Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

begynte kort tid etter fødsel med koppmating og senere flaske. la baby til alle måltid men hen fikk omtrent ingenting ut. begynte så å pumpe meg 5-7 ganger for dag på hvert bryst (har to barn fra før, så mer pumpinger er umulig å få til). da baby ikke fikk ut noe hos meg ble det lettere å bare droppe ammingen, så hen ble lagt mindre til brystet. nå har jeg pumpet på 4 døgnet å ser null fremgang. får ut 10-20ml på hvert bryst som er langt i fra ett måltid til en to uker gammel baby. hen får heller ikke ut noe hos meg, da hen blir oppkavet og slipper puppen med en gang. 

merker motivasjonen har gått kraftig ned, selvom det er ingenting i verden jeg har mer lyst til enn å amme akkurat nå. det opptar omtrent hele døgnet, og med null fremgang føles det håpløst og at jeg kanskje heller burde gi flaske å kose meg med baby. fikk ikke til å amme de andre barna heller🥺

har oppfølging av hs og ammehjelper, men til lite nytte enda..

Anonymkode: e04a6...722

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge pumper du på hvert Bryst? 5-7 ganger totalt eller 10-14 ganger totalt med pumping i døgnet? Elektrisk eller manuell? 

Anonymkode: bd48d...1dc

Skrevet

Når du har hjelp fra ammehjelper og det ikke fungerer, samt at baby heller ikke er interessert så er det vanskelig å komme med råd om annet enn å gi opp amming og bare kos deg med flaskebarn. 

Nytter det å legge barnet til brystet kun for kos, altså at det får drikke seg mett fra flaske/kopp først før du legger det til brystet. Mulig det kan hjelpe på utdrivingsrefleksen din, for den rekker jo ikke å komme igang når baby kaver med det samme du legger det til. Og om denne starter så holder du bare en kopp under det brystet barnet ikke suger på.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor lenge pumper du på hvert Bryst? 5-7 ganger totalt eller 10-14 ganger totalt med pumping i døgnet? Elektrisk eller manuell? 

15min på hvert bryst, så totalt 10-14 ganger om ett bryst blir sett på som en pumperunde 🙊 elektrisk 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bruke hjelpebryst med det du får pumpet/mme slik at melkeproduksjonen din stimuleres samtidig som barnet mates? Hjalp meg masse. Ellers hadde ikke jeg best effekt av å pumpe veldig ofte utover dagen, ble mer sliten av det. Fungerte best for meg å pumpe 20 min økter, powerpumpe en gang om dagen og gjerne pumpe 30 min etter å ha ammet sånn at brystet tømmes helt hver gang. Dessuten hjalp det mye å ta seg tid til å amme på natten fordi jeg da stimulerte det melkeproduserende hormonet prolaktin som er høyest om natten. 

Anonymkode: 85608...5a6

AnonymBruker
Skrevet

Synes du er flink som står på og både ammer og pumper så mye 🤗 his meg selv synes jeg at de 15 første min av pumpeøkten ikke gav så mye melk, men når jeg bikka 20-30 min på ett bryst, kanskje opp mot 40 min så hadde jeg nok til et måltid. Det gikk fra 20-30 ml på ett bryst til å fort komme opp i 75ml. Men jeg hadde behov for å sitte lenge nok. Jeg matet også litt med flaske i starten når baby bare var noen dager gammel pga uutholdelig vondt etter amming. Men det er nok ikke før seint! Støtter forslaget med å gi litt mat før du legger til så lille ikke er skrubbsulten og kavete. Prøve kanskje å legge varme omslag, holde cottermanngrep og stryke på brystet i noen minutter før amming for å sette igang utdrivningen. Legg til like ofte som du pumper. Det er noe med samspill og kjemi mellom mor og barn som stimulerer til melkeproduksjon ☺️ håper det løser seg og at du lykkes og får god oppfølgning videre. 

Skrevet

prøv videre ! det snur seg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg strevde med amming i 3 måneder. Det som hjalp meg var hjelpebryst  og stole på seg selv at man har nok. Jeg spiste regelmessig og drakk vann , brukte nesespray. La barnet til brystet HELE tiden. for kos, for mat for nærhet også løste det seg tilslutt. Nå er mi 18 måneder og jeg ammer enda, men nå begynner jeg og trappe ned🥰

Sånikke vent til annenhver time eller hver 3 . Kjør på .

Anonymkode: 499f6...d94

AnonymBruker
Skrevet

Jeg øvde på utdrivningsrefleksen med å stimulere brystknuppene alene uten baby. Satt meg godt til rette og prøvde å slappe av og puste. Denne stimuleringen uten utålmodig og sulten baby hjalp veldig. Og så fort melka kom pumpet jeg videre. Melka slapp fortere med tiden når kroppen ble vant til å la oxytocinet flyte fritt uten sperrer som stress og smerter. Gav baby litt på flaske slik at hen ikke var så sulten når jeg ammet. Da ble det mer ro og tålmodighet for oss begge. 

Anonymkode: 13bcb...ac1

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

begynte kort tid etter fødsel med koppmating og senere flaske. la baby til alle måltid men hen fikk omtrent ingenting ut. begynte så å pumpe meg 5-7 ganger for dag på hvert bryst (har to barn fra før, så mer pumpinger er umulig å få til). da baby ikke fikk ut noe hos meg ble det lettere å bare droppe ammingen, så hen ble lagt mindre til brystet. nå har jeg pumpet på 4 døgnet å ser null fremgang. får ut 10-20ml på hvert bryst som er langt i fra ett måltid til en to uker gammel baby. hen får heller ikke ut noe hos meg, da hen blir oppkavet og slipper puppen med en gang. 

merker motivasjonen har gått kraftig ned, selvom det er ingenting i verden jeg har mer lyst til enn å amme akkurat nå. det opptar omtrent hele døgnet, og med null fremgang føles det håpløst og at jeg kanskje heller burde gi flaske å kose meg med baby. fikk ikke til å amme de andre barna heller🥺

har oppfølging av hs og ammehjelper, men til lite nytte enda..

hadde og problemer med dette husker jeg. Jeg gav opp og prioriterte å kose meg med baby. Angrer ikke på det. tydelugvis blir babyen og stresset av styret. Tenker at amming umulug kan være det beste for barnet dersom barnet strever med å få til å die

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

15min på hvert bryst, så totalt 10-14 ganger om ett bryst blir sett på som en pumperunde 🙊 elektrisk 

du bruker jo mer tid med pumpa enn babyen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres litt ut som du ikke får skikkelig utdrivingsrefleks i gang. Prøv å stimulere det brystet du ikke pumper med fingrene. Pumpe stimulerer ikke på langt nær så godt som en baby som suger. Det som fungerte best for meg var å bruke fire fingre til å lett knipe og dra i brystvorten. Når du kjenner at refleksen kommer, så kan du  forte deg å legge baby til på det ledige brystet mens du pumper på det andre. Det var det som hjalp meg og mini i gang. Det tok litt tid før kroppen min og jeg forsto helt dette med utdrivingsrefleks. Jeg trodde jeg ikke hadde melk nok, men første gangen jeg kjente den "klemmefølelsen" inni brystet og melka spruta ut, så skjønte jeg at det var noe jeg ikke hadde skjønt. Lykke til. 

Anonymkode: 097eb...74f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...