AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #1 Skrevet 30. mars 2022 Har nå en gammel hund, og vurderer neste gang å skaffe katt. Helsa er ikke den samme som før, og flere lengre turer hver dag vil jeg nok ikke klare om 10 år. (Får til alt ellers inne i huset, er å gå lengre strekninger som kan bli problematisk) Dette er nå hva hunden min koster i mnd: 100 Diverse utstyr (hundeposer, såpe) 250 tannrens (sparer til 1 gang i året) 200 veterinær (sparer) 370 smertestillende (ryggprolaps) 100 tørrfôr 400 kjøtt 300 kloklipp 100 leker = 1820 kr så 21 840 kr i året Husker det var en del flere kostnader i valpeperioden (vaksiner ect), hvordan er dette for en kattunge? Og hvor mye burde jeg sette av til utstyr og hva? (Sand, do, klatrestativ, ligge plasser i høyden, leker?) Anonymkode: 8538a...6dd
apekatten123 Skrevet 30. mars 2022 #2 Skrevet 30. mars 2022 (endret) Våtfor 200 Tørrfor 150 (bruker sikkert bare halve posen, så reell kostnad er sikkert nærmere 75) Får en pose våtfor (100g) og en skål med knotter hver dag Endret 30. mars 2022 av apekatten123 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #3 Skrevet 30. mars 2022 Sand ca. 200/mnd (EverClean, bruker ikke en hel) Fôr ca. 300/mnd Forsikring 170/mnd Helsesjekk hos veterinær en gang i året, snitter 60/mnd (koster 700) I tillegg kommer litt våtfôr i ny og ne, nye leker og slikt. Klorestativet kostet rundt 1000 kr og jeg bytter kloredelen en gang i året (koster kanskje en hundrelapp), senga kostet 300 kr og har aldri blitt byttet ut. Reisebur rundt 3-400. Ellers er det lite utgifter, har tatt katta til veterinæren en gang utenom kontroller og det kom på rundt 2000, snacks og sånt regner jeg ikke inn i budsjettet engang. Anonymkode: f1f6b...0fa 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #4 Skrevet 30. mars 2022 Du bør nok beregne ca det samme som for hund. I tillegg må du ta med at den kommer til å klore i stykker hjørner og møbler. Mange tenker ikke på dette men hvis du liker å ha det i orden og fikse sånne ting, vil det koste mye i oppussing og utskifting av møbler på sikt. Anonymkode: f880b...3d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #5 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Sand ca. 200/mnd (EverClean, bruker ikke en hel) Fôr ca. 300/mnd Forsikring 170/mnd Helsesjekk hos veterinær en gang i året, snitter 60/mnd (koster 700) I tillegg kommer litt våtfôr i ny og ne, nye leker og slikt. Klorestativet kostet rundt 1000 kr og jeg bytter kloredelen en gang i året (koster kanskje en hundrelapp), senga kostet 300 kr og har aldri blitt byttet ut. Reisebur rundt 3-400. Ellers er det lite utgifter, har tatt katta til veterinæren en gang utenom kontroller og det kom på rundt 2000, snacks og sånt regner jeg ikke inn i budsjettet engang. Anonymkode: f1f6b...0fa Takk 😊 Forsikring glemte jeg å nevne, men betaler selvfølgelig det også for min nåværende hund! 😅 men det er på 300 kr mnd Var veldig billig forsikring du fikk?? Nå er jo min hund veldig gammel med mye problemer, men er det noe spesiell forskjell på forsikring ift raser på katt? Jeg tenker nok det blir en helt vanlig blandings katt, men tittet litt på ren rase katter også Min erfaring med hunder er jo at noen kan være dyrere å forsikre, ift hvilke plager som kan følge med rasen ts Anonymkode: 8538a...6dd
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #6 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Du bør nok beregne ca det samme som for hund. I tillegg må du ta med at den kommer til å klore i stykker hjørner og møbler. Mange tenker ikke på dette men hvis du liker å ha det i orden og fikse sånne ting, vil det koste mye i oppussing og utskifting av møbler på sikt. Anonymkode: f880b...3d3 Ja har hørt om dette! 😅 Jeg bryr meg om interiør og har mye stoff. Jeg har ikke brydd meg om det hunden min har ødelagt gjennom tiden (særlig valpe tiden) som tre ben på stoler og bord, og en gang fikk han tak i en bit av rapperen og rev den opp langt oppover veggen 😂 Men ja, har mye stoff. Har heldigvis ikke noe særlig dyrt da, så om det blir helt for ille så får jeg bare kjøpe billig nytt eller trekke om sofa puter selv 😜 Sofaen min er så slitt et sted i sofaen, at jeg har konstant et teppe der 😅 ts Anonymkode: 8538a...6dd
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #7 Skrevet 30. mars 2022 Har en voksen innekatt. Den koster meg minst 15.000 per år, men jeg kunne nok fått det billigere. Jeg handler på den lokale dyrebutikken f.eks., det er billigere å handle stort på nett. Jeg betaler 300 kr per mnd. i forsikring. (Var billigere da katten var under 7 år.) Ca. 100 kr på kattesand. (Ca. 5-6 10-litersesker per år, 259 kr stk.) Ca. 175-200 kr på tørrfor. Ca. 300 kr på våtfor. Ca. 150 kr per mnd. på godbiter og leker (I snitt. Jeg kjøper mye unødvendig, og katten gidder ikke leke med alt en gang.) Kanskje ca. 1500 kr i året på diverse andre ting. Tannkrem, tannkost, nye børster, matskåler o.l. Ca. 900 kr for årlig rutinekontroll med vaksinering. Ca. 1-3000 kr i ekstra dyrlegeutgifter/egenandel som ikke går på forsikring. Betaler 400 kr for kattepass hvis jeg må reise vekk ei helg. Jeg brukte 30.000 på katten min første året jeg hadde den. Var ikke kattunge, så jeg slapp å betale for chipping, vaksinering og kastering. Men måtte ha sandkasse, reisebur, kloretre osv. Gjorde masse bomkjøp da. Kjøpte for dårlig kloremøbel først, måtte kjøpe et bedre kloretre. Måtte teste ut flere forskjellige kattesander før jeg fant en som ikke stinka. Kjøpte mye kattemat katten ikke ville ha, senger den ikke ville sove i, leker den ikke ville leke med osv. Man kan nok slippe billigere unna. Katten har ikke kostet meg noenting i ødelagte møbler eller oppussing. Men den gnager over ledninger, så jeg har måttet kjøpe ny støvsuger, mobilladere og høretelefoner pga. den. Anonymkode: 70b7b...8e7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #8 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk 😊 Forsikring glemte jeg å nevne, men betaler selvfølgelig det også for min nåværende hund! 😅 men det er på 300 kr mnd Var veldig billig forsikring du fikk?? Nå er jo min hund veldig gammel med mye problemer, men er det noe spesiell forskjell på forsikring ift raser på katt? Jeg tenker nok det blir en helt vanlig blandings katt, men tittet litt på ren rase katter også Min erfaring med hunder er jo at noen kan være dyrere å forsikre, ift hvilke plager som kan følge med rasen ts Anonymkode: 8538a...6dd Vet ikke om det er dyrere/billigere å forsikre huskatter eller rasekatter generelt. Men enkelte katteraser er iallfall dyrere enn de andre i forsikringsselskapet mitt (Agria). Husker ikke akkurat hvilke, men la merke til at maine coon var en av dem, trodde de skulle være sunne katter. Anonymkode: 70b7b...8e7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #9 Skrevet 30. mars 2022 Hva katter koster kommer helt an på hvordan du er som eier. Gir du de dårlig mat som friskies og whiskas så kan det være veldig billig (helt til de blir syk av det og du får en kjempe regning), gir du de kvalitetsvåtfôr så kan det bli litt dyrere der og da men de spiser som regel mindre av den maten (blir mettere) og er friskere. Slipper du katten ut og ikke gidder å kjøpe «dill dall» så er det billig, men hvis du vil at katten skal trives best mulig så tilpasser du huset og da kan det bli dyrt. Så spørs det litt hvor du handler osv, jeg liker veldig godt zooplus.no for der er det ofte billig, tilbud og man kan opprette sprareplan og får poeng man kan bruke senere for å få grstis produkt. Når jeg først fikk kattene (jeg har to, så prisene er basert på to, som anbefales, veldig lurt å få to samtidig) så brukte jeg minst 10.000-15.000 på å kjøpe inn alt og hver mnd så setter jeg av 2000, noen måneder blir det mer igjen og da står det der som en buffer til neste dyrlege tur, men de blir som regel brukt opp eller bruker enda mer enn 2000. Så ca 1500-3000 i mnd for to. Det er utenom forsikring men tror det koster under 400 for begge i mnd. Her er det jeg bruker/har fått brukt for: - jeg legger ved linker som forklarer hva du bør lete etter hvis du skal velge en av disse (det kan være store forskjeller på kvalitet og ikke kvalitet) - jeg tar ikke med pris da det varierer så voldsomt på hvilke butikk man bruker og hva du kjøper, men du får kanskje en slags «aha» det trenger jeg, det trenger jeg ikke. - jeg har innekatter så listen er basert på det, man trenger ikke klosaks hvis man har utekatt feks. Kvalitetsmat - https://www.potesporihjertet.no/kosthold Kvalitetssand - Parfymefri, økologisk, tynne korn (jeg liker godt eco cat ultimate) https://www.caticles.com/what-is-cat-litter-made-of/ Dokasse - https://m.youtube.com/watch?v=03XSrxEGPYs & https://twocrazycatladies.com/cat-litter/4-tips-litter-box-basics/ & https://m.youtube.com/watch?v=TXzPbphGOMg Dospade Har du økologisk sand der det står på pakken kan du bare hive det i do, men hvis ikke så er litterlocker(bleiebøtte for katt) veldig grei å ha. Forsikring Årlig helsesjekk Kastrering Vaksiner Id-chip Reisebur Sekk Sele Godis Flytende godis (veldig greit hvis man må gi flytende medisin) Masse leker (fjærstang, baller, mus, catnip leker, leker som går av seg selv) Foodpuzzles Matskåler med lav kant som ikke er i plast, flere stk slik at vi slipper å vaske for hvert bytte Vann/drikke fontene til katt (spesielt lurt hvis de får tørrfôr men uansett gunstig, de drikker mer) Vannskåler Tannkost Tannkrem Klosaks Børste til pels (lurt med litt forskjellige) Våtservietter til katt (greit hvis katten har fått dritt på seg, har bæsj fast, men dette blir sjeldent brukt) Øyedråper (drop it, greit hvis katten får problem med øynene, da kan man ta dråper på å se det an en dag eller to før man reiser til dyrlegen) Klorhexidhin (til sår) Bommulspads Plaque off (pulver til å ha i mat pga tenner) Matatabi pinner (bra for tenner) Hyller til å ha på veggen (får billig på ikea) Kattehuler Katteseng/kattehuler/tepper Klorestolper/stativ (her har de mange typer, noen i sisal, noen i papp, greit å ha litt forskjellig og minst en som er så høy at de kan stå naturlig å strekke seg og klore) Feliway classic i stikkontakt og i spray (greit når de er by i hjemmet, ved veterinærbesøk osv) Catnip Kattegress (rajgress frø plantasjen, jord europris = billigere enn kattegress fra butikk) Kan være greit å ha førstehjelps kit til katt hvis du bor langt fra dyrlege Kattepass Surefeed (for eksempel hvis du har to som ikke skal spise samme mat) Buffer - Alltid lurt å ha, man kan være forsikret for 30.000 og så får man en dyrlege regning på 70.000 Hvis utekatt: Katteluke, gps & kattehus Kattebøker - Veldig greit om man er førstegangseier eller er litt rusten (kattens atferd og helse, cat mojo og how to think like a cat) men her kan man jo også lese seg opp gratis på nett (Jackson Galaxy, Pam Johnson-Bennett, twocrazycatladies) I tillegg til dette så finnes det jo utrolig mye til katt, som er veldig gøy men kanskje ikke like nødvendig som for eksempel kattebasseng, ballbinge, hamsterhjul, vanndam med batterifisk, sansetepper osv. Så som jeg sa, det spørs helt hvordan type eier du er, liker du å skjemme bort katten din eller tenker du at det holder med litt mat og et par leker. Du kan bruke 200 kr mnd, 800 kr mnd eller 2000 kr mnd. Jeg synes det er dyrt å ha katt, men noen jeg kjenner som har utekatt har kun utgifter på mat i mnd så de synes det er billig for de har absolutt null av ting som klorestativ, leker, matskål osv (de bruker bare ting de har fra før), de har ikke brukt penger på vaksiner og kastrering heller, går ikke til dyrlege 1 gang i året. Jeg vet hvem jeg ville vært katt hos da og det er ikke de. Anonymkode: 1c62f...418
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #10 Skrevet 30. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk 😊 Forsikring glemte jeg å nevne, men betaler selvfølgelig det også for min nåværende hund! 😅 men det er på 300 kr mnd Var veldig billig forsikring du fikk?? Nå er jo min hund veldig gammel med mye problemer, men er det noe spesiell forskjell på forsikring ift raser på katt? Jeg tenker nok det blir en helt vanlig blandings katt, men tittet litt på ren rase katter også Min erfaring med hunder er jo at noen kan være dyrere å forsikre, ift hvilke plager som kan følge med rasen ts Anonymkode: 8538a...6dd Forsikring trenger ikke være så dyrt, jeg har en relativt ung og chippet hunnkatt av blandingsrase, så de slår av ganske greit på prisen Har Agria da de har direkteoppgjør med veterinæren. Anonymkode: f1f6b...0fa
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #11 Skrevet 30. mars 2022 Agria er den beste forsikringen for katt, men det er også den dyreste. Den er kun best for katt hvis man forsikrer innen katten er 4 mnd (er katten eldre når du forsikrer mister du en del fordeler). Jeg undersøkte forsikringer når jeg skulle forsikre mine (over 4 mnd) og fant ut at det som agria dekket bedre enn andre forsikringer sparte vi inn på av at de andre forsikringene var billigere å ha. Vi har tryg og der har vi en fast egenandel, agria har en fast del + en bevegelig del så for oss ble det dyrere, og vi sparer heller i en buffer i tillegg. Men hadde de vært under 4 mnd hadde jeg tatt agria. Anonymkode: 1c62f...418 1
tussi84 Skrevet 30. mars 2022 #12 Skrevet 30. mars 2022 har 3, så skal prøve å dele utgiftene i 3: Tørrfor: 300 kr våtfor: 200 Katte sand 300kr Katte snop : 100 kr Forsikring: 200 kr Årlig helse sjekk og ormekur: rundt 1000 -1500 kr. Setter av noen 100 lapper til det hver mnd. I tillegg Setter jeg av en 150 kr per katt i tilfelle de blir syke og trenger dyrlege. Enn må alltid betale en egen andel. Så per Katt ca 1200 - 1300 kr.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #13 Skrevet 30. mars 2022 Det spørs jo helt hva du gjør det til. Naboen her kjøper billigste kattemat på butikken, har sannsynligvis aldri vært innom dyrlegen, og jeg tviler på at han har kattedo inne. Fikk nettopp et kull med unger, så hvis han selger dem på Finn går han sikkert i pluss i år. Anonymkode: d7351...41e 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #14 Skrevet 30. mars 2022 Jeg må bare legge til at hvis du adopterer fra dyrebeskyttelsen så blir det billigere enn å skaffe en gratis katt, da betaler man max 2000 og så får man en katt som allerede har hatt omfattende helsesjekk, ormekur, de første vaksinene, er kastrert og chippet, så mye biligere enn om du skulle gjort det selv. Så er det mye lettere å få to med en gang for da slipper du å introdusere de senere, de underholder hverandre mer som kanskje slår ut på at du trenger å bruke mindre penger på leker, mindre ødleggelser av hus pga understimulering og prisen av to er ikke såååå mye mer enn en, og man kan spare litt på hvis den ene katten ikke liker kattesand/kattemat du har kjøpt så liker kanskje den andre katten det. Det er litt dyrere sånn ellers sett men man får mye flere fordeler av å ha to enn en. Dyrebeskyttelsen har ofte «hjertevenner», da får man to katter som er blitt så gode venner at de ikke vil skille de. Anonymkode: 1c62f...418 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #15 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet ikke om det er dyrere/billigere å forsikre huskatter eller rasekatter generelt. Men enkelte katteraser er iallfall dyrere enn de andre i forsikringsselskapet mitt (Agria). Husker ikke akkurat hvilke, men la merke til at maine coon var en av dem, trodde de skulle være sunne katter. Anonymkode: 70b7b...8e7 Maine coon har en del hjerteproblemer. Så har jeg ikke lest om dette så vet ikke om det er typisk men kjenner en som hadde to maine coon og begge fikk problemer med lungene (kreft og gjentagende lungebetennelse) , kan være helt tilfeldig da. Anonymkode: 1c62f...418
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #16 Skrevet 30. mars 2022 33 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg må bare legge til at hvis du adopterer fra dyrebeskyttelsen så blir det billigere enn å skaffe en gratis katt, da betaler man max 2000 og så får man en katt som allerede har hatt omfattende helsesjekk, ormekur, de første vaksinene, er kastrert og chippet, så mye biligere enn om du skulle gjort det selv. Så er det mye lettere å få to med en gang for da slipper du å introdusere de senere, de underholder hverandre mer som kanskje slår ut på at du trenger å bruke mindre penger på leker, mindre ødleggelser av hus pga understimulering og prisen av to er ikke såååå mye mer enn en, og man kan spare litt på hvis den ene katten ikke liker kattesand/kattemat du har kjøpt så liker kanskje den andre katten det. Det er litt dyrere sånn ellers sett men man får mye flere fordeler av å ha to enn en. Dyrebeskyttelsen har ofte «hjertevenner», da får man to katter som er blitt så gode venner at de ikke vil skille de. Anonymkode: 1c62f...418 En annen fordel er at du kan finne en katt som har en personlighet som matcher din egen. Er frivillig der selv, og ser dessverre ganske ofte at vi får en katter på 6-12 måneder som har blitt for ville for eieren (eller barna til eieren). Søtt med kattunger, men mange er ikke klare for den alderen og ender opp med å gi opp. Anonymkode: d7351...41e 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #17 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva katter koster kommer helt an på hvordan du er som eier. Gir du de dårlig mat som friskies og whiskas så kan det være veldig billig (helt til de blir syk av det og du får en kjempe regning), gir du de kvalitetsvåtfôr så kan det bli litt dyrere der og da men de spiser som regel mindre av den maten (blir mettere) og er friskere. Slipper du katten ut og ikke gidder å kjøpe «dill dall» så er det billig, men hvis du vil at katten skal trives best mulig så tilpasser du huset og da kan det bli dyrt. Så spørs det litt hvor du handler osv, jeg liker veldig godt zooplus.no for der er det ofte billig, tilbud og man kan opprette sprareplan og får poeng man kan bruke senere for å få grstis produkt. Når jeg først fikk kattene (jeg har to, så prisene er basert på to, som anbefales, veldig lurt å få to samtidig) så brukte jeg minst 10.000-15.000 på å kjøpe inn alt og hver mnd så setter jeg av 2000, noen måneder blir det mer igjen og da står det der som en buffer til neste dyrlege tur, men de blir som regel brukt opp eller bruker enda mer enn 2000. Så ca 1500-3000 i mnd for to. Det er utenom forsikring men tror det koster under 400 for begge i mnd. Her er det jeg bruker/har fått brukt for: - jeg legger ved linker som forklarer hva du bør lete etter hvis du skal velge en av disse (det kan være store forskjeller på kvalitet og ikke kvalitet) - jeg tar ikke med pris da det varierer så voldsomt på hvilke butikk man bruker og hva du kjøper, men du får kanskje en slags «aha» det trenger jeg, det trenger jeg ikke. - jeg har innekatter så listen er basert på det, man trenger ikke klosaks hvis man har utekatt feks. Kvalitetsmat - https://www.potesporihjertet.no/kosthold Kvalitetssand - Parfymefri, økologisk, tynne korn (jeg liker godt eco cat ultimate) https://www.caticles.com/what-is-cat-litter-made-of/ Dokasse - https://m.youtube.com/watch?v=03XSrxEGPYs & https://twocrazycatladies.com/cat-litter/4-tips-litter-box-basics/ & https://m.youtube.com/watch?v=TXzPbphGOMg Dospade Har du økologisk sand der det står på pakken kan du bare hive det i do, men hvis ikke så er litterlocker(bleiebøtte for katt) veldig grei å ha. Forsikring Årlig helsesjekk Kastrering Vaksiner Id-chip Reisebur Sekk Sele Godis Flytende godis (veldig greit hvis man må gi flytende medisin) Masse leker (fjærstang, baller, mus, catnip leker, leker som går av seg selv) Foodpuzzles Matskåler med lav kant som ikke er i plast, flere stk slik at vi slipper å vaske for hvert bytte Vann/drikke fontene til katt (spesielt lurt hvis de får tørrfôr men uansett gunstig, de drikker mer) Vannskåler Tannkost Tannkrem Klosaks Børste til pels (lurt med litt forskjellige) Våtservietter til katt (greit hvis katten har fått dritt på seg, har bæsj fast, men dette blir sjeldent brukt) Øyedråper (drop it, greit hvis katten får problem med øynene, da kan man ta dråper på å se det an en dag eller to før man reiser til dyrlegen) Klorhexidhin (til sår) Bommulspads Plaque off (pulver til å ha i mat pga tenner) Matatabi pinner (bra for tenner) Hyller til å ha på veggen (får billig på ikea) Kattehuler Katteseng/kattehuler/tepper Klorestolper/stativ (her har de mange typer, noen i sisal, noen i papp, greit å ha litt forskjellig og minst en som er så høy at de kan stå naturlig å strekke seg og klore) Feliway classic i stikkontakt og i spray (greit når de er by i hjemmet, ved veterinærbesøk osv) Catnip Kattegress (rajgress frø plantasjen, jord europris = billigere enn kattegress fra butikk) Kan være greit å ha førstehjelps kit til katt hvis du bor langt fra dyrlege Kattepass Surefeed (for eksempel hvis du har to som ikke skal spise samme mat) Buffer - Alltid lurt å ha, man kan være forsikret for 30.000 og så får man en dyrlege regning på 70.000 Hvis utekatt: Katteluke, gps & kattehus Kattebøker - Veldig greit om man er førstegangseier eller er litt rusten (kattens atferd og helse, cat mojo og how to think like a cat) men her kan man jo også lese seg opp gratis på nett (Jackson Galaxy, Pam Johnson-Bennett, twocrazycatladies) I tillegg til dette så finnes det jo utrolig mye til katt, som er veldig gøy men kanskje ikke like nødvendig som for eksempel kattebasseng, ballbinge, hamsterhjul, vanndam med batterifisk, sansetepper osv. Så som jeg sa, det spørs helt hvordan type eier du er, liker du å skjemme bort katten din eller tenker du at det holder med litt mat og et par leker. Du kan bruke 200 kr mnd, 800 kr mnd eller 2000 kr mnd. Jeg synes det er dyrt å ha katt, men noen jeg kjenner som har utekatt har kun utgifter på mat i mnd så de synes det er billig for de har absolutt null av ting som klorestativ, leker, matskål osv (de bruker bare ting de har fra før), de har ikke brukt penger på vaksiner og kastrering heller, går ikke til dyrlege 1 gang i året. Jeg vet hvem jeg ville vært katt hos da og det er ikke de. Anonymkode: 1c62f...418 Synes nå det er unødvendig å shoppe så mye greier? Favirittsengen til min katt er min ganle ullgenser. Han ligger i den hver dag oppi en poang stol som han koser på og klorer. Fikk disse tingene gratis. 😂 Ellers så sier dyrelegen hans at de kattene som får gå ut har det best. Hun sier det går ikke an å gjenskape den stimuleringen de kan få ute i naturen, uansett klatrevegger og hva du gjør inne. Ute er det en spennende verden som de oppdager noe nytt ved hver dag. Sommerfugler, fluer, edderkopper og løv..alt de kan jakte på. Og så klart det å hilse på andre dyr da. Jeg fikk en eks- innekatt på 9 mnd som nå er ti, og er mye ute hos meg. Han har egen hage og busker han gjemmer seg i, og han har elsket det fra første start. Anonymkode: 525e7...7c9 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #18 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Synes nå det er unødvendig å shoppe så mye greier? Favirittsengen til min katt er min ganle ullgenser. Han ligger i den hver dag oppi en poang stol som han koser på og klorer. Fikk disse tingene gratis. 😂 Ellers så sier dyrelegen hans at de kattene som får gå ut har det best. Hun sier det går ikke an å gjenskape den stimuleringen de kan få ute i naturen, uansett klatrevegger og hva du gjør inne. Ute er det en spennende verden som de oppdager noe nytt ved hver dag. Sommerfugler, fluer, edderkopper og løv..alt de kan jakte på. Og så klart det å hilse på andre dyr da. Jeg fikk en eks- innekatt på 9 mnd som nå er ti, og er mye ute hos meg. Han har egen hage og busker han gjemmer seg i, og han har elsket det fra første start. Anonymkode: 525e7...7c9 Jeg skriver jo selv at det ikke er alt som er like nødvendig, og jeg skriver «dette har VI fått brukt for» og at man må se det an selv. Jeg mener ikke at hvis man ikke kjøper tre forskjellige senger til 2000 hver så er man dårlig eier, men det skjønte sikkert du også. Som jeg skrev så har vi fått bruk for det på listen, så absolutt ikke unødvendig, for oss. Høres ut som du bruker en veterinær som ikke har satt seg skikkelig inn i dette og ikke er helt oppdatert/lar sine egne personlig meninger stå i veien for fakta. Så kommer det jo helt an på hvilken veterinær du bruker, mange veterinærer og faktisk de fleste katteekspertene jeg har hørt om anbefaler å ha innekatter. Så er det aldri lurt å høre på hva en person sier å lage seg en bastant mening ut av det før man har undersøkt selv. Jo det går an å gjenskape, på mange vis, det finner du ut av hvis du googler litt. Så flott, mine innekatter har egen kattegård og går i sele, der og noen ganger inne i huset dukker det opp både sommerfugler, fluer og edderkopper, de har ikke fanget en fugl eller mus enda men jeg tror ikke de hadde vært så interessert heller, de blir jo lekt «jakt» lek med en god del + at de får kjøttrik kost (noe som er bevist at hvis man gjør det så jakter de mye mindre selv)… Senest idag måtte jeg redde en humle fra ene katten. Og flere ganger har de jaktet på og spist husfluer. Så mine katter får alt dine katter får, bare at mine katter er trygge og slipper å bekymre seg for rovdyr, andre katter, drukning, påkjørsler osv. Hilse på andre dyr? Jeg har to så de holder hverandre med selskap, og noen ganger er vi fosterhjem. Det holder. Så skal det sies at det er stor sjanse for slåsskamper mellom katt og katt ute, fare for at katten blir tatt/jagd av hund, fare for at katten blir skadet/drept av rev, ørn, grevling osv. Jada det skjer men det er ikke vanlig at fremmede katter som møtes ute blir venner. Anonymkode: 1c62f...418 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #19 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Synes nå det er unødvendig å shoppe så mye greier? Favirittsengen til min katt er min ganle ullgenser. Han ligger i den hver dag oppi en poang stol som han koser på og klorer. Fikk disse tingene gratis. 😂 Ellers så sier dyrelegen hans at de kattene som får gå ut har det best. Hun sier det går ikke an å gjenskape den stimuleringen de kan få ute i naturen, uansett klatrevegger og hva du gjør inne. Ute er det en spennende verden som de oppdager noe nytt ved hver dag. Sommerfugler, fluer, edderkopper og løv..alt de kan jakte på. Og så klart det å hilse på andre dyr da. Jeg fikk en eks- innekatt på 9 mnd som nå er ti, og er mye ute hos meg. Han har egen hage og busker han gjemmer seg i, og han har elsket det fra første start. Anonymkode: 525e7...7c9 Hva mener du en eks innekatt på 9 mnd? Alle katter skal være inne til de er rundt året, betyr ikke at de er innekatter av den grunn. Utekatter skal holdes inne til de er rundt året. Selvfølgelig trives de fleste katter ute, men innekatt betyr ikke at de ikke kan være ute, og det betyr ikke at de ikke kan bli stimulert og aktivisert godt nok på andre vis, men selvfølgelig kan noen innekatter ha dårlige eiere som aldri lar de få lufte seg, ikke gidder å trigge jakt instinktene, ikke følger med på kroppsspråket osv, samme som at noen utekatter kan ha dårlige eiere. Det kommer man ikke utenom, men jeg har hatt både utekatt og innekatt og jeg vet hvilke av mine natter som har hatt det best. Mine innekatter kan og gjemme seg i busker, men de risikerer ikke å bli overfalt mens de sitter i busken, av en annen katt for eksempel. Anonymkode: 1c62f...418 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #20 Skrevet 30. mars 2022 Vi har to friske katter, går sikkert 500 kr i per måned i våtfôr og tørrfôr. Den yngste katten er forsikret for 60 000 i året, som koster 190 kr i måneden. De går fritt ute og bruker ikke do inne, så ingen utgifter til sand. Anonymkode: f4b90...0ed 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå