Gå til innhold

Dårlig opplevelse på visning med Utleiemegleren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Usikker på om dette postes i riktig underforum? 

Jeg var på en visning på en leilighet som leies ut av Utleiemegleren tidligere i dag. Jeg har gode referanser, god inntekt, ingen betalingsanmerkninger og har i tillegg leid av dem (men en annen avd.) i 11 år. Ønsker å leie via et firma da jeg er litt skeptisk til å skulle forholde meg til privatpersoner som leier ut selv.

På visningen var jeg pent kledd, jeg hadde på forhånd tatt kontakt med megler og vist min interesse, fylt ut interesseskjema og jeg hadde med meg en bolig-CV på visning. 

Jeg ser ikke norsk ut, da jeg har en forelder fra et ikke-vestlig land. Jeg er altså født og oppvokst i Norge med én norsk og en utenlandsk forelder. La merke til at det var flere på visningen som ikke så etnisk norske ut. Flere forsøkte å komme i dialog med megler, men megleren unngikk øyekontakt og svarte kort og kontant. 

Så kommer det en dame inn som ser etnisk norsk ut - hun titter rundt og megleren KASTER seg over henne, og spør om hun er interessert - hvorpå hun svarer ja, og megler ber henne sende inn mail med kontaktinfo "så tar vi det videre derfra" med et stort smil. 

Jeg ble egentlig litt sjokkert? Er dette standarden nå til dags? Det handler ikke om referanser, inntekt eller noe slikt - men om trynefaktor/hvorvidt du ser norsk ut? 

Kjente at jeg mistet litt motet og ble oppriktig trist, dette er jo ikke særlig lovende? Årsaken til at jeg ikke kjøper leilighet, er rett og slett fordi boligprisene er for høye til at jeg får lån alene i området - og jeg ønsker derfor å bli boende i området jeg har bodd i de siste 11 årene fordi det ligger nære jobb og familie - og derfor leier jeg istedenfor å flytte ut av byen. 

Anonymkode: 3d0aa...ed9

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hva som er standarden nå til dag, jeg har ikke leid på 15 år. Men det kan jo være eierne av leiligheten har ønsker noen som er norsk å visning, uten at det er noe utleiemegleren har lov å si høyt. Kjipt å tenke at alle er problematiske utlendinger fordi de ikke ser norsk ut, men det er nok sånn at dårlige erfaringer med utlendinger sprer seg fort. Du får sende en mail til megler og høre om det er aktuelt at du får leie, og om han evt har noe annet ledig i området. Evt får du lyge litt og si du ønsker å bo i området da din mor/far er født og oppvokst der og hele familien bor der fremdeles. 

Anonymkode: 6412d...b4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trist å bli oversett av megler. Jeg hadde samme opplevelse (er etnisk norsk enslig kvinne) med en megler av utenlandsk opprinnelse. Da jeg kom var det allerede en mann der(ikke etnisk norsk) som fikk den hele og fulle oppmerksomhet til megler. Han spurte meg om mannen min kom. Jeg har ikke mann.

Skrev meg på liste, har gode referanser. De ble ikke ringt engang. Leilighet stod som utleie like etterpå. 
Trynefaktor og kjemi med megler avgjør. Dessverre. Lykke til videre! Det ordner seg for oss også tilslutt.

Anonymkode: dcf68...fe6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aner ikke hva som er standarden nå til dag, jeg har ikke leid på 15 år. Men det kan jo være eierne av leiligheten har ønsker noen som er norsk å visning, uten at det er noe utleiemegleren har lov å si høyt. Kjipt å tenke at alle er problematiske utlendinger fordi de ikke ser norsk ut, men det er nok sånn at dårlige erfaringer med utlendinger sprer seg fort. Du får sende en mail til megler og høre om det er aktuelt at du får leie, og om han evt har noe annet ledig i området. Evt får du lyge litt og si du ønsker å bo i området da din mor/far er født og oppvokst der og hele familien bor der fremdeles. 

Anonymkode: 6412d...b4d

Mulig, men de har jo massevis av ansatte i Utleiemegleren som ser mindre norske ut enn meg - rart de finner seg i slikt? 

Har allerede vært i kontakt med megler, som nevnt i HI. 

• Liker 1
Skrevet

Så vondt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Å leie er ikke å eie. Men kan leie ut til hvem som helst som er stabil og betalende - men å selge er noe helt annet. Da overfører man aktivt stort kapital til en annen person. Da tenker gjerne folk hvem de vil ha inn og med på eierskap. 

Anonymkode: 8535c...f1a

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å leie er ikke å eie. Men kan leie ut til hvem som helst som er stabil og betalende - men å selge er noe helt annet. Da overfører man aktivt stort kapital til en annen person. Da tenker gjerne folk hvem de vil ha inn og med på eierskap. 

Det er ikke snakk om salg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Trist å bli oversett av megler. Jeg hadde samme opplevelse (er etnisk norsk enslig kvinne) med en megler av utenlandsk opprinnelse. Da jeg kom var det allerede en mann der(ikke etnisk norsk) som fikk den hele og fulle oppmerksomhet til megler. Han spurte meg om mannen min kom. Jeg har ikke mann.

Skrev meg på liste, har gode referanser. De ble ikke ringt engang. Leilighet stod som utleie like etterpå. 
Trynefaktor og kjemi med megler avgjør. Dessverre. Lykke til videre! Det ordner seg for oss også tilslutt.

Anonymkode: dcf68...fe6

Lol. 

Slutter ikke å bli forundret. Norge blir mer og mer et åndelig u-land. 

Anonymkode: 7ebdf...9ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke snakk om salg. 

Beklager, her leste jeg feil. 

Da er jeg enig med at dette er merkelig. Kanskje utleier har dårlige erfaringer med å leie ut til utlendinger. Å ha preferanse er vel ikke helt det samme som rasisme? 🤔 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å være ærlig så ville jeg ha tatt kontakt med Utleiemegleren, ikke megleren direkte - men lederen ovenpå. Jeg ville ha sagt noe ala sånt, at du har leid hos dem i 11 år og har vært fornøyd. Men at du i dag opplevde en ubehagelig opplevelse med en megler. Også forklarer du saken. Er dem ordentlig, så tar de saken på alvor. Du trenger ikke å nevne navn på megler, om ikke de spør. Men de bør få høre om kritikkverdige forhold, fordi dette er ikke greit. Verken du eller andre skal behøve å oppleve noe sånt. 

Anonymkode: d7365...ce1

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager, her leste jeg feil. 

Da er jeg enig med at dette er merkelig. Kanskje utleier har dårlige erfaringer med å leie ut til utlendinger. Å ha preferanse er vel ikke helt det samme som rasisme? 🤔 

Jeg er ikke utlending. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke disse firmaene som kaster folk ut for å huse Ukrainere?

Anonymkode: 39845...f58

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist, ts. Jeg ville sendt en e-post til dem og fortalt om opplevelsen. Akkurat hvordan det føltes for DEG. 

Anonymkode: 3670c...e92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har lest om noe sånt. Rart at ingen sier fra. 

Gjest Ghostface
Skrevet

Det er dessverre drittsekker overalt.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det var et firma som drev en form for hospits og/eller overgangsbolig for folk som ikke evner å få bolig i det gjengse markedet. Firma som var baserte seg på Nav-klienter o.lign og som hadd kontrakt på å huse deres klienter

Endret av Fjugur
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (24 minutter siden):

Nei, det var et firma som drev en form for hospits og/eller overgangsbolig for folk som ikke evner å få bolig i det gjengse markedet. Firma som var hyrt inn av NAV etc

Hadde de lov til å kaste folk ut? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde de lov til å kaste folk ut? 

Det aner jeg ingenting om… det er vel en litt annen debatt. Poenget mitt er at det ikke var utleiemegleren 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ellers må jeg jo si at du virker over gjennomsnittet "entitled", ts. Er ikke sånn at bare fordi du vil ha noe så får du det. Jeg har hatt en halv samtale med deg over nettet, og jeg tenker "🙄". Det er fullt mulig at megler har samme inntrykk som meg. Og det har ikke nødvendigvis noe med utseende å gjøre - jeg aner ikke hvordan du ser ut, det eneste jeg vet er at istedenfor å gå i deg selv ved "avvisning" så skylder du på omverden og stiller spørsmål til om andre er rasister... Kanskje. Muligens ikke i det hele tatt. 

Når alt dette er sagt, så er jeg utlending selv. Ikke født i Norge, kom hit som barn. Så det går an å tenke over saken annerledes enn det du har gjort. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er jo helt bakvendt.

Når man selger så driter man i hvem som kjøper, man skal aldri ha noe med dem å gjøre igjen.

Når man leier ut skal må ha med leietaker å gjøre i lang tid fremover. Da er det "forståelig" at rasister ikke vil leie ut til mørkhudede.

Anonymkode: 89a4c...9a8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...