Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvor mye koster en katt i mnd? Året?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har to friske katter, går sikkert 500 kr i per måned i våtfôr og tørrfôr. Den yngste katten er forsikret for 60 000 i året, som koster 190 kr i måneden. De går fritt ute og bruker ikke do inne, så ingen utgifter til sand. 

Anonymkode: f4b90...0ed

Det anbefales å ha kattedo inne pga man kan se fortere om det er endringer i urin/avføring. Det er mange som har blitt reddet av dette. Hvis katten din ikke tisser på 5 dager så merker ikke du det før katten er død, med mindre du har kasse inne. Men det er jo verre når katten har det tilgjengelig og nekter å gå i den, da er det jo ikke så mye man får gjort.

Anonymkode: 1c62f...418

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hva slags fôr og kattesand du kjøper, og om katten holder seg frisk eller blir ofte syk/skadet. Ikke alt dekkes av forsikring, og det er jo egenandel. Overtok en eldre katt uten forsikring. Er veldig veldig glad i henne, og har aldri angret, men det ble en kostbar affære. 

Du skriver at det er lange turer som er problemet, og at du klarer alt inne. Beklaget at jeg spør, men har du tenkt over hvem som skal overta katten hvis du ikke skulle klare å ta vare på den lenger om 16-20 år? Katter kan leve lenge. 

Anonymkode: 3f186...a3c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med katt som var ute om natten, dagtid når en var på skole/jobb og i mindre ferier. Levde vel 12-13 år. 

Noen hundre i mat i mnd, og det var det. 

Forstår ikke helt hvorfor folk skal bruke så ekstremt mye på en katt, spesielt om det er en utekatt. Det er jo i utgangspunktet ett vilt dyr som stort sett klarer seg selv. 

Anonymkode: 38b0e...56e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katten koster meg sikkert en hundrelapp i mnd. eller så. Den får tørrfor, gjør aldri fra seg inne (da skal det være krise!), og er frisk og rask. Går ut og inn som den vil, og her vi bor med en stor skog som nærmeste nabo tror jeg den har det veldig fint :) Det ser i hvert fall sånn ut.

Anonymkode: bc8af...e13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det anbefales å ha kattedo inne pga man kan se fortere om det er endringer i urin/avføring. Det er mange som har blitt reddet av dette. Hvis katten din ikke tisser på 5 dager så merker ikke du det før katten er død, med mindre du har kasse inne. Men det er jo verre når katten har det tilgjengelig og nekter å gå i den, da er det jo ikke så mye man får gjort.

Jeg velger heller å gi katten et liv med frihet, også dør den når den dør, enn å tvinge den til å gjøre fra seg i en sandkasse inne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å regne ut årskostnad er forresten månedskostnad ganger 12 (ref. spørsmål i tittel).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Katten koster meg sikkert en hundrelapp i mnd. eller så. Den får tørrfor, gjør aldri fra seg inne (da skal det være krise!), og er frisk og rask. Går ut og inn som den vil, og her vi bor med en stor skog som nærmeste nabo tror jeg den har det veldig fint :) Det ser i hvert fall sånn ut.

+1 på denne. Mye bedre liv for katten

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg velger heller å gi katten et liv med frihet, også dør den når den dør, enn å tvinge den til å gjøre fra seg i en sandkasse inne.

Kan ikke du ha utekatt OG kattedo? Å ha en kattdo for å følge med på helsen til katten din betyr ikke at den ikke kan få gå ut, det var ikke det jeg skrev. 

Forøvrig kan innekatter ha det like godt som en utekatt, kanskje bedre. Men du skal selvfølgelig få ha din mening om det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vokste opp med katt som var ute om natten, dagtid når en var på skole/jobb og i mindre ferier. Levde vel 12-13 år. 

Forstår ikke helt hvorfor folk skal bruke så ekstremt mye på en katt, spesielt om det er en utekatt. Det er jo i utgangspunktet ett vilt dyr som stort sett klarer seg selv. 

Vanlig myte. Men nei, katten er ikke et vilt dyr som klarer seg selv. 

Selv om en del katter er utrolig tøffe og mange er flinke jegere, så er huskatter vant med å få mat av mennesker, de tåler ikke nødvendigvis å gå ute om vinteren (noen klarer å finne seg et tørt og lunt krypinn, men ikke ta det for gitt), og de kan bli syke, og må da ha behandling. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vanlig myte. Men nei, katten er ikke et vilt dyr som klarer seg selv. 

Selv om en del katter er utrolig tøffe og mange er flinke jegere, så er huskatter vant med å få mat av mennesker, de tåler ikke nødvendigvis å gå ute om vinteren (noen klarer å finne seg et tørt og lunt krypinn, men ikke ta det for gitt), og de kan bli syke, og må da ha behandling. 

Og de er i tillegg ikke skapt for vært klima. De hører ikke naturlig til i Norge, de er eksportert hit. Katter er ørkendyr. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kattunger skal ha lært å gå på do i sandkassen av kattemor. Det er ikke alle som er så nøye på å holde katten inne hele det første året, jeg skjønner det. Det gjorde vi heller ikke hjemme hos oss, da mine foreldre har stor eiendom uten ville dyr, og langt fra trafikkert vei. Om katten gidder å bruke innedoen etter at den har vant seg med å gå fritt, er nå variabelt, men det er ikke snakk om at mennesker skal tvinge den, da den skal være godt vant med å bruke innedoen fra det første hjemmet sitt

• Liker 1
Skrevet (endret)

perser innekatt 10 år som kun vil ha tørrfor - pr mnd:

kattesand first price 100, eller catsan 300

royal canin tørrfor 1.5kg 289 (varer i ca 5 uker)

ny do 150 3 ganger i året

bæsjepose under 10

pelsklipp og klør 1000 to ganger i året (hvis pelsen klumper seg og katten nekter å bli børsta :)

fordelt - ca 500-600 per måned med fp kattesand

Endret av Natta1980
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 1000 kr mnd på mat til katten min . Han får det aller beste . Som er p få kjøpt av kattemat . 

Anonymkode: 9de30...b46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 23.00):

Takk for informasjonen, veldig bra at du sprer dette :) Ikke noe man tenker over om man ikke er klar over det. Dessverre sluttet mine å gå på do inne etter hvert som de slapp ut alene i ettårsalderen, selv om de hadde tilgang på kattedoen lenge etter det. Får jo lyst å prøve å innføre det igjen, men det har blitt prøvd før uten hell.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for informasjonen, veldig bra at du sprer dette :) Ikke noe man tenker over om man ikke er klar over det. Dessverre sluttet mine å gå på do inne etter hvert som de slapp ut alene i ettårsalderen, selv om de hadde tilgang på kattedoen lenge etter det. Får jo lyst å prøve å innføre det igjen, men det har blitt prøvd før uten hell.

Ja det er også lurt hvis de blir tissetrengt eller de må holdes inne over tid med tanke på operasjoner osv. Mange katter vil og foretrekke å gjøre fra seg inne da er veldig utsatt med tanke på andre katter/rovdyr ute. Men som du sier, hvis de nekter å bruke den og heller vil gå ute så er det ikke så mye man får gjort. Kan selvfølgelig prøve annen dokasse, nytt sted, ta av/på lokk eller ny sand men det er ikke så mye mer man kan gjøre for å lokke de dit 😅

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 18.06):

Forsikring trenger ikke være så dyrt, jeg har en relativt ung og chippet hunnkatt av blandingsrase, så de slår av ganske greit på prisen :) Har Agria da de har direkteoppgjør med veterinæren. 

Anonymkode: f1f6b...0fa

Det er ikke bare Agria som har direkteoppgjør. DnB, Gjensidige, Fremtind har i alle fall direkteoppgjør. Tryg har det hvis du melder inn skade, og får et skadenummer. 

Agria har høy egenandel (1800-2200 i fast egenandel+en prosentsats), Gjensidige har 25% egenandel, Fremtind har 20% (i alle fall de avtalene jeg har vært borti i det siste). Så veldig mange av skadene en katt får, blir ikke dekket av Agria, rett og slett fordi regninga blir mindre enn egenandelen. F.eks bittsår, som det er mye av for tiden, det er jo vår... Mens Agria er bra ved større skader/sykdommer/operasjoner osv. fordi de gjerne har høy dekning. Og de har best dekning for oppdrettere. 

Jeg jobber på dyreklinikk og blir alltid glad når noen skal ha sine katter inne, da vet jeg at den katten ikke kommer inn med skader/blir levert inn død etter påkjørsel. Bare et par dager siden vi fikk inn en ung, død pusejente uten id-chip :( Vi finner vel ikke eier denne gangen heller... 

Er selv oppdretter av rasekatter og har derfor kattegård til mine, de kan selvsagt ikke gå fritt ute. Jeg anbefaler alltid å ha to katter, jeg selger ikke alenekatter. Katt nummer to kan selvsagt være en huspus, det trenger ikke å være samme rase :) Da har de selskap i hverandre, jeg har en supersosial rase som krever innmari mye av eier hvis de er alene, og de kan bli litt destruktive hvis de kjeder seg. 

Kjøper du rasekatt vet du litt mer om hva du kan forvente deg av lynne og oppførsel, selv om det selvsagt er individuelle forskjeller. Pass på å kjøpe av en registrert oppdretter. Du SKAL ha med stamtavle, ikke hør på de som sier at du ikke trenger det hvis du ikke skal stille ut/drive oppdrett. Du ender opp med en overpriset huskatt.... Mange av disse papirløse kattungene er etter katter som det er avlsforbud på. Enten fordi eier ikke ville betale prisen for en avlskatt, og droppet kastreringen for å tjene penger, eller pga helsemessige årsaker. Uansett, styr unna. Har du bestemt deg for en rase så sjekk ut grupper for denne rasen på f.eks Facebook. De fleste raseringer har en side på FB. Der kan du komme i kontakt med seriøse oppdrettere. 

Kjøper du av en oppdretter i NRR skal katten være minst 12 uker, ha stamtavle, helseattest, kjøpekontrakt, id-chip og minst en vaksine. Oppdretter har ikke lov til å holde igjen stamtavle i påvente av kastrering. Det er kort ventetid på stamtavler, og alle kattunger skal registreres før de er tre måneder. Så det er ingen unnskyldninger for ikke å kunne levere stamtavle med katten. 

Har du kun et navn på oppdretter kan du søke her for å finne stamnavn (oppdretternavn) https://www.nrr.no/opprett_test/stamnavn/

Har du først stamnavnet kan du søke her for å se at de faktisk registrerer kattungene. Stamnavnet forsvinner ikke på mange år selv om man melder seg ut av en klubb, eksen brant seg på det og fikk aldri stamtavle til sin maine coon... https://katt.nrr.no/Katter/kissat Skulle det mot formodning være forsinkelser med stamtavlene, kan du finne den aktuelle kattungen i stamboken hvis du tar med "inaktive" med søket. Men, jeg hadde villet hatt en god grunn til at den ligger som inaktiv når den er leveringsklar, for det er nemlig fortsatt mulig at det f.eks mangler helseattest på foreldrene, eller at oppdretter har tatt for mange kull på hunnkatten. Da kan det ta tid å få alt i orden... 

Hvis du kjøper en katt som er semi-eller langhåret, vær forberedt på mye pelsstell. Jeg synes det er drittrist å barbere en katt som er full av floker... Noen er så ille at de har rett og slett hatt smerter pga flokene... Jeg er ikke så glad i pelsstell, derfor har jeg korthårskatter selv :)

Kjøp et skikkelig klorestatid, gjerne fra gulv til tak, mange katter liker seg i høyden. Sørg for skikkelig mat, ikke noe dritt fra matbutikken, særlig tørrfor. Våtfor er det mindre forskjell på kvalitetsmessig (så lenge du styrer unna den aller billigste)

Jeg kjøper Cattia kattesand på Rusta, billig og bra :)

Av leker så er det ting med fjær og skinn som er populært, i tillegg til leker med catnip og valeriana (stinker skikkelig). Laserpeker kan være fint, men ikke for lenge av gangen, kattene blir helt slått ut... 

Klarer du å pusse tennene på pus er det strålende, det finnes også eget tannfôr med store knotter. I tillegg er årlig tannrens lurt, gjerne med røntgenbilder (tennene kan se fine ut, mens røttene er ødelagte) Spar penger til eventuell tanntrekk... Agria og Codan dekker tannresorpsjon, men det er periodontitt som er det vanligste problemet, og det dekkes ikke (selvfølgelig). 

Sjekk priser på veterinærtjenester! Det kan variere med hundrelapper bare på en vaksine... Og har du katten din på tannrens og får beskjed om at tenner må trekkes, be om å få journal og røntgenbilder, så kan du sjekke priser hos andre veterinærer, du er ikke forpliktet til å trekke der du tok tannrens. Samtidig skal du være klar over at det er flere måter å trekke på, noen gjør rett og slett ikke en god nok jobb, og det kan medføre problemer i ettertid hvis det sitter igjen en rotspiss for eksempel... Veterinæren vår gjør en skikkelig jobb, og hvis noen får antibiotika er det fordi de allerede har en skikkelig infeksjon når de kommer inn, aldri pga at de får infeksjon etter trekk... 

Dette ble langt, men jeg er over gjennomsnittlig opptatt av dette siden jeg både jobber på klinikk, og er oppdretter :)Og det er jo lov å håpe at flere får med seg viktigheten av å velge rett oppdretter blant annet... 

Anonymkode: 2845a...662

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja det er også lurt hvis de blir tissetrengt eller de må holdes inne over tid med tanke på operasjoner osv. Mange katter vil og foretrekke å gjøre fra seg inne da er veldig utsatt med tanke på andre katter/rovdyr ute. Men som du sier, hvis de nekter å bruke den og heller vil gå ute så er det ikke så mye man får gjort. Kan selvfølgelig prøve annen dokasse, nytt sted, ta av/på lokk eller ny sand men det er ikke så mye mer man kan gjøre for å lokke de dit 😅

Mange katter er ikke så veldig glade i å gå på do ute når det er grisekaldt, de får jo ikke gravd over engang når bakken er steinhard. Og ikke minst, det er et kjempeproblem når katten må holdes inne ved sykdom/operasjoner, en katt som kniper igjen er ikke bra... Mange dropper jo dokasse når katten begynner å gå ut, det er ikke så lurt... 

Forskjellen på katt og hund når de er syke er jo at når veterinæren spør om de tisser, om de får gått på do, har diarre osv så kan hundeierne stort sett alltid svare på det, katteeierne ofte ikke. Og dette er jo gjerne symptomer på sykdommen de har... Har katten urinstopp så er det krise... 

Anonymkode: 2845a...662

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/30/2022 at 11:10 PM, AnonymBruker said:

Katter vi holder som kjæledyr idag er selvfølgelig ikke et vilt dyr som klarer seg selv i Norge 🙄 Den stammer fra et afrikansk kattedyr, og pelsen er ment å holde varmen ute, ikke inne. Noen av de hjemløse kattene kan selvfølgelig overleve gjennom vinteren om de har flaks, men det koster dem dyrt.

Man skulle krevd sertifikat for å la folk ha både barn og dyr… 

Anonymkode: 3a93b...fba

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...