Gå til innhold

Sjefer som verdsetter de de har best kjemi med

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere sjefer: hva er greia med at dere velger de dere har best kontakt med som deres nærmeste på en arbeidsplass? Hvorfor er det alltid "venninner" og "venner" som blir valgt til å overta arbeidet deres, bare fordi dere er venner? Hva med de andre som har mye erfaring? Må man alltid ha en fantastisk kjemi med dere før man blir i det hele tatt verdsatt? 

Og nei - jeg vil på ingen som helst måte bli valgt til noe "erstattelse" for arbeidet en sjef gjør i det hele tatt. Jeg ser bare mye urettferdighet på de plassene jeg har jobbet på, hvor flere kollegaer jeg har hatt har gjort en sykt bra jobb som ikke får seg et steg videre bare fordi de ikke er "bestevenn" med sjefen sin, mens andre ansatte som ikke gjør like bra jobb men har en god kjemi med sjefen blir valgt i stedet. Slik urettferdighet irriterer meg skikkelig, og jeg hater å være vitne til det. 

Det er jo på rett og slett på trynet til hvordan behandling man får, nesten som om man må nødt til å "slikke ræv" før man blir i det hele tatt sett av dere. Det verste er jo at de ansatte som faktisk driver å slikker ræv er jo de som gjør det kun for sitt eget beste, for at de vil ha deres plass i fremtiden. Godt ordtak: "vær ekstra varsom med de som er mest pågående, for de stille har mer gull i munn". Slik er det jo med dating også: er du alt for pågående vil ikke vedkommende synes det er attraktivt, man får fort avsmak og føler ofte at vedkommende har en baktanke. 

Om jeg hadde vært sjef og en ansatt stadig er pågående mot meg, selv om den ansatte er kun den personen som informerer om ting og gjør det lettere for meg, hadde jeg hatt mest mistanke mot vedkommende enn de andre. Jobbet før på en arbeidsplass hvor jeg hadde en kollega som hadde en helt forferdelig slu oppførsel, hvor han stadig sa ting til sjefen som han aldri hadde gjort (positive ting), alltid baksnakket sine kolleger, smughørte på hva de andre kollegaene pratet om og gikk med en gang å sa i fra til sjefen. Han hadde en slik oppførsel hvor han var den mest positive i verden foran sjefen, men så fort sjefen ikke var der var han sitt sanne jeg: egoistisk, sjalu og frekk. Selvfølgelig likte sjefen han best av alle :) nettopp fordi han var så flink til å manipulere og slikket noe innmari ræv. Han drev også å kommenterte til andre på hvor mye han selv synes han er så flink, at han er bedre enn andre og at han fortjener en mye bedre plass høyere opp. Hadde han snakket slik foran sjefen så vet han selv at han hadde blitt mislikt. 

Så vær så snill, ikke ta alt det deres "favoritt" sier på god fisk, og ikke få andre ansatte til å føle seg utelatt, for det er en helt forferdelig følelse. Nesten på kanten til mobbing vil jeg si. Hadde før en tidligere kollega på en tidligere arbeidsplass som måtte sykemelde seg i en lang tid fordi hun opplevde slik urettferdighet. Jeg personlig har ikke opplevd dette, men etter det hun gikk gjennom har jeg virkelig fått medfølelse for henne. Det er ekstremt viktig med arbeidsmiljø. 

Anonymkode: accc6...4d5

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er arbeidslivet. 

Anonymkode: e5e0e...a6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til dere sjefer: hva er greia med at dere velger de dere har best kontakt med som deres nærmeste på en arbeidsplass?

Anonymkode: accc6...4d5

Jeg synes det er vanskelig å få fatt i hva du mener: «ta over arbeidsoppgaver»? og «velger»..? - En sjef skal ikke ha trynefaktor blant sine ansatte, og med trynefaktor mener jeg at enkelte blir behandlet bedre enn andre, får goder på feil grunnlag.

Men med det sagt, så snakker du ikke om at noen har fått goder men tildelt sjefen sine arbeidsoppgaver? Det er litt vanskelig for meg å forstå hva det innebærer, antagelig fordi du nevner ikke hvilken sektor du jobber i og gir ingen eksempler på hva det kan være.

Så med et veldig utydelig bakgrunnsbilde vil jeg svare at sjefen er avhengig av lojalitet og tillit om noen skal samarbeide tett med oppgaver sjefen selv sitter med. Slik sett er det ikke unaturlig at hen velger den ansatte som sjefen antar tilbyr dette, og som sjefen samarbeider best med. At det er «mobbing» av andre ansatte, er vanskelig for meg å se, det forutsetter at å få disse oppgavene er en «gode» som alle ansatte har krav på, på lik linje. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...