Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fagbrev, trygg jobb og helt ok lønn. Har både hus, hytte og reiser til utlandet hvert år. Føler meg ikke som noen lavere middelklasse, som noen skriver her. Min datter har tatt fagbrev, fått sikker jobb, og klarer seg utmerket. Hun sparer til egen leilighet,  og er klar for boligmarkedet når hun blir 24 år. Synes ikke det heller er lavere middelklasse. Men mange har jo den holdningen til mennesker med praktisk arbeid. De bør huske at samfunnet ikke kan gå rundt, dersom alle skal sitte bak et tastatur. Mange jobber krever en fysisk innsats og tilstedeværelse. 

Anonymkode: 8f054...0b9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Myml1 skrev (6 timer siden):

Mannen min er ufaglært i et mannsdominert yrke, tjener like mye som jeg kommer til å gjøre når jeg er ferdig med masteren min. Så argument for at det ikke lønner seg med yrkesfag gjelder ikke for industri og bygg. Kvinnedominerte ligger nede på lista, ja, men det gjør de også i høyskolejobbene

Men du kommer neppe til å tjene startlønna di resten av arbeidslivet. Etter hvert drar du fra.

Ufaglærte og folk med fagbrev kommer tidligere i gang med jobb, og de første årene tjener de mer enn de som velger å studere. Men når studentene har kommet seg ut i jobb, tar det ikke mange årene før de tjener langt mer.

Skrevet

Hvis man ser på lønningene på yrkesrettet utdanning er det to ting som slår meg: de er alle relativt lavtlønnet og ingen av kundene setter pris på dem i den grad de bør. De får mye unødig dritt rett og slett, rørleggeren er for dyr, kommer for sent osv, bilmekanikeren koster for mye og man må vente for lenge, frisøren er overpriset, helsefagarbeideren er utmattet og får dritten som skulle gått til andre på sykehuset/ institusjonen de jobber for, snekkeren er forsinket og det er ikke på grunn av kundens endrede krav ved bygging selvsagt... osv osv osv og dette gjelder selvsagt også enklelte yrker "høyere opp" i utdanningsløpet som lærere, sykepleiere - generelt sett er folk flest utakknemlige for alt mulig på kundesiden og på ansattsiden er lønningene ikke i stil med noe.. Så ja, jeg tror nok mange foreldre ønsker at barna skal unngå slike yrker - og vi ser jo alt nå at mangelen på rekrutering og utdanning her skaper problemer - men hey, så lenge avkommet har en master er vel alt bra :P

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har fagbrev, trygg jobb og helt ok lønn. Har både hus, hytte og reiser til utlandet hvert år. Føler meg ikke som noen lavere middelklasse, som noen skriver her. Min datter har tatt fagbrev, fått sikker jobb, og klarer seg utmerket. Hun sparer til egen leilighet,  og er klar for boligmarkedet når hun blir 24 år. Synes ikke det heller er lavere middelklasse. Men mange har jo den holdningen til mennesker med praktisk arbeid. De bør huske at samfunnet ikke kan gå rundt, dersom alle skal sitte bak et tastatur. Mange jobber krever en fysisk innsats og tilstedeværelse. 

Anonymkode: 8f054...0b9

Tror ikke man skal undervurdere behovet mange har for å fremme sin status. Status og hvilken plass/nivå man befinner seg i forhold til andre på har mye å si for enkeltes egenverd. I hvertfall føle at man selv har gjort noe riktig. Om man ikke kan vise til høy lønn eller andre fordeler så er i hvertfall utdanning status noe håndfast. Når skattelisten viser at den rampete kompisen man husker fra barndommen i dag er tømrer og skattelistene viser at han tjener MYE mer en deg som lærer på videregående. Og det svir nok litt, når akademikeren ser på seg selv som litt "bedre", uten at det gir økonomisk uttelling.

"Bare en elektriker" eller "kun fagbrev" kan i mange tilfeller sees på som en type hersketeknikk og posisjonering.

Mange yrker som tidligere var yrkesfag har endret utdanning for å øke eget prestisje og kanskje lønn rundt neste sving. Typisk er politiskolen som var en betalt yrkesskole. Nå er de blitt akademikere og skolen er blitt politi HØY skole.

Prøv å si politiskolen til en student og jeg kan love deg at de retter deg.

Vi går i retning av amerikanske tilstander når det gjelder posisjonering og prestisje. Har jobbet med amerikanere i utlandet og i løpet av den første samtalen man har med amerikanske kolleger vil du være klar over hvilket utdanningsnivå de befinner seg . Det flettes sømløst inn i samtalen. Så veit man ihvertfall hvordan hierakiet på kollegiet virker

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fagbrev leder sjelden til et liv i noe annet enn lavere middelklasse.

Anonymkode: 33464...bec

Ja men jeg trives med det.  Jeg har råd til absolutt alt jeg ønsker meg og trenget. Har jeg lyst til USA eller Australia begynner jeg å spare et halv år i forveien, jeg eier hus og har råd til bil. Jeg lider på ingen måte nød. Jeg tar meg kanskje ikke råd til å gå bananas på Paleet når jeg er i Oslo, men det er jeg bare glad for å slippe. Men jeg hater å jobbe turnus. Jeg savner i mye større grad fritid samtidig med venner enn enda mer penger. Men ugunstige arbeidstider er ikke forbeholdt lavere middelklasse. Bare spør advokater, leger og folk med egne firma

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Greit nok, men svaret ble gitt samlet sett for alle studieretninger som ikke har 3-årig bachelor + 2-årig master løp. Det går under "korte yrker og utdanninger", som gjerne publiseres av mediene hvert eneste år og det står detaljert hva som trengs for hvert yrke.

https://studenttorget.no/index.php?show=6512&expand=3796,3931,6512&artikkelid=19919

Yrkene som gir så godt som garantert jobb og grei lønn, men som samtidig ikke har den klassiske strukturen slik som bachelor 3 år + master 2 år.

Fagbrev i seg selv sier ingenting spesifikt og er dermed meningsløs, da mange fagbrev er uten noe verdi.

Er det noen som kan ramse opp 20 ulike fagbrev som gir garantert jobb en kan leve greit av, og som samtidig oppfyller kravet om å tjene en median lønn slik mastergrader og noen bachelorer gir mulighet til. Det er mange som kommer til å slite med å ramse opp 20 fagbrev som gir garantert jobb, hvis vi ser bort fra fagutdanninger.

Er det sånn at rådgivere på skolen skal overtale kvinner som vil ta mastergrad til å bli rørleggere? Bør kvinner som vil ta mastergrad i sosiologi tilbys å bli malere? 

Se på helsefagarbeider (fagbrev) som et eksempel. Det er gjerne slik at noen som vurderer dette, har allerede tenkt på å bli sykepleier eller vernepleier først og fremst, og funnet ut at de ikke greier sykepleier-utdanningen før de finner ut at de egner seg bedre til en hjelpepleier. Sånne fagbrev kommer aldri til å bli førstevalget for mange, men de blir valgt på bakgrunn av egenhet.

Hva med et annet fagbrev, nemlig IT-driftstekniker. De aller fleste som er interessert for noe relatert til IT, vil prøve å heller ta bachelor i IT, for det finnes ingen gode argumenter som gjør at dette fagbrevet er bedre enn bachelor i IT. De fleste vil velge dette fagbrevet om de ikke har evnen til å fullføre en bachelor innen IT-relaterte fag ved universitetet, og sånn kan vi fortsette.

Så har vi vært gjennom en lang pandemi nå, som vi egentlig ennå ikke er helt 100% ferdig med. Er det noe pandemien har vist, så er det at "mastergrad" utdanninger, der man jobber i en bedrift eller etat som krever høyere utdanning, har sluppet unna pandemien i stor grad, i og med at de fleste fikk beskjed om hjemmekontor i stedet.

Hvem er det som enten fikk sparken eller ble permittert? Nettopp en hel del mennesker som jobber praktisk og som hadde fagbrev på CV-en.

Og så er det på tide å avlive denne myten om "lønnet arbeid tidlig" når det gjelder fagbrev, da lærlinger starter med en sats på 60 eller 70 kroner per time, og det er ikke noe de kan leve av. En ufaglært deltidsjobb nesten hvor som helst gir bedre betaling i forhold til fagbrev satsene en del VGS-lærlinger må forholde seg til i løpet av de to årene. 

Anonymkode: b78b3...035

Jeg skal ikke si om det er 20 eller ikke, men det er da flere fagbrev som gir medianlønn eller høyere på sikt. Malere, tømrere, elektrikere osv. kan alle oppnå dette etter noen år i arbeid. Det er heller ikke slik at alle høyere utdannelser gir medianlønn eller høyere som nyutdannet, som regel kommer dette etter noen år i arbeid, bortsett fra de mest attraktive høyere utdannelsene.

Alle kontoryrker slapp stort sett unna pandemien med tanke på permisjoner, både de med f. eks. tekniske fagbrev som nå jobber på kontor (f. eks. tekniske tegnere o.l.) eller de med høyere utdanning. Det dreier seg mer om arbeidets karakter enn utdannelsesnivå. 

Anonymkode: 59535...546

AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

Hvis man ser på lønningene på yrkesrettet utdanning er det to ting som slår meg: de er alle relativt lavtlønnet og ingen av kundene setter pris på dem i den grad de bør. De får mye unødig dritt rett og slett, rørleggeren er for dyr, kommer for sent osv, bilmekanikeren koster for mye og man må vente for lenge, frisøren er overpriset, helsefagarbeideren er utmattet og får dritten som skulle gått til andre på sykehuset/ institusjonen de jobber for, snekkeren er forsinket og det er ikke på grunn av kundens endrede krav ved bygging selvsagt... osv osv osv og dette gjelder selvsagt også enklelte yrker "høyere opp" i utdanningsløpet som lærere, sykepleiere - generelt sett er folk flest utakknemlige for alt mulig på kundesiden og på ansattsiden er lønningene ikke i stil med noe.. Så ja, jeg tror nok mange foreldre ønsker at barna skal unngå slike yrker - og vi ser jo alt nå at mangelen på rekrutering og utdanning her skaper problemer - men hey, så lenge avkommet har en master er vel alt bra :P

Enkelte av yrkesrettede utdanning er lavt betalt ja, men det gjelder også enkelte høyere utdannelser. Tekniske fagbrev som for håndverkere o.l. er gjerne ok til bra betalt. En annen ting er at man som regel kommer tidligere ut i arbeidslivet enn de fleste med høyere utdanning, og at de fleste som jo har dårlig betalt under de to årene med lærlingetid ofte bor hjemme hos sine foreldre. Man kan også plusse på med mesterbrev innen visse fagretninger eller høyere utdannelse etter fagbrev også, om man har lyst til det, evt. jobbe noen år først. 

Nesten uten unntak kom alle jeg kjenner med fagbrev inn i boligmarkedet før de som tok høyere utdannelse (Jeg var blant de sistnevnte for øvrig), og det er det jo en grunn til: Man har en ok eller bra lønn tidligere enn andre. 

At de får mye unødig dritt kan hende, men det gjelder alle som jobber i kunderelaterte jobber nær sagt uavhengig av utdannelse. Så lenge du jobber med kunder eller klienter, vil du sannsynligvis oppleve en del pepper i løpet av yrkeslivet, uansett om du er frisør eller revisor. 

• Liker 1
Gjest Pommen
Skrevet

Uten folk med fagbrev går ikke samfunnet rundt. Elektrikere, mekanikere, håndtverkere osv.. tenk deg et samfunn uten en av disse tre. Når det er sagt, så får de med fagbrev ofte lavere lønn, noe som virkelig er ufortjent. Skulle likt å se en jurist stå i 8t å skru bil, så tungt som det er, hadde vedkommende hatt en annen definisjon på sliten etter jobb. Enkelte fagbrev utdannelser burde hatt mye høyere lønn, det er sykt at folk som jobber så hardt fysisk skal ha så gjennomsnittlig middels-klasse lønn. At noen ser ned på det blir for dumt, skal du fikse Tesla'en din selv da eller? Pftth..

Hvis du vil bli rik så bør du ta høyere utdanning, men det viktigste er at du jobber med noe du liker!

AnonymBruker
Skrevet

Resultatet av dette er jo dessverre at vi ikke lenger har noe som kan kalles en norsk byggebransje hvor majoriteten nå er fra Øst-Europa. Jeg er utdannet tømrer og senere byggingeniør og jeg vil på mange måter si at å være en dyktig tømrer er vesentlig mer krevende enn å være byggingeniør. Det er ikke bare å ta opp en hammer og spikre i vei. Prøv selv! :)

Min største overraskelse etter å ha tatt høyere utdanning er jo hvor dumme eller gjennomsnittlige mange innen akademia er. Kanskje fordi mine kamerater tidligere gav et inntrykk av at det kun var de smarte som tok høyere utdanning. Ingenting kunne vært lenger fra sannheten! :)

Anonymkode: b82bf...6c2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, Pommen said:

Uten folk med fagbrev går ikke samfunnet rundt. Elektrikere, mekanikere, håndtverkere osv.. tenk deg et samfunn uten en av disse tre. Når det er sagt, så får de med fagbrev ofte lavere lønn, noe som virkelig er ufortjent. Skulle likt å se en jurist stå i 8t å skru bil, så tungt som det er, hadde vedkommende hatt en annen definisjon på sliten etter jobb. Enkelte fagbrev utdannelser burde hatt mye høyere lønn, det er sykt at folk som jobber så hardt fysisk skal ha så gjennomsnittlig middels-klasse lønn. At noen ser ned på det blir for dumt, skal du fikse Tesla'en din selv da eller? Pftth..

Hvis du vil bli rik så bør du ta høyere utdanning, men det viktigste er at du jobber med noe du liker!

Newsflash: Folk ser ned på deg og slenger drit om deg uansett hva du jobber med:tunge1:. Se bare hvor mye drit statsministeren får, og jeg vil ikke si han/hun har noe lavstatus-yrke. Skulle likt å se det yrket der man aldri opplever å få kjeft fra kunder, brukere, hovedkontor etc. Det eksisterer ikke.

Man blir forøvrig ikke rik av å ta høyere utdanning. Mange akademikere med master har dårligere betalt enn håndverkere. Vil man bli rik så må man starte for seg sjøl eller spekulere med aksjer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3/31/2022 den 17.00):

Og så da? Tror du leger i små tomannsboliger nær t-banen på Oslo vest er noe lykkeligere enn ektepar med fagbrev som bor i enebolig med stor hage på bygda? Svært mange med fagbrev tar etter hvert påbygging og starter egne firma med stor suksess. Min far solgte sitt snekkerfirma for 7 millioner nå nylig. Fin pensjon det, helt uten bachelor 😊 

Anonymkode: 07684...8f0

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Pommen skrev (3 timer siden):

Signerer denne. Jeg syns det er hårreisende at de med fagbrev, som ofte går ut i tung jobb som 19-åring, skal ha samme pensjonsalder som de som sitter og studerer til de er 25, for så å få seg kontorjobb. Det er rett og slett en skam. Jeg har 3 sønner og jeg blir stolt om de alle tre blir håndverkere, eller leger, eller butikkmedarbeidere, you name it. Bare de får seg en jobb de liker, og at de er med på å bidra til velferdssamfunnet. Mannen min og jeg har mastergrad begge to, men vi kjenner flere som tjener langt bedre med langt kortere utdannelser.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skal ikke si om det er 20 eller ikke, men det er da flere fagbrev som gir medianlønn eller høyere på sikt. Malere, tømrere, elektrikere osv. kan alle oppnå dette etter noen år i arbeid. Det er heller ikke slik at alle høyere utdannelser gir medianlønn eller høyere som nyutdannet, som regel kommer dette etter noen år i arbeid, bortsett fra de mest attraktive høyere utdannelsene.

Joda, man kan oppnå over median- eller gjennomsnittlønn som maler og tømrer, men vi må forholde oss helst til enten medianen eller snittet i disse yrkene, og her har vi snittet for 2021.

Tømrere og snekkere er langt nede på lista når det gjelder snittlønn. Ikke direkte dårlig, men ikke noe særlig å skryte av med tanke på hvor hardt arbeidet er. 

Månedslønna er i snitt på 39.560 kroner for tømrere og snekkere, det vil si 475.000 kr brutto i året. Ikke akkurat noe å rope hurra for.

https://frifagbevegelse.no/likelonn/sjekk-ditt-yrke-sa-mye-mer-tjener-menn-enn-kvinner-6.158.855937.95bb9599ae

Kanskje enda mer relevant, er å se på kjønn og hva de få kvinner får betalt i disse yrkene. Da er snittet enda dårligere.

Så går vi videre til malere og byggtapetserere. Her er månedslønna i snitt på 39.170 kroner, altså nesten det samme som tømrere og snekkere. Det vil si: årslønna er på 470.000 kr brutto, i snitt.

Så går vi videre til elektrikere. De har høyere snittlønn. Månedslønna her er på 43.910 kroner, og det betyr 526.000 kr brutto i året. 

Det er først vel elektriker at vi begynner å nærme seg noe som er i nærheten av medianlønna, men vi er fortsatt ikke helt i mål. Og som alltid, se på hva kvinner tjener som elektrikere, betydelig mindre enn mennene.

Selv rådgivere innen sosiale fagfelt slår disse fagbrevene, med sin gjennomsnittelige månedslønn på 46.850 kroner, noe som betyr 562.000 kroner brutto, i året. Legg merke til hvor mye mer likestilte menn og kvinner er innenfor dette området. Viktig å få med seg. Nesten ingen lønnsforskjell.

Se på sykepleier utdanningen som er en 3-årig bachelor. Sykepleiere tjener nesten 600.000 kr i året, brutto. Her er også lønnsforskjellene veldig små mellom kvinner og menn. Månedslønna i snitt er på 49.440 kr. For spesial-sykepleiere kan du plusse på 50.000 kr ekstra, brutto i året, så det betyr at de har 650.000 kr brutto, i året.

Så ser vi på høyere saksbehandlere i offentlig- og privat virksomhet. Her må man nok ha mastergrad i likhet med "rådgivere innen sosiale fagfelt", men lønna er fin den. Månedslønna er i snitt på 53.420 kr brutto, eller 640.000 kr brutto per år.

Så ser vi på rådgivere og forskere innenfor samfunnsvitenskap. 61.450 kr per måned, noe som tilsvarer 735.000 kr brutto, i året.

Lektor ved videregående gir også en snittlønn på over 600.000 kroner. 

Det er ganske tynt med fagbrev når det gjelder inntekt på 600.000 kroner og oppover. Veldig tynt. Det er i hovedsak kun fagutdanninger som kan hevde seg i det øvre sjiktet og det er svært få ledige plasser blant disse fagutdanningene og de har høye krav for å komme inn. Flygeleder, pilot, lokfører, boreoperatør for å nevne noen. 

Og så er det slik at hva slags arbeid man må holde på med for å tjene penger og hva man har evne til er avgjørende det også. Men det er veldig få som kommer til å ha fagbrev i seg selv som sine første valg. Folk drømmer alltid om noe som er godt over nivået til et vanlig fagbrev.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er avhengig av 100% jobb, tøft nok å ta ett fagbrev når en står i jobb og er alene med barn.

Anonymkode: 632a1...e79

Samboeren min tok videreutdanning etter fagbrevet sitt. Han gikk på fagskole, og fikk jobben til å dekke den ene dagen han måtte ha fri. For å få det måtte han skrive under på avtale om at han ville bli i firmaet i tre år etter videreutdanning. Dermed gikk han ikke ned i lønn, selv om han bare jobbet 80%. Det er verd å sjekke ut mulighetene. Skjønner at det er vanskelig når man er alene om barn, vi har to barn, men er også to foreldre. 

Anonymkode: c8cda...f08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, man kan oppnå over median- eller gjennomsnittlønn som maler og tømrer, men vi må forholde oss helst til enten medianen eller snittet i disse yrkene, og her har vi snittet for 2021.

Tømrere og snekkere er langt nede på lista når det gjelder snittlønn. Ikke direkte dårlig, men ikke noe særlig å skryte av med tanke på hvor hardt arbeidet er. 

Månedslønna er i snitt på 39.560 kroner for tømrere og snekkere, det vil si 475.000 kr brutto i året. Ikke akkurat noe å rope hurra for.

https://frifagbevegelse.no/likelonn/sjekk-ditt-yrke-sa-mye-mer-tjener-menn-enn-kvinner-6.158.855937.95bb9599ae

Kanskje enda mer relevant, er å se på kjønn og hva de få kvinner får betalt i disse yrkene. Da er snittet enda dårligere.

Så går vi videre til malere og byggtapetserere. Her er månedslønna i snitt på 39.170 kroner, altså nesten det samme som tømrere og snekkere. Det vil si: årslønna er på 470.000 kr brutto, i snitt.

Så går vi videre til elektrikere. De har høyere snittlønn. Månedslønna her er på 43.910 kroner, og det betyr 526.000 kr brutto i året. 

Det er først vel elektriker at vi begynner å nærme seg noe som er i nærheten av medianlønna, men vi er fortsatt ikke helt i mål. Og som alltid, se på hva kvinner tjener som elektrikere, betydelig mindre enn mennene.

Selv rådgivere innen sosiale fagfelt slår disse fagbrevene, med sin gjennomsnittelige månedslønn på 46.850 kroner, noe som betyr 562.000 kroner brutto, i året. Legg merke til hvor mye mer likestilte menn og kvinner er innenfor dette området. Viktig å få med seg. Nesten ingen lønnsforskjell.

Se på sykepleier utdanningen som er en 3-årig bachelor. Sykepleiere tjener nesten 600.000 kr i året, brutto. Her er også lønnsforskjellene veldig små mellom kvinner og menn. Månedslønna i snitt er på 49.440 kr. For spesial-sykepleiere kan du plusse på 50.000 kr ekstra, brutto i året, så det betyr at de har 650.000 kr brutto, i året.

Så ser vi på høyere saksbehandlere i offentlig- og privat virksomhet. Her må man nok ha mastergrad i likhet med "rådgivere innen sosiale fagfelt", men lønna er fin den. Månedslønna er i snitt på 53.420 kr brutto, eller 640.000 kr brutto per år.

Så ser vi på rådgivere og forskere innenfor samfunnsvitenskap. 61.450 kr per måned, noe som tilsvarer 735.000 kr brutto, i året.

Det er ganske tynt med fagbrev når det gjelder inntekt på 600.000 kroner og oppover. Veldig tynt. Det er i hovedsak kun fagutdanninger som kan hevde seg i det øvre sjiktet og det er svært få ledige plasser blant disse fagutdanningene og de har høye krav for å komme inn. Flygeleder, pilot, lokfører, boreoperatør for å nevne noen. 

Og så er det slik at hva slags arbeid man må holde på med for å tjene penger og hva man har evne til er avgjørende det også. Men det er veldig få som kommer til å ha fagbrev i seg selv som sine første valg. Folk drømmer alltid om noe som er godt over nivået til et vanlig fagbrev.

Husk at den sykepleierlønnen du omtaler på 600 000 kroner inkluderer tredelt turnus med jobb tredjehver helg, netter, 2 kvelder hver uke, julaften, nyttårsaften osv! Jeg er selv spesialsykepleier med mastergrad og 21 års ansiennitet, og min grunnlønn er 574 000 kroner! Nyutdannede sykepleiere har 417 000 kroner i årslønn!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor formulerer du deg i trådtittel som at dette er vanlig bare fordi et foreldrepar sa det?! Jeg har aldri hørt negativt snakk om fagbrev.. Ikke det at jeg er fasit. Men det blir som at jeg sier til deg "advokater er alltid homofile", så skal du starte en tråd med tittel: hvorfor mener alle at advokater er homofile? 

Det. Blir. For. Dumt. 

Anonymkode: 536c1...c07

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Beklager lang sitering. Men dette blir for enkelt. Jobber i offentlig virksomhet du nevner er grunnlønn stort sett det man får. Skole, barnehage og kommunal f.eks er det veldig lite overtiden, reise, kost osv. Kommuner er ofte veldig strikte.

Sykepleier har massevis av tillegg pga av helligdag, overtid, turnus osv.

Tømrer, forskalingssnekker, anleggselektrikker, togledere osv har lav grunnlønn men ofte mange tillegg slik at lønnen blir høy i praksis. Renholder på plattform tjener 600.000+. Togledere har ofte 200-300.000 i tillegg. Selv om togledere i statistikken får rundt 550.000 ligger de fleste (som gidder) på 800-900. Umulig for en saksbehandler i kommunen.

Men en ting har akademikere klart å fikse, og det er egen pensjon som gagner dem.

Stoltenbergs pensjonsforlik er rigget for dem som begynner seint å tjene penger og har høy grunnlønn. Pensjon regnes av grunnlønn, tillegg gir ingenting i pensjon. De siste årene i jobb teller mye mer enn de første. Så en håndverker som begynner å betale skatt som 19 åring kan ikke gå av ved 59 etter 40år uten å leve i fattigdom.

En akademiker som begynner å betale skatt ved 26 med høy grunnlønn kan gå av etter 37 år og ha det bra. 

Pensjonssystemet er rigget og tilpasset akademikere. Hilsen Arbeiderpartiet.

Anonymkode: b84fe...b27

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 17.00):

Dette er renspikket vrøvl.

En rørlegger eller elektriker med fagbrev kan lett drive sin egen bedrift og tjene svært godt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager lang sitering. Men dette blir for enkelt. Jobber i offentlig virksomhet du nevner er grunnlønn stort sett det man får. Skole, barnehage og kommunal f.eks er det veldig lite overtiden, reise, kost osv. Kommuner er ofte veldig strikte.

Sykepleier har massevis av tillegg pga av helligdag, overtid, turnus osv.

Tømrer, forskalingssnekker, anleggselektrikker, togledere osv har lav grunnlønn men ofte mange tillegg slik at lønnen blir høy i praksis. Renholder på plattform tjener 600.000+. Togledere har ofte 200-300.000 i tillegg. Selv om togledere i statistikken får rundt 550.000 ligger de fleste (som gidder) på 800-900. Umulig for en saksbehandler i kommunen.

Men en ting har akademikere klart å fikse, og det er egen pensjon som gagner dem.

Stoltenbergs pensjonsforlik er rigget for dem som begynner seint å tjene penger og har høy grunnlønn. Pensjon regnes av grunnlønn, tillegg gir ingenting i pensjon. De siste årene i jobb teller mye mer enn de første. Så en håndverker som begynner å betale skatt som 19 åring kan ikke gå av ved 59 etter 40år uten å leve i fattigdom.

En akademiker som begynner å betale skatt ved 26 med høy grunnlønn kan gå av etter 37 år og ha det bra. 

Pensjonssystemet er rigget og tilpasset akademikere. Hilsen Arbeiderpartiet.

Anonymkode: b84fe...b27

Dette er mental gymnastikk og cherry picking på høyt nivå. Så du vet bedre enn SSB, ja. Er det cherry picking vi diskuterer her, når det gjelder "renholdere på oljeplatform"?  Hvor mange renholdere jobber på oljeplatform, er vi heldige som er det kanskje snakk om totalt 500 stykker? Fortell nå, sammenlignet med alle renholdere som jobber på Fastlandet - som det er mange, mange tusener av. Du og et par andre her gir gjerne inntrykk av at en renholder bare kan spasere rett inn på en oljeplattform og kreve 600.000 😆

Mens vi er i gang, så kan vi bare ignorere at det er meget hardt å jobbe på oljeplattform som renholder, også kan vi ignorere at det er et helt annet type liv og hverdag. Så kan vi også ignorere det faktumet at en renholder trenger godkjent helseattest, og godkjent førstehjelpskurs OG godkjente sikkerhetskurs. Bare for å nevne litt ekstra "snacks". 

Renholdere sin avis forholder seg til fakta, selv om du ikke gjør det.

https://www.renholdsnytt.no/2021-bransjenytt-februar-2021/renholdere-pa-fulltid-tjener-na-34-530-kroner-i-maneden/673949

Jeg vet veldig godt at sykepleiere får tillegg. Det har ikke noe med saken å gjøre. Fakta er at den gjennomsnittelige inntekten er det SSB viser. Det betyr at det finnes selvsagt folk som tjener mindre og som tjener mer, men det er det som er snittet. FACTS.

Gir du et inntrykk her av at det er "lett og spennende" å være tømrer og maler? OMG. 😂 Ja, det er like før unge kvinner som vurderer mastergrad, ombestemmer seg og går for tømrer på grunn av dine fantastiske argumenter :ironi: 

Beklager, må være litt sarkastisk, når folk ikke tar til seg fakta. 

https://www.hrmagasinet.no/academic-work/8-av-10-unge-vil-bli-sjef/515239

Dessverre så krasjer dine såkalte "argumenter", ikke bare med fakta fra SSB, men også med at 89% blant de under 25 år har et klart ønske, og her er et hint - det er ikke å bli tømrer, maler, elektriker. Man trenger ikke være yngre engang. Selv et flertall på 70% blant 40+ åringer ønsker å leke sjef

Det spiller ingen rolle at du ikke liker kommunen sine regler angående lønn og andre ting. Fakta er at administrative stillinger er svært populære i kommunene, spesielt for kvinner, og de får en hel haug med søkere, spesielt i storbyene. 

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gidde å diskutere med deg når du tydeligvis ikke er her for å absorbere fakta, men for å krangle. 

Disse vrangforestillingene som du har angående AP, orker jeg ikke engang å kommentere. 

Som sagt, lykke til når det gjelder å overtale dagens 19-åringer til å begynne å male og tømre i vei de neste 40 år, for en gjennomsnittelig lønn på 470.000 kr, og en startlønn langt under det igjen 😂

Men hey, du har jo de resterende 11% blant de under 25 år, som ikke tenker på å bli leder, så du får markedsføre tømrer- og malerfaget ovenfor dem, vet du.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er mental gymnastikk og cherry picking på høyt nivå. Så du vet bedre enn SSB, ja. Er det cherry picking vi diskuterer her, når det gjelder "renholdere på oljeplatform"?  Hvor mange renholdere jobber på oljeplatform, er vi heldige som er det kanskje snakk om totalt 500 stykker? Fortell nå, sammenlignet med alle renholdere som jobber på Fastlandet - som det er mange, mange tusener av. Du og et par andre her gir gjerne inntrykk av at en renholder bare kan spasere rett inn på en oljeplattform og kreve 600.000 😆

Mens vi er i gang, så kan vi bare ignorere at det er meget hardt å jobbe på oljeplattform som renholder, også kan vi ignorere at det er et helt annet type liv og hverdag. Så kan vi også ignorere det faktumet at en renholder trenger godkjent helseattest, og godkjent førstehjelpskurs OG godkjente sikkerhetskurs. Bare for å nevne litt ekstra "snacks". 

Renholdere sin avis forholder seg til fakta, selv om du ikke gjør det.

https://www.renholdsnytt.no/2021-bransjenytt-februar-2021/renholdere-pa-fulltid-tjener-na-34-530-kroner-i-maneden/673949

Jeg vet veldig godt at sykepleiere får tillegg. Det har ikke noe med saken å gjøre. Fakta er at den gjennomsnittelige inntekten er det SSB viser. Det betyr at det finnes selvsagt folk som tjener mindre og som tjener mer, men det er det som er snittet. FACTS.

Gir du et inntrykk her av at det er "lett og spennende" å være tømrer og maler? OMG. 😂 Ja, det er like før unge kvinner som vurderer mastergrad, ombestemmer seg og går for tømrer på grunn av dine fantastiske argumenter :ironi: 

Beklager, må være litt sarkastisk, når folk ikke tar til seg fakta. 

https://www.hrmagasinet.no/academic-work/8-av-10-unge-vil-bli-sjef/515239

Dessverre så krasjer dine såkalte "argumenter", ikke bare med fakta fra SSB, men også med at 89% blant de under 25 år har et klart ønske, og her er et hint - det er ikke å bli tømrer, maler, elektriker. Man trenger ikke være yngre engang. Selv et flertall på 70% blant 40+ åringer ønsker å leke sjef

Det spiller ingen rolle at du ikke liker kommunen sine regler angående lønn og andre ting. Fakta er at administrative stillinger er svært populære i kommunene, spesielt for kvinner, og de får en hel haug med søkere, spesielt i storbyene. 

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gidde å diskutere med deg når du tydeligvis ikke er her for å absorbere fakta, men for å krangle. 

Disse vrangforestillingene som du har angående AP, orker jeg ikke engang å kommentere. 

Som sagt, lykke til når det gjelder å overtale dagens 19-åringer til å begynne å male og tømre i vei de neste 40 år, for en gjennomsnittelig lønn på 470.000 kr, og en startlønn langt under det igjen 😂

Men hey, du har jo de resterende 11% blant de under 25 år, som ikke tenker på å bli leder, så du får markedsføre tømrer- og malerfaget ovenfor dem, vet du.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å svare barnslige drittunger, men ok - jeg skal gjøre et unntak. Du tar kun høyde for lønnsvilkår. Selv om du har rett i at lønna på papiret er høyere for ledere, mange saksbehandlere og andre med høy utdanning, så glemmer du en viktig ting. Mange av disse arbeidsplassene har fast lønn, uten mulighet for overtid. Det betyr at mange jobber langt mer enn 8 timer per dag, som saksbehandler hadde jeg f. eks. tidligere 10-12 timers dager, men lønna lå fast uansett. Hvis man legger på 2-3 timer hver dag, så blir den reelle årslønna en del lavere hvis man justerer til en åtte timers dag. 

For øvrig forstår jeg ikke hvorfor du kun ser på renhold i oljebransjen, for relatert til Olje i Norge så er det sysselsatt ca 150K mennesker i Norge. Det er en betydelig andel av arbeidsstokken i et lite land som Norge, og oljerelaterte jobber er ofte forbundet med høyere lønn enn snittet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...