Gå til innhold

Fest på hotell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha festen på et hotell, og siden jeg ikke har så mye erfaring med store fester på slike steder, lurer jeg på et par ting:

Er det vanlig å skrive en kontrakt med hotellet, hvor pris, tidspunkt etc er avtalt? Vi har foreløpig kun muntlig avtale (men bryllupet er ikke før til sommeren)

Vanlig å betale et depositum?

Vi har fått et prisoverslag for hver rett pluss vin, konjakk osv. Er det mest vanlig med en totalpris for hele pakken, eller kuvertpris for maten og så kommer drikken utenfor, fx ut i fra hvor mange flasker som er åpnet? Greit å vite når vi skal begynne å presse prisen litt ned :sjarmor:

For pruting er vel lov? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde også bryllupsfesten på et hotell, og det var den lureste avgjørelsen vi kunne ha tatt. Hotellet fikset alt fra nydelig borddekking, blomster, musikkanlegg etc. Vi kunne bare stille opp på den store dagen og kose oss.

Vi fikk et skriftlig tilbud som vi godtok muntlig. Vi betalte ikke depositum. Vi hadde kuvertpris for tre retters middag, stk pris for konjakk og likør til kaffen, samt stk pris for hver øl og vin som ble åpnet utover kvelden.

Vi valgte å holde gjestene med øl og vin hele kvelden (men ikke sprit), og prisen for dette ble langt lavere enn forventet/fryktet ;)

Skrevet

Vi hadde kontrakt og betalte 1000,- i depostitum. Vi betalte også 75% av summen 30 dager før bryllupet. Vi hadde kuvertpris som inneholdt velkomstdrink, forrett, hovedrett, dessert, drikke til maten og kaffe og avec.

Skrevet

Jeg har også bare positive erfaringer med å feire bryllupet vårt på hotell. De fikset det meste, og vi slappet helt av. Avtalte pris på mail, og de slo faktisk av på prisen etter bryllupet fordi det ikke hadde gått så mye alkohol som vi hadde beregnet.

Vi betalte ikke depositum.

Skrevet

Jeg har jobbet på hotell og vært med på å arrangere en del bryllup. Vi skrev alltid kontrakt (vi kallte det jo skriftlig bestilling, da, ikke kontrakt) Der sto dato og klokkeslett, ca antall personer, betalingsbetingelser, kontaktinformasjon etc. Når man driver et stort sted, er det alltid greit å ha alt skriftlig, ellers kan ting fort gå i surr. Ikke alltid greit å ha oversikt over alt som er sagt på telefon når man har 18 selskaper å holde styr på i uka! Du må ikke finne på å gjøre alle avtaler muntlig!

Vi opererte med depositum, ja. Vi gjorde et prisoverslag ut ifra antall personer, mat og vin, og delte summen på tre. 1/3 ble betalt ved bestilling. 1/3 ble betalt 6 uker før brylluppet. Den siste 1/3 ble forfalt 10 dager etter brylluppet. Denne siste fakturaen ble jo ikke nøyaktig 1/3, men ble jo justert etter hva som faktisk gikk av mat og drikke etc på festen. Ved ett tilfelle skrev jeg en faktura på 250,- kroner, fordi bryllupet ble mye billigere enn først antatt (lite bryllup, da). Ordningen gjorde at brudeparet ikke fikk én kjempestor faktura som de fikk problem med å betale og purringer og inkasso og hele pakka. Ordningen sikret også oss, at vi fikk pengene vi skulle ha. (Uten betaling av depositum, ingen fest) Av og til trakk brudeparet seg når de fikk prisoverslaget og sto med den første fakturaen på 1/3 i hånda. Like greit for oss. Dersom de har problem med å betale 1/3 av bryllupet sitt, får de jo problem med å betale resten også....

Vi pleide å operere med cuvertpris på mat, stykkpris på cognac/likør, og så telte vi antall flasker vin/øl/mineralvann som hadde gått. Noen brudepar bestillte f.eks. ett glass hvitvin og to glass rødvin til hver gjest, andre ville bare at vi skulle sjenke så mye som det måtte være behov for.

Joda, det er lov å prute, men vi var ikke så veldig fleksible på det. Ikke tøy strikken for langt eller vær vanskelig. Slike pakkepriser er ofte allerede reduserte. Kan hende du f.eks. kan få velkomstdrink/kaffe/konjakk/likør inn i cuvertprisen slik at cuvertprisen ikke øker tilsvarende, men da må du også være forberedt på å betale full cuvertpris for alle selv om kanskje ikke alle drikker cognacen, hvis du skjønner. Mulig du også kan få prutet ned prisen på evt. drikkebonger.

Lykke til med bryllupet!

Skrevet

Vi hadde ikke festen på et hotell, men et sted der de ordnet alt fra mat og drikke til borddekking og musikk.

Veldig lurt å ta alt skriftlig! For det første er det lettere å ha alt skriftlig hvis det er noen misforståleser, og det er lettere å rett opp ting underveis.

Vi betalte ikke depositum, men hadde en avtale at hvis vi avbestillte kort tid i forvegen (husker ikke tiden), måtte vi betale 10% av prisen.

Skrevet

vi hadde vår fest på en slik plass, og det er suverent!!!!! vi betalte ikke depositum, men fikk prisoverslag fra ledelsen i forkant. vi bestemte bordform , de pyntet og dekket, vi leverte bordkart og bordkort samt kaker og blomster kvelden før. de ordnet resten. vi hadde velkomstdrink og fruktfat når folk kom, vin og øl til maten, kaffe avec etter maten, 3 bonger til hver, 3 retters middag og nattmat. prisen var IKKE avskrekkende i det hele tatt, faktisk svarte min mann når hotellet ringte etter et par dager med den endelige summen; "har dere fått med alt da?"!!!!!!!

glemte at vi også fikk med hotell suite og betalte for 2 ord. dobbeltrom. vi var 50 gjester. pris var vel ca 45 ooo (husker ikke eksakt). vi hadde musikk og blomster utenom.

Skrevet

Hmmm... Ser at det er veldig forskjellig praksis på de stedene vi har kontaktet!

De proffe stedene vil gjerne ha depositum og skriftlige avtaler, og er vanskeligere å forhandle pris med. På den annen side føler jeg meg mer komfortabel med orden og skriftlighet, det må jeg virkelig si!

Skrevet

Vi hadde en skriftlig avtale, hvor alle opplysninger sto. Og betalte et depositum på 75% av forventet pris. Siden det gikk med MYE mindre alkohol enn det hotellet forventet, ble siste faktura på 1200 kr, ca 19.000 kr lavere enn forventet. :)

Det var veldig greit å ha det på dette hotellet. Vi visste at det kom til å bli pent pyntet, god mat og ingen slinger i valsen. I tillegg fikk vi ha en suite gratis. Vi spurte om det gikk an å få gjesterabatt, men gjestene fikk "bare" vanlig helgerabatt. (Som er ganske stor i forhold til hva det koster på hverdager.) Men jeg vet at andre hoteller har vært snillere på romprisen for gjestene, så det kan være greit å sjekke.

Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...