AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #1 Del Skrevet 31. mars 2022 Og er det ikke vanlig med navnet på postkassen? Lurer på hvor posten deres kommer hen. Men altså, dekker kommunen alle boutgifter for de som leier kommunalt? Anonymkode: 4b539...3fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #2 Del Skrevet 31. mars 2022 Det varierer trolig, avhengig av hvorfor man bor i kommunal bolig. En bekjent fikk leie leilighet av kommunen da han var tannlege på en tannklinikk i et grisgrendt område, og der det da var kommunale boliger ledig. Anonymkode: 51d68...bb9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #3 Del Skrevet 31. mars 2022 Man betaler leie, og har postkasse som alle andre (med mindre man er o en situasjon hvor man skjuler bosted, da leier man kanskje en postboks i stedet). En kommunal bolig er for de som sliter med det vanlige boligmarkedet, leien er gjerne noe lavere enn hos private. Men det er ikke gratis! Anonymkode: cf9fe...a88 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #4 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og er det ikke vanlig med navnet på postkassen? Lurer på hvor posten deres kommer hen. Men altså, dekker kommunen alle boutgifter for de som leier kommunalt? Anonymkode: 4b539...3fd I Oslo er det markedspris på kommunale leiligheter. Anonymkode: 99d87...2bb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #5 Del Skrevet 31. mars 2022 Kommunal leilighet betaler husleie og strøm som alle andre Anonymkode: 53e33...175 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #6 Del Skrevet 31. mars 2022 Jeg betaler alt jeg ville gjort om jeg hadde leid på det private markedet. Leie, strøm, Internett etc. Anonymkode: 195fc...fce 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #7 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og er det ikke vanlig med navnet på postkassen? Lurer på hvor posten deres kommer hen. Men altså, dekker kommunen alle boutgifter for de som leier kommunalt? Anonymkode: 4b539...3fd Jeg jobber i omsorgsbolig for utviklingshemmede og de betaler leie. Anonymkode: 336a3...916 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #8 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det varierer trolig, avhengig av hvorfor man bor i kommunal bolig. En bekjent fikk leie leilighet av kommunen da han var tannlege på en tannklinikk i et grisgrendt område, og der det da var kommunale boliger ledig. Anonymkode: 51d68...bb9 Her har de kommunale boliger til turnusleger/tannlegevikarer etc. Tror det en vanlig på øde steder der leiemarkedet er trangt, spesielt mtp korttidsleie. Anonymkode: 195fc...fce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #9 Del Skrevet 31. mars 2022 De fleste kommunale leiligheter har markedsleie eller opp mot markedsleie. Og hvorfor skulle de ikke hatt navn på postkassa? Anonymkode: 8659e...60a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #10 Del Skrevet 31. mars 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg betaler alt jeg ville gjort om jeg hadde leid på det private markedet. Leie, strøm, Internett etc. Anonymkode: 195fc...fce Betaler du markedspris i husleie eller er det noe lavere? Anonymkode: 9b9df...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #11 Del Skrevet 31. mars 2022 Nei, når man leier kommunalt betaler man husleie som alle andre. Før i tiden var kommunal bolig tiltenkt de økonomisk vanskeligstilte så husleien var noe lavere enn på det private eller kommersielle utleiemarkedet, men Høyreregjeringen valgte å be kommunene om å skru leien på kommunal bolig opp til gjengsleie, dvs markedspris og sånn har det vært de siste årene. Jeg leier kommunalt og betaler 13.600 kr i mnd for en liten 2-roms i Oslo + strøm. Anonymkode: 3d8cf...50f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #12 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, når man leier kommunalt betaler man husleie som alle andre. Før i tiden var kommunal bolig tiltenkt de økonomisk vanskeligstilte så husleien var noe lavere enn på det private eller kommersielle utleiemarkedet, men Høyreregjeringen valgte å be kommunene om å skru leien på kommunal bolig opp til gjengsleie, dvs markedspris og sånn har det vært de siste årene. Jeg leier kommunalt og betaler 13.600 kr i mnd for en liten 2-roms i Oslo + strøm. Anonymkode: 3d8cf...50f Jeg har forresten navn på postkassa og er en helt vanlig leietaker 😅 Eneste forskjellen mellom å leie privat eller kommunalt nå er at leien går til et boligselskap som kommunen eier. Pengene går altså ikke til selve kommunen men til dette selskapet så egentlig har det blitt like sleipt som andre bolighai og utleieselskaper som setter opp prisene fordi de vet at folk må ha et sted å bo og betaler det de må. Anonymkode: 3d8cf...50f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 31. mars 2022 #13 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man betaler leie, og har postkasse som alle andre (med mindre man er o en situasjon hvor man skjuler bosted, da leier man kanskje en postboks i stedet). En kommunal bolig er for de som sliter med det vanlige boligmarkedet, leien er gjerne noe lavere enn hos private. Men det er ikke gratis! Anonymkode: cf9fe...a88 er like dyrt som å leie på privat markedet. Her I kommunen tar de ca 12000 kr uten strøm for en 2 roms på 48 kvm. For 3 roms tar de mellom 14 til 16000. De går etter gjengs leie og markedspris. Så selv om du er vanskelig stilt og får tildelt kommunal bolig så blir det like dyrt som å leie privat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #14 Del Skrevet 1. april 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg jobber i omsorgsbolig for utviklingshemmede og de betaler leie. Anonymkode: 336a3...916 Med hva? Hvis det er med penger fra NAV så spiller det jo liten rolle for diskusjonen om boligen er gratis og de får lite støtte fra NAV eller om boligen er dyr og de får mye fra NAV. Poenget må vel være hvor mye trygdede har til overs til fri bruk etter at minimale livsnødvendigheter er betalt. Anonymkode: 35ad5...bc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #15 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, når man leier kommunalt betaler man husleie som alle andre. Før i tiden var kommunal bolig tiltenkt de økonomisk vanskeligstilte så husleien var noe lavere enn på det private eller kommersielle utleiemarkedet, men Høyreregjeringen valgte å be kommunene om å skru leien på kommunal bolig opp til gjengsleie, dvs markedspris og sånn har det vært de siste årene. Jeg leier kommunalt og betaler 13.600 kr i mnd for en liten 2-roms i Oslo + strøm. Anonymkode: 3d8cf...50f Da hadde jeg flyttet ut ass. Alle utgiftene mine, forsikringer å alt som er av utgifter inkludert telefon, huslån som er fryst og det som er koster meg 7000 i måneden. Bor 30 min utenfor oslo. Anonymkode: c553d...91b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #16 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Med hva? Hvis det er med penger fra NAV så spiller det jo liten rolle for diskusjonen om boligen er gratis og de får lite støtte fra NAV eller om boligen er dyr og de får mye fra NAV. Poenget må vel være hvor mye trygdede har til overs til fri bruk etter at minimale livsnødvendigheter er betalt. Anonymkode: 35ad5...bc8 Hva er det du babler om? Personen du siterer forteller at hun JOBBER. Da er det jo ikke penger fra Nav! I den kommunale blokken som jeg bor i er også de aller fleste i jobb. Noen er ufør også, som jeg selv er. Til fri bruk etter at husleie, strøm, mobil, Internett og forsikring er betalt har jeg 3800 kroner igjen som skal dekke mat og alt annet. Jeg har ikke råd til andre til enn akuratt hva som er livsnødvendig og har ikke råd til å spise mer enn en gang om dagen. Jeg har ikke råd til klær, sosiale aktiviteter som koster penger, kunne aldri hatt bil og bensin, har ikke råd til månedskort kollektivt men trenger heller ikke det siden jeg er så syk at jeg er mest inne, mange juler jeg har latt som jeg er for syk til å reise hjem til resten av familien fordi jeg ikke har hatt råd til å kjøpe julegaver. Har ikke råd til behandlingen jeg trenger for sykdommen min heller, men en form for behandling går på frikort (egenandel på ca 3000). Har ikke vært hos tannlegen på årevis fordi det er en utgift jeg ikke har råd til. Sier ikke noe av dette for å sutre men for å informere for du virker veldig uvitende og da kler det deg ikke å være så dømmende. De som jobber som bor her har nok bedre råd enn meg men flere av familiene her er det f eks en som jobber men forsørger syk mor i tillegg til kone og barn. Kommunal bolig gis ikke bare til folk på Nav, men vanlige arbeidstakere og familier som har problemer med å få noe på det private markedet f eks mangler depositum. Anonymkode: 3d8cf...50f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #17 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da hadde jeg flyttet ut ass. Alle utgiftene mine, forsikringer å alt som er av utgifter inkludert telefon, huslån som er fryst og det som er koster meg 7000 i måneden. Bor 30 min utenfor oslo. Anonymkode: c553d...91b Jada det er såklart det jeg skulle ønske at jeg kunne. Flytte ut av Oslo og bo billigere og ha bedre råd! Men uten bil og uten lappen, uten nettverk utenfor Oslo, langt fra legen min, behandlerne mine, og sannsynligvis med et stykke avstand til dagligvare butikk osv så lar det seg ikke gjøre å flytte så "langt" vekk. Jeg er for syk til å forflytte meg over større avstander og vil ikke komme meg til butikk, og det blir for langt for venner og familie til å komme å besøke og hjelpe meg (er avhengig av hjelp i hverdagen til matlaging, stell og rengjøring) så vil jeg bli 100% isolert og det er ikke noe liv å leve. Det er helt anderledes for noen som er funksjonsfrist og har mulighet til å reise til og fra venner og familie, frisk nok til å skaffe seg nye lokale venner via lokal aktivitet, og som tåler det å ta toget til Oslo eller stå på bussen med handleposer og handle mat et par ganger i uka. Jeg får hjelp til å storhandle fordi jeg ikke kommer meg ut ofte og eneste sosiale omgangen har jeg når gjester kommer til meg. Med venner med barn og jobb osv så har ingen tid til å bruke en time reisevei på å komme til meg heller.. Sånn er livet for mange syke og da er det ikke bare å flytte. Men jeg ser etter billigere bosted i Oslo det gjør jeg, problemet er bare at de stedene som er litt rimeligere har ikke den tilretteleggingen jeg trenger med heis og nær butikk osv Anonymkode: 3d8cf...50f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #18 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jada det er såklart det jeg skulle ønske at jeg kunne. Flytte ut av Oslo og bo billigere og ha bedre råd! Men uten bil og uten lappen, uten nettverk utenfor Oslo, langt fra legen min, behandlerne mine, og sannsynligvis med et stykke avstand til dagligvare butikk osv så lar det seg ikke gjøre å flytte så "langt" vekk. Jeg er for syk til å forflytte meg over større avstander og vil ikke komme meg til butikk, og det blir for langt for venner og familie til å komme å besøke og hjelpe meg (er avhengig av hjelp i hverdagen til matlaging, stell og rengjøring) så vil jeg bli 100% isolert og det er ikke noe liv å leve. Det er helt anderledes for noen som er funksjonsfrist og har mulighet til å reise til og fra venner og familie, frisk nok til å skaffe seg nye lokale venner via lokal aktivitet, og som tåler det å ta toget til Oslo eller stå på bussen med handleposer og handle mat et par ganger i uka. Jeg får hjelp til å storhandle fordi jeg ikke kommer meg ut ofte og eneste sosiale omgangen har jeg når gjester kommer til meg. Med venner med barn og jobb osv så har ingen tid til å bruke en time reisevei på å komme til meg heller.. Sånn er livet for mange syke og da er det ikke bare å flytte. Men jeg ser etter billigere bosted i Oslo det gjør jeg, problemet er bare at de stedene som er litt rimeligere har ikke den tilretteleggingen jeg trenger med heis og nær butikk osv Anonymkode: 3d8cf...50f Det er 10 min til jernbanen med beina. Det er fem minutter til 3 matvarebutikker og «sentrum». tror du har misforstått hvor jeg bor da det er en innflytterkommune hvor etablerte flytter ut av oslo regionen for de har fått små barn å vil ha bedre plass. De jobber forøvrig i oslo å pendler gjerne daglig. det er også flere tiltak for personer med utfordringer. Når jeg går ut døra så står på på egen gårdsplass. men for ordens skyld. Jeg kjenner ikke din situasjon så jeg kan ikke si hva som er best. Jeg vil bare poengtere at mange overvurderer oslo i forhold til mange andre steder, både små tettsteder og store byer. Venner er kjekt å bo nære osv men mange i oslo snakker om reisevei selv om de bruker like lang tid på kollektivt av og på som man bruker med å sette seg på toget for å gå av på oslo s f eks. Anonymkode: c553d...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #19 Del Skrevet 1. april 2022 Det er veldig mange år siden kommunale boliger var et utjevningstiltak for mindre bemidlede. Nå er det gjengs leie på kommunale boliger, og kommunale tjenester som hjemmehjelp betaler en reell kostnad på. Mange ganger kan det være billigere å leie og/eller skaffe seg hjelp i hjemmet privat. Når det gjelder kommunale boliger er de ofte også dårlig vedlikeholdte, så en betaler i dyre dommer for verre standard enn hos private Der har over år foregått en stille uthuling av de sosiale tjenestene og velferdstilbudene her til lands. Til tross for at landet er rikere enn noen gang. Anonymkode: 4618f...5aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #20 Del Skrevet 1. april 2022 Den eneste fordelen med kommunale leiligheter her i kommunen (vet ikke om det sånn i andre kommuner også) er at det ikke er oppsigelsestid på leiligheten. De kan flytte ut på dagen. Bortsett fra det så koster det som andre leiligheter. Anonymkode: 0931f...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå