AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #21 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan er å falle nedi et hull i asfalten på noen som helst måte relevant for denne tråden? Det er jo nettopp denne feilslutningen jeg prøver å påpeke: at fordi en venninne av en som kjenner noen, fikk morkake løsning etter en trafikkulykke/medisinsk inngrep/fall gjennom asfalten, så er det på noen som helst måte sannsynlig at jeg får det av å falle på baken. For alt du vet hadde jo denne damen 10 tillegskomplikasjoner som hun ikke vil legge ut om på nasjonalt TV. Anonymkode: 97d56...f6b Hvordan vet du at ikke andre som ringer føden har tilleggskomplikasjoner, både som de vet om og ikke vet om? Godt at det ikke er du som skal ta beslutninger om hvilke pasienter som skal undersøkes eller hvem som kan ringe inn tim føden. Du er meget uopplyst. Anonymkode: d642c...6f2 5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29573465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #22 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hvor har du det fra at dette innebærer liv eller død for barnet? Hvor tar du det fra? Det er det jeg lurer på. Hadde det på noen måte vært sant, så hadde jeg jo vært enig. Nei, svangerskapet er ikke i utgangspunktet en "skjørbar" periode. Hva nå enn det betyr. For de aller fleste. Anonymkode: 97d56...f6b Dersom morkakeløsning skulle inntreffe på bakgrunn av en uheldig fallulykke så innebærer det liv eller død for barnet jo, og så viktig er det faktisk ikke å sykle for meg som er en mindre begavet syklist. Klart det er en skjørbar periode, man har ansvaret for det nye livet som vokser i kroppen, i tillegg har mange bekken/ryggplager og andre tilstander som gjør graviditeten til noen måneder av livet hvor man er litt ekstra forsiktig. Jeg vet ikke om du noen gang har vært gravid selv, men om du noen gang blir det må du gjerne utsette deg for alle risikoer du bare ønsker for min del. At vi andre velger å avstå bør da ikke ha noen form fir innvirkning på ditt liv. Fiffig at du ikke svarte på kommentaren min om at jeg har jobbet på føden og kunne bekrefte at fallrammede gravide ikke er en terror på fødeavdelingen også 😉 Anonymkode: 4b31b...fae 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29573510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #23 Del Skrevet 31. mars 2022 Hvorfor provoserer det deg så voldsomt? Anonymkode: bd639...497 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29573537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #24 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvordan vet du at ikke andre som ringer føden har tilleggskomplikasjoner, både som de vet om og ikke vet om? Godt at det ikke er du som skal ta beslutninger om hvilke pasienter som skal undersøkes eller hvem som kan ringe inn tim føden. Du er meget uopplyst. Anonymkode: d642c...6f2 Har de tilleggskomplikasjoner har de jo en grunn for å ta seg en telefon, og dekkes ikke av tematikken i denne tråden. Anonymkode: 97d56...f6b Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29573628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #25 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dersom morkakeløsning skulle inntreffe på bakgrunn av en uheldig fallulykke så innebærer det liv eller død for barnet jo, og så viktig er det faktisk ikke å sykle for meg som er en mindre begavet syklist. Klart det er en skjørbar periode, man har ansvaret for det nye livet som vokser i kroppen, i tillegg har mange bekken/ryggplager og andre tilstander som gjør graviditeten til noen måneder av livet hvor man er litt ekstra forsiktig. Jeg vet ikke om du noen gang har vært gravid selv, men om du noen gang blir det må du gjerne utsette deg for alle risikoer du bare ønsker for min del. At vi andre velger å avstå bør da ikke ha noen form fir innvirkning på ditt liv. Fiffig at du ikke svarte på kommentaren min om at jeg har jobbet på føden og kunne bekrefte at fallrammede gravide ikke er en terror på fødeavdelingen også 😉 Anonymkode: 4b31b...fae Men du går jo bare i sirkler. Jeg spør deg hvor du har det fra at et mindre fall på noen som helst måte utgjør noen risiko for barnet? Skjørbar er ikke et ord, det heter i så fall skjør og sårbar. Sier litt at du til og med lager dine egne ord. Litt ekstra forsiktig, ja. Men å ikke kunne labbe av gårde på langrenn, om man ellers er stødig, det kaller jeg ikke litt forsiktig. Det er hysteri. At man har bekkenplager blir en helt annen diskusjon. Det burde ikke ha innvirkning i mitt liv, nei, men det har det når helsevesenet overbelastes med hysteriske gravide, og disse gravide sprer det udokumenterte, nærmest konspiratorisk hysteriet sitt i fryktgruopper på nett o.l. Anonymkode: 97d56...f6b 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29573657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #26 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvordan vet du at ikke andre som ringer føden har tilleggskomplikasjoner, både som de vet om og ikke vet om? Godt at det ikke er du som skal ta beslutninger om hvilke pasienter som skal undersøkes eller hvem som kan ringe inn tim føden. Du er meget uopplyst. Anonymkode: d642c...6f2 Jeg savner fortsatt noen som helst dokumentasjon på at et mindre fall kan lede til morkakeløsning. Disclaimer: du finner det ikke. FHI advarer kun gravide mot idretter som kan lede til kraftige fall i stor høyde/hastighet, eller hvor det er fare for å få gjenstander i magen. For eksempel alpint og ridning. Nettopp fordi det ikke finnes noen som helst evidens for at en morkake løsner ved et mindre fall. Anonymkode: 97d56...f6b 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29573691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #27 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvorfor provoserer det deg så voldsomt? Anonymkode: bd639...497 Voldsomt vil jeg ikke si, men mangel på kunnskap og rasjonalitet synes jeg er mildt provoserende. Anonymkode: 97d56...f6b 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29573701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #28 Del Skrevet 31. mars 2022 Nå er det ikke bare morkakeløsning som er faren ved et fall når man er gravid. Jeg falt rett på rumpa pga is og glatt føre og sterk vind da jeg var bare et par måneder på vei og dette gjorde at jeg ble sykemeldt resten av svangerskapet fordi de ødela bekkenet mitt helt og jeg fikk store problemer med å gå. Sener blir påvirket av svangerskapshormoner og derfor blir leddene løsere noe som gjør at konsekvensene ved fall kan bli noe helt annet enn når man ikke er gravid. Anonymkode: 7cbac...638 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29573746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #29 Del Skrevet 31. mars 2022 Jeg både jogget og gikk langrenn i mine svangerskap til langt uti tredje trimester. Jordmor syntes det var kjempeflott at jeg holdt meg i aktivitet og sa aldri noe om at det kunne være skadelig for livet i magen. Tvert imot. Men jeg TRIVES med disse aktivitetene og er TRYGG. Selvsagt bør en ikke gjøre det om en føler seg usikker. Enhver gjør det som føles riktig for seg. Anonymkode: d1443...5e0 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29573768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 31. mars 2022 #30 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner at det ikke er kult, men hallo! Hører om gravide som ikke går på langrenn, ikke sykler i 5 km/t i uke 12. Osv osv. Detter de litt lett på bakken i nysnø så ringer de og terroriserer føden. Hva er greia? Kroppen tåler jo et lite fall i lav hastighet også som gravid? Man får litt vondt i rompa og det er det. Folk snakker om morkakeløsning osv, men er ikke det i type trafikkulykker og om man faller ned en trapp? Eller er jeg totalt uniformert? Anonymkode: 97d56...f6b Jeg pleier ikke bry meg så mye om andre velger å gå på ski eller sykle, uavhengig av om de er gravide eller ei. De gravide jeg kjenner har levd relativt normalt langt ut i svangerskapet. Om noen har kuttet ut langrenn eller sykling, har jeg ikke lagt merke til det. Jeg vet ikke hva du legger i "osv. osv." Har heller aldri hørt om noen som har ringt og terrorisert føden. De finnes nok, men er utrolig få. Ved fall på sykkel og ski er det ofte man lander et annet sted enn rompa. På ski kan man like gjerne stupe framover, og på sykkel faller man stort sett på siden, på skrå eller stuper over styret. Noen ganger får man styret rett i magen. Tenker det er naturlig å leve litt forsiktig når man er gravid. Man har et annet liv inni seg. Kroppen/leddene er litt løsere, etter hvert flyttes tyngdepunktet, mange får vondt i korsrygg eller bekken, noen mister fortere balansen, ja det er mange grunner til å ta det litt mer forsiktig. Fare for morkakeløsning er bare en av dem. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29573778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #31 Del Skrevet 31. mars 2022 Grønt blad skrev (4 minutter siden): Jeg pleier ikke bry meg så mye om andre velger å gå på ski eller sykle, uavhengig av om de er gravide eller ei. De gravide jeg kjenner har levd relativt normalt langt ut i svangerskapet. Om noen har kuttet ut langrenn eller sykling, har jeg ikke lagt merke til det. Jeg vet ikke hva du legger i "osv. osv." Har heller aldri hørt om noen som har ringt og terrorisert føden. De finnes nok, men er utrolig få. Ved fall på sykkel og ski er det ofte man lander et annet sted enn rompa. På ski kan man like gjerne stupe framover, og på sykkel faller man stort sett på siden, på skrå eller stuper over styret. Noen ganger får man styret rett i magen. Tenker det er naturlig å leve litt forsiktig når man er gravid. Man har et annet liv inni seg. Kroppen/leddene er litt løsere, etter hvert flyttes tyngdepunktet, mange får vondt i korsrygg eller bekken, noen mister fortere balansen, ja det er mange grunner til å ta det litt mer forsiktig. Fare for morkakeløsning er bare en av dem. Men hvordan kan man stupe over styret eller falle fremover på ski, om man passer på hastigheten? Har gått masse på langrenn, men ville aldri som gravid holdt en slik hastighet at jeg på noen måte kunne stupe fremover. Det er jo veldig lett å unngå. Anonymkode: 97d56...f6b 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29573823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #32 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det burde ikke ha innvirkning i mitt liv, nei, men det har det når helsevesenet overbelastes med hysteriske gravide, og disse gravide sprer det udokumenterte, nærmest konspiratorisk hysteriet sitt i fryktgruopper på nett o.l. Anonymkode: 97d56...f6b Nå velger jeg å kun svare deg på dette da du går minst like mye i sirkler, du henger deg opp i hvordan andre velger å leve livet sitt på like udokumentert grunnlag som at vi velger å ikke sykle. Jeg prøver igjen: hysteriske, fallutsatte gravide er ikke et stort problem, belastning eller terror i helsevesenet. Føden er ikke stappfull av gravide som har ramlet i lav hastighet på ski eller sykkel. Jeg har jobbet der, jeg vet. Helsepersonell avgjør dessuten om innringer har vært utsatt for noe som bør undersøkes og tar selvfølgelig ikke inn ikke-saker som vil gå utover tilbudet til andre pasienter. Du kan ta det helt med ro, du får nok plass i helsevesenet dersom noe skulle inntreffe og du har behov for hjelp. Anonymkode: 4b31b...fae 2 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29573830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #33 Del Skrevet 31. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Så morkaken din hadde løsnet?! Eller? De fleste som ringer jordmor for fall, får beskjed om at så lenge det er liv, så går det nok fint. Kommentar fra én helsearbeider er fortsatt ikke bevis på at det på noen som helst måte er sannsynlig. Anonymkode: 97d56...f6b Nei, den hadde ikke løsnet. Men fikk beskjed om at jeg burde kontaktet henne/lege. Men ikke nødvendigvis ringe føden. Anonymkode: 28e8c...db6 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29573853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #34 Del Skrevet 31. mars 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan er å falle nedi et hull i asfalten på noen som helst måte relevant for denne tråden? Det er jo nettopp denne feilslutningen jeg prøver å påpeke: at fordi en venninne av en som kjenner noen, fikk morkake løsning etter en trafikkulykke/medisinsk inngrep/fall gjennom asfalten, så er det på noen som helst måte sannsynlig at jeg får det av å falle på baken. For alt du vet hadde jo denne damen 10 tillegskomplikasjoner som hun ikke vil legge ut om på nasjonalt TV. Anonymkode: 97d56...f6b Les innlegget under. Du er veldig opptatt av at andre skal "dokumentere at et lite fall i lav hastighet er sååå farlig". Men hvor er din dokumentasjon av at føden oversvømmes eller blir nedringt av hysteriske gravide som har falt mens de har subbet på ski og landet på rumpa? Du har konstruert et problem som ikke eksisterer. Jeg kjenner flere som etter hvert tok det litt mer med ro i sine svangerskap, noen etter råd fra legen. Men ingen som har stoppet all fysisk aktivitet og var redde for å bevege seg i gåfart, bare fordi de var gravide. 54 minutter siden, AnonymBruker said: Nå velger jeg å kun svare deg på dette da du går minst like mye i sirkler, du henger deg opp i hvordan andre velger å leve livet sitt på like udokumentert grunnlag som at vi velger å ikke sykle. Jeg prøver igjen: hysteriske, fallutsatte gravide er ikke et stort problem, belastning eller terror i helsevesenet. Føden er ikke stappfull av gravide som har ramlet i lav hastighet på ski eller sykkel. Jeg har jobbet der, jeg vet. Helsepersonell avgjør dessuten om innringer har vært utsatt for noe som bør undersøkes og tar selvfølgelig ikke inn ikke-saker som vil gå utover tilbudet til andre pasienter. Du kan ta det helt med ro, du får nok plass i helsevesenet dersom noe skulle inntreffe og du har behov for hjelp. Anonymkode: 4b31b...fae Anonymkode: 2faae...a60 2 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29574163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #35 Del Skrevet 31. mars 2022 Jeg falt bakover på isen, et par uker før termin. Det ga ingen indikasjoner på morkakeløsning eller skadelige komplikasjoner for barnet. Men fordi jeg var tung, og mindre fleksibel i kroppen, skadet jeg ryggen. Det ble heldigvis ikke brudd, men jeg har fortsatt smerter, flere år etter. Så å ta hensyn til at kroppen endrer seg underveis i et svangerskap, tenker jeg er fornuftig. Anonymkode: 6b6a2...87f 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29574185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #36 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Voldsomt vil jeg ikke si, men mangel på kunnskap og rasjonalitet synes jeg er mildt provoserende. Anonymkode: 97d56...f6b De skader jo ingen egentlig. Det er generelt ikke sånn at gravide flest ringer og styrer unødig og legger beslag på store ressurser, vil heller si at det er for mange som har for høy terskel for å ta kontakt. Så er det også noe med at det er vanskelig å vurdere selv. Om man brekker eller forslår noe så er det som oftest åpenbart at man trenger helsehjelp eller i det minste en sjekk. Men inni magen, man kjenner eller ser ikke nødvendigvis at det er noe galt. Synes det er mildt provoserende at du er så snar til å fordømme gravide som hysteriske og dumme. Anonymkode: bd639...497 2 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29574207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #37 Del Skrevet 31. mars 2022 Jeg kan ikke huske at barnet på Helene sjekker inn døde, men at det fikk CP eller noe i den duren. Det jeg husker best, er at jeg tror ikke hun falt i et hull i asfalten for å si det sånn. Anonymkode: 0d3b0...c30 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29574224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #38 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvordan kan man stupe over styret eller falle fremover på ski, om man passer på hastigheten? Har gått masse på langrenn, men ville aldri som gravid holdt en slik hastighet at jeg på noen måte kunne stupe fremover. Det er jo veldig lett å unngå. Anonymkode: 97d56...f6b På sykkel kan man bli påkjørt, kjøre i et hull o.l. Rett og slett ha uflaks. På ski kan man gjøre feilvurdering av terrenget (kanskje mest vanlig om man går i områder uten oppkjørte løyper), bli påkjørt, oppleve at gravidkroppen oppfører seg annerledes enn normalt eller rett og slett ikke ha så gode skiferdigheter at man har stålkontroll i enhver situasjon i alle typer terreng. Det gjelder nok spesielt de som ikke går masse på langrenn. Noen er også generelt mer klønete enn andre og faller lettere på ski og sykkel. Skjønner godt at noen velger å ikke gå langrenn eller sykle. Anonymkode: e388c...083 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29574502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 31. mars 2022 #39 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På sykkel kan man bli påkjørt, kjøre i et hull o.l. Rett og slett ha uflaks. På ski kan man gjøre feilvurdering av terrenget (kanskje mest vanlig om man går i områder uten oppkjørte løyper), bli påkjørt, oppleve at gravidkroppen oppfører seg annerledes enn normalt eller rett og slett ikke ha så gode skiferdigheter at man har stålkontroll i enhver situasjon i alle typer terreng. Det gjelder nok spesielt de som ikke går masse på langrenn. Noen er også generelt mer klønete enn andre og faller lettere på ski og sykkel. Skjønner godt at noen velger å ikke gå langrenn eller sykle. Anonymkode: e388c...083 Var meg som skrev dette. Kom borti AB-knappen... Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29574533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #40 Del Skrevet 31. mars 2022 jeg var livredd for å skade meg i starten da jeg var gravid. Gjennomgikk prøverørsforsøk for å klare å bli det, og da tenkte jeg at et fall eller andre unødige anstrengelser skulle kunne knyttes til en evt tidlig abort. Siden har jeg syklet til og fra jobb i hele vinter til tross for at det er glatt, og går og renner raskt ned bakkene på langrennski. Dette fordi jeg føler meg trygg på disse to aktivitetene. Jeg pleier egentlig også å stå slalom og gå toppturer på randone, men det har jeg ikke gjort da jeg ikke føler samme kontroll her. Jeg vet at om jeg faller på randoski så går nok det fint, men for meg er det ikke verd å ta den risikoen. Som noen over her nevner også så skjer det jo hormonelle endringer i kroppen som gjør at særlig bekkenet blir løsere, og risikoen for å skade seg selv og pådra seg langvarige skader er veldig mye større som gravid. Hvorfor skal man da pushe dette? aktivitet er bra (men risikosport er frarådet, hva dette innebærer tenker jeg hver enkelt kan få definere for seg), og som nevnt så både sykler jeg og går på ski, men jeg skjønner godt at andre som ikke er like vant til disse bevegelsene unngår dette. Anonymkode: af72c...ac2 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1569915-hvorfor-s%C3%A5-redd-for-%C3%A5-falle-som-gravid/page/2/#findComment-29574558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå