AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #1 Skrevet 31. mars 2022 Men har ikke funnet det som jeg klarer holde meg til over tid. Spist karbo, proteiner og sunt fett (med måte) som sammen med mye gange, og trening ga vektnedgang. La om til keto/lavkarbo og gikk ned mye. Mye gange og annen trening da også. Har også spist sunn mat som har lavt antall kalorier, vektnedgang også da. Likevel klarer jeg ikke å holde meg til en av delene over tid, og sliter nå med dette. Må ned 8-10 kilo, men det er vanskeligere enn jeg trodde. Ved å spise lavkarbo er jeg mett lenger, men utfordringen blir at jeg må lage mye av maten selv. Lavkalori er lettere tilgjengelig sånn sett, men blir oftere sulten uten fettet. Hva fungerte for deg, og hvordan bestemte du deg? Anonymkode: 5b5ea...08d
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #2 Skrevet 31. mars 2022 Disiplin er stikkordet, endre vaner. Jo mer ekstreme ting du settet i gang, jo verre blir det å oppretteholde. Lavkarbo er en dårlig løsning for de fleste, sjelden noen holder ut med slike strikte ting i lengden. - Du må endre forholdet ditt til mat, ikke stress med at du skal gå ned raskt i vekt. - Spiser du for lite mat går du heller ikke ned noe særlig, du tuller med forbrenningen. Kroppen din er laget for å bruke næring. - Gåturer/fysisk aktivitet er bonus, ikke stress med dette. Styrketrening holder 2 dager uken, da snakker vi skikkelig løfting med baseøvelser som knebøy/markløft osv. - Kos, hva er kos? Joda, da skal folk spise noe søppelmat som kaker/boller/kjeks/godteri/alkohol, alt dette bør du stoppe 100%. Etterhvert kan du evt skape deg et bedre forhold til det, et kakestykke noen ganger i året skader ikke. Men for det fleste er søppelmat noe de spiser minst 1 gang i uken, for de skal jo kooose seg! Lurer seg selv trill rundt. Fokuser på hva du ikke bør spise. Enkelt næringsrik mat i riktig dose, kjøtt/fisk/kylling - grønnsaker til og potet eller ris. Enkel hverdagsmat, fokuser på næringen du får i deg. De fleste ser ikke nok resultater, så hopper de videre på noe annet. Helt desperate. Du kan lese litt rundt på siden her, dette er en av de i Norge som kan mest om kosthold: http://borgefagerli.no/2020/09/04/5-kostholdsstrategier-du-ma-vite-om-for-varige-resultater/ Anonymkode: 31ed3...178 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #3 Skrevet 31. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva fungerte for deg, og hvordan bestemte du deg? Anonymkode: 5b5ea...08d Kuttet først ut sukker i ukedagene. Det var lettere å ligge unna når jeg visste at jeg kunne spise det en annen dag. Gikk videre til lavkarbo og følte meg såpass mye bedre at motivasjon ikke lenger var et problem. Eksperimenterte også med periodisk faste, som også fungerer godt for meg. Har etter hvert kuttet ut karbohydrater helt så langt det lar seg gjøre (er sosialt forpliktet til å spise litt poteter og sånt innimellom), og har helt mistet lysten på søtsaker og brød. Jeg synes det er veldig motiverende å være klarere i hodet, sove bedre og ikke trenge å spise mer enn to ganger daglig. Når jeg dropper karbohydrater trenger jeg ikke å tenke på kalorier og mengder og spiser bare til jeg er god og mett. Anonymkode: c1b49...efc 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #4 Skrevet 31. mars 2022 Forresten, er det egentlig et problem at du ikke holder deg til én metode hele tiden? Hvis du blir lei av keto, bruk periodisk faste en stund. Vil du spise mye karbohydrater en periode, velg "grovkarbo". Tilbake til keto etterpå, osv. Anonymkode: c1b49...efc 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #5 Skrevet 31. mars 2022 Jeg har ikke tro på disse "metodene". For meg hjelper det å fokusere mer på hva jeg kan spise, og ikke det jeg ikke kan spise. Altså mer frukt og grønt, men ellers helt vanlig mat. Jeg har prøvd alle diettene som finnes, og aldri fått til noe mer enn korte perioder med suksess. Da jeg gikk over til "vanlig" kosthold, og fokuserte mer på helt normal, sunn mat og det å spise næringsstoffene jeg trenger for at kroppen skal ha det bra, så har jeg gått ned 45 kilo. Og holdt vekta i mange år. Fordi det er dette man klarer å opprettholde over tid. Å følge strenge regler når det gjelder mat er vanskelig, det er en grunn til at folk faller av keto, lavkarbo, sukkerfritt, fasteperioder, osv. etter en kort stund. Anonymkode: ff452...58d 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #6 Skrevet 2. april 2022 Du hørest ut som venninen min, hun har også prøvd «alt», uten å lykkes. Jeg har egentlig aldri prøvd så mye, men har gått med 30% av høyeste vekt. Mitt fokus har vært mer aktivitet og mindre mat. Etterhvert tok jeg smartere valg, leste meg opp på hvordan forskjellig mat påvirker forbrenningen. Venninen min ville selvsagt gjøre det samme som meg. Men først måtte hun kverulere, benekte og motbevise kost teoriene mine, og så var jo ikke trening noe for henne. Turer kunne andre gå, for det var både vondt og kjedelig. Dessuten sa alle ekspertene at trening ikke var viktig i en slankeprosess. Så nå, flere år senere, er jeg slank og hun på samme vektnivå forsatt. Hadde hun tatt tak sammen med meg, kunne hun også vært slank nå. Moralen er: du må faktisk begynne, så må du holde ut, selv når det butter i mot. Små endringer i kost og aktivitet, gir store endringer på vekten - på lang sikt. Og fordelen med lang sikt, du har innarbeidet gode vaner når vekten skal stabiliseres. Anonymkode: 38b42...bea 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #7 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 15.33): Jeg har ikke tro på disse "metodene". For meg hjelper det å fokusere mer på hva jeg kan spise, og ikke det jeg ikke kan spise. Altså mer frukt og grønt, men ellers helt vanlig mat. Jeg har prøvd alle diettene som finnes, og aldri fått til noe mer enn korte perioder med suksess. Da jeg gikk over til "vanlig" kosthold, og fokuserte mer på helt normal, sunn mat og det å spise næringsstoffene jeg trenger for at kroppen skal ha det bra, så har jeg gått ned 45 kilo. Og holdt vekta i mange år. Fordi det er dette man klarer å opprettholde over tid. Å følge strenge regler når det gjelder mat er vanskelig, det er en grunn til at folk faller av keto, lavkarbo, sukkerfritt, fasteperioder, osv. etter en kort stund. Anonymkode: ff452...58d Dette. Vanlig mat, men mindre av den. Spis den samme maten som familien spiser, men fyll opp tallerken med 50% grønnsaker. Da får du smakene fra middagen, og volumet fra grønnsakene. Spis godteri, men begrens det til en dag i uken. Kaloriunderskudd er det eneste som fungerer for å gå ned i vekt, og for å bli vant med mindre mat så må du gi det tid. Etter et halvt år med mindre porsjoner, og bedre valg, så vil dette bli din normal som du ikke må bruke viljestyrke for å vedlikeholde. Anonymkode: 8f844...39f 1
K.B. Skrevet 2. april 2022 #8 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 12.37): Men har ikke funnet det som jeg klarer holde meg til over tid. Spist karbo, proteiner og sunt fett (med måte) som sammen med mye gange, og trening ga vektnedgang. La om til keto/lavkarbo og gikk ned mye. Mye gange og annen trening da også. Har også spist sunn mat som har lavt antall kalorier, vektnedgang også da. Likevel klarer jeg ikke å holde meg til en av delene over tid, og sliter nå med dette. Må ned 8-10 kilo, men det er vanskeligere enn jeg trodde. Ved å spise lavkarbo er jeg mett lenger, men utfordringen blir at jeg må lage mye av maten selv. Lavkalori er lettere tilgjengelig sånn sett, men blir oftere sulten uten fettet. Hva fungerte for deg, og hvordan bestemte du deg? Anonymkode: 5b5ea...08d Høres ut som du ikke klarer å endre livsstilen, men hopper fra trend til trend. Skal du ha varig vektnedgang, så må du legge om livsstilen din for godt. 2
Gjest Kutta Skrevet 3. april 2022 #9 Skrevet 3. april 2022 Spis akkurat det du føler for, og det som gjør deg mett, bare hold deg innenfor kaloriene. Skal du bare ned i vekt så er kalorier det eneste du trenger å tenke på
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #10 Skrevet 3. april 2022 Mitt inntrykk er at for hver slik metode man prøver så gjør man reisen vanskeligere for seg selv, da kroppen blir forvirret av at det stadig er jojo. Gjør det trinnvis, ikke gjør mye på en gang. 1) hva er din største uvane? Fokuser på den og bare den noen uker. For meg var det sjokolade. Totalkutt var det eneste som fungerte for meg. For andre igjen kan kun helg virke godt. Men kjenn at den nye vanen virkelig sitter før du jobber med neste steg. 2) gradvis regulere kalorier. Kun kalorier, ikke kutt ut ting, spis hyppigere, press i deg frokost, den type ting. Spis slik du trives fra før. Men litt mindre mengder, og litt sunnere valg. Dropp den siste tacoen, velg viniagrette i stedet for pesto til salaten. En skive ost på knekkebrødet i stedet for to. 3) fysisk aktivitet. Det er utrolig sjeldent du møter noen som er tynne og også ser spreke ut på 40+ som ikke trener. Med alderen må kroppen få opp pulsen noen ganger i uka for at det skal være mulig å ha en sunn og sprek kropp. Anonymkode: 0e404...13d 3
Gjest brødskalle Skrevet 3. april 2022 #11 Skrevet 3. april 2022 De jeg kjenner som var overvektige som knekket koden begynte telle kalorier og innså hvor mye/ lite de faktisk kunne spise. De merket at de hadde uvaner/ umater som saboterte dem veldig. Jeg skulle miste noen trivselskilo og økte proteininntak. Det gjør at jeg får mer kalorier som kan brukes til å bygge muskler, mindre til fettlagring. Samt at det begrenser hvor mye jeg klarer spise av fettlagrings-oppmuntrende-mat. Og til slutt, så blir jeg mett lengre med mer protein
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå