Gå til innhold

Hvorfor så redd for å falle som gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skjønner at det ikke er kult, men hallo! Hører om gravide som ikke går på langrenn, ikke sykler i 5 km/t i uke 12. Osv osv. Detter de litt lett på bakken i nysnø så ringer de og terroriserer føden. 

Hva er greia? Kroppen tåler jo et lite fall i lav hastighet også som gravid? Man får litt vondt i rompa og det er det. 

Folk snakker om morkakeløsning osv, men er ikke det i type trafikkulykker og om man faller ned en trapp? 

Eller er jeg totalt uniformert? 

Anonymkode: 97d56...f6b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Et fall i litt fart, hvor man lander feil, kan føre til at morkaken løsner ja. Aner ikke hvor vanlig det er, og man skal nok ha litt uflaks. Men at man som regel bør dra på føden om man faller av sykkelen er jeg ikke i tvil om. De færreste sykler i 5 km/t - det er middels gåfart. I tillegg er man litt høyere opp enn normalt. 

Man må jo kjenne sine egne begrensninger. Jeg er skikkelig dårlig til å gå på ski, så det går trått bortover, men i nedoverbakker går det desto fortere - og jeg har lite kontroll. Jeg ville aldri stått på langrenn som gravid, men jeg stusser ikke over at andre gravide gjør det. Sykling ville jeg derimot ikke bekymret meg så mye for. At noen ringer til føden fordi de har snubla og falt på rumpa mens de gikk på tur, eller falt mens de så vidt kom seg fremover på langrennsski, tipper jeg er ekstremt uvanlig.

Anonymkode: 2faae...a60

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skjønner at det ikke er kult, men hallo! Hører om gravide som ikke går på langrenn, ikke sykler i 5 km/t i uke 12. Osv osv. Detter de litt lett på bakken i nysnø så ringer de og terroriserer føden. 

Hva er greia? Kroppen tåler jo et lite fall i lav hastighet også som gravid? Man får litt vondt i rompa og det er det. 

Folk snakker om morkakeløsning osv, men er ikke det i type trafikkulykker og om man faller ned en trapp? 

Ja det er du. Det er fare for morkakeløsning ved fall eller slag mot magen. I tillegg forandres tyngdepunktet i kroppen når man er gravid, men det skjønner du vel når du ser en gravid kropp. Dermed kan balansen bli en utfordring.

Et svangerskap er en svært liten og kortvarig del av et langt liv. Derfor er det ikke noe poeng å ta noen risiko i løpet av denne korte tiden. Konsekvensene kan være enorme, derfor er det best å avstå. 

Man klarer å droppe sykkeltur, alkohol og spekemat i noen måneder liksom. 

Anonymkode: 43235...748

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo rimelig krise om morkaken løsner da. Worst case om man ikke drar inn. Så selv om det er lite sannsynlig, så er konsekvensene store. 

Anonymkode: bd639...497

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er du. Det er fare for morkakeløsning ved fall eller slag mot magen. I tillegg forandres tyngdepunktet i kroppen når man er gravid, men det skjønner du vel når du ser en gravid kropp. Dermed kan balansen bli en utfordring.

Et svangerskap er en svært liten og kortvarig del av et langt liv. Derfor er det ikke noe poeng å ta noen risiko i løpet av denne korte tiden. Konsekvensene kan være enorme, derfor er det best å avstå. 

Man klarer å droppe sykkeltur, alkohol og spekemat i noen måneder liksom. 

Har du noen kilder på at konsekvensene av at et fall i lav hastighet, uten å treffe noe spist eller noe "kan være enorme"?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo rimelig krise om morkaken løsner da. Worst case om man ikke drar inn. Så selv om det er lite sannsynlig, så er konsekvensene store. 

Det er jo rimelig krise om flyet ditt til Granca detter ned også, eller om du kræsjer i bil. Men folk flyr jo og kjører bil i graviditeten likevel? Nettopp fordi sjansen er forsvinnende liten. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du noen kilder på at konsekvensene av at et fall i lav hastighet, uten å treffe noe spist eller noe "kan være enorme"?

Ja? Morkakeløsning er jo en enorm konsekvens. Da dør jo barnet i løpet av kort tid hvis man ikke forløser barnet?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo rimelig krise om flyet ditt til Granca detter ned også, eller om du kræsjer i bil. Men folk flyr jo og kjører bil i graviditeten likevel? Nettopp fordi sjansen er forsvinnende liten. 

Ja, det handler om risikoforståelse. Folk har ulik risikovillighet og prioritering. Morkakeløsning og morkakesvikt fremstår som det verste som kan skje, det er noe nytt å forholde seg til. De fleste kjører bil og flyr så de er vant til å ta den risikoen og tenker vel ikke så mye over det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner du ikke at når man er gravid, så har man ansvar for 2 liv. Hvorav det ene er skjørt og sårbart. Hele poenget er at et svangerskap er en unntakstilstand hvor man forsøker å minimere risiko. Morkakeløsning forekommer hyppigere enn flystyrt og er en fryktet komplikasjon i et svangerskap. 

Jeg ble lagt inn på føden med mistanke om morkakeløsning to ganger. Den ene gangen etter en lavenergi bilulykke i 30 km/t. Den andre gangen etter fostervannstapping. Ingen av gangene innebar fall eller slag mot magen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er litt uniformert ja. Jeg falt vanlig på isen/nysnø og tenkte ikke over det. Men fikk streng beskjed om at jeg burde ha sjekket det opp når jeg tilfeldig var hos jordmor noen dager etter

Anonymkode: 28e8c...db6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Skjønner du ikke at når man er gravid, så har man ansvar for 2 liv. Hvorav det ene er skjørt og sårbart. Hele poenget er at et svangerskap er en unntakstilstand hvor man forsøker å minimere risiko. Morkakeløsning forekommer hyppigere enn flystyrt og er en fryktet komplikasjon i et svangerskap. 

Jeg ble lagt inn på føden med mistanke om morkakeløsning to ganger. Den ene gangen etter en lavenergi bilulykke i 30 km/t. Den andre gangen etter fostervannstapping. Ingen av gangene innebar fall eller slag mot magen. 

Jeg savner fortsatt noe mer enn anekdoter på at morkakeløsning på grunn av et lite fall, på noen som helst måte er sannsynlig. Er det virkelig mer sannsynlig enn en bilulykke? Jeg tviler egentlig. 

Hvis svangerskap er slik en unntakstilstand, hvorfor går man da ut når det er glatt og kjører bil? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du er litt uniformert ja. Jeg falt vanlig på isen/nysnø og tenkte ikke over det. Men fikk streng beskjed om at jeg burde ha sjekket det opp når jeg tilfeldig var hos jordmor noen dager etter

Anonymkode: 28e8c...db6

Så morkaken din hadde løsnet?! Eller? De fleste som ringer jordmor for fall, får beskjed om at så lenge det er liv, så går det nok fint. 

Kommentar fra én helsearbeider er fortsatt ikke bevis på at det på noen som helst måte er sannsynlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, nettopp! Etter en bilulykke. Det er jo akkurat det jeg sier. Den kan være så mye lavenergi den bare vil, ALLE som har kræsjet i 20+ km/t vet at det er mye mere krefter involvert enn i et vanlig fall. Og etter fostervannstapping, som er et medisin inngrep med kjent risiko. Det kan ikke sammenlignes med et fall på baken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man blir redd. 

Jeg aka ned trappa på termindatoen. Det gikk heldigvis bra, og det fikk jeg heldigvis sjekket fordi de ville ha meg inn på sykehuset asap. Meg gikk det jo fint med, men tenk om noe hadde skjedd med babyen.. 

Anonymkode: 9a140...36f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man blir redd. 

Jeg aka ned trappa på termindatoen. Det gikk heldigvis bra, og det fikk jeg heldigvis sjekket fordi de ville ha meg inn på sykehuset asap. Meg gikk det jo fint med, men tenk om noe hadde skjedd med babyen.. 

Anonymkode: 9a140...36f

Ja, og om du har falt ned en trapp er du jo på ingen måte relevant for denne posten? Jeg snakker om små fall. Typ labbe seg bortover på langrenn og dette på baken. 

Hvordan gikk det med bayen din, da? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På Helene sjekker inn, den episoden på nyfødtintensiven, var det en dame som hadde tråkket i et hull i asfalten og ramlet. Barnet måtte forløses alt for tidlig og døde. Så ja, det kan skje. Jeg ramlet selv som høygravid, falt halvveis på magen. Ble tatt inn på sjekk med en gang, men gikk heldigvis bra. Det var jo de som ba meg komme inn, jeg ringte bare for å forhøre meg. 

Anonymkode: ba41b...bab

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På Helene sjekker inn, den episoden på nyfødtintensiven, var det en dame som hadde tråkket i et hull i asfalten og ramlet. Barnet måtte forløses alt for tidlig og døde. Så ja, det kan skje. Jeg ramlet selv som høygravid, falt halvveis på magen. Ble tatt inn på sjekk med en gang, men gikk heldigvis bra. Det var jo de som ba meg komme inn, jeg ringte bare for å forhøre meg. 

Anonymkode: ba41b...bab

Hvordan er å falle nedi et hull i asfalten på noen som helst måte relevant for denne tråden? Det er jo nettopp denne feilslutningen jeg prøver å påpeke: at fordi en venninne av en som kjenner noen, fikk morkake løsning etter en trafikkulykke/medisinsk inngrep/fall gjennom asfalten, så er det på noen som helst måte sannsynlig at jeg får det av å falle på baken. 

For alt du vet hadde jo denne damen 10 tillegskomplikasjoner som hun ikke vil legge ut om på nasjonalt TV. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hvordan dette er noe å argumentere på. Som mange allerede har påpekt er svangerskapet en kort, men skjørbar periode av livet. Personlig har jeg ingen interesse av å ta sjanser som potensielt innebærer liv eller død for barnet mitt bare for å absolutt stå på langrenn eller sykle - det kan jeg gjøre resten av livet.

Og at bekymrede gravide som ringer føden etter fall terroriserer det offentlige tviler jeg sterkt på. Jeg har selv jobbet som sekretær på føden og kan ikke huske at vi var plaget av telefoner fra fallrammede gravide. Slapp av og ta deg en bolle du ts 😊

Anonymkode: 4b31b...fae

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra NHI: Vi kjenner til en lang rekke risikofaktorer for morkakeløsning. Alvorlig svangerskapsforgiftning eller høyt blodtrykk hos den gravide synes å være de hyppigste risikofaktorene for at morkaken skal løsne. Andre faktorer kan være at du har opplevd dette i et tidligere svangerskap, at du tidligere har fått utført keisersnitt, at du røyker, at du har vært utsatt for større skade.

Fra Lommelegen: De fleste morkakeløsninger er relatert til sykdom eller feilutvikling av morkaken. I sjeldne tilfeller kan også mekanisk påvirkning gi tilstanden, for eksempel vold eller trafikkulykker.

(Og da går det jo an å merke seg at til og med i forbindelse med vold og trafikkulykker, ansees det som sjeldent.)

Det som derimot ER en stor risiko for morkakeløsning, det er svangerskapsforgiftning og høyt blodtrykk. Noe vi VET at delvis kan forebygges ved livsstilsendringer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvordan dette er noe å argumentere på. Som mange allerede har påpekt er svangerskapet en kort, men skjørbar periode av livet. Personlig har jeg ingen interesse av å ta sjanser som potensielt innebærer liv eller død for barnet mitt bare for å absolutt stå på langrenn eller sykle - det kan jeg gjøre resten av livet.

Og at bekymrede gravide som ringer føden etter fall terroriserer det offentlige tviler jeg sterkt på. Jeg har selv jobbet som sekretær på føden og kan ikke huske at vi var plaget av telefoner fra fallrammede gravide. Slapp av og ta deg en bolle du ts 😊

Anonymkode: 4b31b...fae

Men hvor har du det fra at dette innebærer liv eller død for barnet? Hvor tar du det fra? Det er det jeg lurer på. Hadde det på noen måte vært sant, så hadde jeg jo vært enig. 

Nei, svangerskapet er ikke i utgangspunktet en "skjørbar" periode. Hva nå enn det betyr. For de aller fleste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...