Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne pumpe og gi morsmelk, slik at pappaen kan være alene med baby. Hun er bare 6 uker nå, så lurer på om det er litt tidlig. Erfaringer?

Anonymkode: 2a4ff...561

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I mitt tilfelle, når hun var ca en uke gammel. Dette fordi hun hadde dårlig vektoppgang fra starten etter komplikasjoner under fødsel, vi ble anbefalt å koppmate først, men helsesykepleier mente vi like gjerne kunne bruke flaske når hun så hvordan både vi og baby strevde med koppen. (Var bare helt i starten hun fikk mme i tillegg, men jeg samlet melk som lakk fra andre puppen under amming som pappaen brukte gi på flaske om kvelden eller om jeg var ute en tur og baby ble sulten.) Ingen sugeforvirring her, og etter seks uker regner jeg med at ammingen er godt etablert? Så tror det vil gå helt fint 😊

Anonymkode: 37c5f...545

Skrevet

Noen uker gammel 😊 det gikk veldig fint. Om baby er seks uker ville jeg kjørt på, jo lengre du venter jo vanskeligere kan det være å få baby til å ta flasken 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pappaen begynte å gi flaske 1-3 ganger i døgnet på dag 4 her.

Anonymkode: 93ca8...5f2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ga pumpet morsmelk en gang i uken fra 4 uker. Fortsatt full flaskenekt fra 4-6 mnd da 😅

Anonymkode: 6459e...885

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I mitt tilfelle, når hun var ca en uke gammel. Dette fordi hun hadde dårlig vektoppgang fra starten etter komplikasjoner under fødsel, vi ble anbefalt å koppmate først, men helsesykepleier mente vi like gjerne kunne bruke flaske når hun så hvordan både vi og baby strevde med koppen. (Var bare helt i starten hun fikk mme i tillegg, men jeg samlet melk som lakk fra andre puppen under amming som pappaen brukte gi på flaske om kvelden eller om jeg var ute en tur og baby ble sulten.) Ingen sugeforvirring her, og etter seks uker regner jeg med at ammingen er godt etablert? Så tror det vil gå helt fint 😊

Anonymkode: 37c5f...545

Takk for svar :) Brukte dere en spesielt flaske, eller er det det samme?

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri gitt flaske til noen av barna mine.

Anonymkode: 560b8...e57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På barsel med begge to grunnet dårlig vektoppgang.

Anonymkode: 0280a...155

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Har aldri gitt flaske til noen av barna mine.

Sikkert dumt spørsmål da, men jeg er uerfaren på feltet. Men hadde du da med barne overalt da? Eller ble de ammet sjeldnere etter hvert, slik st du kunne dra og handle feks

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sikkert dumt spørsmål da, men jeg er uerfaren på feltet. Men hadde du da med barne overalt da? Eller ble de ammet sjeldnere etter hvert, slik st du kunne dra og handle feks

Hadde dem  med i starten ja. Null stress.Men etterhvert ammes de jo sjeldnere ettersom de vokser og har plass tiL mer i magen. (Nå skulle jeg heller ikke så mange steder at det gjorde noe). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så lurt å å gi flaske. Barnet kan komme til å foretrekke flasken. Og så gå din produksjon ned. Det er og alt for tidlig for at du reiser i fra baby. Nyfødte trenger mammaen sin! Mine har aldri fått flaske! Dem er med over alt i starten og etterhvert går det lengre strekker mellom ammingene. 

Anonymkode: 9220d...6c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gav fra han var 4 dager gammel grunnet at jeg ikke hadde melk. Fikk produksjon etterhvert og han fullammes nå. 

Anonymkode: 71bff...a06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi prøvde da første baby var 6 mnd., og da var det plent umulig. Hun ville ikke ha. Ellers har vi ikke opplevd å ha behov for det. Jeg syntes også det var vanskelig å pumpe, så etter å strevd og strevd for å få et nødlager av morsmelk i fryseren, konkluderte jeg meg at for akkurat oss var flaske bare kludder.  

Men jeg har ei nær venninne som har pumpet og gitt melk på flaske innimellom fra babyene var nyfødte. For henne, og mannen hennes, var det viktig å ha det alternativet til amming. Og så vidt jeg vet gikk det helt fint for dem, flaske i blant gikk ikke utover ammingen. De begynte altså med en gang. Og brukte "langsom flaskemating". Jeg vet ikke så godt hva det er, men det skal ligne på amming for babyen, og også minske sjansene for at babyen begynner å foretrekke flaske. Les eventuelt på ammehjelpens nettsider. 

Anonymkode: 7a764...3a1

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg var borte 3 timer en kveld når babyen var 6 uker gammel. Pumpet en skvett i forkant så pappaen kunne ha mat i bakhånd. Det gikk bare fint. Veldig deilig å ha muligheten til å gi flaske om det skulle være noe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På dag 4. Pumpet for å avlaste etter feil sugetak. Brukte medela elektrisk pumpe og flaskene som hører til. De kommer det bare melk ut av når baby danner vakum, så det ikke blir forvirring. Fungerte kjempebra for oss. 

Anonymkode: 7237a...21d

AnonymBruker
Skrevet

Ventet til ca tre uker, da føltes ammingen etablert. Fikk klarsignal fra ammehjelp på sykehuset først, siden vi hadde hatt mye problemer i starten. Far bruker noen ganger i uka, null problem for ammingen. Gir morsmelk på flaska da. 

Anonymkode: a663b...269

AnonymBruker
Skrevet

Rett etter fødselen. Jeg nektet å amme.

Anonymkode: e3c38...2f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke prøvd enda, baby er 7mnd.

Anonymkode: 380b3...195

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gav aldri flaske…

Anonymkode: 63ff3...bdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ga pumpet melk + mme i kopp på sykehuset (pga vekten til baby). Startet med flaske da vi kom hjem og jordmor hadde vært på hjemmebesøk, det var da 6 dager etter fødsel. Er 5 uker nå og går bedre å amme nå :) Vi startet med smokk og med en gang. Vet ikke hvordan sugeforvirring arter seg men har slitt med feil sugetak på baby siden starten, har vært hos ammeveileder da og hun sa jeg har riktig teknikk og baby tar puppen fint og har godt vakum men nok litt stramt tungebånd. Baby vil iallfall gjerne ha pupp selv om hun også får flaske i blant. 

Anonymkode: 87442...97a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...