Gå til innhold

Noen erfaring med å opplyse sjefen om at du vurderer å bytte jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tidligere bare sagt opp jobben ettersom det ikke har vært noe å diskutere, men er ikke 100 % bestemt nå, så vurderer å orientere sjefen litt i forkant.

Noen erfaringer med det?

Grunnen til at jeg vurderer det er fordi jeg føler arbeidsbelastningen er for høy i forhold til hva jeg sitter igjen med. Elsker ikke jobben, men hadde jeg fått 100-150K mer i året eller en normal arbeidsuke (les: mindre overtid) på det jevne, så hadde det hjulpet mye.

Anonymkode: 08e7b...65a

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som leder har jeg hatt ansatte som har tatt denne i håp om høyere lønnsbetingelser.  Enhver bestemmer selv om de vil slutte, og vi forsøker aldri å holde ansatte tilbake.  Vi byr aldri høyere lønn.  Det er et prinsipp.  

Anonymkode: a930c...a06

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Har tidligere bare sagt opp jobben ettersom det ikke har vært noe å diskutere, men er ikke 100 % bestemt nå, så vurderer å orientere sjefen litt i forkant.

Noen erfaringer med det?

Grunnen til at jeg vurderer det er fordi jeg føler arbeidsbelastningen er for høy i forhold til hva jeg sitter igjen med. Elsker ikke jobben, men hadde jeg fått 100-150K mer i året eller en normal arbeidsuke (les: mindre overtid) på det jevne, så hadde det hjulpet mye.

Jeg har tatt med sjef at jeg har fått et så godt tilbud at det er vanskelig å si nei, sjefen ville beholde meg å tilbydde mer lønn. 

Du har jo ikke noe å tape på det, får du ikke mer så er det jo bar å ta den jobben som du har fått tilbud om

Anonymkode: d9390...765

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som leder har jeg hatt ansatte som har tatt denne i håp om høyere lønnsbetingelser.  Enhver bestemmer selv om de vil slutte, og vi forsøker aldri å holde ansatte tilbake.  Vi byr aldri høyere lønn.  Det er et prinsipp.  

Hvorfor er det et prinsipp?

Etter hva jeg selv erfarer og har hørt av andre er det slett ikke uvanlig å bli tilbudt høyere lønn. Jeg ser det jo heller som en hyggelig gest av meg i stedet for å signere med en ny arbeidsgiver bak ryggen på sjefen min.

• Liker 22
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har tatt med sjef at jeg har fått et så godt tilbud at det er vanskelig å si nei, sjefen ville beholde meg å tilbydde mer lønn. 

Du har jo ikke noe å tape på det, får du ikke mer så er det jo bar å ta den jobben som du har fått tilbud om

Anonymkode: d9390...765

Hva gjorde du da? :)

Jeg tenker egentlig mest å gjøre det for å være real og/eller se om sjefen er villig til å gi meg mer vanlige arbeidstider.

Har ingen konkrete tilbud enda, men har sagt nei til fire intervju jeg har blitt tilbudt uten å spørre bare nå i mars, så er ikke redd for å finne ny jobb.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan jeg spørre om hvorfor? Og om dere ansetter ny person i denne stillingen, går dere aldri over lønnen til den som sluttet? Min erfaring med slike arbeidsgivere er at de på sikt sliter med å rekruttere dyktige folk. Nå snakker jeg kun om privat næringsliv, har ikke erfaring fra det offentlige.

Anonymkode: 7029c...abf

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du med "tatt denne"? Det er ikke nødvendigvis forsøk på manipulasjon når man opplyser sjefen om at man vurderer å bytte jobb, det kan også bare være til opplysning. Det er heller ikke rart om man eventuelt ombestemmer seg dersom vilkårene i nåværende jobb endrer seg, men det kan naturlig nok ikke skje med mindre sjefen vet at man er misfornøyd og vurderer bytte av jobb. 

Anonymkode: 53d33...93d

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg orienterte mine ledere om at jrg søkte ny jobb og årsakene til det. Nr 1. var arbeidstider og nr. 2 var lønn. Medarbeidersamtale etter oppsigelse var levert sa jeg at jeg i prinsippet ikke ønsket å slutte men så meg nødt fordi det kostet mer enn det smakte. Resultatet var at jeg gikk opp i lønn og ble værende i stillingen min. Vil si det avhenger av hvem man jobber for, men jeg har alltid hatt åpen dialog med mine arbeidsgivere og det har fungert når det har kommet til å vurdere å levere oppsigelse. 

Tror de fleste fornuftige ledere setter pris på det. Har til gode å oppleve en leder som syns det har vært totalt unødvendig at jeg har drøftet videre arbeidsforhold - men jeg vil påstå jeg er en god ansatt med høy arbeidsmoral, fleksibilitet og initiativrik. Det settes pris på.

Anonymkode: bf0c5...204

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tja, har endel kollegaer som har fått tilbud om høyere lønn og andre ønskede vilkår.

Men - det har aldri kommet på bordet før oppsigelsen var et faktum grunnet ny jobb/studier eller liknende.

Og ledelsen var ganske fortvila da dette ofte var svært verdifull kompetanse/vanskelig å erstatte pga kunnskapen. 

Men til deg TS: 

Det er å totalt spolere alt tenker jeg. Søk nye jobber, skulle nåværende gi et bedre tilbud vurderer du det.

Men sannsynligheten for at de sier noe på en oppsigelse er nokså lav generelt sett. Man skal være nokså verdifull for virksomheten og inneha veldig spesifikk kompetanse/kunnskap som er vanskelig å få erstattet. 

Anonymkode: 35f9d...cf6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I ditt tilfelle hadde jeg ikke sagt noe. Søk jobber og se hva som dukker opp, og med et tilbud på bordet kan du eventuelt prøve å forhandle. Ingen seriøse ledere gir mer lønn og bedre betingelser med bakgrunn i "tomme ord" som det fort kan være uten et reelt tilbud. 

Her fikk en medarbeider 60.000 mer i årslønn fordi hun hadde fått jobbtilbud et annet sted. Ettersom vår kompetanse er så sjelden, fikk hun økt lønna. Vi andre ble avspist med 5000 🙈 Så det er klart det kan lønne seg i visse tilfeller.

Anonymkode: c9ded...876

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det og ble frosset ut og oversett til jeg fant ny jobb. Gjør det aldri igjen. 

Anonymkode: 93c74...922

• Liker 3
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes det er et spesielt prinsipp. Husker når jeg byttet jobb en gang, hadde 513 000 i årslønn. Arbeidsgiver ga ingen tilbud eller hadde samtale med meg. Når den ble utlyst på nytt kom det inn en person som ikke kunne noe, men som hadde 560 000 i lønn. Siden jeg hadde en relatert stilling til den nye personen i en annen etat (bor i Oslo), så ble jeg nedring fordi personen trengte hjelp. Ble ganske fornærmet av at arbeidsgiver ikke gadd å snakke med meg en gang og kastet om seg med penger i ettertid, men jeg hjalp selvsagt den nye ansatte.

Endret av Jaconandersen
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 9.25):

Jeg orienterte mine ledere om at jrg søkte ny jobb og årsakene til det. Nr 1. var arbeidstider og nr. 2 var lønn. Medarbeidersamtale etter oppsigelse var levert sa jeg at jeg i prinsippet ikke ønsket å slutte men så meg nødt fordi det kostet mer enn det smakte. Resultatet var at jeg gikk opp i lønn og ble værende i stillingen min. Vil si det avhenger av hvem man jobber for, men jeg har alltid hatt åpen dialog med mine arbeidsgivere og det har fungert når det har kommet til å vurdere å levere oppsigelse. 

Tror de fleste fornuftige ledere setter pris på det. Har til gode å oppleve en leder som syns det har vært totalt unødvendig at jeg har drøftet videre arbeidsforhold - men jeg vil påstå jeg er en god ansatt med høy arbeidsmoral, fleksibilitet og initiativrik. Det settes pris på.

Anonymkode: bf0c5...204

Hva skjedde etter du gikk opp i lønn? Gikk du opp såpass mye at du følte det ble verdt strevet? :) 

Det er mer eller mindre nøyaktig dette som er min situasjon. Skal jeg fortsette slik trenger jeg vesentlig bedre lønn (usannsynlig at de kan tilby det) eller legge opp til at jeg kan jobbe normale uker uten overtid.

Jeg har også høy arbeidsmoral og null sykefravær, men er nå lei av å gi "alt" og få lite igjen for det. Jeg får jo overtidsbetalt, men synes det utgjør lite alt i alt. Bytter jeg jobb og får 100-200K mer i året, så tar jeg fort igjen de smulene jeg nå får i overtidsbetaling.

AnonymBruker
Skrevet

Takker ellers for alle svar! :) 

Litt overrasket over at majoriteten virker å mene at dette er en dårlig idé. Hadde jeg vært daglig leder hadde jeg i hvert fall satt pris på at mine arbeidstakere var villig til å diskutere arbeidsforholdet før de gikk til andre  for å se om det var noe jeg kunne gjøre. Gitt at det var noen jeg ønsket å beholde selvsagt.

Ingen er uerstattelige, men jeg vet at jeg har en viktig rolle hvor jeg jobber og at jeg ikke er lett erstattelig. Faktisk har firmaet forsøkt å rekruttere folk med erfaring tidligere uten hell. Jeg er også så heldig at jeg jobber i en bransje som har stor etterspørsel etter folk og hvor jeg jevnlig får telefoner fra headhuntere. I tillegg har jeg en annen utdanning. Så jeg er ikke det minste bekymret for at jeg kommer til å finne meg en eller annen jobb på ganske kort tid.

Så jeg kommer nok til å ta en dialog med min leder. Enten trenger jeg mer lønn eller så må jeg jobbe mindre. Enkelt og greit. Om min leder tar det ille opp eller ikke kan imøtekomme meg, så takker jeg for meg. :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva skjedde etter du gikk opp i lønn? Gikk du opp såpass mye at du følte det ble verdt strevet? :) 

Det er mer eller mindre nøyaktig dette som er min situasjon. Skal jeg fortsette slik trenger jeg vesentlig bedre lønn (usannsynlig at de kan tilby det) eller legge opp til at jeg kan jobbe normale uker uten overtid.

Jeg har også høy arbeidsmoral og null sykefravær, men er nå lei av å gi "alt" og få lite igjen for det. Jeg får jo overtidsbetalt, men synes det utgjør lite alt i alt. Bytter jeg jobb og får 100-200K mer i året, så tar jeg fort igjen de smulene jeg nå får i overtidsbetaling.

Jeg får ikke så mye mer i årslønn nå enn da, kanskje 70-80k, men for meg så er det verdt det fordi jeg trives så godt der jeg er. Selvom jeg har fått tilbud om jobb med 150k mer så var de 60-70k mindre verdt det i trivsel for mitt vedkommende. Man skal liksom ikke slite seg ut, og mistrives. I min jobb kan jeg jobbe 1-2 vakter ekstra i måneden og fort få på 4-5000 kr ekstra fordi det utløser overtid og vi har en del tillegg. 

Jeg får dessverre dog ikke blitt i jobben min i all evighet likevel, men da vet jeg også bedre hvilken lønn jeg forventer å være fornøyd med i neste jobb. 

Blir nesten nysgjerrig på om vi jobber samme plass😂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 23.36):

Noen erfaringer med det?

jeg sa det i en medarbeidersamtale og da fikk jeg promotion og lønnsøkning . Men jeg vet også om tilfeller hvor det kan backfire. Så hvis du vet du er nyttig så kan du vinne på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fortalte min sjef at jeg hadde et jobbintervju. Mest pga at jeg hadde oppgitt henne som referanse. Jeg fortalte at grunnen for evt jobbytte var nye faglige utfordringer. Det endte med at jeg fikk en mer utfordrende stilling der jeg allerede var.

Anonymkode: 30d43...ad3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 150.000 i lønnsøkning

Anonymkode: f0dee...0f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 0.05):

Hvorfor er det et prinsipp?

Etter hva jeg selv erfarer og har hørt av andre er det slett ikke uvanlig å bli tilbudt høyere lønn. Jeg ser det jo heller som en hyggelig gest av meg i stedet for å signere med en ny arbeidsgiver bak ryggen på sjefen min.

Det er vår policy at de som sier at de vurderer å slutte eller som sier opp, aldri blir tilbudt høyere lønn.  

Helt greit å si det, men det oppnås ingenting.  Alle ansatte vet dette.  Hos er tidspunktet for lønnsforhandlinger fastsatt og ramme avtales med tillitsvalgte. 

Om noen vil slutte, så er det alltid helt greit.  Ingen leder ønsker å beholde ansatte som egentlig ikke er motivert.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det og fikk en pen lønnsøkning.

Anonymkode: 39c89...36c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...