Gå til innhold

Burde jeg få hann eller hunn katt ift nabo kattene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker kjøpe katt. Vurderer 2 stk. Utekatt.

Men det er allerede veldig mange katter i området. Både hanner og hunner. Det jeg har lagt merke til er at hannene både voldtar, jager og maser på hunn kattene. Og hann kattene sloss med andre hannkatter.

Føler kattene jeg skaffer vil havne i trøbbel med andre katter i gata og revurderer å få katt i det hele tatt pga dette. Hva er deres tanker?

Anonymkode: 29649...50f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden der er så mange dyr der allerede, tenker jeg at du bør la være å skaffe deg enda flere som skal vandre der ute.

Anonymkode: 76899...253

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Utekatter er noe dritt som driter i andres bed og hager. 

Anonymkode: 02068...c73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En av hver.

Anonymkode: 9d82f...4bc

AnonymBruker
Skrevet

Innekatter, du kan bygge kattegård og gå på tur i sele, dette fungerer fint hvis du setter deg inn i det, har to og har tid til å tilpasse hjemmet og å leke en del med de.  Ellers ville jeg ha ventet til jeg var i en bedre situasjon (flyttet).

Katter kan fint leve sammen i nabolag og de lever ofte nærme hverandre i kolonier, men veldig ofte vil katter som treffer ukjente katter ute se på de som fiender som prøver å stjele territoriet. Vi mennesker lever alt for tett med alt for mange katter som gjør at veldig mange hannkatter forsvinner ved 1-2 (?) års alder fordi de blir jagd bort av større hanner.  

Hannkatter som er kastrerte holder seg jo gjerne unna slåsskamper og lignende men det hjelper ikke hvis noen av de andre kattene ikke er kastrert. Hunnkatter har rykte på seg for å være litt mer sjefete men havner gjerne ikke like mye i slåsskamp som hannene, MEN jeg ville jo ikke sluppet ut hunnkatter (eller hannkatter for den del) hvis jeg visste at det var mye voldtekt og slåssing blandt de som allerede er i nabolaget. Det spiller ingen rolle om du skaffer deg hann eller hunn da begge kan få problemer, det har mye med personlighet, de andre kattene, aldersforskjeller osv. 

Hadde alle kastrert alle kattene sine i nabolaget og det ikke er noen hjemløse katter der så hadde det kanskje gått fint, men å sette to nye katter inn i nabolag som allerede har problemer er å helle bensin på bålet. 

Ikke billig med alle veterinærutgifter ang slåssing, kattebitt skal man alltid inn med da der er ekstremt stor fare for infeksjon, så skaper det mye stress hos kattene og de kan bli ulykkelig og evt begynne å markere inne og få atferdsproblemer og man risikerer at kattene blir jaget fra området og forsvinner. Så kan det jo være at du får deg noen veldig skumle og tøffe katter som klarer å slåss tilbake og blir sjef, men det er ikke så godt å vite at dine katter lager trøbbel for de andre heller.

Anonymkode: 5e48f...371

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakker man forresten om «voldtekt» blant katter?! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snakker man forresten om «voldtekt» blant katter?! 

Hunnkatter med løpetid server gjerne alt på et fat og har lyster.

Men det hender kastrerte hunnkatter som ikke har lyst blir bitt i nakken og påtvunget det av en annen hann, hannkattens penis har tagger på seg for å «borre» seg fast i vaginaen til hunnkattene som gjør at de hovner opp og blir øm, så det er ikke bare bare. En reaskjon etter dette kan være at hunnkatten rett og slett driter seg ut av frykt, har skader og er livredd en stund etterpå og man kan gjerne se en stor endring hos katten. Katten kan også bli redd for å gå ut igjen.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hunnkatter med løpetid server gjerne alt på et fat og har lyster.

Men det hender kastrerte hunnkatter som ikke har lyst blir bitt i nakken og påtvunget det av en annen hann, hannkattens penis har tagger på seg for å «borre» seg fast i vaginaen til hunnkattene som gjør at de hovner opp og blir øm, så det er ikke bare bare. En reaskjon etter dette kan være at hunnkatten rett og slett driter seg ut av frykt, har skader og er livredd en stund etterpå og man kan gjerne se en stor endring hos katten. Katten kan også bli redd for å gå ut igjen.

Så grusomt! Aldri hørt om! 😱 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 8.37):

Så grusomt! Aldri hørt om! 😱 

Ja det kan være ganske traumatiserende for hunnen. Men jeg må bare «oppklare» litt, for når jeg skriver voldtekt, så mener jeg bare rett og slett at hunnen blir parret mot sin vilje og at det kan være traumatiserende. Jeg mener ikke at det er det samme som voldtekt for mennesker. Det er jo naturens hang og det er jo ingen hannkatter som er onde som mener å skade hunnkattene, de følger jo bare lystene sine og det er helt normalt, og når hunnene har løpetid selv så er jo de kjempe interessert. Det er nok vanligere at en hannkatt finner seg en med løpetid. 

Hvis man skal «skylde» på noen så blir jo det eierene som ikke kastrerer kattene sine og de som avler og avler på katter slik at vi ender opp med en haug med ukastrerte katter.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde naboene dine kastrert kattene sine hadde det hjulpet MASSE! Her har alle naboene katter, men det er ikke noe stress for de har kontroll på rangstigen og slåss ikke. Kun litt mjauing (synging) en gang i blant. 

Anonymkode: b6276...055

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

blir kastrerte hannkatter voldtatt ?

Anonymkode: db841...2af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Anonymkode: db841...2af

Ikke så veldig vanlig. Aldri hørt om det i «virkeligheten» men vet at det kan skje at hanner «parrer» med hanner. Jeg har to hannkatter som har bodd sammen og han ene ble kastrert litt for sent og hadde lagd seg et par vaner, så han driver å parrer med diverse gjenstander , men han har aldri gått på den andre hannen. Men hørt om at noen som har hatt to hannkatter har sett at de har «parret»..

Fant en side om det her når jeg googler kjapt:

https://paws-and-effect.com/why-do-male-cats-mount-each-other/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...