AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #1 Skrevet 31. mars 2022 Det er mange som ikke møtes før de har fått barn på hver sin kant, og møtes kanskje når det er i grenseland om kan eller vil få felles barn. Jeg er i en slik situasjon og prøver å veie for og mot. Han har et barn fra før, jeg har to. Er i alderen hvor jeg har det veldig travelt om vi skal ha et felles barn. For-argumenter: Vil skape et ekstra, sterkt bånd mellom han og meg. Vil stå sterkere om han dør før meg i forhold til bolig, arv. Vil kunne oppleve det å oppdra et barn sammen, et felles, stort prosjekt. Mot-argumenter: Vil kreve mye tid, og ressurser, å få et nytt barn man starter på scratch med så og si. Aldersforskjellen mellom barna vil bli stor (12, 14 og 21 år...), er det kun negativt? En del mindre egentid og tid til oss som par, i alle fall noen år. Interessert i å høre innspill fra både dere som valgte å ikke få felles barn - og hvorfor det ble slik, og dere som valgte å få felles barn og hvorfor dere valgte dette. Jeg har sikkert utelatt mange argumenter på både for- og mot-siden. Men det viktigste, for å ta frem det, er vel at jeg elsker partneren min veldig høyt og vil tenke det er tungt å aldri få dette båndet mellom oss. Håper det er en del som har mulighet til og vil svare. Dette er et veldig vanskelig dilemma for oss. Anonymkode: 56a65...694
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 31. mars 2022 Altså... et barn redder ikke eller styrker eller sikrer dere noe forhold, dere har jo barn fra før og ingen av de barna reddet deres forrige forhold, det blir ikke noe sterkere bånd mellom dere av en baby som skal brukes for at dere skal komme nærmere hverandre økonomisk og emosjonelt liksom, Herregud. Anonymkode: 6852b...dc5 41 12
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #3 Skrevet 31. mars 2022 Hva ønsker mannen da? Det er ikke nødvendigvis positivt for et forhold å få barn. Kan bli tungt å starte på nytt. Nå har dere jo tid til dere selv og forholdet. Mange jeg kjenner som "bare " har barn på hver sin kant har det helt supert sammen forid de har tid til hverandre Anonymkode: 9b609...225 6 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #4 Skrevet 31. mars 2022 Argumenter mot: utrolig krevende å planlegge og ekstra krevende å planlegge samvær hvis det blir slutt mellom dere også, dårlig gjort overfor barna som bor hos dere på deltid at det spesielle "kjærlighetsbarnet" får ekstra mye tid med begge foreldrene sine, vanskelig å blande familiene når man skaper sjalusi, babytid og våkenetter skaper krangling og dårlig stemning hjemme og kan gjøre at du og partner går fra hverandre. Argumenter for: ingen Anonymkode: e0c06...53b 16 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #5 Skrevet 31. mars 2022 Jeg har aldri og kommer aldri til å skjønne hvorfor folk må ha et kjærlighetsbarn. Hva hvis det blir slutt da? Da er ikke det sterke båndet du snakker om så sterkt lenger. Anonymkode: d80e6...b23 20 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #6 Skrevet 31. mars 2022 Jeg tror ikke et felles barn gjør forholdet verken bedre eller verre. Men når dere allerede er to personer som har klart å få barn med noen dere ikke ønsket å være i et forhold med lenger, så er vel ikke sannsynligheten for at det blir dere for resten av livet den største uansett - begge har jo utvist litt dårlig dømmekraft på det området. Så totalt sett ville jeg frarådet felles barn. Anonymkode: 49371...92d 8 1
Solbriller123 Skrevet 31. mars 2022 #7 Skrevet 31. mars 2022 Argumenter mot: spare 58.8 tonn klimagasser årlig og derved hjelpe klima ved å få færre barn. Så kan du heller fokusere på å gjøre fremtiden muligvis bedre for de barna du allerede har satt til verden... https://www.dn.no/klima/klimapolitikk/university-of-british-columbia/farre-barn-gir-storst-klimaeffekt/2-1-138974 3 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #8 Skrevet 31. mars 2022 Kjærlighetsbarn? Hva var de første barn? Anonymkode: fe8f2...3f8 19 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #9 Skrevet 31. mars 2022 Hvorfor styrker det forholdet? Tror når dere allerede har så store barn, at det er bedre å la være. Med mindre dere begge har veldig lyst på flere barn da. tenker dere får mere tid til å gjøre ting samme nå og utover, enn om det kommer en baby. Anonymkode: 6b983...28c 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #10 Skrevet 31. mars 2022 Nei vett du hva? Her er toget gått. Du skriver ikke noe om hvor lenge dere har vært sammen men dere har barn som er 12,14 og 21 Det vil si de er 13,15 og 22år innen dette barnet blir født. Er jo så den på 22 kan få likt med dere.. Jeg er selv gift igjen og vi hadde 2 barn hver fra hvert vårt forhold. Veldig glad vi ikke fikk flere selv om det i en perfekt verden hadde vært kjekt. Så syns dere skal fokusere på forholdet og de barna dere har jeg Anonymkode: 1b349...994 9 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #11 Skrevet 31. mars 2022 Et barn forsterker ikke nødvendigvis forholdet mellom dere, men det vil definitivt påvirke forholdet. Hvilke vei kan ingen forutsi på forhånd. Om du er redd for at han skal falle fra før deg, så skriver dere samboerkontrakt og har livsforsikring på hverandre (spesielt om dere har felles bolig) slik at barna kan kjøpes ut om det ikke godtas å sitte i uskifte. Anonymkode: 49086...a11 3
Norja Skrevet 31. mars 2022 #12 Skrevet 31. mars 2022 Tenk på alle de andre felles prosjektene dere kan bygge dersom dere ikke får barn! Nye hobbyer, hytte på fjellet og/eller ved vannet, spennende reiser over lengre tid uavhengig av skoleferier, egne hobbyrom i huset eller leiligheten i stedet for barnerom. Dere vil ha mye mer tid til å fokusere på både egne barn og hverandre. Det koster mye mindre å få en advokat til å sette opp en skikkelig samboeravtale og testamenter som sikrer dere begge ved den andres død, enn det det koster å oppdra et barn. 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #13 Skrevet 31. mars 2022 Solbriller123 skrev (11 minutter siden): Argumenter mot: spare 58.8 tonn klimagasser årlig og derved hjelpe klima ved å få færre barn. Så kan du heller fokusere på å gjøre fremtiden muligvis bedre for de barna du allerede har satt til verden... https://www.dn.no/klima/klimapolitikk/university-of-british-columbia/farre-barn-gir-storst-klimaeffekt/2-1-138974 Sier du det samme til folk i Afrika og India som får 10 barn hver? Anonymkode: 56a65...694 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #14 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kjærlighetsbarn? Hva var de første barn? Anonymkode: fe8f2...3f8 Barn man bare fikk fordi det var noe som er/var forventet. Var ikke noe kjærlighet i mitt meningsløse ekteskap i alle fall. Stor tabbe å få de barna. Anonymkode: 56a65...694 1
Gjest Geitis Skrevet 31. mars 2022 #15 Skrevet 31. mars 2022 Det eneste som bør ha noe å si er at begge ønsker ett barn sammen? Barn er ikke ett lim som holder forhold sammen, det vet du jo allerede når begge har barn fra før? Jeg ville ikke satset på flere barn for å skulle sementere forholdet, det må i såfall komme fra en plass hvor dere begge to har ett inderlig ønske om felles barn.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #16 Skrevet 31. mars 2022 Vi er ett par der jeg har barn fra før, han har ikke. Han ønsker seg barn og jeg ønsker meg flere - vi prøver å bli gravide. Men vi har snakket om hva om vi ikke kan få barn sammen, og begge er enige om at det å ikke få barn sammen er det mest fornuftige med tanke på økonomi og for forholdet. Nå lever vi med 1 uke familieliv og 1 uke vi kan være kjærester og fokusere på forholdet og oss selv. Mitt yngste barn er fortsatt i barnehagealder, så aldersforskjellen er ikke så stor som med deres barn. Han ser på mine barn som sine og kan være fornøyd med å være en farsfigur for de. MEN så er det de følelsene da, de ufornuftige følelsene om at vi har LYST på barn. Jeg kjenner også på den følelsen om at vi ikke er en ekte familie uten felles barn, og ønske om å gi han biologiske barn og foreldrene hans barnebarn. Men jeg ser ikke på det at vi skal få ett kjærlighetsbarn. Han ønsket seg barn lenge før han traff meg, og jeg ønsket meg flere barn før jeg traff han, og hadde forholdet med eksen vart hadde jeg fått flere med han. Anonymkode: ba5a3...98f
Solbriller123 Skrevet 31. mars 2022 #17 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sier du det samme til folk i Afrika og India som får 10 barn hver? Anonymkode: 56a65...694 Hvis jeg hadde hatt mulighet, ja. For å få til en endring på jorda er kunnskap det først skritt, og desverre er det mange som mangler denne kunnskapen. Men hva med oss som har kunnskapen, skal vi bare drite i det fordi "damene i India får jo barn!"?? Hvis alle skal si "jammen folk i Afrika får mange barn", "jammen industrien i Kina forsøpler mer", og INGEN gidder gjøre en innsats, så kan vi likesågodt brenne hele planeten og flykte til mars med det samme... 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #18 Skrevet 31. mars 2022 1 minutt siden, Solbriller123 said: Hvis jeg hadde hatt mulighet, ja. For å få til en endring på jorda er kunnskap det først skritt, og desverre er det mange som mangler denne kunnskapen. Men hva med oss som har kunnskapen, skal vi bare drite i det fordi "damene i India får jo barn!"?? Hvis alle skal si "jammen folk i Afrika får mange barn", "jammen industrien i Kina forsøpler mer", og INGEN gidder gjøre en innsats, så kan vi likesågodt brenne hele planeten og flykte til mars med det samme... Alle mennesker får plass i Grand Canyon, så det er en stund til vi er overbefolket. Anonymkode: ee35f...6dc
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #19 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi er ett par der jeg har barn fra før, han har ikke. Han ønsker seg barn og jeg ønsker meg flere - vi prøver å bli gravide. Men vi har snakket om hva om vi ikke kan få barn sammen, og begge er enige om at det å ikke få barn sammen er det mest fornuftige med tanke på økonomi og for forholdet. Nå lever vi med 1 uke familieliv og 1 uke vi kan være kjærester og fokusere på forholdet og oss selv. Mitt yngste barn er fortsatt i barnehagealder, så aldersforskjellen er ikke så stor som med deres barn. Han ser på mine barn som sine og kan være fornøyd med å være en farsfigur for de. MEN så er det de følelsene da, de ufornuftige følelsene om at vi har LYST på barn. Jeg kjenner også på den følelsen om at vi ikke er en ekte familie uten felles barn, og ønske om å gi han biologiske barn og foreldrene hans barnebarn. Men jeg ser ikke på det at vi skal få ett kjærlighetsbarn. Han ønsket seg barn lenge før han traff meg, og jeg ønsket meg flere barn før jeg traff han, og hadde forholdet med eksen vart hadde jeg fått flere med han. Anonymkode: ba5a3...98f Ja, det er ikke alltid like rasjonelt disse ønskene. Jeg tenker også på at vi kanskje ikke vil være en ordentlig familie noensinne om vi ikke får et felles barn, og får oppleve felles barnebarn sammen en dag. Tror jeg ville kjent på en større og tryggere tilhørighet om vi får et barn sammen, men vil selvsagt ikke la det påvirke de andre barna negativt. Vi vil jo i så fall bli en person mer, vil ikke fjerne noen som allerede er her. Anonymkode: 56a65...694 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #20 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Barn man bare fikk fordi det var noe som er/var forventet. Var ikke noe kjærlighet i mitt meningsløse ekteskap i alle fall. Stor tabbe å få de barna. Anonymkode: 56a65...694 Herlig! Anonymkode: fe8f2...3f8 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå