jobber som ødelegger dem mer og mer.

Noe er feil i prosessen.

Anonymkode: 12561...660

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere sier at det er lett har jo null peiling og snakker ut i fra det dere leser av andre som syter at det er lett. For dem som har kronisk sykdom tar det mangen år i fleste tilfeller...

Anonymkode: 23bbd...f45

• Liker 8
Skrevet

Jeg hører sjeldent folk si at prosessen til uføretrygd var enkel. Jeg har dog hørt mange historier om veldig syke mennesker som har blitt sykere fordi de har måttet ofre så mye krefter på å kjempe for en stønad de har rett på. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er grundige undersøkelser og en kamp for å få det og jeg synes prosessen bør være mer innstilt på å gi folk det de trenger.

Er du ikke i stand til å arbeide vil ingen ansette deg og da blir det likevel offentlige midler som må til.

• Liker 4
Skrevet
Miranda Bailey skrev (Akkurat nå):

Jeg hører sjeldent folk si at prosessen til uføretrygd var enkel. Jeg har dog hørt mange historier om veldig syke mennesker som har blitt sykere fordi de har måttet ofre så mye krefter på å kjempe for en stønad de har rett på. 

Eller, det blir feil. Jeg hører ofte folk påstå at det er aaalt for lett å få innvilget uføretrygd. Men dette kommer selvsagt fra mennesker med fordommer som aldri har vært i systemet selv og egentlig ikke har peiling. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har jeg bare 1 spørsmål til deg.

Er du mottaker av uføretrygd?

Hvis nei, da har du ikke peiling på hva du snakker om.

Tok meg 14 år fra første diagnose til uføretrygd ble innvilget, og når det ble innvilget så satt NAV uføretidspunktet til 2 år FØR diagnosen ble satt.

Ja, noen klarer å «lyve» til seg uføretrygd men majoriteten må krangle med NAV og leger som aldri ser dem som pasient og bestemmer ut fra epikriser.

Kom tilbake den dagen du blir syk og havner i klørne til NAV, først da vil du vite hva du prater om og ikke info fra en 10 år gammel artikkel.

Anonymkode: 40493...6cc

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg kan være litt enig er at det bør være "vanskeligere" for enkelte unge. Med det mener jeg at unge mennesker ikke bør gis opp bare fordi de har sykdom eller funksjonshemming. De som kan bør få hjelp til tilrettelegging slik at man kan fullføre utdanning og hjelp til å komme i jobb.

Anonymkode: feafa...1f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det eneste jeg kan være litt enig er at det bør være "vanskeligere" for enkelte unge. Med det mener jeg at unge mennesker ikke bør gis opp bare fordi de har sykdom eller funksjonshemming. De som kan bør få hjelp til tilrettelegging slik at man kan fullføre utdanning og hjelp til å komme i jobb.

Anonymkode: feafa...1f2

Men da må press også legges på arbeidsgivere. Det er håpløst å piske svake søkere når minst halvparten av problemet er at ingen vil ha dem. Det blir som å installere Tinder på telefonen til den keitete tjukke gamergutten med asperger å KREVE at han får seg et ligg. Har ikke helt troa.

Anonymkode: 79e6a...1e9

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...