Gå til innhold

Er det mulig å komme over bitterhet og sorg over en abort du ikke ønsket å gjennomføre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For snart to år siden (akkurat to år om noen dager), vil det være 2 år siden jeg gjennomførte en abort - som jeg egentlig ikke ville gjennomføre. Men pga. sterkt press, nytt forhold, uventet graviditet, gav jeg etter. Termin ville ha vært i slutten av november 2020.

Jeg angrer bittert, og føler stor sorg. Også sinne mot partner som presset meg. Tenker ofte at nå kunne jeg hatt en 1-åring, snart 1 og et halvt-åring etc... To år i november...

Er det mulig å komme over noe sånt? Jeg kjenner på enorm tristhet, stort tap. Om vi får et barn f.eks. neste år istedet, vil det gjøre sorgen mindre, eller vil jeg alltid være stuck i tanken på barnet som ikke fikk leve? At jeg er et grusomt menneske? At om vi får et barn neste år, vil jeg tenke at "nei, dette barnet skulle jo vært over 2 år nå, ikke nyfødt!," tenke på alt jeg har gått glipp av, føle at ALT er på etterskudd.

Føler jeg trenger hjelp, tenker på dette konstant. Tenker på alle detaljer, og skylder på alt og alle. Vet jeg kunne vært sterkere, fordi jeg innerst inne ville beholde. Tenker på da jeg fikk tabletten på sykehuset. Jeg var så usikker at sykepleier sendte meg hjem,sa jeg kunne komme tilbake på slutten av dagen om jeg ombestemte meg. Partner mente jeg burde dra tilbake. Gjorde det. Gråt, sykepleier gav meg tabletten som jeg motvillig tok. Skulle ønske hun hadde sagt at nei, du er for usikker. Men vet jo at det til syvende og sist var mitt ansvar, mitt valg, men kunne ønske det var strengere regler.

Kanskje jeg aldri kan få det bra med meg selv etter dette, har ofte mørke tanker, men later som om alt er bra overfor kjæresten slik at vi kanskje kan få et barn sammen snart. Og kanskje da, om jeg blir gravid og føler at alt går bra, så vil jeg fortelle han hva jeg egentlig føler og at jeg krever at han prøver å gjøre det godt igjen, selv om det ikke er mulig....

Anonymkode: f101e...897

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Du bør jo, først av alt, gjøre alvor av å søke hjelp. 

Så bør du ta en runde med deg selv - er behovet for å være i et forhold så stort at du må "late som" om alt er ok for å bevare et forhold som ikke er bra for deg, og ikke kan forventes være et sunt sted for noe barn å vokse opp? Nå tolker jeg deg slik at du har valgt å bli i et forhold med en partner du opplevde som så kontrollerende at du valgte hans mening over din egen.

Til sist: alle våre valg er våre egne valg. Å velge å la andre presse en er også et valg. For din videre livskvalitet er det viktig at du forstår det. For forstår du ikke at du alltid har valg og at valg alltid har konsekvenser så vil du la deg presse neste gang også. Og svaret til en voksen som blir presset bør alltid være "ryk og reis!" ikke "ok, da endrer jeg mening".

Anonymkode: 407b4...466

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ALDRI la seg tvinge til abort for abort er INGEN LETTVINT LØSNING !!!!

Anonymkode: 0ff62...a59

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man skal ALDRI la seg tvinge til abort for abort er INGEN LETTVINT LØSNING !!!!

Anonymkode: 0ff62...a59

Helt enig! Dessverre så lot jeg meg tvinge.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du siden du føler du ligger på etterskudd? Har du ikke god tid på barn?

Anonymkode: e9aad...f7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gammel er du siden du føler du ligger på etterskudd? Har du ikke god tid på barn?

Anonymkode: e9aad...f7b

Snart 40.

• Hjerte 1
  • 5 måneder senere...
Skrevet (endret)

Har du kommet over bitterheten og sorgen etter aborten, ts? Jeg vet at mange forhold tar slutt etter en abort, så jeg lurer på om dere er sammen enda.

Endret av mo1234
Skrevet

Tok du abort i uke 28-32 da eller? 2 år siden aborten om noen dager og barnet ville fylt 2 år i november………??

Anonymkode: 589df...7c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tok du abort i uke 28-32 da eller? 2 år siden aborten om noen dager og barnet ville fylt 2 år i november………??

Unnskyld! Så dato på siste kommentar, ikke innlegget! Legger meg paddeflat!!

Skrevet

Du har ingen garantier for at du ikke ville hatt en spontanabort, store avvik og evnt innvilget senabort pga null utsikt til liv. 

Heller har du ingen garantier på at du ville ha fått et helt friskt barn uten noe slags funksjonsproblemer. 

Det du sitter med er dine egne tanker om 100% vellykket graviditet, fødsel og et velfungerende barn med bursdag- det er ikke sikkert at det ville ha blitt sånn.

Anonymkode: 9e152...40f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Virker som du fortsatte å være sammen med han fordi du ønsket han skulle gi deg et nytt barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...