Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vits i å ta utdannelse når du ikke studerer ett av følgende:

Lærer

Lege

Sykepleier 

Advokat/jurist

Økonomi 

Ingeniør

Barnevernspedagog

Hovedgrunnen for å ta utdanning er inntekt. Vi hører om flere og flere som dropper ut av studier for å starte opp noe eget. Selv tar jeg master i statsvitenskap, det eneste positive er at jeg kan jobbe innenfor stort sett all offentlig virksomhet ellers ser jeg ingen fordeler... Utdanning er fint å ha fordi du slipper å bli låst til samme yrket ut livet. Er du fagarbeider i bhg eller sykehjem har du ikke mange muligheter. Dette var viktig for meg.

Jeg vil ha praktisk utdanning og vurderer nesten å ta ny bachelor når jeg er ferdigutdannet.

Anonymkode: 295be...d15

AnonymBruker
Skrevet

Finnes andre gode fagbrev da.

Anonymkode: 6d336...24e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mja, mja. Hovedgrunnen for å ta en utdanning er vel jobb, ikke inntekt.

Selv har jeg jobbet i en årrekke i en ufaglært jobb, som ramlet i fanget og jeg ble der fordi det var kjekt å tjene penger.

Etter ti+ år, så ble jeg lei, og ønsket meg en jobb hvor jeg kunne drive med hva jeg liker. Jeg tok så en bachelorgrad, for å tjene rundt 100k mer i året. Jeg skal love deg at de tre årene det "kostet" å ta graden, ikke gjør opp for den lille lønnsforskjellen!! Det vil si, det vil ta mange år.

Jeg vil heller si at utdanning er fint å ha for å få jobben man ønsker. 

Jeg ser ikke helt ytringen om at "utdanning er fint å ha fordi du slipper å bli låst til samme yrket ut livet". Faktisk hadde jeg det langt friere når det kom til yrkesvalg før jeg tok en utdanning hvor jeg spesialiserte meg i cybersikkerhet.. Snakk om låst livet ut 😄 

Anonymkode: cf865...3c8

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Mja, mja. Hovedgrunnen for å ta en utdanning er vel jobb, ikke inntekt.

Anonymkode: cf865...3c8

Ja, de fleste universitetsutdannelser er ikke lønnsomme økonomisk. 

Anonymkode: d5bef...b43

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke så mange jobber som ufaglært i dag da. Jeg tok en bachelorgrad for å få meg jobb, hadde sikkert greid jobben uten utdannelsen også - men hadde aldri fått den uten utdannelsen, så det spiller liten rolle.

Anonymkode: b5077...0ef

Skrevet

Så lenge man velger rett utdanning så kommer man godt utav det. I hvert fall i den grad at man kan velge arbeidsdagen sin. 

Gjest June1996
Skrevet
33 minutter siden, Katten.2.0 said:

Så lenge man velger rett utdanning så kommer man godt utav det. I hvert fall i den grad at man kan velge arbeidsdagen sin. 

Barna på ungdomskolen og videregående burde absolutt vå bedre veiledning når det kommer til valg av utdanning. 

AnonymBruker
Skrevet

Utdanning har en egenverdi om du er interessert i faget. Har selv studert historie og fått enormt mye ut av studiet akademisk, noe som er vanskelig om man bare leser historie på hobbybasis.

Men ja, det er vanskeligere med jobb. Arbeidsmarkedet stiller store krav til (riktig!) utdanning, selv om man nødvendigvis ikke trenger den rent praktisk. Jeg er sikker på at jeg kunne klart meg fint i en jobb som f.eks. saksbehandler i NAV, men de jobbene virker forbeholdt de med master i samfunnsfag/jus. I den forstand er jeg enig i at utdanning er oppskrytt.

Anonymkode: 20803...ae6

AnonymBruker
Skrevet

Men hvilke yrker mener dere at dere kan ha uten noen form for kunnskap, kompetanse og erfaring?

Da tenker jeg ikke på de åpenbare valgene, men de dere mener vil gi samme inntekt eller mer som et yrke som krever utdanning, og som også dyrker indre motivasjon og engasjement. 

Anonymkode: 784da...757

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på kontor (saksbehandler, offentlig institusjon, har mastergrad). Vi er også flere her som IKKE har utdanning utenom videregående, fra den tiden det ikke var krav om master for å få jobb. De uten utdanning tjener like mye som oss med utdanning, pga at det har væørt så mye fokus på å løfte de lavtlønnede. Nå tjener vi alle ca 500 000 i året her. Men forskjellen er at vi som har master har gått glipp av mange år med opptjening av pensjonspoeng, og vi har betalt ned flere tusen i måneden på studielån i mange år. De som ikke har tatt utdanning kan gå av med pensjon flere år før oss andre, og få like mye utbetalt. Livslønnsmessig lønner det seg absolutt IKKE å ta utdanning.

Anonymkode: 32e55...b35

• Liker 3
Skrevet

Jeg er tilbøyelig til å være enig. 

Hilsen to bachelorgrader og én mastergrad. Jeg angrer på at jeg ikke ble rørlegger.

• Liker 3
Skrevet

Hadde jeg droppet studiene hadde jeg kommet meg raskt inn på boligmarkedet og spart+tjent millioner, men tjener såpass greit med all utdanningen min at jeg tror jeg skal klare å hente inn tapet og mer til. Jeg vurderer også å jobbe 6 timer om dagen som selvstendig næringsdrivende og ta tilsvarende 1200 kroner timen for 5 av de. Det hadde jeg ikke fått muligheten til uten utdanning. 

På generelt grunnlag er jeg for at man bare skal kunne ta yrkesrettede utdanninger på bachelornivå og heller bygge på med språk, statsvitenskap og andre ting etter det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utdanning har en egenverdi om du er interessert i faget. Har selv studert historie og fått enormt mye ut av studiet akademisk, noe som er vanskelig om man bare leser historie på hobbybasis.

Men ja, det er vanskeligere med jobb. Arbeidsmarkedet stiller store krav til (riktig!) utdanning, selv om man nødvendigvis ikke trenger den rent praktisk. Jeg er sikker på at jeg kunne klart meg fint i en jobb som f.eks. saksbehandler i NAV, men de jobbene virker forbeholdt de med master i samfunnsfag/jus. I den forstand er jeg enig i at utdanning er oppskrytt.

Anonymkode: 20803...ae6

Får du ikke jobb med historie?

Anonymkode: 6d598...f81

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Er det vits i å ta utdannelse når du ikke studerer ett av følgende:

Lærer

Lege

Sykepleier 

Advokat/jurist

Økonomi 

Ingeniør

Barnevernspedagog

Hovedgrunnen for å ta utdanning er inntekt. Vi hører om flere og flere som dropper ut av studier for å starte opp noe eget. Selv tar jeg master i statsvitenskap, det eneste positive er at jeg kan jobbe innenfor stort sett all offentlig virksomhet ellers ser jeg ingen fordeler... Utdanning er fint å ha fordi du slipper å bli låst til samme yrket ut livet. Er du fagarbeider i bhg eller sykehjem har du ikke mange muligheter. Dette var viktig for meg.

Jeg vil ha praktisk utdanning og vurderer nesten å ta ny bachelor når jeg er ferdigutdannet.

Anonymkode: 295be...d15

Er dette alle utdanningene du kan komme på som gir jobb? 🤔

Det er jo flere hundre forskjellige utdannelser der ute, og mange av dem gir jobber ingen av oss har hørt om engang. Noen av dem er det kjempeetterspørsel etter, andre er strake veien til NAV.

Jeg savnet skikkelig yrkesveiledning på skolen, både ungdomsskolen, VGS og på universitetet. Man skulle bare ta det man hadde mest lyst til, og så kom det sikkert til å gå bra... Det ender opp med at folk sitter igjen med bare tullefag og gigantisk studiegjeld, og må starte ny utdannelse i 30-årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...