Gå til innhold

Ferdig med John Irving :(

Anbefalte innlegg

Gjest Lesehest
Skrevet

Jeg har kost meg med alle bøkene til John Irving etter anbefalinger her på KG. Skikkelig bra bøker, om enn noe spesielle.

Nå er jeg på jakt etter andre gode bøker og setter pris på forslag fra dere andre lesehester.

Men jeg liker ikke krim, sukkersøte kjærlighetsromaner eller enkel litteratur á la shopoholicer- og bag of fun-bøker. Er heller ikke særlig interessert i eventyr og SF, og ihvertfall ikke Harry Potter.

Si gjerne litt om handling og genre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tidligere anbefalt Jonathan Franzens "Korrigeringer ", og gjør det gjerne igjen.

Du kan lese omtale av den her og her.

Fantastisk bok! :-D

Skrevet

Har du lest noe av Lars Saabye Christensen? Tror jeg vil sammenligne ham med John Irving på en måte, men han er ikke spesiell.

Hilsen Lille meg

Gjest Sesselja
Skrevet

Hva med japanske Haruki Murakami? Han skriver også spesielle bøker. Ellers så anbefaler jeg alltid Donna Tarts Den hemmelige historien.

Skrevet

Du har jo Jan Kjærstad, med trilogien om Jonas Wergeland. Forføreren, Erobreren og Oppdageren heter bøkene. Han kom nettopp med ei ny bok også.

Skrevet

Jeg vil gjerne anbefale min favorittforfatter, Paul Auster. Du kan starte hvor som helst, det meste er bra. :)

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Kanskje Milan Kundera kan være noe for en Irving-fan? Er lenge siden jeg har lest Kundera, men pløyde gjennom det meste av hans bøker for ti års tid siden, samtidig som jeg oppdaget Irving.

Skrevet

Oh, Irving er en av mine favoritter også :) Leste akkurat A prayer for Owen Meany (okey, slutten var ikke SÅ bra..men resten av boken var bra).

Vet ikke om noen liknende forfattere, er ikke helt min sjanger egentlig..

Skrevet (endret)

Skriver under på Paul Auster. Han er helt fantastisk. Moon Palace er en god introduksjon. Austers bøker har i likhet med Irving fantastiske persongalleri.

Donna Tart - Den hemmelige historien som er nevnt over er også veldig bra. Spenningsroman, men ikke typisk krim. En bok du ikke klarer å legge fra deg.

Gabriel Garcia Marquez - Hundre års ensomhet. Surrealistisk og frodig roman.

Karl Ove Knausgård - En tid for alt.

- Ute av verden.

Knausgård skriver de beste, norske mursteiner.

Tror en Irving-elsker kan like alle disse.

:)

Endret av Lilypie
Skrevet

Kan forresten anbefale Fingersmith av Sarah Walters. Selv jeg som ikke liker krim elsket denne boka :) Veldig god forfatter.

Skrevet

John Irving er nok min favoritt-forfatter også, jeg liker spesielt godt "En Bønn for Owen Meany", men her er noen andre av mine absolutte favorittbøker - som jeg kan anbefale på det varmeste:

"I Know This Much is True" og "She's Come Undone" av Wally Lamb

"White Oleander" av Janet Fitch

"Practical Magic" og "Illumination Night" av Alice Hoffman

"Talk Before Sleep" av Elizabeth Berg

Mvh,

Anette ;)

Skrevet

Tusen takk alle sammen, gleder meg til å ta en tur på biblioteket i morgen. Håper på mye dårlig høstvær i sofakroken med gode bøker

Skrevet

Hei igjen! :)

Kom plutselig på en bok jeg leste for noen år siden, som du sikkert vil like hvis du liker John Irvings bøker: "Edgar Mints mirakuløse liv" av Brady Udall

En ganske så tragikomisk og strålende debutbok fra denne forfatteren, jeg synes den var veldig god da jeg leste den

Vennlig hilsen

Anette ;)

Skrevet

John Irving kan med et nødskrik sidestilles med Joseph Heller og Kurt Vonnegut, og mitt umiddelbare forslag i så måte er at du begynner å tygge på disse.......................

Skrevet

Må si meg veldig enig med dem som foreslår Paul Auster. Fantastiske bøker. Ellers har jo John Irving skrevet en ny roman som ikke er kommet ut på norsk ennå. Den norske utgaven kommer 1 desember, tror jeg. Husker desverre ikke hva boka heter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...