AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #1 Skrevet 30. mars 2022 Barnet tar ikke flaske. Koppmating gulpes/spyttes ut og blir bare søl. Matesprøyte samme som kopp. Baby ble akkurat 3 mnd og kurven har flatet ut. Høyde + hodeomkrets er bra. Dette er mitt fjerde barn og jeg hadde aldri mistenkt matmangel med mindre jeg så vekten. Barnet tilbys mat så ofte det bare vil og litt til. Er både våken store deler av døgnet, samtidig som h*n sover bra. Legger seg rundt 20/21, spiser godt da til h*n ikke vil ha mer og sovner. Ammer alt fra 1-2 ganger per natt, som regel ikke før nærmere klokken 05. Jeg skal ringe helsestasjonen i morgen! Spør kun her inne for å høre andres erfaringer. Barnet er fornøyd, blid, «med» og virker til å være helt normal og fornøyd +. Rikelig med tissebleier og bæsjer 1-3 ganger daglig. Bare lurer på hva man kan gjøre om et barn blånekter flaske, ikke funker med kopp? Vi har prøvd all verdens med flasker, tuter, metoder, forskjellige tider på døgnet osv. osv. Det er full nekt! Melk har jeg rikelig av! Litt oppgitt da vi gjør alt vi kan og litt til. Anonymkode: d6139...7fe
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #2 Skrevet 30. mars 2022 1. Vekt 2. Høyde 3. Hodeomkrets Anonymkode: d6139...7fe
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #3 Skrevet 30. mars 2022 Vindusviskeramming hjalp her Byttet frem og tilbake, da spiste baby mer. Men om baby er blid og fornøyd hadde jeg ikke vært så bekymret Anonymkode: ab95f...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #4 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vindusviskeramming hjalp her Byttet frem og tilbake, da spiste baby mer. Men om baby er blid og fornøyd hadde jeg ikke vært så bekymret Anonymkode: ab95f...ab3 Takk for svar 🙏🏻 Det gjør vi også:) nesten ved hver amming, men ofte er baby helt fornøyd og vil ikke ha mer. Lar det noen ganger bare gå litt tid og prøver igjen, men baby er veldig ofte mett og vil ikke die mer før det har gått en god stund til. Anonymkode: d6139...7fe
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #5 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar 🙏🏻 Det gjør vi også:) nesten ved hver amming, men ofte er baby helt fornøyd og vil ikke ha mer. Lar det noen ganger bare gå litt tid og prøver igjen, men baby er veldig ofte mett og vil ikke die mer før det har gått en god stund til. Anonymkode: d6139...7fe Det er ditt fjerde barn og du kjenner barnet best. Begge mine barn la det på en annen kurve rundt 3 mnd. Jeg hadde ikke stresset så mye jeg altså, håper ikke helsestasjonen stresser deg ❤️ Anonymkode: ab95f...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #6 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ditt fjerde barn og du kjenner barnet best. Begge mine barn la det på en annen kurve rundt 3 mnd. Jeg hadde ikke stresset så mye jeg altså, håper ikke helsestasjonen stresser deg ❤️ Anonymkode: ab95f...ab3 Ja altså barnet virker virkelig supertilfreds og fornøyd. Hadde som sagt aldri, aaaaldri mistenkt noe med mindre jeg fikk se tallene. Skal også sies at h*n har hatt en runde med corona og en runde med forkjølelse. Ikke plages vi med luft eller gulp heller (annet enn ved forsøk på flaske, da svelges det luft og barnet gulper/spytter/slipper ut melka. Brekker seg litt osv). Tusen takk❤️ Når man har kommet så langt at man har 4 barn er man som regel ikke så engstelig. Helsesøster sa derimot at barnet MÅ introduseres for fast føde nøyaktig på dagen h*n blir 4 mnd. Det kan vi gjerne prøve, men alle mine tre har blånektet fast føde så tidlig uansett🙈 Anonymkode: d6139...7fe
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #7 Skrevet 30. mars 2022 Siden baby har normalt med energi og våte tissebleier ville jeg nok bare sett ting an en uke eller to til jeg da. Kan jo goet være noe som bare er forbigående. Barnet er jo på ingen måte bekymringsverdig lite. Anonymkode: 44349...1af
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #8 Skrevet 30. mars 2022 Babyer vokser i rykk og napp, det er ikke meninga at du skal veie ukentlig i den alderen. Min tok ikke flaske eller noe annet før jeg måtte tilbake i jobb da han var ni måneder. Det er ikke noe problem i seg selv. Det høres ut som babyen har det bra. Anonymkode: afa9e...20f
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #9 Skrevet 30. mars 2022 Hvorfor veier du hver uke? Er det i regi av helsestasjonen? Har hatt/har to med vektutfordringer - begge under 2,5 percentilen - og utenom når de var helt nyfødte veide vi ikke mer enn hver fjortende dag og fra 8 uker - en gang i måneden (på helsestasjonen). Med yngste som hadde dårligst vektoppgang og som var flaskenekter startet vi å introdusere grøt ved 3,5 måned - etter råd fra lege og helsesykepleier. Med eldste som tok flaske, gav vi en flaske mme for dag for å øke vekten. Og startet med smaksprøver på fast føde ved 4 måneder. Man må også se på kurven som viser lenge+vekt sammen - det er den de har lagt vekt at barna skal følge hos oss. Anonymkode: 0e91f...304
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #10 Skrevet 30. mars 2022 Følger denne! Har 3 mnd gammel baby hvor kurven har sakte flatet ut siden 6 ukerskontrollen. Han er i tillegg ganske liten, ligger rundt 15 percentilen. De siste to ukene har han gått opp mindre enn 100 g totalt. Han fullammes og nekter flaske. Har masse bæsj- og tissebleier og er kvikk og aktiv når han er våken. Håper vi også «får lov» til å gi ham fast føde før han blir 4 mnd. Anonymkode: 50663...607
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #11 Skrevet 30. mars 2022 Det er først og fremst helsestasjonen som kan svare på dette. Og som nevnt over også, du kjenner babyen best vet også best om det er grunn til bekymring. Men det høres jo ikke ut som det er noe annet bekymringsverdig enn akkurat kurven. Så jeg kan nevne at begge mine flyttet seg nedover på vekstkurvene i løpet av de første halve leveåret. Den eldstes vektkurve husker jeg lignet på deres, hun lå på 50 persentilen og flyttet seg ned en kurve. Jeg tror til og med det var frem mot 3 mnd. kontrollen, uten at jeg husker det med sikkerhet. Den yngste la seg ned to kurver på vekt, og en kurve på lengde. Da var vi inne til en ekstra veiing for å se at det ikke fortsatte, litt fordi hun også hadde en del magetrøbbel. Men helsesykepleieren kommenterte at det ikke var særlig grunn til bekymring, hun skulle sannsynligvis ligge litt lavere og var i ferd med å finne sin "egentlige vekstkurve". Anonymkode: d8de5...cc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå