Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i mange år prøvd å få meg venner, siden jeg har veldig få fra før, og de er opptatt med familielivet. Men jeg har så vanskelig for å ha kjemi med folk, jeg er usikker på meg selv, og har hatt litt sosial angst siden jeg var barn. Føler alle jeg møter er så selvsikre og trygge på seg selv. Nå har jeg møtt noen noen få ganger, og jeg føler meg så utenfor. De har så mye å snakke om hele tiden, opplevelser og kunnskap osv. Jeg faller utenfor, har nesten ikke noe å si, men stiller spørsmål for å virke interessert. Sliter med både hukommelse og konsentrasjon etter psykiske problemer, men vil jo så gjerne være normal. Vet at de andre har kontakt utenom, men ingen har kontakt med meg, og føler ikke jeg kan ta kontakt, for jeg føler meg rett og slett ikke god nok. Skulle ønske jeg kunne treffe noen som var litt mer som meg, som ikke hadde så god selvtillit. Jeg er lei av å anstrenge meg for å prøve å være god nok, og som alle andre, men jeg klarer det ikke. 😕

Anonymkode: af586...e7f

• Liker 2
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? :) 

Anonymkode: 7680e...29c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor gammel er du? :) 

Anonymkode: 7680e...29c

36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

36

Hvor bor du?

Anonymkode: a449f...6f5

Gjest Ghostface
Skrevet

Hele tiden. I enkelte situasjoner er det jeg som er for sjenert, ellers så har vi ikke de samme interessene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor bor du?

Har det virkelig noe å si? Er det ingen andre som er litt som meg? Har alle SÅ god selvtillit?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har det virkelig noe å si? Er det ingen andre som er litt som meg? Har alle SÅ god selvtillit?

Du er definitivt ikke alene om det.

Jeg på den andre siden, så har jeg grei selvtillit og kommer godt overens med folk. Men det stopper ofte der, sjeldent at det blir noe mer.

Anonymkode: 495fd...048

AnonymBruker
Skrevet

Du høres ut som meg ☺️ Er 25. Jeg har 2 venner som jeg har hatt siden barnehagen, og 1 jeg har fått som voksen. Ellers har jeg fått meg gode bekjente gjennom jobb/skole, siden jeg da har blitt «tvingt» til å bli kjent med andre. Dette har vært på små steder riktignok, vanskeligere i større grupper. Foretrekker å være med én venn om gangen, da synes jeg det er mye lettere, uten «konkurranse» fra andre.

Anonymkode: dd979...221

Skrevet

Har også gått hele livet uten noen nære venner, kun folk jeg kan kalle bekjente nå og som sklir fra etter man slutter å jobbe med de eller går ut fra skolen, jeg har selv aldri klart å se hvorfor det blir sånn eller hva jeg gjør galt. Men blir jo fort att man skyller på seg selv, at jeg ikke er nok og at de trenger noen som er mer spennende og morsomme. Sannheten er vel at venner kommer og går. Men i voksen alder er det vanskelig å komme veldig tett på folk.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det har for såvidt ikke så mye å si. Tanken var at om du forteller sånn ca hvilken by du bor i så hadde kanskje noen fra forum tatt kontakt med deg. Du skriver jo at du kunne ønske du traff flere som deg. 

Men din måte å svare på forteller nok litt om hvor selve problemet ligger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ps. Jeg selv har ikke så alt for god selvtillit. Tenker i de fleste tilfeller at de andre er så mye bedre enn meg. Kan f.eks sammenligne meg med en rusmisbruker som har fått tydelige rusmisbruks tegn i ansiktet. Tenker at det er sikkert slikt andre ser meg. Selv om jeg har både høy utdanning, familie, barn, jobb, god økonomi og får relativt mange komplimenter på utseende. Så vet jo at i realiteten så er det ikke slikt. Og jobber mye med det. Har angst, men jobber med det også. Leser selvutviklingsbøker, hører på selvutviklings podcast, det hjelper meg å se at det er verdi i meg. 

Når man blir i hvertfall litt glad i seg selv, så blir man mer atraktiv for andre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

stiller spørsmål for å virke interessert.

Dette er noe av det viktigste du kan gjøre, så bare fortsett med det. Prøv også å tenke på å holde øyekontakt, og å ha et åpent kroppsspråk. 
Dersom få av dine bekjente gir uttrykk for å ønske mer kontakt kan det hende at de ikke forstår at det er det du ønsker, så det kan hende at det enkleste er å bare si det rett ut. "Du, Anne, du har ikke lyst til å komme bort på vin hos meg på fredag? Er så lenge siden jeg har vært sosial nå, trenger litt voksenkontakt. Hadde vært så hyggelig å bli bedre kjent med deg." 

Anonymkode: 1afc9...08f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har for såvidt ikke så mye å si. Tanken var at om du forteller sånn ca hvilken by du bor i så hadde kanskje noen fra forum tatt kontakt med deg. Du skriver jo at du kunne ønske du traff flere som deg. 

Jeg skriver med anonymbruker, så ingen kan ta kontakt med meg. :)  Men skjønner hva du mener.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er noe av det viktigste du kan gjøre, så bare fortsett med det. Prøv også å tenke på å holde øyekontakt, og å ha et åpent kroppsspråk. 
Dersom få av dine bekjente gir uttrykk for å ønske mer kontakt kan det hende at de ikke forstår at det er det du ønsker, så det kan hende at det enkleste er å bare si det rett ut. "Du, Anne, du har ikke lyst til å komme bort på vin hos meg på fredag? Er så lenge siden jeg har vært sosial nå, trenger litt voksenkontakt. Hadde vært så hyggelig å bli bedre kjent med deg." 

Anonymkode: 1afc9...08f

Men en stor del av problemet er at jeg går tom for ting å snakke om. Hvis man drikker vin er det noe annet, da blir jeg både mer avslappet og trygg. Men sånn er det jo å ha sosial angst. Jeg har kanskje litt å snakke om, men går fort tom. Har liksom ikke så mye å si. Har ikke så mye kunnskap, ikke så mye opplevelser å snakke om, og så har jeg både dårlig konsentrasjon og hukommelse. Veldig dårlig kombinasjon.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 8.52):

Kan jo tenkes at ikke alle har så lyst til og fortelle alle innpå her hvor de bor !  - og du kunne jo f.eks prøvd virke littegrann mer intr du også...enn kun det å stille to svært korte spm!😉🙂

Anonymkode: 55cfb...1a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 8.52):

F U. 

Anonymkode: 6155d...349

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3/30/2022 den 21.19):

Jeg har i mange år prøvd å få meg venner, siden jeg har veldig få fra før, og de er opptatt med familielivet. Men jeg har så vanskelig for å ha kjemi med folk, jeg er usikker på meg selv, og har hatt litt sosial angst siden jeg var barn. Føler alle jeg møter er så selvsikre og trygge på seg selv. Nå har jeg møtt noen noen få ganger, og jeg føler meg så utenfor. De har så mye å snakke om hele tiden, opplevelser og kunnskap osv. Jeg faller utenfor, har nesten ikke noe å si, men stiller spørsmål for å virke interessert. Sliter med både hukommelse og konsentrasjon etter psykiske problemer, men vil jo så gjerne være normal. Vet at de andre har kontakt utenom, men ingen har kontakt med meg, og føler ikke jeg kan ta kontakt, for jeg føler meg rett og slett ikke god nok. Skulle ønske jeg kunne treffe noen som var litt mer som meg, som ikke hadde så god selvtillit. Jeg er lei av å anstrenge meg for å prøve å være god nok, og som alle andre, men jeg klarer det ikke. 😕

Foreldrene dine er årsaken

Anonymkode: 3518c...71b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan jo tenkes at ikke alle har så lyst til og fortelle alle innpå her hvor de bor !  - og du kunne jo f.eks prøvd virke littegrann mer intr du også...enn kun det å stille to svært korte spm!😉🙂

Anonymkode: 55cfb...1a7

Først og fremst så stilte jeg kun ett spøsmål. 

Man trenger ikke oppgi adresse, men by, landsdel. 

Kunne sikkert stilt flere spørsmål, men, for å være ærlig, så er det lite hensiktmessig for min del å legge inn innsats om det viser seg at jeg feks bor nord mens hun bor sør. Viser det seg at hun bor i nærheten så er saken helt annerledes. Jeg verdsetter verken venner eller bekjente om avstanden gjør at man kun kan "omgås" via å chatte. Men slik er jeg, alle trenger ikke å være like. 

Og for å svare til selve tema - tror mange kan føle det ganske ofte. Jeg har noen par venniner, men er såpass sosial at jeg kunne virkelig tenkt meg flere, men føler ofte at det er vanskelig å få kjemi med folk eller beholde den over tid. Kan være ganske mye kontakt i starten og så dabber det av. Har jobbet mye med det de siste årene og føler det hjalp noe, men fortsatt lang vei å gå. Kjente meg igjen i ganske mye av det TS skrev, er så å si like gammel, derfor spurte hvor hun bodde. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...