Gå til innhold

"Kraftig opptur på børsen", står det på VG, men mitt indeksfond øker ikke ☹ Er det ikke rart?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er et indeksfond?

Anonymkode: b1aba...7dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi du har et globalt indeksfond?

Anonymkode: 99590...02a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fordi du har et globalt indeksfond?

Og?? 

Anonymkode: bb265...352

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fordi det er et indeksfond?

Anonymkode: b1aba...7dc

Sier ikke folk at globalt indeksfond er best? Hører det stadig vekk. Men det har bare gått ned i de siste månedene. Gode dager på børsen påvirker ikke fondet mitt. Så hvordan er fondet "best" da? 

AnonymBruker
Skrevet

Altså, hvis fondet du har investert i forvalter aksjer i USA og Japan, spiller det jo ikke den helt store rollen av Oslo Børs går opp litt en dag.

Anonymkode: ccb3d...654

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har så lite peiling bør du faktisk ikke sette penger i fond og aksjer. Les deg opp og lær av noen som har peiling først.

Anonymkode: 1da7f...625

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sier ikke folk at globalt indeksfond er best? Hører det stadig vekk. Men det har bare gått ned i de siste månedene. Gode dager på børsen påvirker ikke fondet mitt. Så hvordan er fondet "best" da? 

Gode dager på Oslo børs. For norske børsnoterte selskap. Globale indeksfond følger markedet utenlands. Utenfor Oslo Børs..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, det finnes masse ulike indeksfond. Norge, Norden, Europa, verden, small cap, emerging markets, teknologi +++. Hva slags indeksfond har du? 

Anonymkode: 7fc4d...48d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du har så lite peiling bør du faktisk ikke sette penger i fond og aksjer. Les deg opp og lær av noen som har peiling først.

Anonymkode: 1da7f...625

Det er vel strengt tatt det TS prøver å gjøre her? Hen ber jo om forklaring.

Anonymkode: 57c4d...1d7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Akkurat, men det finnes alltid sånne som ab 625...

• Liker 2
Skrevet

Har du et globalt indeksfond, så investeres det også i andre deler av verden. Det som finnes i Norge er nok en liten brøkdel. 

Så går det dårlig i andre deler av verden og bra i Norden - så går det kanskje i 0. 

AnonymBruker
Skrevet

Blir alltid like forbauset over folk som setter alle sparepengene sine i produkter de overhode ikke har greie på.

Så tøff er ikke jeg...

Anonymkode: 89a8d...73e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å gjøre dette FØR man putter penger inn i noe man åpenbart ikke vet hva er..?

Oslo børs har minimalt med globale indeksfond å gjøre. Mitt globale indeksfond fra DNB har forøvrig økt veldig mye den siste tiden, bare i går var det nesten 2% og i dag nesten 1%. Så det understreker vel enda mer at TS burde sette seg inn i hva hn driver med fort som fy eller trekke seg ut og holde seg til sparekonto. Globale indeksfond stiger mye for tiden..........

Anonymkode: 90909...b8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva med å gjøre dette FØR man putter penger inn i noe man åpenbart ikke vet hva er..?

Oslo børs har minimalt med globale indeksfond å gjøre. Mitt globale indeksfond fra DNB har forøvrig økt veldig mye den siste tiden, bare i går var det nesten 2% og i dag nesten 1%. Så det understreker vel enda mer at TS burde sette seg inn i hva hn driver med fort som fy eller trekke seg ut og holde seg til sparekonto. Globale indeksfond stiger mye for tiden..........

Så hvordan er det mulig at ditt indeksfond øker, men ikke mitt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi dere ikke har samme indeksfond...

Anonymkode: a7511...687

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mest sannsynlig fordi du ikke egentlig har sjekket eller at appen din ikke funker eller at du ikke skjønner svingningene.

1023912135_Screenshot_20220330-192951_NordeaMobile.thumb.jpg.04b11baeea847068251c40309c550c4b.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi dere ikke har samme indeksfond...

Anonymkode: a7511...687

Ja eller dette, forøvrig. 

AnonymBruker
Skrevet

Eksakt hvilket DnB-fond har du? Da går det an å svare eksakt. 

Anonymkode: 6c143...ab1

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi det å spre investeringen over hele verden reduserer risikoen gjennom diversifisering.

Du får ikke en kraftig opptur hver gang Oslo børs gjør det, men du får heller ikke en kraftig nedtur hver gang Oslo børs stuper, så jevnt over gir det en bedre risk/reward tradeoff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...