AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #1 Skrevet 30. mars 2022 Jeg er i en kjip situasjon på jobb, men er for tiden sykemeldt grunnet noe annet. Vil ikke skrive detaljert her, så lang historie kort - svært dårlig kjemi med ny sjef, og han forsøker å presse meg ut på rimelig usaklig grunnlag. Han tror nok at han er smartere enn meg, og at jeg er redd for konflikt, og dermed lar han overkjøre meg. Jeg ble syk, måtte hasteopereres og er nå sykemeldt. Samme dag som arbeidsgiver mottok sykemelding, fikk jeg innkallelse til drøftelsesmøte. Det er nå avholdt og vi kom ikke til enighet. Grunnene for at oppsigelse vurderes er ikke blitt mer saklige. Jeg har heller ikke mottatt oppsigelse enda, men er på en måte «urørlig» nå pga sykemelding. Så… Jeg har rådført meg med to ulike advokater som mener jeg har en god sak. Den ene mener jeg bør ta initiativ til å forhandle om sluttpakke nå, og at arbeidsgiver har så dårlige kort på hånden at de vil gi meg det for å unngå at jeg tar saken til retten. Den andre sier at jeg bare kan lene meg tilbake på sykepengene som jeg mottar (helsen tilsier ikke at jeg kommer tilbake i jobb med det første), og heller vente. Advokat nr 2 mener at arbeidsgiver før eller senere vil foreslå sluttpakke selv, da vi ikke kommer til enighet om arbeidet, og at det vil spare dem for en runde i retten. Med andre ord er jeg veldig usikker nå på hva jeg bør gjøre. Noen steder leser jeg at jeg kan beholde sykepenger i tillegg til sluttpakke dersom arbeidsgiver ikke nekter meg å ta annet arbeid. Andre steder leser jeg at man ikke får begge deler. Det økonomiske er et aspekt, men også «belastningen» jeg nå føler ved å være sykemeldt fra et sted jeg aldri vil tilbake til. Jeg kunne nok godt tenke meg å komme i gang med forhandlinger og få avsluttet denne giftige saken så raskt som mulig… Hvis du har innspill eller erfaringer, så vil jeg gjerne høre! Anonymkode: e0e3f...a8e
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #2 Skrevet 30. mars 2022 Tviler STERKT på at du blir tilbydd sluttpakke siden du er sykemeldt og "på tur ut" uansett som følge av at du vil bli oppsagt som følge av sykdom etter en viss tid. Men hvis du skal prøve deg så mener jeg du bør foreslå sluttpakke allerede nå. Slik at du får plantet ideen om sluttpakke hos arbeidsgiveren, foran å vente til du uansett blir oppsagt. Du bør også ha realistiske mål. En sluttpakke vil ikke gjøre deg rik i denne situasjonen. Du bør også informere om at du har vært i kontakt med advokat. Uansett, veien til sluttpakke er lang. Arbeidsgiver må være bra på bærtur, og da også vite dette, før det i det hele tatt vurderes. Anonymkode: 9c395...c48 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #3 Skrevet 30. mars 2022 Du er ikke urørlig fra oppsigelse selv om du er sykemeldt, sykemeldingen kan bare ikke brukes som begrunnelse for oppsigelsen, men du kan absolutt sies opp. Du får tenke på hva som er best for din vei videre i arbeidslivet. Hvis du blir langvarig sykemeldt kan bedriften si deg opp dersom sykemeldingen blir langvarig nok (passerer maksgrensen), da har du lite å gå på ifht annen/ny sykdom og må i så fall over på aap. Hvis du forhandler sluttpakke kan du si når du søker jobb at du fikk sluttpakke forige sted pga nedbemanning eller hvilken som helst plausibel unnskyldning, og dermed ikke virker som en risky person å ansette. Hvis du kjører rettssak er det ikke sikkert hvordan utfallet blir, det er svært belastende og du risikerer å blir sittende med en stor utgiftspost selv om du får erstatning. Og så må jeg si, ja det er mange rare sjefer og mange som aldri burde hatt en sjefsstilling eller personalansvar i noen form. Men det er jammen meg mange rare arbeidstakere også, og mange har slett ikke så sterke saker og rettigheter som de tror, og de er også sjelden så uskyldig i en konflikt som de selv liker å gi inntrykk av. En advokat vil ofte mene klienten har en sak uansett hvor på bærtur klienten er, de har jo bare dennes perspektiv å forholde seg til. Så skal du kjøre sak må du være helt 100% sikker på at du har alt ditt på det tørre, og at ikke din subjektive opplevelse av situasjonen er det som bestemmer mest. Anonymkode: 6b2eb...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #4 Skrevet 30. mars 2022 Takker for svar, TS her. «Urørlig» var kanskje et dårlig ord, men jeg har vært i bedriften i 12 år, har lengst ansiennitet av samtlige. Akkurat blitt syk og sykemeldt, svært lite fravær tidligere. De kan ikke ta meg på nedbemanning, eller dårlig arbeidsinnsats. Vi har jo hatt drøftelsesmøte, og i referatet fra møtet har sjefen skrevet at han er sikkert på at jeg gjør en god jobb. Det har ikke kommet frem noen konkrete ting de vil bruke som grunn, altså dårlig innsats, brudd på avtale eller annet. Uten at jeg vil gå særlig mer inn på det, dreier det seg om at jeg har en funksjonshemming som aldri har vært et problem i løpet av mine 12 år. Det er ny sjef som mener det er «kan by på utfordringer». Anonymkode: e0e3f...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #5 Skrevet 31. mars 2022 On 3/30/2022 at 5:18 PM, AnonymBruker said: Uten at jeg vil gå særlig mer inn på det, dreier det seg om at jeg har en funksjonshemming som aldri har vært et problem i løpet av mine 12 år. Det er ny sjef som mener det er «kan by på utfordringer». Anonymkode: e0e3f...a8e Anonymkode: 74eef...eae 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #6 Skrevet 31. mars 2022 Å forhandle om sluttpakke i en slik twiste situasjon er helt vanlig, med mindre om arbeidsgiver faktisk har gode oppsigelsesgrunner. Litt avhengig av type jobb så pleier sluttpakken å dekke 3 lønninger. Har man en høyere stilling kan man forhandle 6-9 måneder avhengig av ansvar (gjerne ledere som gjør en dårlig jobb). Sluttpakke er som regel en god løsning dersom arbeidsgiver har et sterkt ønske med å kvitte seg med noen, uten det er ønskelig med oppsigelse. Eller en eventuell oppsigelse vil by på rettssak. Men vær oppmerksom på en ting, når du mottar en sluttpakke er det du som sier opp. Dette medfører også at du mister en del rettigheter opp mot NAV. Så her må du være sikker på at du enten blir sykemeldt over lenger tid eller får en ny jobb relativt kjapt. Anonymkode: a57ab...192 1
n_97 Skrevet 31. mars 2022 #7 Skrevet 31. mars 2022 Om du skal forhandle sluttpakke så ville jeg hatt fokus på at en del av avtalen er at de stiller som referanse. Siden du har jobbet der i 12, er det vesentlig at du ikke ender opp med så mange år uten referanse. Personlig ville jeg valgt en mindre økonomisk sluttpakke med referanse enn omvendt. Sånn helt på slutten, advokater sier veldig ofte muntlig til deg at du har en god sak. Har du fått det skriftlig, feks på epost? En ting du kan gjøre før du hyrer en advokat er å kontakte advokatforeningens disiplinærutvalg og be om innsyn i eventuelle klagesaker på vedkommende.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #8 Skrevet 31. mars 2022 Ts her: Takk for flere svar. Ja, jeg har sendt dokumentene jeg har over til advokaten, og han skriver (og sier på telefon) at jeg har en god sak. Referanser er absolutt et viktig moment å huske på videre, takk! Anonymkode: e0e3f...a8e 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #9 Skrevet 1. april 2022 Trivdes i flere år, fikk ny forferdelig sjef (som har sluttet i ettertid) og ble sykmeldt i flere mndr. Etter ganske lang tid ble vi enige om at jeg sa opp og fikk 6 mnd lønn. Fikk ny jobb ca 1 mnd etterpå. Og hadde 3 mndr ferie før jeg startet i ny. Og nå trives jeg. Anonymkode: 2eb05...96e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #11 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 21.44): Men vær oppmerksom på en ting, når du mottar en sluttpakke er det du som sier opp. Dette medfører også at du mister en del rettigheter opp mot NAV. Så her må du være sikker på at du enten blir sykemeldt over lenger tid eller får en ny jobb relativt kjapt. Anonymkode: a57ab...192 Det går fint an å lage en avtale om sluttpakke selv om man på papiret sier opp selv og "jobber" ut oppsigelsestiden, slik at man får rett til arbeidsledighetstrygd fra NAV. Anonymkode: f44a5...f8f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #12 Skrevet 20. mai 2022 Hvordan gikk det, ts? Anonymkode: 03dac...fa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå