AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #1 Del Skrevet 31. mars 2022 En bekjent som er lærer på ungdomsskolen fortalte at hun fikk kjeft av foreldre fordi hun fremsnakket fagutdanning. Nei, mitt barn skal gå på universitetet! Fagbrev er for tapere! Altså, det finnes så mange ulike fagretninger! Mange av de er du så og si garantert jobb med og du kan komme ut i lønnet arbeid tidlig. Om man vil gå videre etterpå så er det også mulig. Jeg skjønner ikke greia. Alle kan ikke ta mastergrad! Og alle trenger det heller ikke. Anonymkode: 019de...eb1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 31. mars 2022 #2 Del Skrevet 31. mars 2022 Foreldrene til denne ungen hadde sikkert bestemt seg for hva avkommet skal studere og har høye ambisjoner for vedkommende, og læreren har sådd tvil ved å si til ham/henne om at fagbrev er like bra som høyere utdanning. Hva som egentlig er blitt sagt her kan ingen av oss vite, og det betyr ikke at fagbrev snakkes ned på generell basis. Det går 13 på dusinet av tråder her på KG som sier at fagbrev er bra og flott og fint og de argumentene du nevner, men det kommer ikke til å endre holdningen til foreldre som har bestemt seg for at ungen deres skal studere. Dem om det! Hver elev er forskjellig, og fagbrev passer ikke for alle, akkurat som høyere utdanning ikke passer alle. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #3 Del Skrevet 31. mars 2022 Viktigste er at man gjør noe man trives med og at man har gode relasjoner med andre. Alt bortsett fra det og ha nok penger til å leve noenlunde greit vil jeg si er underordnet. Om man fullfører fagutdanningen tidlig i livet og er litt smart med sparing og langsiktig planlegging kan man komme godt ut av det og man kan alltids heve kompetansen eller omskolere seg om man skulle ønske det senere i livet. Om foreldre sier at fagbrev er for tapere og lar slike holdninger prege barnet så vil jeg si det grenser til omsorgssvikt og sabotasje av barnets selvfølelse og muligheter videre i livet. Anonymkode: d1de3...22b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #4 Del Skrevet 31. mars 2022 Fagbrev leder sjelden til et liv i noe annet enn lavere middelklasse. Anonymkode: 33464...bec 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #5 Del Skrevet 31. mars 2022 Knirke skrev (4 timer siden): Foreldrene til denne ungen hadde sikkert bestemt seg for hva avkommet skal studere og har høye ambisjoner for vedkommende, og læreren har sådd tvil ved å si til ham/henne om at fagbrev er like bra som høyere utdanning. Hva som egentlig er blitt sagt her kan ingen av oss vite, og det betyr ikke at fagbrev snakkes ned på generell basis. Det går 13 på dusinet av tråder her på KG som sier at fagbrev er bra og flott og fint og de argumentene du nevner, men det kommer ikke til å endre holdningen til foreldre som har bestemt seg for at ungen deres skal studere. Dem om det! Hver elev er forskjellig, og fagbrev passer ikke for alle, akkurat som høyere utdanning ikke passer alle. Nei, det var generell info til klassen om mulighetene et fagbrev gir, læreren hadde ikke singlet ut denne eleven for å overtale til å gå for fagbrev. Anonymkode: 019de...eb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #6 Del Skrevet 31. mars 2022 Problemet med å ta yrkesfag er at arbeidsgiverne ikke tilbyr nok læreplasser. Det er utrolig mange som går i åresvis uten mulighet til å få fagbrev. Om en har skavanker så er det vanskelig å finne noen som vil satse på deg. Om en i alle fall har høyere utdanning, så aksepterer ofte arbeidsgiver skavanker for å få kompetansen. Anonymkode: 1e630...8b0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #7 Del Skrevet 31. mars 2022 Jeg respekter folk som har fagbrev. Ser overhodet ikke ned på de som går den veien. Problemet er bare det at fagbrev er så ufortjent lite verdt i lønnsammenheng. Spesielt de typiske "kvinne" fagbrevene, som frisør, blomsterdekoratør, konditor, etc. Jeg leste en artikkel for en stund siden hvor det stod at det siste årskullet som klarer seg bra økonomisk ved å "kun" ha fagbrev er født i 1986. Selv har jeg 4 forskjellige fagbrev innen omsorg og helse. Jeg har brukt flere år i utdanning enn de fleste men, lønna er likevel mye dårligere. Jeg klarer meg veldig bra fordi jeg ble født tidlig på 80 tallet og eier bolig uten gjeld. De som tar fagbrev idag vil nok aldri kunne leve uten gjeld hvis de skal kjøpe bolig uten å fa hjelp eller arv, for så dårlig er fagbrev lønna. Jeg prøver alt jeg kan å fraråde mitt barn til og velge det, kun fordi jeg ønsker henne et liv med god økonomi. Det er veldig synd at det skal være sånn at man ikke har råd til å leve hvis man velger et ærlig håndverker yrke. Anonymkode: d148c...bd2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #8 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Fagbrev leder sjelden til et liv i noe annet enn lavere middelklasse. Anonymkode: 33464...bec Yrker med fagbrev noen av de viktigste yrkene vi har. Samfunnet går rett og slett ikke rundt uten. Å være rik er heller ikke alt her i livet. Å ha en jobb og forsørge seg selv er det viktigste. Anonymkode: b89f7...87c 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #9 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): En bekjent som er lærer på ungdomsskolen fortalte at hun fikk kjeft av foreldre fordi hun fremsnakket fagutdanning. Nei, mitt barn skal gå på universitetet! Fagbrev er for tapere! Altså, det finnes så mange ulike fagretninger! Mange av de er du så og si garantert jobb med og du kan komme ut i lønnet arbeid tidlig. Om man vil gå videre etterpå så er det også mulig. Jeg skjønner ikke greia. Alle kan ikke ta mastergrad! Og alle trenger det heller ikke. Anonymkode: 019de...eb1 Mange fagbrev er totalt verdiløse lønnsmessig per år 2022. Altså, de fører til at man forblir lavlønnet. Det samme gjelder en rekke bachelorgrader innenfor humanistiske og delvis samfunnsvitenskapelige fag. Når noen sier: "Ta en fagbrev utdanning", så sier det overhodet ingenting konkret. Det blir som å si: "ta en bachelor". Det gir intet konkret svar når det gjelder om det er noe poeng å ta fagbrevet eller bacheloren. Du hevder at "mange av disse fagbrevene" sikrer en lønnet arbeid, osv. Mulig, men du har glemt en ting, og det er at antallet ledige studieplasser ved disse fagbrevene er svært så begrenset. Du snakker som om det er snakk om tusener og tusener av ledige fagbrev studieplasser som er lukrative og bare skriker etter arbeidskraft, men det er ikke riktig. De fagbrevene eller fagutdanningene som er verdt papiret de er skrevet på, har krav som overgår faktisk mange av de humanistiske og samfunnsvitenskapelige bachelorkravene. Det er folk som ofte nevner flygerutdanning og lokfører utdanningen som såkalte "premium" fagutdanninger, men sjekk ut hvor mange som søker på dette og hva kravene er, så vil du fort finne ut at kravene er høyere for disse fagutdanningene sammenlignet med vanlig bachelor i humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag. Kom gjerne med en liste over "garantert jobb" fagutdanninger, så vil du selv finne ut hvor FÅ ledige plasser det faktisk er og alle disse har veldig mange søkere. Mediene pleier å sirkulere visse "garantert jobb" artikler hvert eneste år, like før fristen for Samordnaopptak går ut. Jeg har lagt merke til at det er i hovedsak disse fagutdanningene diverse artikler i mediene skryter av: 1. Pilot 2. Flygeleder 3. Lokfører 4. Flymekaniker 5. Boreoperatør 6. Heismontør Det er i hovedsak disse 6 fagutdanninger som er noe å skryte av, hvis man ønsker gjennomsnittelig lønn på over 600.000 kr og oppover. Så kan man nevne noen fagutdanninger til, men de er ikke like godt betalt som de over: 1. Elektriker 2. Logistikk 3. Fengselsbetjent 4. Trafikklærer 5. Tilkomsttekniker 6. Gravferdskonsulent Det er i hovedsak disse fagutdanningene artiklene i mediene skryter av hvert eneste år. Ikke en eneste av disse fagutdanningene passer en ung dame som er akademisk anlagt, der de ellers oftest tenker heller på mastergrad i humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag. Husk at rundt 61% av studentene er kvinner og jeg sliter med å se at du skal greie å overtale damer til å bli fengselsbetjenter, gravferdskonsulenter, trafikklærere, boreoperatører i Nordsjøen eller elektrikere, fremfor å ta mastergrad i humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag, slik en del kvinnelige studenter gjør. Samtidig er kravene for å bli pilot, flygeleder, lokfører, flymekaniker betydelig hardere enn å søke seg inn på vanlig bachelor i historie eller sosiologi, hvis du skjønner. Fagbrev består av, akkurat som en del bachelorer, to ting og det er: En del fagbrev og bachelorer er fullstendig verdiløse på den ene siden, og så har du fagbrev og bachelorer som gir jobb raskt. Altfor mange glemmer en viktig ting til, i denne debatten, nemlig, hva man selv har forutsetninger for å greie. En person som har dårlig syn er ikke akkurat topp kandidat for pilot- eller flygeleder utdanningen, ei heller er noen som har smerter i ryggen eller dårligere fysisk styrke noe god kandidat for å bli tilkomsttekniker eller boreoperatør, og nå har jeg bare nevnt fysiske problemer. Du har intelligens, sosial- og økonomisk utgangspunkt som kommer i tillegg til eventuelle psykiske problemer og andre ting, som påvirker i stor grad hva man sitter igjen med av reelle valgmuligheter. Anonymkode: b78b3...035 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #10 Del Skrevet 31. mars 2022 Aldri hørt fagbrev bli snakket ned. Er selv jurist og mannen min har fagbrev. Mine barn skal få velge hva de ønsker, men jeg vil at de skal ta studiekompetanse så de har muligheter for å studere om de ombestemmer seg. Anonymkode: c8cda...f08 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #11 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fagbrev leder sjelden til et liv i noe annet enn lavere middelklasse. Anonymkode: 33464...bec Dessverre riktig. Har selv to fagbrev. Anonymkode: 632a1...e79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #12 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dessverre riktig. Har selv to fagbrev. Anonymkode: 632a1...e79 Hvorfor tar du ikke videreutdanning på fagskole? Anonymkode: c8cda...f08 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #13 Del Skrevet 31. mars 2022 Det burde ikke snakkes ned. Min 13 år yngre bror har fagbrev som elektriker og tjener mer enn meg som her 3-årig helsepersonell med videreutdanning. Anonymkode: 8a1f9...87e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 31. mars 2022 #14 Del Skrevet 31. mars 2022 Det er forskjell på fagbrev, akkurat som det er forskjell på ulike høyere utdanninger. Både lønnsmessig og samfunnsnyttemessig er det enorm forskjell på de ulike fagbrevene. Mine barn må gjerne bli heismontører eller lokførere, men håper ingen lærere reklamerer om at det er kjempelurt å ta fagbrev som blomsterdekoratør eller butikkmedarbeider. Det er også ofte vanskelig å få læreplass, og da står man jo der med livet på vent. Mange av yrkene gir elendig lønn. Så skjønner godt at en del foreldre ikke ønsker det for barna sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #15 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mange fagbrev er totalt verdiløse lønnsmessig per år 2022. Altså, de fører til at man forblir lavlønnet. Det samme gjelder en rekke bachelorgrader innenfor humanistiske og delvis samfunnsvitenskapelige fag. Når noen sier: "Ta en fagbrev utdanning", så sier det overhodet ingenting konkret. Det blir som å si: "ta en bachelor". Det gir intet konkret svar når det gjelder om det er noe poeng å ta fagbrevet eller bacheloren. Du hevder at "mange av disse fagbrevene" sikrer en lønnet arbeid, osv. Mulig, men du har glemt en ting, og det er at antallet ledige studieplasser ved disse fagbrevene er svært så begrenset. Du snakker som om det er snakk om tusener og tusener av ledige fagbrev studieplasser som er lukrative og bare skriker etter arbeidskraft, men det er ikke riktig. De fagbrevene eller fagutdanningene som er verdt papiret de er skrevet på, har krav som overgår faktisk mange av de humanistiske og samfunnsvitenskapelige bachelorkravene. Det er folk som ofte nevner flygerutdanning og lokfører utdanningen som såkalte "premium" fagutdanninger, men sjekk ut hvor mange som søker på dette og hva kravene er, så vil du fort finne ut at kravene er høyere for disse fagutdanningene sammenlignet med vanlig bachelor i humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag. Kom gjerne med en liste over "garantert jobb" fagutdanninger, så vil du selv finne ut hvor FÅ ledige plasser det faktisk er og alle disse har veldig mange søkere. Mediene pleier å sirkulere visse "garantert jobb" artikler hvert eneste år, like før fristen for Samordnaopptak går ut. Jeg har lagt merke til at det er i hovedsak disse fagutdanningene diverse artikler i mediene skryter av: 1. Pilot 2. Flygeleder 3. Lokfører 4. Flymekaniker 5. Boreoperatør 6. Heismontør Det er i hovedsak disse 6 fagutdanninger som er noe å skryte av, hvis man ønsker gjennomsnittelig lønn på over 600.000 kr og oppover. Så kan man nevne noen fagutdanninger til, men de er ikke like godt betalt som de over: 1. Elektriker 2. Logistikk 3. Fengselsbetjent 4. Trafikklærer 5. Tilkomsttekniker 6. Gravferdskonsulent Det er i hovedsak disse fagutdanningene artiklene i mediene skryter av hvert eneste år. Ikke en eneste av disse fagutdanningene passer en ung dame som er akademisk anlagt, der de ellers oftest tenker heller på mastergrad i humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag. Husk at rundt 61% av studentene er kvinner og jeg sliter med å se at du skal greie å overtale damer til å bli fengselsbetjenter, gravferdskonsulenter, trafikklærere, boreoperatører i Nordsjøen eller elektrikere, fremfor å ta mastergrad i humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag, slik en del kvinnelige studenter gjør. Samtidig er kravene for å bli pilot, flygeleder, lokfører, flymekaniker betydelig hardere enn å søke seg inn på vanlig bachelor i historie eller sosiologi, hvis du skjønner. Fagbrev består av, akkurat som en del bachelorer, to ting og det er: En del fagbrev og bachelorer er fullstendig verdiløse på den ene siden, og så har du fagbrev og bachelorer som gir jobb raskt. Altfor mange glemmer en viktig ting til, i denne debatten, nemlig, hva man selv har forutsetninger for å greie. En person som har dårlig syn er ikke akkurat topp kandidat for pilot- eller flygeleder utdanningen, ei heller er noen som har smerter i ryggen eller dårligere fysisk styrke noe god kandidat for å bli tilkomsttekniker eller boreoperatør, og nå har jeg bare nevnt fysiske problemer. Du har intelligens, sosial- og økonomisk utgangspunkt som kommer i tillegg til eventuelle psykiske problemer og andre ting, som påvirker i stor grad hva man sitter igjen med av reelle valgmuligheter. Anonymkode: b78b3...035 Du blander begreper. Fagbrev og fagutdanning er ikke det samme. Fagbrev er videregående utdanning hovedsakelig etter «2+2-modellen», dvs. 2 år på videregående skole og 2 år som lærling i bedrift (2,5-3 år i noen lærefag). Du nevner bl.a trafikklærer og pilot. Det er overhodet ikke utdanninger på videregående nivå. Anonymkode: 19026...871 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #16 Del Skrevet 1. april 2022 Mange vet ikke at man har rett til påbygging til generell studiekompetanse i offentlig videregående skole etter bestått fagprøve. Vg4 påbygg består av 23 uketimer i motsetning til Vg3 påbygg som har 30 timer (for elever som kommer rett fra Vg2). Anonymkode: 19026...871 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #17 Del Skrevet 1. april 2022 Mange har forkvaklede syn på hva som bør gi status. En sosial sykdom herjer landet, mastersyken. https://fontene.no/fagartikler/mastergraden--ikke-nodvendigvis-kvalitet-6.47.664922.b82b5df383 Jeg kjenner folk med fagbrev som gjør et ærlig dagsverk cirka daglig. Håndverkere og helsearbeidere. Men de konkurrerer i lønn med øst-europeere. Og jeg kjenner folk med universitetsutdannelse med tullejobber som Norge bare har råd til pga oljepengene. Hvis vi måtte gjennom samme økonomiske hestekur som Hellas hadde for tolv år siden så bør de jobbene være de første som ryker. De drar ikke sin egen vekt i samfunnet ut fra hva de gjør og hva de koster skattebetalerne i form av budsjetter, utstyr, reisepenger og lønninger. Dette vet de selv også hvis de tenker seg om, selv om de er flinke til selvbedrag og i å dikte historier for å underbygge jobbens eksistensberettigelse og krav til stadig større statlige budsjetter. Anonymkode: 4c793...b93 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #18 Del Skrevet 1. april 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Mulig, men du har glemt en ting, og det er at antallet ledige studieplasser ved disse fagbrevene er svært så begrenset. Du snakker som om det er snakk om tusener og tusener av ledige fagbrev studieplasser som er lukrative og bare skriker etter arbeidskraft, men det er ikke riktig. Dette er helt feil. Fagbrevutdanningene er faktisk motsatt, det er videregående utdanning hvor det er mange elevplasser. Du blander flere begreper. Fagskoleutdanning er ikke det samme som fagbrev (videregående skole). Videre er man ikke student om man tar et fagbrev, men elev. Du har nok noen poenger i innlegget, men de drukner når disse termene blandes såpass mye, og enkelte påstander, som den sitert over, blir bare feil. Tråden handler om fagbrev, ikke utdanning fra fagskole. Anonymkode: 87a7e...a68 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #19 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor tar du ikke videreutdanning på fagskole? Anonymkode: c8cda...f08 Er avhengig av 100% jobb, tøft nok å ta ett fagbrev når en står i jobb og er alene med barn. Anonymkode: 632a1...e79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #20 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fagbrev leder sjelden til et liv i noe annet enn lavere middelklasse. Anonymkode: 33464...bec http://img.nrk.no/img/281905.jpeg Anonymkode: 10ea7...77f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå