Gå til innhold

Hvor mye vil det være mulig å gå ned på lavkarbo på 8 uker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 168cm høy og veier 103kg. Har fått påvist prediabetes og anbefalt keto/ lavkarbo. Noen som har erfaring med lavkrbo/keto og kan si noe om hva som vil kunne være realistisk å gå ned i vekt på streng keto/lavkarbo i 8 uker. Skal selvfølgelig fortsette, men skal i et bryllup om 8 uker, derfor jeg spesifikt lurer på hva som kan være realistisk ut fra min høyde og vekt. 

Anonymkode: 939aa...be0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste mister en del kg i starten, men mye av det er vann. Siden du ønsker å gå ned i vekt for helsen, er det bedre at du tar en uke om gangen. Det er umulig for oss å si hvor mye du vil gå ned. Du ble ikke 103 kg på to måneder. Etter du har gått ned 10 kg kan du begynne med å løfte vekter for å forhindre mye løs hud. Fram til da kan du fokusere på endre spisevaner som er vanskelig nokk. 

Anonymkode: 2446f...38b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går for keto,setter deg ordentlig inn i det og kjører helt strikt,  vil jeg tro du går ned 8-16 kg på et par mnd

Anonymkode: a8e9c...0cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs helt på kaloriinntaket ditt, hvor mye du forbrenner og genene dine. Umulig for oss å si. Vanligvis er det anbefalt å gå ned 0,5-1 kg i uken, men du som er såpass tung kan fint gå ned mer enn dette uten at det er problematisk. Men ikke heng deg opp i hvor mye du kan gå ned til dette bryllupet, da mister du fort motivasjonen etter det er over. 

Anonymkode: 8209c...0e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fulgte et 14-dagers « program» fra Diet Doctor og gikk faktisk med 4 kg på de to ukene. Er like høy som deg, veide da 94kg. 
Er du strikt kan du regne med å gå ned mye mer enn 0,5 kg i uka, ja.

Anonymkode: 06b14...a51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg fulgte et 14-dagers « program» fra Diet Doctor og gikk faktisk med 4 kg på de to ukene. Er like høy som deg, veide da 94kg. 
Er du strikt kan du regne med å gå ned mye mer enn 0,5 kg i uka, ja.

Anonymkode: 06b14...a51

Mye bra stoff og oppskrifter på den siden ja!

Anonymkode: e870f...a3e

AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om karbohydrater, men kalorier, for å gå ned i vekt. 

Så spørsmålet er hvor mange kalorier du sparer pr dag selv om du kjører lavkarbo. Når du vet det, så vet du hvor mye du klarer å gå ned i vekt på 8 uker.

Anonymkode: 40884...1dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå på lavkarbo samtidig som du teller kalorier. Prøv å ha et underskudd på 700 kalorier per dag. Da vil du gå ned 8 kg fett + 2 kg glukose/vannvekt/mageinnhold. Veg deg hver morgen etter toalettbesøk for å følge med at du ikke «lurer» deg selv med tanke på anyall kalorier.

Anonymkode: 7b620...795

AnonymBruker
Skrevet

For varig og sunn vektnedgang anbefales nedgang på 0,5-0,7 kg/uke

Anonymkode: c1b8a...116

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tippe du kan gå ned rundt 10 kilo på streng lavkarbo kombinert med kaloritelling.

Anonymkode: df43d...4bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er 168cm høy og veier 103kg. Har fått påvist prediabetes og anbefalt keto/ lavkarbo. Noen som har erfaring med lavkrbo/keto og kan si noe om hva som vil kunne være realistisk å gå ned i vekt på streng keto/lavkarbo i 8 uker. Skal selvfølgelig fortsette, men skal i et bryllup om 8 uker, derfor jeg spesifikt lurer på hva som kan være realistisk ut fra min høyde og vekt. 

1kg i uka, kanskje mer

Anonymkode: 0a9b0...2d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler ikke om karbohydrater, men kalorier, for å gå ned i vekt. 

Så spørsmålet er hvor mange kalorier du sparer pr dag selv om du kjører lavkarbo. Når du vet det, så vet du hvor mye du klarer å gå ned i vekt på 8 uker.

Anonymkode: 40884...1dc

Kroppen min er ikke enig i fasiten din. Da jeg spiste "sunt" med mye grønnsaker, frukt, kylling, fisk, ris - så slet jeg med lav kroppstemperatur, mye hodepine og en del mer fysisk - til tross for lavt inntak over lengre perioder. Jeg kan spise mye mer kalorier på et lavkarbo/høyfettkosthold samtidig som kroppen finner en bedre balanse også vektmessig.

Ts, hvor mye man går ned kommer nok an på mer enn høyde og vekt, men jeg ønsker deg lykke til og håper du finner din vei og at du får et merkbart vekttap før bryllupet som motiverer videre. 

Anonymkode: 55020...3f3

• Liker 1
Gjest Kerrs Pink
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 15.12):

Anbefaler deg på det sterkeste å melde deg på Diet Doctor da, veldig god erfaring med de, du kan spørre legene direkte inne i app hvis du lurer på noe. 

Kjører du streng keto,ta fettfaste i 3 dager, så normal keto. Jeg lover deg, du går ned masse de første 4 ukene. Men du må være streng med deg selv. Jeg er sukkeravhengig og spiser derfor keto, det tar vekk mye av søtsuget og sultfølelsen. Blodsukkeret blir mer stabilt. 

Kjør på, det går bra 😊

AnonymBruker
Skrevet
Kerrs Pink skrev (1 time siden):

Anbefaler deg på det sterkeste å melde deg på Diet Doctor da, veldig god erfaring med de, du kan spørre legene direkte inne i app hvis du lurer på noe. 

Kjører du streng keto,ta fettfaste i 3 dager, så normal keto. Jeg lover deg, du går ned masse de første 4 ukene. Men du må være streng med deg selv. Jeg er sukkeravhengig og spiser derfor keto, det tar vekk mye av søtsuget og sultfølelsen. Blodsukkeret blir mer stabilt. 

Kjør på, det går bra 😊

Ikke ts, men kjører også LK nå. Hva menes med fettfaste? 

Anonymkode: 4a017...ef9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 14.25):

For varig og sunn vektnedgang anbefales nedgang på 0,5-0,7 kg/uke

Anonymkode: c1b8a...116

Gammel myte som er motbevist. Rask vektnedgang er med på å gi videre motivasjon. Jobben starter etter vektnedgang uavhengig av hvor fort det går.

https://www.dagbladet.no/nyheter/myten-om-hurtigslanking-knuses-i-ny-forskning---a-ga-ned-i-vekt-veldig-fort-er-ikke-farlig/68579291

Anonymkode: 71146...9da

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...