Gå til innhold

Male på tapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver og pusser opp huset og begynner å bli mektig lei.

Det ene rommet hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt å gjøre noe med, fordi det er tapet på veggene og jeg ORKER ikke enda et rom hvor jeg må skrape av millimeter for millimeter...

Er det mulig å slippe unna det å måtte fjerne tapeten? Jeg vil gjerne male rommet fremfor å ha mønstrete tapet. Tapeten er gammel, men hel og fin.

Vil gjerne ha tips!!

Evig optimist... :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipset jeg fikk en gang av en maler, var å male ett strøk med oljemaling først. Man risikerer nemlig at tapetlimet løsner når det kommer maling på, men oljemalingen tørket så langsomt at tapetet klistret seg fast til veggen igjen, forklarte han.

Det fungerte ihvertfall. Jeg brukte masse rester jeg hadde stående, og malte med riktig farge i vannbasert maling oppå.

Skrevet

Kan jeg male med vannbasert maling oppå oljemaling da?? Det visste jeg ikke!

Takk for tipset!

Skrevet

Den tanken slo meg også, mens jeg skrev innlegget.

Jeg tror det er omvendt som ikke går. Altså oljebasert oppå vannbasert. Og kanskje det bare gjelder lakk ?

Skrevet

Jeg tror det er omvendt som ikke går.  Altså oljebasert oppå vannbasert.  Og kanskje det bare gjelder lakk ?

Stemmer det. Oljebasert oppå vannbasert kan få malinen til å "koke".

Skrevet

*Kremt* Olje på vann er ok (men ikke anbefalt)...vann på olje er ikke ok.

....

Mal først et strøk med oljebasert heftgrunn....så bruker du oljemaling oppå der.

Det finnes vannbasert heftgrunn også...men den har ikke like god gripeevne og bør unngås hvis det ikke er mur....da skal aldri olje være førstestrøket (men her er det jo tapet...så da er olje riktig).

Skrevet

Jøss...hva dere vet! :ler:

Helt stikk motsatt av det å male bilder da, altså.

Kjempefint med tips fra dere! Da blir det nok til at jeg tar det rommet også, så prøver jeg med oljemaling og deretter vannbasert. :)

Skrevet

Det er motsatt av jeg er blitt forklart av min "malingsguru".

Men jeg har i grunnen ikke hatt problemer med noen av delene selv... :)

Skrevet
Stemmer det. Oljebasert oppå vannbasert kan få malinen til å "koke".

:klø: Å?
Skrevet
Det er motsatt av jeg er blitt forklart av min "malingsguru".
Jeg kjenner ikke kunnskapen til guruen din....men jeg kjenner min egen. :ler:
Skrevet

....

Mal først et strøk med oljebasert heftgrunn....så bruker du oljemaling oppå der.

Det finnes vannbasert heftgrunn også...men den har ikke like god gripeevne og bør unngås hvis det ikke er mur....da skal aldri olje være førstestrøket (men her er det jo tapet...så da er olje riktig).

...og da ble jeg confused. :forvirret:

Hvem har rett??

Hvis jeg først begynner på det rommet vil jeg helst slippe at tapetet bobler, sånn at jeg ender opp med å måtte rive ned hele driten likevel... ;)

Skrevet
Jøss...hva dere vet!  :ler:

Helt stikk motsatt av det å male bilder da, altså.

Kjempefint med tips fra dere! Da blir det nok til at jeg tar det rommet også, så prøver jeg med oljemaling og deretter vannbasert.  :)

Først oljemaling? Og hvis det ikke går så skal du male med vannbasert? Jøye meg.
Skrevet
Først oljemaling? Og hvis det ikke går  så skal du male med vannbasert?  Jøye meg.

Det kan du si!

Jeg skrev det innlegget mens du skrev ditt, så jeg leste det ikke før etterpå. Det jeg menete var å følge rådet til allium, dvs å male et strøk med olje, og deretter male med vannbasert.

Men så ble jeg confused når jeg leste ditt innlegg, da... så nå vet jeg ikke hva det blir til.

Skrevet

:) Les allium sine innlegg en gang til...hun setter jo selv spørsmålstegn ved det hun råder deg til.

Er det som er så dumt her....at man råder uten å kanskje helt vite hva man skriver. Følger man feil råd under maling vil det medføre både ekstra arbeid og ekstra utgifter. :)

Skrevet
Følger man feil råd under maling vil det medføre både ekstra arbeid og ekstra utgifter. :)

Been there - done that... var derfor jeg lurte i utgangspunktet. Jeg sjekker for sikkerhets skyld med en fargehandel.

Skrevet

Gjør det, men husk at den bak disken ikke alltid har peiling da. :)

Jeg stod selv i kø i en malerbutikk hvor jeg hørte han bak disken kom med et helt feil råd til en kunde (som ville medført mye ekstraarbeid og rettet opp igjen). Det syntes jeg var så ille at jeg brydde meg ved å si at det han sa kanskje ikke var helt riktig...og som han svarte "Nei, det blir jo ikke holdbart".

Skrevet

Det er jo ganske ille!

Skal huske på det, tusen takk skal du ha. :)

Skrevet

Min erfaring er, og når kaoset råder litt her inne også, så tipser jeg...

Ikke bland oljebasert og vann i det hele tatt :)

Bruker du oljebasert heftgrunn, mal med oljebasert maling, og det samme med vannbasert. Når det gjelder å male på tapet, ville jeg anbefalt oljebasert maling. Vannbasert maling kan ofte legge seg som en ¨hinne¨ og lett skrapes av hvis du er uheldig med en stol, en kommode o.l

Jeg har brukt oljebasert maling i mitt hus, utenom en gang på øverloft, dettte angrer jeg på, fordi den bare skaller av... Her var det malt med oljebasert maling under, fikk jeg vite av svigermor etterpå...

Og, hvis tapeten er hel og fin, kan du ikke bare slette over med en pussemaskin og slenge opp en ny tapet da ;) Er jo også et enkelt alternativ :)

Skrevet (endret)

Takk og amen vimselims.

Dette er stadig tilbakevendende temaer.

...............

I tillegg til kvistlakk. :ler:

Endret av sixx
Skrevet

Slutter meg til, hold deg til bare oljebasert så er du sikker! Vi har brukt vannbasert oppå tapet(vi visste ikke bedre), og det var ikke lurt, for som flere har sagt her vil du da få problemer med at tapeten løsner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...