Gå til innhold

Tispe to kull på et år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den jeg kjøpte valp av i slutten av november skal sette valper på tispen sin igjen sånn at det kommer valper i juni/juli.

Er ikke det litt drøyt? Vet hunder kan ha to kull på et å i teorien, men er ikke dette rovdrift?

Det er vel tungt og slitende  for en tispe å få valper i utgangspunktet.

Det bes om bilder av valpen min på 6 mnd og hvordan valpen min er osv. Jeg merker jeg blir provosert.

Dette er en liten blandingsrase.

Har ingen planer om å sende bilder eller info når den allerede skal bli drektig igjen.

Anonymkode: 3421c...b89

AnonymBruker
Skrevet

En tispe skal i utgangspunktet ikke parres ved neste løpetid, etter å ha hatt et kull. Men dersom det er snakk om gener som må videre for å redde linjene, er det akseptert. Men det betyr ikke at tispen skal parres hver løpetid.

Anonymkode: 6d44d...e67

AnonymBruker
Skrevet

NEI! Det er skikkelig uetisk, og useriøst! Seriøse oppdrettere gjør ikke slikt! Stakkar hund. 💔

Anonymkode: acc20...df0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Er det en doodle eller poo-mix? De blir jo avlet opp pga et formål; oppdretter skal tjene penger. 

Anonymkode: a342b...9cf

• Liker 5
Skrevet

Uetisk og definitivt rovdrift. Dette er IKKE greit. 

Her er skrekkeksempel på hva som kan skje når man er mer opptatt av å produsere valper enn tispas velferd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn går det når folk støtter useriøse oppdrettere som kun er ute etter profitt. Valpekjøpere som støtter denne form for avl er like skyldige som oppdretteren. 

Anonymkode: 4a7f4...96e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Sånn går det når folk støtter useriøse oppdrettere som kun er ute etter profitt. Valpekjøpere som støtter denne form for avl er like skyldige som oppdretteren. 

Til opplysning: Dette var første kullet til hunden. Hadde jeg visst at den skulle bli parret et halvt år etter hun fødte kullet så hadde jeg aldri kjøpt. Derfor kommer jeg heller ikke til å dele bilder av valpen min eller gi info om den.  

Kan uansett ikke skylde på folk som kjøper hund hvis de ikke får rette opplysninger. Det er ikke uetisk å kjøpe en hund som ikke har noen medfødte feil. Men det er uetisk å drive rovdrift på den.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Trist..
Tisper som får kull som skal NKK registreres kan vel få to kull etter hverandre en gang i livet, men det er vel ikke anbefalt. Burde være gode grunner for det hvert fall. Ville absolutt aldri gjort det selv. Pengene rår dessverre 

Anonymkode: 17cdb...1c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til opplysning: Dette var første kullet til hunden. Hadde jeg visst at den skulle bli parret et halvt år etter hun fødte kullet så hadde jeg aldri kjøpt. Derfor kommer jeg heller ikke til å dele bilder av valpen min eller gi info om den.  

Kan uansett ikke skylde på folk som kjøper hund hvis de ikke får rette opplysninger. Det er ikke uetisk å kjøpe en hund som ikke har noen medfødte feil. Men det er uetisk å drive rovdrift på den.

Er jo valpekjøperene som bestemmer at disse folka som driver rovdrift får holde på, kjøper du NKK-registrerte valper fra oppdrettere med kennelnavn har du hvert fall en liten forsikring om at tispa ikke får alt for mange kull. Har selvfølgelig aldri en garanti, men sjansen er mindre for å få en valp fra en tispe som har opplevd rovdrift. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er det en doodle eller poo-mix? De blir jo avlet opp pga et formål; oppdretter skal tjene penger. 

Anonymkode: a342b...9cf

Det er ikke en sånn mix. Det er mix av flere småhunder. Uansett så prøver tydeligvis personen å tjene penger. Valpen min er 6 mnd og tispen skal parres igjen nå.

AnonymBruker
Skrevet

Er jo valpekjøperene som bestemmer at disse folka som driver rovdrift får holde på, kjøper du NKK-registrerte valper fra oppdrettere med kennelnavn har du hvert fall en liten forsikring om at tispa ikke får alt for mange kull. Har selvfølgelig aldri en garanti, men sjansen er mindre for å få en valp fra en tispe som har opplevd rovdrift. 

Hvordan kan man vite at det skal drives rovdrift når det var første kull? Les hva jeg skriver før du dømmer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man vite at det skal drives rovdrift når det var første kull? Les hva jeg skriver før du dømmer.

Er jo det jeg mener. Er uvitenhet og mangel på research av valpekjøpere som er grunnen til at sånne "oppdrettere" får holde på. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jo det jeg mener. Er uvitenhet og mangel på research av valpekjøpere som er grunnen til at sånne "oppdrettere" får holde på. 

fra valpekjøpere*

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er nettopp det som er poenget: når man kjøper av oppdrettere som ikke er NKK registrert har du null kontroll på hva slags oppdretter det er. Og jo, jeg skylder på folk som ikke gidder å sette seg inn i hvor mye dritt det er fra folk som bevist lager blandingshunder. En seriøs oppdretter vil vurdere hvert individ og ikke avle på individer som ikke tilfører rasen noe positivt. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det å hyle ut om at det er rovdrift å ha kull på 2 påfølgende løpetider er bare tull. 

Det kommer helt ann på tispa. Er tispa i god form , føder lett og ikke stort kull så er det ikke noe i veien for det.  Mange tisper løper med 8-10 måneders mellomrom også. 

Jf Nkk så kan en ha 2 kull etter hverandre, men da skal det gå ett år til neste kull. 

Selv har jeg MAX 2 kull på mine tisper..og jeg avler lite. 

Anonymkode: d4315...455

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk må roe ned litt! Å snakke om rovdrift her er rett og slett for tidlig!

Hvis tispa er i god form kan man en gang sette valper to ganger på rad, men da skal tispa ha minimum ett år uten valper.

Vel er det fokus på mye dårlig avl, og dette er bra. Man trenger likevel ikke rope ulv ulv.

Er man med i NKK kan man også få valper på to løpetider etter hverandre, hvis tipsa er ved god helse.

Det er veldig forskjellig hvordan en tispe tar dette med å få kull. Noen er det ikke riktig å få kull på, mens andre kan tåle to på rad uten problem. 
Det at oppdretter i det minste spør hvordan valpen er er jo veldig positivt da. Hadde vært verre om de ikke brydde seg med avkommet og bare avlet videre uansett.

Anonymkode: 31a91...062

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo tillatt med to kull eter hverandre i NKK også, bryter oppretterne reglene blir de heller ikke utestengt. Så du kan fint kjøpe valper registrert i NKK som kommer fra en tispe som er behandlet like dårlig. Mener ikke å si at det er greit å drive rovdrift på tispene(!!!), men er så lei av at det fremstilles som om NKK eiere bryr seg mer om hundene sine. Det finnes nok av problemer man kan risikere fra NKK opprettere også. 

• Liker 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (41 minutter siden):

Det er jo tillatt med to kull eter hverandre i NKK også, bryter oppretterne reglene blir de heller ikke utestengt. Så du kan fint kjøpe valper registrert i NKK som kommer fra en tispe som er behandlet like dårlig. Mener ikke å si at det er greit å drive rovdrift på tispene(!!!), men er så lei av at det fremstilles som om NKK eiere bryr seg mer om hundene sine. Det finnes nok av problemer man kan risikere fra NKK opprettere også. 

Men hos NKK kan du sjekke selv hvor mange kull tispen har hatt. Det kan du ikke med blandingshunder. Og det er lettere å anmelde oppdrettere hos NKK dersom du mistenker noe ulovlig, da du har dogweb å vise til. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (48 minutter siden):

Derfor jeg skriver at man aldri har noen garanti, men en liten forsikring. Er jo noen NKK-oppdrettere som setter uregistrerte kull mellom kull de registrerer også, men sjansen er mindre. Gjør research på oppdretter, hør med flere oppdrettere av rasen, snakk med raseklubben, ikke bare kjøpt den første og søteste hunden du finner på finn. 
Jeg brukte mange år på å finne en rase og tilhørende oppdrettere før jeg kjøpte min hund, fordi jeg ikke vil støtte useriøs avl. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke hunden syns det er greit å bli drektig igjen i første løpetid. De fleste mennesker ønsker ikke å bli gravid igjen ved første eggløsning.  Jeg få uansett en dårlig følelse.  Dette dreier seg kun om penger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...