AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #101 Del Skrevet 17. april 2022 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Og enkle oppgaver krever altså ikke fagkompetanse. Spesifiser gjerne fagkompetanse-begrepet. Man lærer mye av fagbrev, men du kan jo stille deg spørsmålet: Kan en ufaglært gjøre denne jobben? Både ufaglærte servitører, butikkmedarbeidere, renholdere osv. fins det flust av. De klarer jobben fint de. Anonymkode: c307e...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Curiousine Skrevet 17. april 2022 #102 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) Fordi mange ser på det som useriøse utdanninger. at de som tar yrkesfag er de som er for late til å ta bachelor og master. Det er noe av kommentarene jeg har hørt en del ganger (er helsefagarbeider) Endret 17. april 2022 av Curiousine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #103 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 17.00): Fagbrev leder sjelden til et liv i noe annet enn lavere middelklasse. Anonymkode: 33464...bec Tull og tøys ! Når det går inflasjon i høyere utdanning (om noen år), er det vi med fagbrev som sitter igjen som vinnere. Anonymkode: 76fd7...86f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 17. april 2022 #104 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spesifiser gjerne fagkompetanse-begrepet. Man lærer mye av fagbrev, men du kan jo stille deg spørsmålet: Kan en ufaglært gjøre denne jobben? Både ufaglærte servitører, butikkmedarbeidere, renholdere osv. fins det flust av. De klarer jobben fint de. Anonymkode: c307e...a0d Fagkompetanse(formell) er utdannelse i faget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #105 Del Skrevet 17. april 2022 O.G. skrev (På 15.4.2022 den 16.25): Hotell og restaurantbransjen skriker etter folk, så en servitør har gode utsikter for jobb etter lærlingetiden. ett problem blir at det er veldig vanskelig å skaffe seg lærling-plass. det er ikke akkurat "overflod" av bedrifter som er kvalifiserte til å utdanne nye lærlinger... Anonymkode: ed00d...61f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #106 Del Skrevet 17. april 2022 PetterKanin skrev (3 timer siden): Fagkompetanse(formell) er utdannelse i faget. Nettopp. Fullt mulig for ufaglærte å utføre samme jobben, like godt. Spesielt robotegnet. Anonymkode: c307e...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 17. april 2022 #107 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nettopp. Fullt mulig for ufaglærte å utføre samme jobben, like godt. Spesielt robotegnet. Anonymkode: c307e...a0d Dette gjelder jo absolutt alle jobber. De jobbene sim er vanskeligst å automatisere er de jobbene som ikke kan følge gitte regler. Altså kan man i stor grad automatisere ingeniørjobber og økonomijobber, mens elektrikeren, pleieren, tømrere, rørleggeren, bilmekaniker etc. er svært vanskelig å erstatte med robittekkologi. Man prøver jo per i dag å erstatte yrkessjåfører, men er ikke i nærheten av å lykkes der heller ... Endret 17. april 2022 av PetterKanin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #108 Del Skrevet 18. april 2022 PetterKanin skrev (10 timer siden): Dette gjelder jo absolutt alle jobber. De jobbene sim er vanskeligst å automatisere er de jobbene som ikke kan følge gitte regler. Altså kan man i stor grad automatisere ingeniørjobber og økonomijobber, mens elektrikeren, pleieren, tømrere, rørleggeren, bilmekaniker etc. er svært vanskelig å erstatte med robittekkologi. Man prøver jo per i dag å erstatte yrkessjåfører, men er ikke i nærheten av å lykkes der heller ... Tuller du med meg? Det er jo det motsatte av det du sier. Ingeniører og økonomer får komplekse problemstillinger som krever at mennesker tenker, og ikke roboter... Yrkessjåfører kommer til å bli automatisert. Bilmekanikere tror jeg også. Tømrer er nok litt vanskelig, men fullt mulig. All teknologi har en eller annen form for overgang, og det er en prosess som kan ta litt tid før man lykkes med det. Anonymkode: c307e...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 18. april 2022 #109 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Tuller du med meg? Det er jo det motsatte av det du sier. Ingeniører og økonomer får komplekse problemstillinger som krever at mennesker tenker, og ikke roboter... Yrkessjåfører kommer til å bli automatisert. Bilmekanikere tror jeg også. Tømrer er nok litt vanskelig, men fullt mulig. All teknologi har en eller annen form for overgang, og det er en prosess som kan ta litt tid før man lykkes med det. Anonymkode: c307e...a0d Nei, jeg tuller selvsagt ikke. Svært mange av ingeniøroppgavene følger gitte regler, og er dermed svært enkle å automatisere. Du har alt for stor tiltro til automatiseringen av praktisk utførelse av arbeid. Det er dette som er det store hinderet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #110 Del Skrevet 18. april 2022 38 minutter siden, AnonymBruker said: Tuller du med meg? Det er jo det motsatte av det du sier. Ingeniører og økonomer får komplekse problemstillinger som krever at mennesker tenker, og ikke roboter... Yrkessjåfører kommer til å bli automatisert. Bilmekanikere tror jeg også. Tømrer er nok litt vanskelig, men fullt mulig. All teknologi har en eller annen form for overgang, og det er en prosess som kan ta litt tid før man lykkes med det. Anonymkode: c307e...a0d Komplekse problemer krever først og fremst komplekse algoritmer. Det er ingen grunn til at man ikke skal kunne digitalisere økonomen, men det det er klart at dette ikke er programmering som gjøres i en fei. Økonomi er matematikk, og matematikk er basert på regler og formler. Så lenge du bruker de riktige parametrene så er det nærmest ingen begrensning på hva slags teoretisk arbeid du kan sette datamaskinen til å gjøre. Anonymkode: 8e32a...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missbluebird Skrevet 18. april 2022 #111 Del Skrevet 18. april 2022 Fagbrev, bachelor, master, doktorgrad betyr egentlig ikke noe annet enn hva en potensiell startlønn kommer til å være og hva de som ansetter "verdsetter". Mye tullete krav og forutsetninger som settes uten et snev av koblinger til realiteten eller hva som skal utføres. Lønn henger sammen med vilje, overtalelse og hva du er villig til å ofre. Har ingen av delene og tjener fint over 600, samme med min mann. Flere venner har også droppet ut på et tidlig stadie eller ikke fullført noe etter realfag og de tjener også over dette. Man bør gjøre det som passer en selv. Om fagbrev virker riktig, så velg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå