Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg fødte en son i april 2021 og hadde som plan å gå ned i vekt etterpå da jeg var veldig overvektig før svangerskapet (95 kg).

Dessverre fikk jeg barseldepresjon og klarte såvidt å forlate huset. Ved termin veide jeg 130 kg med svangerskapsdiabetes og nå ett år etter veier jeg 115 kg. 

Vi har brukt beskyttelse men fikk igår ett positiv graviditetstest og er nå veldig stresset. Noen som har noen erfaring av å bli gravid med fedme? Og to tette for den delen, blir vell 20 måneder mellom hvis vi beholder. 

Skulle til å begynne på Mysimba for fedmen nå i april. 

Til historien hør att vi prøvde i 5 år med 4 spontanaborter før vi fikk sonen. What to do??

Anonymkode: 8723c...756

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vær veldig flink på å trene knipeøvelser. Økt risiko for fremfall og lekkasjer.

Anonymkode: 287fa...5c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei! Jeg fødte en son i april 2021 og hadde som plan å gå ned i vekt etterpå da jeg var veldig overvektig før svangerskapet (95 kg).

Dessverre fikk jeg barseldepresjon og klarte såvidt å forlate huset. Ved termin veide jeg 130 kg med svangerskapsdiabetes og nå ett år etter veier jeg 115 kg. 

Vi har brukt beskyttelse men fikk igår ett positiv graviditetstest og er nå veldig stresset. Noen som har noen erfaring av å bli gravid med fedme? Og to tette for den delen, blir vell 20 måneder mellom hvis vi beholder. 

Skulle til å begynne på Mysimba for fedmen nå i april. 

Til historien hør att vi prøvde i 5 år med 4 spontanaborter før vi fikk sonen. What to do??

TS Her, glemte legge til att det ble katastrofesnitt sist og att jeg derfor vil få keisersnitt igjen ved ev. ny fødsel! 

AnonymBruker
Skrevet

Med god kostholdsveiledning vil du forhåpentligvis klare å begrense vektoppgangen hvis du velger å beholde. Det er jo en veldig høy startvekt, så du bør vel ikke gå opp mer enn 6-7 kg totalt. 
Selv veide jeg 95 da jeg ble gravid begge gangene og endte på 130 til fødsel. Det gikk overraskende bra. 

Anonymkode: 0a144...4a2

AnonymBruker
Skrevet

Og til deg TS. Jeg ville oppsøkt hjelp fra helsepersonell så fort som mulig, både pga fysisk og psykisk helse i dette svangerskapet. Du kan få god hjelp med kostholdsveiledning og aktivitet som passer din kropp og svangerskap slik at du kan få et best mulig svangerskap for både deg og spiren. Ønsker deg lykke til - uansett hva du velger å gjøre ❤️

Anonymkode: 52b0c...7d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Støtter personen over som sier abort. Du må prioritere helsen din, ikke føde enda et barn inn i en fedmetilværelse. Overvekt går i arv og du burde jobbe med dette så ikke barna dine må slite med det samme som deg. 

Anonymkode: 1aecb...1a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg var svært overvektig når jeg ble gravid med mitt barn 2

'Barnet' er nå i 20 årene, slank og svært god helse. Snart ferdig utdanna lege.
Så at jeg så overvektig som jeg var, har ikke mitt barn tatt skade av, hen har vært frisk og sunn hele livet.

Fødselen gikk også veldig greit, lettere enn fødselen jeg hadde en del år tidligere, som jeg også var normalvektig. 

Anonymkode: 7f6ab...a27

Delryddet,fjernet sitering av regelbrudd.

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du kan prøve å gjøre ting litt annerledes dette svangerskapet (om du ikke blir syk igjen da). Kontakt jordmor å be om ernæringsveiledning, og prøv å ikke legg på deg mer enn du skal. Når barseltiden er der, så er jo det også en fin tid for å komme i gang med noen gode vaner. Trill masse turer i skog og mark (så går man ikke i cafe-fella som jeg gjorde), spis sundt osv. Bruk rett og slett barna dine som motivasjon for et bedre liv 😊 

Anonymkode: adeb0...998

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nesten samme bmi som deg og er gravid med nr 2. Jeg er halvveis og det har ikke vært noen problemer til nå, men jeg har rutinemessig blitt satt opp på et par ekstra ultralyder i uke 24 og 32 for å sjekke at barnet vokser som det skal. Med så høy vekt er det ønskelig å gå opp minst mulig under graviditeten, jeg gikk opp 10kg forrige gang og håper å holde meg innenfor det denne gangen også. Var mye vann, så 2 uker etter fødsel hadde jeg gått ned 15kg. 

Anonymkode: 615f1...f80

• Hjerte 1
Skrevet

Unnskyld meg, men for noen forjævlige svar du har fått. Håper du klarer å ikke ta det for mye til deg, folk er virkelig stygge med hverandre her i verden...

Men ja, siden du spør om folk med liknende erfaring. Jeg veide 142 når jeg ble gravid med mitt første barn.  Hadde et fint svangerskap, til tross for sterke bekkensmerter. Fikk keisersnitt pga seteleie. Gikk opp 8kg med veiledning til kosthold under graviditeten siden jeg var så overvektig fra før av.

Ble gravid etter 13 mnd igjen, veide da 138kg. Den gangen fikk jeg svangerskapsdiabetes, noe jeg ikke hadde i første svangerskapet. Du har jo erfaring med det fra før av, så du vet jo hva det går i. Men utenom det gikk det helt fint. Fikk planlagt keisersnitt den gangen også, pga tidligere snitt og overvekt. Det er jo som vi vet litt mer risiko med keisersnitt pga vekten, men vi blir godt tatt vare på og fulgt opp.

Jeg skjønner bekymringen din, men om du ønsker deg dette barnet, så gå for det. Jeg vet det er folk som hyler abort så fort de ser det er tjukke mennesker som er gravide, men en tjukk kropp klarer også å bære frem et barn, til tross for risikoer. 

Jeg har to nydelige barn med 23 mndrs mellomrom, som vil ha masse glede av hverandre og de vet at jeg elsker dem over alt på jord, selv om jeg er tjukk. 

Du får ekstra tett oppfølging som overvektig gravid, og det er jo bare bra. Da kanskje du kan føle deg litt mer trygg også. 

❤️

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for regelbrudd på rommets retningslinjer,brukerangrep,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
jaromei skrev (På 31.3.2022 den 13.18):

Unnskyld meg, men for noen forjævlige svar du har fått. Håper du klarer å ikke ta det for mye til deg, folk er virkelig stygge med hverandre her i verden...

Men ja, siden du spør om folk med liknende erfaring. Jeg veide 142 når jeg ble gravid med mitt første barn.  Hadde et fint svangerskap, til tross for sterke bekkensmerter. Fikk keisersnitt pga seteleie. Gikk opp 8kg med veiledning til kosthold under graviditeten siden jeg var så overvektig fra før av.

Ble gravid etter 13 mnd igjen, veide da 138kg. Den gangen fikk jeg svangerskapsdiabetes, noe jeg ikke hadde i første svangerskapet. Du har jo erfaring med det fra før av, så du vet jo hva det går i. Men utenom det gikk det helt fint. Fikk planlagt keisersnitt den gangen også, pga tidligere snitt og overvekt. Det er jo som vi vet litt mer risiko med keisersnitt pga vekten, men vi blir godt tatt vare på og fulgt opp.

Jeg skjønner bekymringen din, men om du ønsker deg dette barnet, så gå for det. Jeg vet det er folk som hyler abort så fort de ser det er tjukke mennesker som er gravide, men en tjukk kropp klarer også å bære frem et barn, til tross for risikoer. 

Jeg har to nydelige barn med 23 mndrs mellomrom, som vil ha masse glede av hverandre og de vet at jeg elsker dem over alt på jord, selv om jeg er tjukk. 

Du får ekstra tett oppfølging som overvektig gravid, og det er jo bare bra. Da kanskje du kan føle deg litt mer trygg også. 

❤️

Ts her! Tusen, tusen takk kjære du. Jeg må ærlig si att jeg ble veldig lei meg over måten folk skrev det på samtidig som jeg jo selvfølgelig skjønner tankene bak resonemangen. Og jeg tar jo ikke lett på dette her, det burde jo denne tråden være bevis på 😩 

Det gir veldig håp å lese din melding, og jeg vet jo absolutt som du sier om risikoene etter å allerede ha hatt sv.dia. 

Hvor gamle er dine barn nå, og Hvordan føles kroppen din? Er det noen ting med to tette barn som du "angrer"/ulemper eller hadde du gjort det igjen uten tvil? :) Var din partner helt 100% ombord når det viste seg att du var gravid så tett på? Eller i ditt fall kanskje det var planlagt? Håper det er greit att jeg spørr så personlig tilbake.

Det vil bli planlagt keisersnitt denne gangen pga de komplikasjoner som intraff sist - Hvordan løste du det mtp å ikke få lov å bære eldstemann de første ukene etterpå?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 13.00):

Jeg har nesten samme bmi som deg og er gravid med nr 2. Jeg er halvveis og det har ikke vært noen problemer til nå, men jeg har rutinemessig blitt satt opp på et par ekstra ultralyder i uke 24 og 32 for å sjekke at barnet vokser som det skal. Med så høy vekt er det ønskelig å gå opp minst mulig under graviditeten, jeg gikk opp 10kg forrige gang og håper å holde meg innenfor det denne gangen også. Var mye vann, så 2 uker etter fødsel hadde jeg gått ned 15kg. 

Anonymkode: 615f1...f80

Tusen tusen takk for svar🙏 Fulgte du noen spesiell kost eller så? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 12.42):

Jeg var svært overvektig når jeg ble gravid med mitt barn 2

'Barnet' er nå i 20 årene, slank og svært god helse. Snart ferdig utdanna lege.
Så at jeg så overvektig som jeg var, har ikke mitt barn tatt skade av, hen har vært frisk og sunn hele livet.

Fødselen gikk også veldig greit, lettere enn fødselen jeg hadde en del år tidligere, som jeg også var normalvektig. 

Anonymkode: 7f6ab...a27

Delryddet,fjernet sitering av regelbrudd.

Chantielle mod.

Dette er helt uten betydning da det ikke er representativt. Det finnes alltid flaks og unntak. 

Anonymkode: 70c55...237

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er helt uten betydning da det ikke er representativt. Det finnes alltid flaks og unntak. 

Og hva mener du er representativt? At man har økt risiko for noe som overvektig betyr ikke at det er flaks og unntak at det går bra også for denne gruppen. 

Anonymkode: 0fefc...895

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Og hva mener du er representativt? At man har økt risiko for noe som overvektig betyr ikke at det er flaks og unntak at det går bra også for denne gruppen. 

Statestikk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Statestikk.

Da er du dårlig på å tolke statistikk

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
On 4/2/2022 at 10:08 PM, AnonymBruker said:

Ts her! Tusen, tusen takk kjære du. Jeg må ærlig si att jeg ble veldig lei meg over måten folk skrev det på samtidig som jeg jo selvfølgelig skjønner tankene bak resonemangen. Og jeg tar jo ikke lett på dette her, det burde jo denne tråden være bevis på 😩 

Det gir veldig håp å lese din melding, og jeg vet jo absolutt som du sier om risikoene etter å allerede ha hatt sv.dia. 

Hvor gamle er dine barn nå, og Hvordan føles kroppen din? Er det noen ting med to tette barn som du "angrer"/ulemper eller hadde du gjort det igjen uten tvil? :) Var din partner helt 100% ombord når det viste seg att du var gravid så tett på? Eller i ditt fall kanskje det var planlagt? Håper det er greit att jeg spørr så personlig tilbake.

Det vil bli planlagt keisersnitt denne gangen pga de komplikasjoner som intraff sist - Hvordan løste du det mtp å ikke få lov å bære eldstemann de første ukene etterpå?

Det gjør ingenting at du spør! 

Eldste barnet mitt er 2 og et halvt og minste er 7 mnd. Å få to tette er jo ingen vandring på roser på noen måte, jeg kjenner jo at det har gjort noe med kroppen min. Jeg hadde veldige bekkenplager med begge, men fikk beskjed på fysioterapi at det ikke nødvendigvis hadde noe med overvekt og gjøre. Men jeg har fremdeles bekkenplager nå 7 mnd etter fødsel. Det er helt levelig dog. 

2. graviditet var planlagt da både mannen og jeg ønsket oss to tette om vi skulle ha to. Så jeg gikk jo inn i det med vel viten om risikoene, sånn sett. I en ideell verden hadde jeg gått ned i vekt for både min egen skyld og barnets først, men jeg ville ikke vente lenger. Følte klokken tikket, selv om jeg bare var 27 når første ble født.

Du spør om jeg angrer eller tenker at noen ulemper er så store at jeg ville vurdert annerledes om jeg visste det jeg vet nå? Isåfall, nei. Jeg er veldig glad for valget vi tok, selv om det har vært og fremdeles kan være tungt. Graviditeten er en så liten del av det å ha barn. Jeg er en sånn type person som HATER å gå gravid, kvalm og dorsk og bekkensmerter, det hele var noe dritt, men det var så verdt det når babyene mine kom. Det at jeg er tjukk hadde ikke så mye å si for min del, annet enn at jeg fikk god oppfølging og en del ekstra jobb med svangerskapsdiabetes. Jeg kjenner jo litt på den frykten for å få diabetes nå etter fødsel, siden risikoen for å utvikle diabetes (type 2?) er høyere når man først har hatt svangerskapsdiabetes, men selv en normalvektig gravid kan få svangerskapsdiabetes. Nå er vi ferdige og skal ikke ha mer barn, men hadde jeg skulle levd liv til hadde jeg tatt samme valg igjen :)

Edit, glemte å svare på hvordan vi håndterte løfting av eldste etter keisersnitt. Her ble det sånn at mannen tok seg av alt som hadde med storebror å gjøre de 6 ukene etter fødsel. Det var ikke alltid det var praktisk mulig, det var en håndfull ganger jeg løftet storebror, enten ved at jeg glemte meg eller bare MÅTTE for å trøste eller liknende. Det gikk bra, men man må jo være forsiktig, ehe. Mannen min har en fleksibel jobb, og kunne jobbe en del hjemmekontor og hjalp meg med løft ved legging og måltider.  Storebror går jo i barnehage også, så mye av tiden blir jo hjemme alene med baby.

Endret av jaromei
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo være du blir så kvalm at du skulle ønske du veide 115 kilo

Anonymkode: 4becd...bd6

AnonymBruker
Skrevet

Hei, legemiddelet mysimba er ikke utprøvd på hverken amming eller graviditet i studier og man vet derfor ikke om det kan være skadelig for fosteret. jeg ville ringt til legen og hørt om du skal fortsette på Mysimba nå som du er gravid.

Anonymkode: 8eac8...9e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...