Gå til innhold

Fysisk aktivitet i første trimester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har nettopp funnet ut av jeg er gravid (5+3) igjen etter en MA i januar. Hadde en mens i mellom. Jeg har for tiden opplevd en del kramper som ligner menesenmurringer i nedre del av magen, korsryggen og lårene. Smertene kom etter to dager med vårrengjøring og lang tur på ca 1 time.

Jeg ønsker gjerne å være fysisk aktiv ila. svangerskapet men er også redd for en ny SA og er derfor forsiktig med bla. løping som jeg drev med fra før. Har noen opplevd slike smerter/ubehag og hvordan håndterer dere fysisk trening spesielt under første trimester når kroppen ikke føles så tung ennå?

Dessuten har jeg en kulturell bakgrunn der mange ser på fysisk aktivitet som en helseskadelig påkjenning for gravide. Jeg vet selv at det ikke er tilfellet. Er det noen her som har samme opplevelse med familie eller svigers som ikke støtter fysisk aktivitet og mener at man skal hvile mest mulig?? Evt. hvordan har dere håndtert det? 

Anonymkode: d000a...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hysterisk allerede.

Du får sykmelde deg

Anonymkode: 00bdc...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hysterisk allerede.

Du får sykmelde deg

Anonymkode: 00bdc...27f

Gå og ta deg en bolle, dette er en helt ok ting å lure på, og ikke hysterisk.

Ts, jeg har ingen gode svar til deg. Jeg opplevde mensmurringer de første ukene selv, og tok det derfor litt mer med ro, men da det roet seg så trente jeg som normalt i svangerskapet. Jeg gikk fra før til fysioterapi så fikk litt veiledning der. 

Anonymkode: d9a95...38c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ikke akkurat svar på spørsmålet ditt, men jeg anbefaler deg å sjekke ut Pia Seeberg (på f.eks Instagram eller nettsiden hennes). Hun har blant annet et eget kurs om trening for gravide - i tillegg til mye gratis innhold også. Kan være at du finner informasjon der som gjør at du føler deg trygg på den aktiviteten du ønsker å gjennomføre i svangeskapet i det minste😊 Lykke til!

Anonymkode: 1d732...3cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...