Gå til innhold

Er det greit å ta folk i håret? 🤔 Uønsket kroppskontakt fra kollegaer og folk generelt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere sett https://tv.nrk.no/serie/kroell/sesong/1/episode/3/avspiller

Det hun sier i starten av videoen høres så kjent ut. Jeg har noen arbeidskollegaer som kan ta på noe skittent og så gi meg en klem etterpå eller ta på genseren min "oi så myk og fin den var!". Er det ok?? Jeg tør ikke si "Ikke ta på meg!". Det kommer til å høres rart ut for dem, helt sikkert 

Anonymkode: 7ae2a...cd4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? 

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke noe om at folk utenom de nære tar på meg uansett om de er skitne eller ikke. Da skal jeg ha gitt tydelige signaler om at det var ønsket med f eks en klem eller håndtrykk. 

Å pelle meg i håret er forbeholdt kjæreste, barn, mamma og søster! 

Anonymkode: eaf0e...036

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lighten up

Anonymkode: 31eba...4f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Synes ikke noe om at folk utenom de nære tar på meg uansett om de er skitne eller ikke. Da skal jeg ha gitt tydelige signaler om at det var ønsket med f eks en klem eller håndtrykk. 

Å pelle meg i håret er forbeholdt kjæreste, barn, mamma og søster! 

Anonymkode: eaf0e...036

Ville du sagt det til dem rett ut da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Se mini tv-serien «Krøll» på NRK for å lære mer om det. 

Anonymkode: 38918...3d9

Jeg har krøller og vokste opp med at kjente og ukjente tok seg den frihet å ta på håret mitt. Skjønner de var fascinert, men…. Fikk helt noia til slutt. IKKE TA PÅ HÅRET MITT! 😳

Anonymkode: ebaa5...7b0

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke fordra å bli tatt på sånn uten videre. Lar mann og barn berøre meg selvsagt, men ellers unngår jeg berøring så godt jeg kan. Har noe med en voldtekt tidligere i livet å gjøre. Stivner dessverre helt når folk rører meg, er en forsvarsmekanisme. Min kropp er min kropp. 

Anonymkode: 85e0e...e31

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Se mini tv-serien «Krøll» på NRK for å lære mer om det. 

Anonymkode: 38918...3d9

Ser du ikke linken? 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke et avvisende kroppsspråk er tilstrekkelig så må du si det rett ut.

Anonymkode: c1bab...9ae

AnonymBruker
Skrevet

Man skal være veldig gode venner før det er greit å ta på hverandre.

Jeg hadde en kollega som ofte tok rundt hestehalen min, eller på toppen av hodet hvis jeg satt og hun stod. Hersketeknikk. 

Anonymkode: 5b606...83c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det absolutt ikke og utstråler det nok også, men en gang da jeg skulle kjøpe nye briller, dro en ung ekspeditrise bort håret rundt og bak mine ører for å se hvordan brillen satt der og da ble jeg irritert. Det er en veldig nær handling å berøre meg bak mine ører og stryke på kinnet. Jeg vil ikke ha det! :angry: 

Anonymkode: 52c31...2a4

AnonymBruker
Skrevet

Nei!

Anonymkode: fe453...f5b

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke greit. Skjønner ikke hvorfor folk må ta på absolutt alt! Det går da an å se på hår eller klær uten å måtte røre.

Anonymkode: 0b14f...b08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker liker å ta på lodne og myke ting. Men jeg er ikke hunden eller katten din. Skulle gjort som dyra og begynte å glefse og bite når noen kom nær og tok på håret mitt uten tillatelse. 😂

Anonymkode: ebaa5...7b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er fristende å ta på hår. Særlig afrikanerhår og krøllehår.  Akkurat som at det er fristende å trykke på knapper eller se hvordan stearin størkner på hånden når man tar i et lys. Og å kjenne forskjell på hunder; strihårede kontra balsammyk pels eller puddelkrøller.  

Anonymkode: 9918a...651

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater det! Jeg har også krøller.

Venner og familie vet at jeg hater det, men fremmede vet ikke det. 

En gang stod jeg og ventet på å gå av toget, og jeg stod nærmest utgangen for å åpne døren. Det var masse folk bak meg og plutselig kjente jeg en hånd gjennom håret mitt. Jeg snudde meg og der stod en sjokkert mann tilbake som påstod at han ikke visste/skjønte hva han gjorde og plutselig var hånden hans i håret mitt. Han beklaget, men jeg hadde nyvasket hår som jeg kun vasker hver 3. dag fordi den er uhåndterlig når den er vått. Da måtte jeg vaske den igjen samme dag. 

Menn og eldre damer er de som bare må ta på håret mitt. 

Anonymkode: 38c54...567

Skrevet

Uff nei, da føler jeg at folk ser på meg som " mors lille pike".  

Det føles ekkelt, kun min kjære får lov. 

AnonymBruker
Skrevet

En mannlig kollega vasker ikke hendene sine etter dobesøk og så tar på genseren min på vei ut fra toalettet!  

AnonymBruker
Skrevet

Noen få ganger har jeg opplevd at kolleger tar på håret mitt. Har også krøllete tykt hår, så dette var unnskyldningen. Er heldigvis ikke ofte jeg har opplevd det. Synes det er rart. Tror aldri jeg har tatt på en kollega. 

Anonymkode: 81298...63d

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er uhørt å ta på hår,gensere osv. Dårlig folkeskikk rett og slett. Min svigerfar er svært nærgående. Kan f.eks. stryke meg over rygg/hofter eller plutselig komme bakfra og legge hendene rundt midjen min. Veldig ekkelt og ubehagelig og jeg stivner helt når det skjer. Gjør mitt beste for å holde meg unna han og ikke være alene i rommet med han. Dette har naturlig nok hatt et opphold nå under corona-perioden, men er bekymret for at det skal tilta igjen nå som det ikke er restriksjoner lengre. 

Anonymkode: f7426...793

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...