AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #21 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mange fagbrev er totalt verdiløse lønnsmessig per år 2022. Altså, de fører til at man forblir lavlønnet. Det samme gjelder en rekke bachelorgrader innenfor humanistiske og delvis samfunnsvitenskapelige fag. Når noen sier: "Ta en fagbrev utdanning", så sier det overhodet ingenting konkret. Det blir som å si: "ta en bachelor". Det gir intet konkret svar når det gjelder om det er noe poeng å ta fagbrevet eller bacheloren. Du hevder at "mange av disse fagbrevene" sikrer en lønnet arbeid, osv. Mulig, men du har glemt en ting, og det er at antallet ledige studieplasser ved disse fagbrevene er svært så begrenset. Du snakker som om det er snakk om tusener og tusener av ledige fagbrev studieplasser som er lukrative og bare skriker etter arbeidskraft, men det er ikke riktig. De fagbrevene eller fagutdanningene som er verdt papiret de er skrevet på, har krav som overgår faktisk mange av de humanistiske og samfunnsvitenskapelige bachelorkravene. Det er folk som ofte nevner flygerutdanning og lokfører utdanningen som såkalte "premium" fagutdanninger, men sjekk ut hvor mange som søker på dette og hva kravene er, så vil du fort finne ut at kravene er høyere for disse fagutdanningene sammenlignet med vanlig bachelor i humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag. Kom gjerne med en liste over "garantert jobb" fagutdanninger, så vil du selv finne ut hvor FÅ ledige plasser det faktisk er og alle disse har veldig mange søkere. Mediene pleier å sirkulere visse "garantert jobb" artikler hvert eneste år, like før fristen for Samordnaopptak går ut. Jeg har lagt merke til at det er i hovedsak disse fagutdanningene diverse artikler i mediene skryter av: 1. Pilot 2. Flygeleder 3. Lokfører 4. Flymekaniker 5. Boreoperatør 6. Heismontør Det er i hovedsak disse 6 fagutdanninger som er noe å skryte av, hvis man ønsker gjennomsnittelig lønn på over 600.000 kr og oppover. Så kan man nevne noen fagutdanninger til, men de er ikke like godt betalt som de over: 1. Elektriker 2. Logistikk 3. Fengselsbetjent 4. Trafikklærer 5. Tilkomsttekniker 6. Gravferdskonsulent Det er i hovedsak disse fagutdanningene artiklene i mediene skryter av hvert eneste år. Ikke en eneste av disse fagutdanningene passer en ung dame som er akademisk anlagt, der de ellers oftest tenker heller på mastergrad i humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag. Husk at rundt 61% av studentene er kvinner og jeg sliter med å se at du skal greie å overtale damer til å bli fengselsbetjenter, gravferdskonsulenter, trafikklærere, boreoperatører i Nordsjøen eller elektrikere, fremfor å ta mastergrad i humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag, slik en del kvinnelige studenter gjør. Samtidig er kravene for å bli pilot, flygeleder, lokfører, flymekaniker betydelig hardere enn å søke seg inn på vanlig bachelor i historie eller sosiologi, hvis du skjønner. Fagbrev består av, akkurat som en del bachelorer, to ting og det er: En del fagbrev og bachelorer er fullstendig verdiløse på den ene siden, og så har du fagbrev og bachelorer som gir jobb raskt. Altfor mange glemmer en viktig ting til, i denne debatten, nemlig, hva man selv har forutsetninger for å greie. En person som har dårlig syn er ikke akkurat topp kandidat for pilot- eller flygeleder utdanningen, ei heller er noen som har smerter i ryggen eller dårligere fysisk styrke noe god kandidat for å bli tilkomsttekniker eller boreoperatør, og nå har jeg bare nevnt fysiske problemer. Du har intelligens, sosial- og økonomisk utgangspunkt som kommer i tillegg til eventuelle psykiske problemer og andre ting, som påvirker i stor grad hva man sitter igjen med av reelle valgmuligheter. Anonymkode: b78b3...035 Dette innlegget inneholder veldig mye feilinformasjon, og det bekymrer meg at hele fem stykker har trykket liker på det. Du har totalt misforstått hva et fagbrev er, og hvilke stillinger som krever fagbrev. Anonymkode: 8c6ac...454 7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myml1 Skrevet 1. april 2022 #22 Del Skrevet 1. april 2022 Mannen min er ufaglært i et mannsdominert yrke, tjener like mye som jeg kommer til å gjøre når jeg er ferdig med masteren min. Så argument for at det ikke lønner seg med yrkesfag gjelder ikke for industri og bygg. Kvinnedominerte ligger nede på lista, ja, men det gjør de også i høyskolejobbene 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #23 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fagbrev leder sjelden til et liv i noe annet enn lavere middelklasse. Anonymkode: 33464...bec Mener du da kulturelt eller sosialt? For økonomisk er ikke studie lønnsomt for mange. For mange som går studie går veien om et universitet/høyskole og de ender opp i helsevesenet, skolevesen eller mellomleder i det offentlige. Er det høyere middelklasse? Et eksempel fra denne sommeren: En lærer har en sønn som gikk elektro. Han fikk lærlingejobb i jernbanesektoren. Hun leste kontrakten til sønnen og fortalte at sønnen ville ha en årsinntekt 750-800.000 som 20åring. Dvs 150.000 mer enn sin 52år gamle mor med masterutdanning. At mange med høyere utdanning "føler" at de er "bedre" er jeg sikker på. Men inntekten forsvarer ikke selvbildet. Er selv tekniker (fagskole) og dermed videregående status. Reiser verden rundt og tjener MYE mer enn min kone med master i pedagogikk. Men i det offentlige ordskiftet ha en høyere status, men status og selvbilde betaler ikke regningen. Anonymkode: b84fe...b27 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #24 Del Skrevet 1. april 2022 Myml1 skrev (1 time siden): Mannen min er ufaglært i et mannsdominert yrke, tjener like mye som jeg kommer til å gjøre når jeg er ferdig med masteren min. Så argument for at det ikke lønner seg med yrkesfag gjelder ikke for industri og bygg. Kvinnedominerte ligger nede på lista, ja, men det gjør de også i høyskolejobbene Det er helt sant. Fagbrev innen tekniske fag gruser offentlig ansatte med bachelor. Anonymkode: b84fe...b27 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #25 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er selv tekniker (fagskole) og dermed videregående status. Reiser verden rundt og tjener MYE mer enn min kone med master i pedagogikk. Anonymkode: b84fe...b27 En høyere fagskolegrad fra teknisk fagskole regnes som høyere utdanning og fører til studiepoeng nå Jeg har selv 120 studiepoeng innen maskinteknikk fra teknisk fagskole, og jobber som ingeniør. Anonymkode: 8c6ac...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #26 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En høyere fagskolegrad fra teknisk fagskole regnes som høyere utdanning og fører til studiepoeng nå Jeg har selv 120 studiepoeng innen maskinteknikk fra teknisk fagskole, og jobber som ingeniør. Anonymkode: 8c6ac...454 Nei. Det regnes som høyere yrkesfaglig utdanning og ligger over videregående men under høyere utdanning. Og fagskolepoeng kan ikke konverteres direkte til studiepoeng fra universitet eller høyskole. Anonymkode: 8a1f9...87e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #27 Del Skrevet 1. april 2022 Har ikke kilden dessverre, men leste et sted at en person med høyere utdanning ikke har «tatt» igjen personen med fagbrev før fylte 44 år (tror jeg det var). Det er selvfølgelig basert på gjennomsnitt, og medregnet at personen som har studert har studielån og går glipp av år med inntekt. Anonymkode: f49e0...dbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #28 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei. Det regnes som høyere yrkesfaglig utdanning og ligger over videregående men under høyere utdanning. Og fagskolepoeng kan ikke konverteres direkte til studiepoeng fra universitet eller høyskole. Anonymkode: 8a1f9...87e Studiepoeng er studiepoeng, det er ikke noe som heter fagskolepoeng lenger. I hvert fall ikke fra teknisk fagskole, som er det eneste jeg kan uttale meg om. Høyere yrkesfaglig utdanning er uansett høyere enn videregående, takk for at du retter på meg Anonymkode: 8c6ac...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #29 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): En bekjent som er lærer på ungdomsskolen fortalte at hun fikk kjeft av foreldre fordi hun fremsnakket fagutdanning. Nei, mitt barn skal gå på universitetet! Fagbrev er for tapere! Altså, det finnes så mange ulike fagretninger! Mange av de er du så og si garantert jobb med og du kan komme ut i lønnet arbeid tidlig. Om man vil gå videre etterpå så er det også mulig. Jeg skjønner ikke greia. Alle kan ikke ta mastergrad! Og alle trenger det heller ikke. Anonymkode: 019de...eb1 Du er også, i all hovedsak, garantert jobb i bransjer der man helt åpent gir blanke i arbeidsmiljøloven. Der man forlanger at elektro-lærlinger står på en stige med ryggen i krøll eller ligger som en banan under kjøkkenskap i 7 timer per dag. Der man forventer at du jobber til 18 på lørdager fordi prosjektet har en deadline. Der det er normalt å hyre inn en stk med fagbrev og 10 stk fra det østlige europa som aldri har lest norske lover og ikke forstår engelsk slik at du kan forklare det for dem. Der 02.00 er normal tid for endt arbeidsdag. Det er mulig noen trives med fagbrev. Men det er utenkelig at de får en god arbeidshverdag og at helsa deres bevares med mindre det skjer en kraftig opprydding i bransjene som forbruker folk med fagbrev. Nei, alle trenger ikke mastergrad. Men alle bør unne ungene sine et ok liv. Få dem unna fagbrev. Anonymkode: 31c5b...239 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #30 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er også, i all hovedsak, garantert jobb i bransjer der man helt åpent gir blanke i arbeidsmiljøloven. Der man forlanger at elektro-lærlinger står på en stige med ryggen i krøll eller ligger som en banan under kjøkkenskap i 7 timer per dag. Der man forventer at du jobber til 18 på lørdager fordi prosjektet har en deadline. Der det er normalt å hyre inn en stk med fagbrev og 10 stk fra det østlige europa som aldri har lest norske lover og ikke forstår engelsk slik at du kan forklare det for dem. Der 02.00 er normal tid for endt arbeidsdag. Det er mulig noen trives med fagbrev. Men det er utenkelig at de får en god arbeidshverdag og at helsa deres bevares med mindre det skjer en kraftig opprydding i bransjene som forbruker folk med fagbrev. Nei, alle trenger ikke mastergrad. Men alle bør unne ungene sine et ok liv. Få dem unna fagbrev. Anonymkode: 31c5b...239 Her må du nesten komme med kilder som underbygger påstandene dine og belyser hvor utbredt det du skriver i første avsnitt er. Det er naivt å tro det aldri forekommer, men er det virkelig så utbredt at det er grunn nok til å fraråde barna sine å ta fagbrev? Jeg tviler. Anonymkode: 8c6ac...454 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #31 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Aldri hørt fagbrev bli snakket ned. Er selv jurist og mannen min har fagbrev. Mine barn skal få velge hva de ønsker, men jeg vil at de skal ta studiekompetanse så de har muligheter for å studere om de ombestemmer seg. Anonymkode: c8cda...f08 Det er motsatt. I praksis er det slik at velger man yrkesfag har de alle muligheter, velger de studie er yrkesfag muligheten borte i praksis. Det er slik at fylket utstyr alle elever med en sekk innholdet 4(5) år sikret videregående utdanning. Dvs at de som går yrkesfag går 2 år på skole, der får bedriften lærlingestøtte i 2 år. Var. 25.000 pr.mnd (usikker her) Velger barnet studie først, ombestemmer seg etter 2 år og bytter til yrkesfag og går 2 mye år. Det betyr 2+2 og dermed INGEN lærlinge støtte til bedriften. Hvilken kandidat tror du bedriften vil velge?? Derimot: Går de yrkesfag kan de velge å bli lærling ELLER gå 3 påbygging (PB) og gå høyskole. Min datter gikk yrkesfag, ble lærling og tok fagbrev, etter fagbrev tok hun 3PB og går nå på høyskole. Hadde hun som 15åring begynt på studie ville hun feilet og ikke fått noen utdanning. Hun var ung og skolelei. Nå er hun eldre, mer moden og reflektert. Dessverre er det en utbredt oppfatning av at studie gir alle muligheter. Det er motsatt. Studie ekskludere mulighet for yrkesfag. Yrkesfag gir derimot muligheter i begge retninger. Anonymkode: b84fe...b27 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #32 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er avhengig av 100% jobb, tøft nok å ta ett fagbrev når en står i jobb og er alene med barn. Anonymkode: 632a1...e79 Jeg tok fagskole på deltid over nett ved siden av jobb. Hadde barn i barnehagealder Anonymkode: 22bac...073 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 1. april 2022 #33 Del Skrevet 1. april 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Yrker med fagbrev noen av de viktigste yrkene vi har. Samfunnet går rett og slett ikke rundt uten. Å være rik er heller ikke alt her i livet. Å ha en jobb og forsørge seg selv er det viktigste. Anonymkode: b89f7...87c At et yrke er "viktig" har ingen sammenheng med hverken lønn eller status. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #34 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du blander begreper. Fagbrev og fagutdanning er ikke det samme. Fagbrev er videregående utdanning hovedsakelig etter «2+2-modellen», dvs. 2 år på videregående skole og 2 år som lærling i bedrift (2,5-3 år i noen lærefag). Du nevner bl.a trafikklærer og pilot. Det er overhodet ikke utdanninger på videregående nivå. Anonymkode: 19026...871 Greit nok, men svaret ble gitt samlet sett for alle studieretninger som ikke har 3-årig bachelor + 2-årig master løp. Det går under "korte yrker og utdanninger", som gjerne publiseres av mediene hvert eneste år og det står detaljert hva som trengs for hvert yrke. https://studenttorget.no/index.php?show=6512&expand=3796,3931,6512&artikkelid=19919 Yrkene som gir så godt som garantert jobb og grei lønn, men som samtidig ikke har den klassiske strukturen slik som bachelor 3 år + master 2 år. Fagbrev i seg selv sier ingenting spesifikt og er dermed meningsløs, da mange fagbrev er uten noe verdi. Er det noen som kan ramse opp 20 ulike fagbrev som gir garantert jobb en kan leve greit av, og som samtidig oppfyller kravet om å tjene en median lønn slik mastergrader og noen bachelorer gir mulighet til. Det er mange som kommer til å slite med å ramse opp 20 fagbrev som gir garantert jobb, hvis vi ser bort fra fagutdanninger. Er det sånn at rådgivere på skolen skal overtale kvinner som vil ta mastergrad til å bli rørleggere? Bør kvinner som vil ta mastergrad i sosiologi tilbys å bli malere? Se på helsefagarbeider (fagbrev) som et eksempel. Det er gjerne slik at noen som vurderer dette, har allerede tenkt på å bli sykepleier eller vernepleier først og fremst, og funnet ut at de ikke greier sykepleier-utdanningen før de finner ut at de egner seg bedre til en hjelpepleier. Sånne fagbrev kommer aldri til å bli førstevalget for mange, men de blir valgt på bakgrunn av egenhet. Hva med et annet fagbrev, nemlig IT-driftstekniker. De aller fleste som er interessert for noe relatert til IT, vil prøve å heller ta bachelor i IT, for det finnes ingen gode argumenter som gjør at dette fagbrevet er bedre enn bachelor i IT. De fleste vil velge dette fagbrevet om de ikke har evnen til å fullføre en bachelor innen IT-relaterte fag ved universitetet, og sånn kan vi fortsette. Så har vi vært gjennom en lang pandemi nå, som vi egentlig ennå ikke er helt 100% ferdig med. Er det noe pandemien har vist, så er det at "mastergrad" utdanninger, der man jobber i en bedrift eller etat som krever høyere utdanning, har sluppet unna pandemien i stor grad, i og med at de fleste fikk beskjed om hjemmekontor i stedet. Hvem er det som enten fikk sparken eller ble permittert? Nettopp en hel del mennesker som jobber praktisk og som hadde fagbrev på CV-en. Og så er det på tide å avlive denne myten om "lønnet arbeid tidlig" når det gjelder fagbrev, da lærlinger starter med en sats på 60 eller 70 kroner per time, og det er ikke noe de kan leve av. En ufaglært deltidsjobb nesten hvor som helst gir bedre betaling i forhold til fagbrev satsene en del VGS-lærlinger må forholde seg til i løpet av de to årene. Anonymkode: b78b3...035 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #35 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): En bekjent som er lærer på ungdomsskolen fortalte at hun fikk kjeft av foreldre fordi hun fremsnakket fagutdanning. Nei, mitt barn skal gå på universitetet! Fagbrev er for tapere! Altså, det finnes så mange ulike fagretninger! Mange av de er du så og si garantert jobb med og du kan komme ut i lønnet arbeid tidlig. Om man vil gå videre etterpå så er det også mulig. Jeg skjønner ikke greia. Alle kan ikke ta mastergrad! Og alle trenger det heller ikke. Anonymkode: 019de...eb1 Noen typer fagbrev snakkes ned, ikke alle Anonymkode: bb6b6...34f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 1. april 2022 #36 Del Skrevet 1. april 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Og så er det på tide å avlive denne myten om "lønnet arbeid tidlig" når det gjelder fagbrev, da lærlinger starter med en sats på 60 eller 70 kroner per time, og det er ikke noe de kan leve av. En ufaglært deltidsjobb nesten hvor som helst gir bedre betaling i forhold til fagbrev satsene en del VGS-lærlinger må forholde seg til i løpet av de to årene. Anonymkode: b78b3...035 Er veldig enig i innlegget ditt, bortsett fra dette. Lærlinger bor og spiser gjerne hjemme til de er ferdige med fagbrevet, og de har ofte overtid og andre tillegg i lønnen. Vi har en lærling i huset som har spart over 100.000 kr i løpet av lærlingtiden, pluss at han har kjøpt bil. De flinkeste lærlingene går direkte ut i jobb i samme firma rett etter lærlingetiden. En nyutdannet student må gjerne søke i flere år før de får sin første jobb, og de skal altså betjene et studielån på flere hundre tusen. Men igjen, det er selvfølgelig stor forskjell på fagbrevene. En blomsterdekoratør eller servitør har selvfølgelig ikke samme mulighetene som en elektriker. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #37 Del Skrevet 1. april 2022 Knirke skrev (22 minutter siden): Er veldig enig i innlegget ditt, bortsett fra dette. Lærlinger bor og spiser gjerne hjemme til de er ferdige med fagbrevet, og de har ofte overtid og andre tillegg i lønnen. Vi har en lærling i huset som har spart over 100.000 kr i løpet av lærlingtiden, pluss at han har kjøpt bil. De flinkeste lærlingene går direkte ut i jobb i samme firma rett etter lærlingetiden. En nyutdannet student må gjerne søke i flere år før de får sin første jobb, og de skal altså betjene et studielån på flere hundre tusen. Men igjen, det er selvfølgelig stor forskjell på fagbrevene. En blomsterdekoratør eller servitør har selvfølgelig ikke samme mulighetene som en elektriker. Enig. Kan bare snakke for oss. Men vår sønn startet som lærling når han var 17. Jobber turnus og er hjemme annenhver uke. Lønn fra starten med turnustillegg, reisegodtgjørelse, kost. Betyr ca 25.000 brutto fra første med. Etter 9 mnd. Læretid har han full BSU, 70.000 på konto og egen bil. Bor i pendler leilighet på jobb i sentrum av en større by eid av firmaet. Om 18mnd er han 20år. 0 i lån. Tatt fagbrev og lovet fortsatt Jobb i firmaet med startlønn på 420.000 + overtid+kost. Som betyr ca 650.000. For en 20åring er det bra. Er VELDIG glad for at den skoletrøtte 15åringen IKKE begynte på studie med minimum 6år med teoretiske fag. Tviler sterkt på at motivasjonen hadde holdt. Idag har vi en selvstendig 18åring som opplever mestring, vokst masse og er på veg inn i voksenlivet med en utdannelse som gir meget gode jobbmuligheter og god lønn. Samtidig sliter endel av hans barndomsvenner på studie med motivasjon, lave karakterer og høyt fravær. De mangler en plan og ser ikke helt for seg veien videre og hva de skal drive med. Men de handler igjennom og får nok tilslutt en artium. Før de begynner på nytt studie... Anonymkode: b84fe...b27 2 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #38 Del Skrevet 1. april 2022 problemet med alle sånne fagbrev er at det ikke finnes nok bedrifter som faktisk er kvalifiserte til å ta i mot lærlinger, og som aldri orker alt ekstra-arbeidet det krever med å utdanne nye arbeidstakere. nylige arbeidstakere kan jo selvfølgelig forsøke å arbeide som "ufaglært" i fem år (eller hva det nå enn er, for tiden) og deretter forsøke å ta fagprøven. Men de aller fleste arbeidsplasser krever vel at folk har minimum fagbrev, og helst ha flere års arbeidserfaring før man i det hele tatt skal begynne der. Anonymkode: ed00d...61f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #39 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tok fagskole på deltid over nett ved siden av jobb. Hadde barn i barnehagealder Anonymkode: 22bac...073 Jeg har 2 fagbrev, snart ferdig med siste går da opp 20k i lønn. Med fagbrev er lønna 460k Ang barn så har jeg 3 ett med spesielle behov og er 100% alene Anonymkode: 632a1...e79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #40 Del Skrevet 1. april 2022 Knirke skrev (58 minutter siden): Er veldig enig i innlegget ditt, bortsett fra dette. Lærlinger bor og spiser gjerne hjemme til de er ferdige med fagbrevet, og de har ofte overtid og andre tillegg i lønnen. Vi har en lærling i huset som har spart over 100.000 kr i løpet av lærlingtiden, pluss at han har kjøpt bil. De flinkeste lærlingene går direkte ut i jobb i samme firma rett etter lærlingetiden. En nyutdannet student må gjerne søke i flere år før de får sin første jobb, og de skal altså betjene et studielån på flere hundre tusen. Men igjen, det er selvfølgelig stor forskjell på fagbrevene. En blomsterdekoratør eller servitør har selvfølgelig ikke samme mulighetene som en elektriker. Ja, vi er ganske enige egentlig, så det er det jeg vil frem til, nemlig at det er en massiv forskjell på fagbrevene og at det store flertallet av fagbrev er lite verdt om det er median eller gjennomsnittelig lønn en har lyst på, blandet med ordnede arbeidsforhold. Alle vet at det er mye svart arbeid og absolutt dårlige arbeidsforhold en rekke steder hvor de krever diverse fagbrev. Sitat fra artikkelen Anslaget om at svart arbeid utgjør 420 milliarder kroner betyr at det tilsvarer 14 prosent av Norges bruttonasjonalprodukt. Ifølge Kripos er bransjene renhold, butikker / frisører / bilvaskehaller, bygg, uteliv, dagligvare og landbruk spesielt utsatt for svart arbeid, og derfor bransjer skattemyndighetene vil ha et særlig våkent øye på https://frifagbevegelse.no/nyheter/svart-arbeid-for-420-milliarder-6.158.139346.7a7328b992 Er dog uenig i når du sier at en nyutdannet student må søke i flere år før de får sin første jobb. Det er ikke vanlig, og da snakker vi nok om studenter som tok tilsvarende verdiløse bachelorer som filosofi, historie, sosialantropologi og lignende retninger. Dette er sånn type bachelor i likhet med blomsterdekoratør fagbrev, og det er verdt null. Høyere studielån balanseres nettopp ut ved å kunne jobbe lenger i "kontoryrker". En professor har få problemer med å jobbe til de er minst 70 år gamle, men en rørlegger på 70 har jeg ikke sett. Ikke engang på 65 år eller noe i nærheten av den alderen. VGS-elever, enten de tar fagbrev eller vanlig VGS med sikte på universitetsutdanning, bor som regel hjemme, og de kan også ha deltidsjobb - ufaglært - og tjene penger de også. Så en trenger ikke nødvendigvis ta fagbrev på VGS-nivå for å kunne spare noen penger. Jeg nevnte i mitt forrige innlegg et par spesifike eksempler på hvorfor fagbrev som helsefagarbeider og IT-driftstekniker er typiske "nøye seg med valg" i forhold til det å prøve å ta bachelor i sykepleie / vernepleie eller bachelor i IT. Her er flere eksempler. Du har sikkert lest om fagbrev som "regnskapsmedarbeider" og "lønnsmedarbeider", og "kontor- og fag", og sånne type fagbrev. Dette er typiske fagbrev som blir utkonkurrert hver gang av en som har bachelor i økonomi og det er en del folk som har det. Så kan du slenge på i tillegg bachelor i Human Resource Management eller bachelor i administrasjon og lignende studier. En regnskapsmedarbeider har ingenting å komme med mot en som har bachelor innenfor disse retninger, for ikke å snakke om spesialisering i regnskap (bachelor i økonomi). Så kan vi nevne fagbrev i logistikk. Dette er enda et fagbrev som ofte blir et "nøye seg med" valg for de som er interessert i logistikk. For hvis man ønsker å gå for logistikk på en skikkelig måte, så går man ikke for fagbrev. Man tar bachelor i logistikk enten ved Høyskolen i Molde eller ved NTNU, så kan man til og med fortsette å ta master i Supply Chain Management. Da er man kvalifisert til å bli selve sjefen av lageret og logistikken. Det er ingen som gidder å forholde seg til fagbrevet i logistikk, puste støv i lungene sine gjennom hele dagen på lageret og ødelegge ryggen og knærne hvis de har evnen til å ta bachelor- og master i logistikk. Og det er nettopp det som er poenget, nemlig at slike fagbrev er bare "nøye-seg-med" valg og ikke noe som folk egentlig ønsker hvis de er ordentlig interessert i logistikk. Elektriker blir noe annet selvfølgelig, da det ikke finnes noe klar bachelor + master struktur i dette faget. Anonymkode: b78b3...035 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå