Gå til innhold

Kirke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er grunnen til at dere har valgt akkurat Den kirken dere skal ha?

I mitt tilfelle var det fordi jeg har vært i Nidarosdomen flere ganger,

og det absolutt er den kirken jeg har mest forhold til!!! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ha den kirken i den bygda jeg vokste opp i. I den kirken jeg sokner til nå har jeg kun vært en gang. I den andre kirken har jeg spilt masse konserter, vært i dåp,bryllup etc. Kjenner begge prestene også. Det gjør at det får mer personlig preg på vielsen for min del.

Skrevet

Vi gifter oss i kirken i bygden vi er vokst opp i og fortsatt bor i. Der er vi døpt og konfirmert, alle store kirkelige opplevelser innen familien er i denne kirken, barnedåp, bryllup og gravferd - så en gjesteopptreden i en annen kirke vil bli veldig feil for oss....

Skrevet

Kirken vi sokner til ser ut som en stor, tom kjedelig mursteinskloss, så den ville vi ikke ha. Men siden jeg er døpt i et annet kirkesogn (bygrensa ble flytta etter det) har vi valgt å gifte oss i den kirka. Det medfører at vi må bile 15 minutter utenfor sentrum, men vi kommer bare 400 meter unna festlokalet. Så fikk vi både en liten intim trekirke (som ser ut som om den snart brekker på midten) og av praktiske årsaker er vi nærme festlokalet. Vi får likevel den samme presten uansett hvilken kirke vi velger.

Skrevet

Vi har valgt å ikke gifte oss i noen av kirkene vi egentlig sogner til. Vi tenkte ganske mye på dette før vi bestemte oss. Det er litt fordi vi av ulike omstendigheter har nesten bare triste minner fra disse kirkene. Når vi i tillegg har den fantastisk stemningsfulle og historierike Hamardomen i nærheten, var valget av alternativ enkelt.

Vi gifter oss ved steinalteret under glasstak på Domkirkeodden 5. juli, og tror sermonien vil bli en opplevelse både for oss selv og for gjestene.

Nitha

Skrevet

Hei!

Vi bor i Oslo, men har valgt å gifte oss på Lillehammer da min mor bor der oppe. Er selv fra Oslo og har flyttet mye rundt omkring. Døpt i en kirke, konfimert i en annen- så jeg føler meg ikke knyttet til noen kirke. Den kirken vi nå sokner til har vi aldri hvert i en gang... :o Samboeren min er fra Sunnmøre. Han har bodd der hele sitt liv, så vi kunne godt valgt den kirken. Men vi syntes at det ble litt langt for slekt å venner å farte helt dit opp... Derfor skal vi gifte oss ute i det fri, ved et lysthus på en nydelig gård i Lillehammer! :) Ikke er vi spesielt kristne heller.... foruten at vi begge er døpt og konfirmert. (Men vi har skal vies av en prest.) Derfor er vi VELDIG fornøyd med valget. Sommerbryllup i det fri, håper på nydelig vær.

Skrevet

Vi skal gifte oss i en kirke vi begge har sognet til tidligere, og hvor vi begge har blitt konfirmert.

Det er en gammel trekirke og ligger fantastisk fint til på toppen av en bakke, med flott utsikt alle veier..

Frk. Busybody :rodme:

Skrevet

Vi giftet oss i den kirken der jeg er døpt og konfirmert, samt at faren min er gravlagt der. Vi sokner ikke til denne kirken, men jeg hadde et sterkt ønske om at vi skulle gifte oss der siden jeg har et sterkt forhold til den kirken. Kirken vi sokner til er også en kirke som er nesten helt fullbooket i sommerhalvåret, så ved å velge den kirken vi gjorde kunne vi også gifte oss på den dagen vi ønsket.

Skrevet

Vi hadde valget mellom to kirker i Oslo, som er i nærheten der vi bor. Vi hadde lyst på Paulus Kirke på Grünerløkka, fordi det er en vakker og liten kirke og det er flott med parken utenfor. MEN det viser seg at den helgen vi skal gifte oss er det TIVOLI i parken, og det er helt uaktuelt å komme ut av kirken med fullt tivoli! Så da ble det kirke nr. to, Grønland kirke, som er den vi sokner til. Den er veldig flott, men VELDIG stor, og vi ønsket oss en liten en. Men, men. Den er vakker og vi synes det er hyggelig å gifte oss i kirken vi er i nærheten av, siden vi begge bor langt unna kirkene vi er døpt og konfirmert i. Jeg kommer faktisk til å gå hjemmefra til kirken, vi ser kirken fra leiligheten der vi bor!!! GENIALT!

• 2 uker senere...
Skrevet

Var oppe i Trondheim i går og snakket med presten.

Da vi hadde den lille "øvingsrunden",

og virkelig fikk FØLE stemningen som var der,

ble jeg bare enda sikrere på at vi har valgt riktig sted. :D

Stemningen som er der er bare helt utrolig!!

Gjest Anonymous
Skrevet

nidarosdomen er den peneste kirken jeg vet om! men er det ikke svineDYRT å gifte seg der??

Skrevet

Trodde det var gratis å gifte seg i kirken jeg, og da er vel ikke nidarosdommen noe unntak? Hvis man er medlem av statskirken da.... Kanskje man må betale litt for oppvarming osv. Det jeg lurer på, er den ikke forferdelig svær? Liker det litt lite og intimt jeg..... :)

Skrevet
Trodde det var gratis å gifte seg i kirken jeg, og da er vel ikke nidarosdommen noe unntak? Hvis man er medlem av statskirken da.... Kanskje man må betale litt for oppvarming osv.

Jeg trodde også det var gratis å gifte seg i kirken, uansett hvor man gifter seg, men dette er visst ikke tilfellet. Når man gifter seg i en kirke man ikke sokner til kan man risikere å betale flere tusen kroner. Å gifte seg i den kirken man sokner til er (stort sett) gratis, men man kan altså betale dyrt for å få en annen kirke. Dette varierer visst veldig fra kommune til kommune, så det lønner seg nok å sjekke det litt før man bestiller kirken. Litt kjedelig å plutselig få en uforutsett utgift på 5000 kroner for leie av kirke.

Skrevet

Så sant så sant, Augustbrud02. Vi gifter oss i en kirke vi ikke sokner til og det koster oss ikke noe. Da vi spurte om dette på kirkekontoret hadde de faktisk aldri hørt om noen som tok betalt for kirken - bortsett fra for oppvarming noen ganger......hm.....Nei, da er det nok best å høre litt rundt først. :oops:

Skrevet

Ja, det er nok best å sjekke litt ja. Tror også de mest populære kirkene er "flinkere" til å ta betalt enn de mindre og lite brukte kirkene. Heldigvis slapp også vi å betale for kirken, selvom vi ikke soknet til den. Det var ikke engang i mine tanker å spørre om vi måtte betale for det, men det gikk jo uansett greit. Må innrømme at jeg er litt nysgjerrig for hva man må betale i Nidarosdomen ja...

Skrevet

Det var nok ikke gratis å gifte seg i Nidarosdomen nei. :-?

Vi betaler 5200,- for å få gifte oss der,

men alternativet er å gifte seg i en kirke vi ikke har noe forhold til,

eller å gifte seg i en gratis kirke,

men risikere at mange gjester ikke har mulighet til å komme.

Ettersom vi brukte en del penger på kirken, kuttet vi i stedet ned på andre kostnader, så det gikk egentlig opp i opp. :)

Nidarosdomen er forsåvidt ganske svær,

men akkurat i den delen hvor vi skal gifte oss (alteret som står i midten), er gjestene såpass nærme alteret at det nesten blir mer intimt der enn i mange andre kirker jeg har vært i :D

Gjest Olse (ikke innlogget)
Skrevet

Noen kjente av oss giftet seg på ruinene på Domkirkeodden på Hamar. De tror jeg betalte 6000 kr!

Skrevet

Vi skal gifte oss i den kirken jeg ble døpt og konfirmert i!! Vi var egentlig begge emige om det, da vi ikke har noe forhold til den kirken vi sokner til nå! Den kirken han ble døpt og konfirmert i, døpte vi vår datter i fjor!!

Kirken er en tradisjonell hvit trekirke, som jeg er veldig stolt av.....den ligger i Ulvik i Hardanger og jeg håper blomstringen er litt sein til neste år slik at vi får en perfekt ramme rundt det...men uansett.....

Hardanger er nydelig på den tiden av året....(mai/juni)

her er en link til en side som har tatt bilder av kirken....og ja jeg har spurt om lov til å bruke de som link :wink:

http://nobykom.itworks.no/artikler/med_hil...ulvik_kirke.htm

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel har jo giftet meg for over et halvt år siden så kan vel komme med hvorfor vi valgte den Kirken vi giftet oss i.

1. Jeg er religiøs

2. Jeg har et sterkt forhold til min Kirke

3. Den er kjempeflott

4. Vi hadde en kjempeflott vielse og prest

5. Kunne ikke tenke meg en stor Kirke og en liten ble rett og slett perfekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...