Filmentusiasten Skrevet 30. mars 2022 #1 Skrevet 30. mars 2022 Jeg har filmkameraer som er skjult i en bag og liker å filme mennesker når de ikke er klar over det. Dette er et slags kunstprosjekt. Til sommeren har jeg tenkt til å filme på stranden, men får høre at det ikke er lov. Hva er reglene når det gjelder å filme på stranden? 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #2 Skrevet 30. mars 2022 Det er en bråte regler du må overholde, og det er en veldig essensiell faktor om du publiserer/videreformidler hva du har filmet eller ikke. På generell basis, se til datatilsynet: Kameraovervåking - hva er lov? | Datatilsynet Utover det, selv jeg som jobber med personvern sliter til tider med å vite hva som er greit og ikke, da vi har faktorer som nødvendighet, ærbødig formål osv. inne i ligningen. Anonymkode: 13be2...e14 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #3 Skrevet 30. mars 2022 Og en liten OBS; ta opp lyd gjør det hele fort enda vanskeligere - hvis du ikke selv er del i en samtale, kan du på generell basis ikke ta den opp. Så det er i hvert fall et sted å begynne, aldri ta opp lyd i den situasjonen du beskriver over. Anonymkode: 13be2...e14
AllahBallah Skrevet 30. mars 2022 #4 Skrevet 30. mars 2022 Ja, det er tillatt. Det er ikke noe forbud i norge å filme andre uten deres tillatelse. Men, det må etter hva jeg har forstått ikke være skremmende, plagsomt eller krenke en annes fred. Så så lenge du gjør det i skjul, burde det jo gå bra? Lykke til
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #5 Skrevet 30. mars 2022 Videre vil det påvirkes av hva vedkommende som filmes formidler. Hvis noe kan tolkes i retning av personopplysninger, et relativt bredt begrep, så vil du absolutt slite uten et meget godt definert formål. Ser en sier at det er tillatt, men det er en sannhet med en HAUG med modifikasjoner - men ja, i utgangspunktet greit, bare du må ta en rekke forbehold. Anonymkode: 13be2...e14
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #6 Skrevet 30. mars 2022 1 minutt siden, AllahBallah said: Ja, det er tillatt. Det er ikke noe forbud i norge å filme andre uten deres tillatelse. Men, det må etter hva jeg har forstått ikke være skremmende, plagsomt eller krenke en annes fred. Så så lenge du gjør det i skjul, burde det jo gå bra? Lykke til Nei, så enkelt er det absolutt ikke. På godt og vondt Anonymkode: 13be2...e14 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #7 Skrevet 30. mars 2022 AllahBallah skrev (2 minutter siden): Det er ikke noe forbud i norge å filme andre uten deres tillatelse. Feil. Anonymkode: ba11c...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #8 Skrevet 30. mars 2022 Filmentusiasten skrev (4 minutter siden): Jeg har filmkameraer som er skjult i en bag og liker å filme mennesker når de ikke er klar over det. Dette er et slags kunstprosjekt. Til sommeren har jeg tenkt til å filme på stranden, men får høre at det ikke er lov. Hva er reglene når det gjelder å filme på stranden? I det offentlige rom kan du filme hva som helst. Men du må vel ha tillatelse fra de som blir filmet om du legger det ut et sted. Men skal du bare bruke det til eget bruk, feks runkemateriale, så er det ok. Anonymkode: a5482...6a7 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #9 Skrevet 30. mars 2022 Filmentusiasten skrev (8 minutter siden): Jeg har filmkameraer som er skjult i en bag og liker å filme mennesker når de ikke er klar over det. Dette er et slags kunstprosjekt. Til sommeren har jeg tenkt til å filme på stranden, men får høre at det ikke er lov. Hva er reglene når det gjelder å filme på stranden? Håper noen knuser kameraene dine. Og muligens deg, men du trenger kanskje hjelp mer enn du trenger juling. Anonymkode: ba11c...c2a 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #10 Skrevet 30. mars 2022 Just now, AnonymBruker said: Håper noen knuser kameraene dine. Og muligens deg, men du trenger kanskje hjelp mer enn du trenger juling. Anonymkode: ba11c...c2a Ingen skal komme og si KG-brukere ikke har en vennlig innstilling, det er for sikkert. 😂 Anonymkode: 13be2...e14 2
AllahBallah Skrevet 30. mars 2022 #11 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, så enkelt er det absolutt ikke. På godt og vondt Anonymkode: 13be2...e14 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Feil. Anonymkode: ba11c...c2a Hvorfor ikke?
Filmentusiasten Skrevet 30. mars 2022 Forfatter #12 Skrevet 30. mars 2022 Hvis man for eksempel plasserer et toalettkamera og man ikke kan identifisere personen som går på do har man ikke brutt noen lov.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #13 Skrevet 30. mars 2022 Just now, AllahBallah said: Hvorfor ikke? Hvorfor det ikke er så enkelt at så lenge man filmer i skjul så er det greit? Vel. Vi kan begynne med lovverket. Og vi kan i grunn avslutte med lovverket også, så dropper vi den etiske diskusjonen, og hva annet som måtte komme. Hvis du stadig ikke skjønner, så vil jeg anbefale å lese lovverket. Anonymkode: 13be2...e14 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #14 Skrevet 30. mars 2022 Det er nok sikkert fullt lov, men jeg ville ikke gjort det. Tanken på at noen skulle filmet meg på stranda gjør meg skikkelig ukomfortabel, spesielt om det skulle blitt vist frem eller publisert på sosiale medier o.l Man kommer jo dit for å slappe av, blir rimelig feil at du skal filme noen som f.eks sliter med å komme seg til stranda pga de er redd for å bli dømt osv pga usikkerheter, og når de kommer seg dit så kan de bli risikert å bli filmet. Er bare sannheten, jeg synes det er ekkelt. Anonymkode: 0fabc...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #15 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, så enkelt er det absolutt ikke. På godt og vondt Anonymkode: 13be2...e14 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Feil. Anonymkode: ba11c...c2a AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Håper noen knuser kameraene dine. Og muligens deg, men du trenger kanskje hjelp mer enn du trenger juling. Anonymkode: ba11c...c2a Ikke la dere lure av TS, det er SandraFraBærum som er tilbake for å trolle og høste reaksjoner. Når det er sagt så er det lov til å filme på offentlig sted i Norge og selv på badestrender, det er derimot strenge regler for hva det er lov til å gjøre med filmen i etterkant med tanke på personopplysninger og publisering. Filmentusiasten skrev (6 minutter siden): Hvis man for eksempel plasserer et toalettkamera og man ikke kan identifisere personen som går på do har man ikke brutt noen lov. Du måtte bare slenge på dette siden du ikke fikk nok reaksjoner på det første innlegget?. Hvordan går det forresten med mytomanien din?, går du til behandling?. Anonymkode: f8be8...652 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #16 Skrevet 30. mars 2022 Just now, AnonymBruker said: Når det er sagt så er det lov til å filme på offentlig sted i Norge og selv på badestrender, det er derimot strenge regler for hva det er lov til å gjøre med filmen i etterkant med tanke på personopplysninger og publisering. Veldig godt poeng. Ja, det er i utgangspunktet lov, men som jeg nevnte tidligere, det er en rekke begrensninger. Filmer man med lyd kan man fort gå på en smell. Publiserer man noe som helst, kan det samme skje. Behandler man dataene på noe som helst vis (mao, prosesserer videoen) kan man fort komme i situasjoner hvor man har krav, til og med en DPIA kan komme inn i bildet her. Det spørs helt hva man gjør med opptaket, og hva som er på opptaket. Hvis det i opptaket vises noe som kan minne om personopplysninger - som et telefonnr, en IP-adresse, et navn eller noe annet (søkt for å være en video, men forteller for å illustere) - så har man fort et ansvar som kanskje er større enn man har sett for seg. Anonymkode: 13be2...e14 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #17 Skrevet 30. mars 2022 Videre vil det være begrensninger for hvor lenge man kan lagre videoen, og krav til formålet for å både lagre og behandle den. Det er særdeles vanskelig å forutse hva noen på en strand, eller et annet vilkårlig sted, kan komme til å avsløre av personopplysninger (eksempelvis). Utrolig nok, så er det noe man må ta høyde for. Anonymkode: 13be2...e14
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #18 Skrevet 30. mars 2022 Det er stort sett lov, ja. Så lenge man ikke er til plage for andre, som å stikke kameraet opp i trynet deres og slikt. Det er større begrensninger om man skal vise filmen til andre. Filmentusiasten skrev (12 minutter siden): Hvis man for eksempel plasserer et toalettkamera og man ikke kan identifisere personen som går på do har man ikke brutt noen lov. Åi åi åi så morsomt. Anonymkode: bffe5...f09
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #19 Skrevet 30. mars 2022 Vær forsiktig med å si at det stort sett er lov å filme uvitende mennesker. Så enkelt er det bare ikke, vi har enormt mye lovgivning på området. Som personvernforordningen, men vi har ytterligere lover som beskytter personvernet. Datatilsynet har mangt en veileder på området - hva man kan filme eller ikke, krav til formål og annet. Anonymkode: 13be2...e14
Filmentusiasten Skrevet 30. mars 2022 Forfatter #20 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): det er derimot strenge regler for hva det er lov til å gjøre med filmen i etterkant med tanke på personopplysninger og publisering. Der tar du feil. Politiet fant 14 timer med opptak fra forskjellige strender og damer jeg har fulgt. Disse filmene fikk jeg tilbake fordi de er lovlige. Toalettkameraer er ikke uvanlig og det selges mange. Det betyr at det ikke er unormalt, men jeg ville aldri ha gjort det allikevel. Er ikke helt creep. https://www.banggood.com/buy/hidden-toilet-camera.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå