Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gjort det før?

Hva er prosessen? Må jeg kjøpe han ut med markedspris? Hva med hans egenandel ? Håper noen ønsker å svare meg detaljert :)

Anonymkode: ac514...ac3

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må du kjøpe han ut til markedspris. Hva trodde du? At han skulle si nei takk til kanskje flere hundre tusen og la deg få den på billigsalg??

Du finner veldig mye svar på det du spør om ved å google litt.

Som denne for eksempel: https://eiendomsmegler.no/samlivsbrudd-bolig

Anonymkode: 3d5b1...fdf

• Liker 1
Skrevet

Det normale er å innhente en takst på boligen og betale den som flytter ut mellomlegget. Personen som flytter ut skal selvfølgelig ha sin andel av egenkapitalen, samt det som allerede er betalt inn i avdrag.

Så om dere kjøpte bolig til 3 mill, hadde 300'000 hver i egenkapital, betalt ned 200'000 på lånet og dagens markedspris er antatt 3,5mill skal person som flytter ut ha 300'000+100'000+250'000 sånn ca. Hvis jeg ikke har glemt noe. 

Så må dere diskutere litt om eventuell dokumentavgift og honorar til takstmann/megler. 

Og så må du snakke med banken for å se om de er villige til å la deg overta hele boliglånet.  

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere hadde lik EK og har betalt ned like mye så er jo regnestykket superenkelt. Dere får en takst som dere er enige om at er ok, trekker fra det som er igjen i lån og han får halvparten av det som er til overs.

Er du forresten sikker på at du faktisk får nok lån for å dekke både den delen av lånet som er din nå, hans del av lånet og det du skal betale til han for å kjøpe han ut...?

Anonymkode: 98682...dc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis dere hadde lik EK og har betalt ned like mye så er jo regnestykket superenkelt. Dere får en takst som dere er enige om at er ok, trekker fra det som er igjen i lån og han får halvparten av det som er til overs.

Er du forresten sikker på at du faktisk får nok lån for å dekke både den delen av lånet som er din nå, hans del av lånet og det du skal betale til han for å kjøpe han ut...?

Anonymkode: 98682...dc8

Nei det er jeg ikke sikker på, men gjøre det slutt skal jeg uansett. Så da er det enten å kjøpe han ut, eller at vi selger huset. Får bare høre med banken når den tid kommer.

Anonymkode: ac514...ac3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...