Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student, og lever på et relativt stramt studentbudsjett. Jeg trener på et treningsstudio, og har en tlf uten abonnement. Jeg har kun utgift på mat, leiligheten og trening. Ellers har jeg ikke noe mer ut over det. Når jeg starta på studiet mitt, var ting litt billigere. Jeg starta å studere i 2019, og ting var håndterbart på den tiden. Jeg merker at økonomien min ikke strekker til, og selv om jeg kun spiser 3 måltider om dagen (frokost, middag og kvelds) merker jeg at det blir dyrt å leve. Jeg spiser ikke lunsj fordi jeg ikke kan kjøpe inn varer til å spise det hver dag i året. Jeg har så vidt klær, og jeg vet ikke om jeg orker å leve sånn i 3 år til. Lånet er på 8600kr, 6500 går til leien, og resten går til andre utgifter. Jeg søker jobber overalt, og venter på å bli ringt fra et sted, men det er tvilsomt at jeg får den jobben. Jeg har heller ingenting å selge, og familien lin er fattig, så de kan heller ikke hjelpe meg særlig når det kommer til dette tilfelle. Jeg sliter skikkelig i mnd. Er det noen som har noen økonomiske råd? 

Anonymkode: 70907...f96

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Kun deltidsjobb som kan bedre din situasjon. 

Anonymkode: c0d7b...b33

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jobb. Ta hva som helst til å begynne med. Søk aktivt på sosiale medier på sider der du er. Det være seg å støttekontakt, vaske, passe dyr eller unger.

Og trening, det kan du gjøre ute. Trenger ikke å betale for det.

Anonymkode: 844db...563

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Treningsstudio er vanvittig oppskrytt uansett. 

Kan du finne noen litt billigere steder å bo? 

Anonymkode: 5e283...560

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Du må droppe treningen, det er luksus. Så er du nødt til å få deg en jobb. 

Mulig du også må spise billigere. 3 måltider om dagen er vanlig, så det er jo egentlig ikke ille. Du får gjøre som de fleste andre studenter - havregryn, de billigste knekkebrødene osv. Spise middag hos familien innimellom hvis de bor i nærheten? Det er kjipt, men mange av oss har vært gjennom det. 

Men kutt ut treningsavgiften, du har ikke råd. 

Anonymkode: cc2aa...baa

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke trent på treningssenter. Trening kan være gratis om du gir det litt innsats. Mye viktigere ting å bruke penger på enn det dersom du ikke har noe til overs. 

Anonymkode: c2eb0...978

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jobb kan du finne. Service bransjen tenger folk. 
Jobb i alle ferier for å legge deg opp. 
Hadde aldri en ferie de 6 år mitt studie varte. 

Anonymkode: d1327...97c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg ts, det er ikke mye om i budsjettet ditt, og du trenger å få økt inntekten din med en deltidsjobb. Med treningsavgift blir det ikke allverdens igjen til å lage matbudsjett av, så tips om havregryn har gjerne begrenset verdi for deg. I og med at du er student har du gjerne trening via studentskipnad? Dersom ikke kunne du se om du kan få byttet til et billigere tilbud. Det går også å søke om legater dersom du oppfyller kriteriene som noen av de setter. 

slik du beskriver det har du bare tre poster å kutte i, samt inntektsøkning som muligheter for å bedre situasjonen din.

Anonymkode: 001fc...822

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dumpster diving har hjulpet meg masse :) 

Anonymkode: 6cdc9...acd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nå ee dwt sommer  tren ute

Anonymkode: 2ebbe...dc2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ring nærmeste sykehjem, de trenger alltid ekstravakter 

Anonymkode: e2a62...6c0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med rekrutteringsbyrå, eventuelt søk sommerjobb på populære steder, eksempelvis Lofoten/andre slike steder. Er et hav av ledige stillinger der sommerstid.

Anonymkode: 008f1...209

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er student, og lever på et relativt stramt studentbudsjett. Jeg trener på et treningsstudio, og har en tlf uten abonnement. Jeg har kun utgift på mat, leiligheten og trening. Ellers har jeg ikke noe mer ut over det. Når jeg starta på studiet mitt, var ting litt billigere. Jeg starta å studere i 2019, og ting var håndterbart på den tiden. Jeg merker at økonomien min ikke strekker til, og selv om jeg kun spiser 3 måltider om dagen (frokost, middag og kvelds) merker jeg at det blir dyrt å leve. Jeg spiser ikke lunsj fordi jeg ikke kan kjøpe inn varer til å spise det hver dag i året. Jeg har så vidt klær, og jeg vet ikke om jeg orker å leve sånn i 3 år til. Lånet er på 8600kr, 6500 går til leien, og resten går til andre utgifter. Jeg søker jobber overalt, og venter på å bli ringt fra et sted, men det er tvilsomt at jeg får den jobben. Jeg har heller ingenting å selge, og familien lin er fattig, så de kan heller ikke hjelpe meg særlig når det kommer til dette tilfelle. Jeg sliter skikkelig i mnd. Er det noen som har noen økonomiske råd? 

Anonymkode: 70907...f96

Prøv å finn deg jobb gjennom nettverket ditt. venner, folk på studiet venner av foreldre, bekjente osv, det er ofte lettere. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du trenger en jobb, det er jo nærmest umulig å leve på så lite. Hvor har du søkt? Bor du i en stor by? Restaurant- og serveringsbransjen har stort behov for folk, kan det være en mulighet? På Finn er det utlyst over 1.000 ledige deltids serviør-stillinger, så her burde det være mulig å finne noe. 

Eller kjenner du noen som har butikkjobber, som kan anbefale deg overfor arbeidsgiver? Matbutikker, bokhandlere, blomsterbutikker, supporttelefon osv,, det burde finnes noen muligheter der ute. 

Endret av Nasse Nøff
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bemanningskrise i barnehager. Vi får høre daglig at "Det er ikke vikarer å oppdrive" Søk jobb i barnehage, ring rundt og hør om de trenger en vikar. 

Ellers tror jeg eldreomsorgen og trenger folk.

Det er ingen som klarer seg på kun studielån. Dersom du ikke har hjelp hjemmefra. Forøvrig syns jeg det er hårreisende at dere ikke får mer lån og stipend. 

Enig i de over her som sier du bør droppe treningssenter. 

Anonymkode: d4c43...b99

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

- Jeg har happy bytes 1gb koster 79kr i mnd (for gratis bruk og bankid)

- Når jeg var student i Oslo var det billig å trene på SiO, om det ikke er der du er - se om det er billigere medlemskap et annet sted

- Ikke bruk penger på streamingabonnement (isåfall kun tillat deg et om gangen, del med venner eller signer for gratisperioder)

- Spis plantebasert (bytt kjøtt med bønner, linser og grønnsaker)

- Handle tilbud og datovarer, sjekk ut dumpsterdiving (det fins en gruppe om det på facebook så du kan dra sammen med noen)

- Jeg plukker opp pant etter vors / fest som jeg arrangerer selv eller blir holdt i fellesarial

- Handler utelukkende det jeg trenger på salg / brukt

- Ta på deg småjobber som lufting av hund, pass av barn, stelling av hage etc

- Meld deg som vikar i helseomsorgen, barnehagen eller skolen, og sett deg opp som støttekontakt 

- Jeg fyller hver sommer og hellidager med vakter i eldreomsorgen for å spe på stipendet

- Bor du sentralt kan du droppe månedskort på buss når det er vår/sommer/høst og ta bena eller sykkelen fatt

- Se etter et billigere sted å leie, kanskje sammen med noen 

- Det finnes faktisk verv som blir lønnet, sjekk om det er noen på skolen din

Anonymkode: b8cab...424

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mangel på jobber så det at du ikke finner arbeid kommer nok ikke av at arbeid ikke finnes.

Et tips vil da være at du tenker gjennom hva årsaken til at du ikke kommer videre i noen prosesser kan være. Skriver du for dårlig? Er du for dårlig i intervjuer? Personlig egnethet osv? Rett og slett fremstår du som et okay menneske noen har lyst å ansette! 

Og du kan ikke være kresen på hvilke jobber du søker på. 

Anonymkode: a5208...ca8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart du ikke får deg jobb. Alle matvarebutikker og serveringssteder kryr av studenter som jobber deltid.

I tillegg er det forventa at man jobber i ferier som student. La oss si at du jobber i sommerferien og får utbetalt 40 000 kr etter skatt. Kun sommerjobben vil gi deg 4000 kr ekstra hver av de 10 månedene du studerer. Sleng på litt jul~ og påskejobbing også. 

Aldri skjønt hvorfor studenter er fattige. Dere må jo jobbe! Som et minimum i ferien dersom studiene ikke tillater det august - mai. Dere må lære å forvalte penger. Og det er ekstra stor utbetaling fra lånekassen i august og januar.

Anonymkode: cc50f...e42

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tipse deg om å søke jobb på Normal. De butikkene der trenger alltid folk, særlig hvis du bor i en storby. Datteren min jobber der og hun sier de konstant er underbemannet og trenger folk.

Anonymkode: 46d66...93d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Si opp treningsabo... Du kan jo lufte hunder mot en sum? Da får du penger og trening, to fluer i en smekk👍🏻

Anonymkode: f5e2d...6e2

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...