Gå til innhold

Hoste som ikke gir seg etter covid, men formen er helt fin ellers. Går man til lege da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg googler hoste som ikke gir seg kommer det opp at man bør oppsøke lege, men ikke hvorfor. Og formen min er helt fin ellers, føler meg ikke syk på noen måte. Hadde kraftig hoste og mye tykt slim under covid(i desember) nå er slimet mindre hyppig og mer tyntflytende. Og hosten er ikke like konstant som den var men fortsatt daglig. Trenger jeg å oppsøke lege da? Det er jo kjipt å enda hoste men det går jo fint. Kanskje det bare er relatert til temperaturene ute og bedrer seg så snart det blir varmere i været?

Anonymkode: 1a8af...345

Videoannonse
Annonse
Gjest Bullabu
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Når jeg googler hoste som ikke gir seg kommer det opp at man bør oppsøke lege, men ikke hvorfor. Og formen min er helt fin ellers, føler meg ikke syk på noen måte. Hadde kraftig hoste og mye tykt slim under covid(i desember) nå er slimet mindre hyppig og mer tyntflytende. Og hosten er ikke like konstant som den var men fortsatt daglig. Trenger jeg å oppsøke lege da? Det er jo kjipt å enda hoste men det går jo fint. Kanskje det bare er relatert til temperaturene ute og bedrer seg så snart det blir varmere i været?

Om hoste ikke går over etter 1 måned eller var det 3, bør man oppsøke lege. Vedvarende hoste kan i verste fall være kreft...

AnonymBruker
Skrevet
Bullabu skrev (15 timer siden):

Om hoste ikke går over etter 1 måned eller var det 3, bør man oppsøke lege. Vedvarende hoste kan i verste fall være kreft...

Det var da voldsomt, å antyde at det kan være kreft?! Helt vanlig at hosten sitter lenge i etter en infeksjon. 

Anonymkode: 523df...be0

• Liker 4
Skrevet
Bullabu skrev (15 timer siden):

Du har for så vidt rett i dette, men det er hvis man har hoste uten noen åpenbar grunn. At man har hatt covid er virkelig en åpenbar grunn til hoste over lenger tid, og å hoppe til konklusjonen om at det kan være kreft da, er fullstendig unødvendig!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tyder på bronkitt som utvikler seg til å bli kronisk. Du bør gå til lege ja. Går du for lenge med dette kommer du til å slite med bronkiene hver gang du blir forkjølet i fremtiden. 

Anonymkode: 28ded...a86

Gjest Bullabu
Skrevet
Teatrica skrev (2 timer siden):

Du har for så vidt rett i dette, men det er hvis man har hoste uten noen åpenbar grunn. At man har hatt covid er virkelig en åpenbar grunn til hoste over lenger tid, og å hoppe til konklusjonen om at det kan være kreft da, er fullstendig unødvendig!

Hva legger du i åpenbar grunn? Det er ikke unødvendig å nevne kreft, kjenner en som gikk og hostet, han trodde det var astma, som han sleit med heke livet, noen mnd. senere døde han av kreft... 

Gjest Bullabu
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var da voldsomt, å antyde at det kan være kreft?! Helt vanlig at hosten sitter lenge i etter en infeksjon. 

Anonymkode: 523df...be0

Det er muligens voldsomt, men hvorfor ta sjanser?? Mistet nettopp et kjært familiemedlem, som ikke tok hosten seriøst, han døde nettopp av kreft.. 

Skrevet
Bullabu skrev (39 minutter siden):

Hva legger du i åpenbar grunn? Det er ikke unødvendig å nevne kreft, kjenner en som gikk og hostet, han trodde det var astma, som han sleit med heke livet, noen mnd. senere døde han av kreft... 

I åpenbar grunn legger jeg (som jeg skrev) nylig gjennomgått Covid-infeksjon! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror hosten kan sitte i en stund ja. Jeg hoster 2 uker etter at jeg ble smitta.

Kjenner en som døde etter Covid som ikke ble kvitt hosten, men han var 70 år, og det var nok også Delta viruset.

Jeg regner med at hosten min går vekk etter hvert, og jeg kommer til å bruke helsekost før jeg putter i meg antibiotika, definitivt. 

Anonymkode: c6ebc...b81

Gjest Bullabu
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror hosten kan sitte i en stund ja. Jeg hoster 2 uker etter at jeg ble smitta.

Kjenner en som døde etter Covid som ikke ble kvitt hosten, men han var 70 år, og det var nok også Delta viruset.

Jeg regner med at hosten min går vekk etter hvert, og jeg kommer til å bruke helsekost før jeg putter i meg antibiotika, definitivt. 

Du regner med? Etter 3 måneder SKAL MAN OPPSØKE LEGE, VIL DU IKKE FORHINDRE EVT. KREFT?

AnonymBruker
Skrevet
Bullabu skrev (2 minutter siden):

Du regner med? Etter 3 måneder SKAL MAN OPPSØKE LEGE, VIL DU IKKE FORHINDRE EVT. KREFT?

Jeg sa jeg hadde hatt hose i 2 uker, du trenger ikke bruke capslock! 🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere, selv om de sprikte i litt forskjellige retninger 😅 Jeg velger å se det an til over påske. Om det ikke er noen bedring da kontakter jeg fastlegen 

ts 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Bullabu skrev (44 minutter siden):

Tror du må roe deg ti hakk. Kondolerer for tapet ditt, men all hoste er da altså ikke kreft, og det er naturlig at hoste kan henge igjen etter en infeksjon. 

Du skremmer mer enn du opplyser ved å holde på slik. 

Anonymkode: ab341...f23

• Liker 2
Gjest Bullabu
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror du må roe deg ti hakk. Kondolerer for tapet ditt, men all hoste er da altså ikke kreft, og det er naturlig at hoste kan henge igjen etter en infeksjon. 

Du skremmer mer enn du opplyser ved å holde på slik. 

Anonymkode: ab341...f23

Folk må ikke være så redde for å bli skremte, Herregud, alle skal vi jo dø uansett en gang

Gjest Bullabu
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sa jeg hadde hatt hose i 2 uker, du trenger ikke bruke capslock! 🙄

Ok, men du har hostet siden desember, og du må se på helheten...røyker du, snuser du? Ikke lurt....

AnonymBruker
Skrevet

En hoste kan vare mellom 6-8 uker på en voksen person. Uten at det betyr noe annet enn at det er sykt plagsomt. Vedvarer det lengre syns jeg det ikke skader med ett legevisit for å utelukke andre diagnoser :) 

Anonymkode: 6ba12...676

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

En hoste kan vare mellom 6-8 uker på en voksen person. Uten at det betyr noe annet enn at det er sykt plagsomt. Vedvarer det lengre syns jeg det ikke skader med ett legevisit for å utelukke andre diagnoser :) 

Anonymkode: 6ba12...676

👍Med mindre hosten endrer karakter, feks fra tørrhoste til slimhoste med farget sekret og ev. nyoppståtte symptomer som feber så må man forvente hoste i lengre tid og bare vente til det går over. Varm te med honning og halsdrops smurer halsen og bidrar til å holde irritasjonen nede. Ofte så hoster man fordi halsen blir irritert, også går det i en vond sirkel en stund. 

Anonymkode: 8cade...765

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...