AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #1 Skrevet 30. mars 2022 Eller er det dømt til å bli et ulykkelig samliv? Han er ikke totalt blottet for empati, men det ser ut til å være langt mindre enn hos snittet. Ellers er han en allright fyr, men de sosiale kodene er han ikke så god på. Han fungerer i det daglige og er i full jobb og har et nettverk, men han har en del tanker og betraktninger som gjør det tydelig at han ikke tenker eller fungerer helt som alle andre.. Anonymkode: 24905...4e2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #2 Skrevet 30. mars 2022 Nei. Aldri i livet (for meg, i hvert fall). Empati og emosjonell intelligens er kjempeviktig for meg. Anonymkode: f83bc...114 11
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #3 Skrevet 30. mars 2022 Hadde ikke ville vært sammen med en uten empati. Anonymkode: 6ff58...ff7 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #4 Skrevet 30. mars 2022 Godt spørsmål. Jeg har veldig lite empati ovenfor idioter og folk jeg synes lite om - dvs nesten alle. Det kommer frem i både mine holdninger og min atferd, tenker jeg. Men når det kommer til folk jeg tenker så høyt om at jeg slipper dem inn i livet mitt, da viser jeg godt over normale evner mtp empatisk fremferd. Ser ingen vits i å gå rundt og late som at jeg synes synd på mennesker som er feige, dumme, late etc - og dette trekker jo min person ned i andres øyne. For meg er det likegyldig hva de som ikke forstår meg mener om meg. Er jeg snill og godtroende? Nei. Er jeg en god kjæreste? Ja. Så det er jo opp til den som ønsket å være sammen med meg å avgjøre om det blir verd det for dem. Anonymkode: e922c...6cf 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #5 Skrevet 30. mars 2022 Nei, på ingen måte. Det hadde aldri fungert for meg. Anonymkode: ba321...ed2 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #6 Skrevet 30. mars 2022 Det er så vagt at jeg vet ikke hva du mener. En mann som ikke griner, blir rørt, synes synd på alle mulige - ja takk. En som ikke stiller opp og gjør hva som helst for sin elskede - nei takk. Her betyr handling myyyye mer enn ord. Jeg er gift med en tøffing som aldri nøler med å stille opp for familien sin. Det inkluderer mine to barn fra før som han behandler 100% som sine egne. Han tilbringer helgene på fotballkamper med den ene, rykker ut for å hjelpe med biler og alt mulig annet. Men han er ikke en som sitter og synes synd på folk. Anonymkode: 7c1a1...645 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #7 Skrevet 30. mars 2022 Nei,desverre.😔Selv er jeg sammen med en som har mangel på empati og evne til å sette seg inn i andres situasjon.En føler seg veldig ensom og alene om vanskelige ting.Vi har barn sammen,så er ikke bare å pakke sakene sine å dra..Han er på ingen måte slem eller noe slik og har andre gode kvaliteter.Men det med at gan mangler empati blandt annet merkes veldig godt. Anonymkode: 82c5f...cab 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #8 Skrevet 30. mars 2022 jeg vil egentlig si at min mann ikke har så mye empati/medfølelse. Han har jo masse følelser, men han er mer logisk rettet. det gjør at han mer tenker logisk på situasjoner framfor å føle "synd" på noen. noen ganger kan det være litt irriterende, men hn har ofte veldig rasjonelle og logiske forklaringer. i noen situasjoner kan det være litt irriterende, men jeg godtar at det er sånn han fungerer. Han godtar at jeg er mer medfølende og empatisk. Jeg opplever likevel at han veldig stor grad bryr seg om at jeg har det fint og legger merke til om jeg har dårlig dag. han spør og lytter til mine frustrasjoner. Svarene er kanskje mer sånn "hva kan vi /du gjøre med det?" framfor å føles så synd sammen, men det er egentlig ganske fint det 😊 Anonymkode: a9d39...13f 2
Nysgjerrig_bris Skrevet 30. mars 2022 #9 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eller er det dømt til å bli et ulykkelig samliv? Han er ikke totalt blottet for empati, men det ser ut til å være langt mindre enn hos snittet. Ellers er han en allright fyr, men de sosiale kodene er han ikke så god på. Han fungerer i det daglige og er i full jobb og har et nettverk, men han har en del tanker og betraktninger som gjør det tydelig at han ikke tenker eller fungerer helt som alle andre.. Anonymkode: 24905...4e2 for min del er det helt uaktuelt. Jeg takler ikke folk som ikke forstår andres behov og følelser. 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #10 Skrevet 30. mars 2022 ikke bra! Ex + nåværende sjef..absolutt ikke å anbefale! Anonymkode: e2c20...70a 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #11 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): jeg vil egentlig si at min mann ikke har så mye empati/medfølelse. Han har jo masse følelser, men han er mer logisk rettet. det gjør at han mer tenker logisk på situasjoner framfor å føle "synd" på noen. noen ganger kan det være litt irriterende, men hn har ofte veldig rasjonelle og logiske forklaringer. i noen situasjoner kan det være litt irriterende, men jeg godtar at det er sånn han fungerer. Han godtar at jeg er mer medfølende og empatisk. Jeg opplever likevel at han veldig stor grad bryr seg om at jeg har det fint og legger merke til om jeg har dårlig dag. han spør og lytter til mine frustrasjoner. Svarene er kanskje mer sånn "hva kan vi /du gjøre med det?" framfor å føles så synd sammen, men det er egentlig ganske fint det 😊 Anonymkode: a9d39...13f Hva mener du at han ikke har så mye empati/medfølelse? Virker på meg som om han absolutt ser deg og dine behov (og andres), men at han velger å se rasjonelt på det. Og det kan være mye bedre enn noen som lar seg overvelde av følelser og egentlig blir mer en ekstra belastning enn en hjelp. Synes mannen din høres veldig ok. Det er litt vagt hva TS egentlig mener om manglende empati. Men i min definisjon av dette, er det en person som rett og slett ikke forstår og evner å sette seg inn i hvordan andre har det. Som turer frem med sine behov uten omtanke for hverken om det passer for andre, eller om det vil ha negative konsekvenser for andre.Mangelfull empati kan i verste fall bety at personen kan skade andre, fordi h*n setter sine egne behov fremfor andre ve og vel. Slik er ikke din mann? Anonymkode: 9e0a6...edb 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #12 Skrevet 30. mars 2022 Min ekssamboer manglet empati for meg. Som nyoperert var det stesønnen min og naboene som hjalp meg å lage mat. Fremmede mennesker på butikken hjalp meg med handling. Han kjørte meg, men ville ikke være med inn…Vel han ble til slutt en eks. Jeg klarer ikke sånt i lengden. Savner stesønnen og de andre💔 Anonymkode: 392e2...5a7 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #13 Skrevet 30. mars 2022 Fy søren, aldri livet. Ok som svært ung og lykkelig, men som voksen med livets harde realiteter så nei. Når jeg føder, mister foreldrene mine osv kan jeg ikke ha en kald mann. Og er selv en som gir mye omsorg og empati til de jeg bryr meg om. Anonymkode: ed07e...46a 3
Miranda Bailey Skrevet 30. mars 2022 #14 Skrevet 30. mars 2022 Ja. Men det krever at de har selvinnsikt. Det finnes mange med for eksempel dyssosial personlighetsforstyrrelse som går i behandling og jobber mot å bli bedre mennesker. Det er ikke nødvendigvis slik at alle med manglende empati går rundt og er drittsekker mot alle. 2
Nysgjerrig_bris Skrevet 30. mars 2022 #15 Skrevet 30. mars 2022 Miranda Bailey skrev (Akkurat nå): Ja. Men det krever at de har selvinnsikt. Det finnes mange med for eksempel dyssosial personlighetsforstyrrelse som går i behandling og jobber mot å bli bedre mennesker. Det er ikke nødvendigvis slik at alle med manglende empati går rundt og er drittsekker mot alle. det er hvertfall ikke langt ifra 2
Miranda Bailey Skrevet 30. mars 2022 #16 Skrevet 30. mars 2022 Nysgjerrig_bris skrev (Akkurat nå): det er hvertfall ikke langt ifra Dine personlige erfaringer med én eller to personer burde ikke gi deg et grønt lys til å dømme en hel gruppe mennesker. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #17 Skrevet 30. mars 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Det er så vagt at jeg vet ikke hva du mener. En mann som ikke griner, blir rørt, synes synd på alle mulige - ja takk. En som ikke stiller opp og gjør hva som helst for sin elskede - nei takk. Her betyr handling myyyye mer enn ord. Jeg er gift med en tøffing som aldri nøler med å stille opp for familien sin. Det inkluderer mine to barn fra før som han behandler 100% som sine egne. Han tilbringer helgene på fotballkamper med den ene, rykker ut for å hjelpe med biler og alt mulig annet. Men han er ikke en som sitter og synes synd på folk. Anonymkode: 7c1a1...645 Det er da ikke så vagt. Empati handler om evnen til å sette seg inn i andres situasjon og ha medlidenhet med dem, ikke hvordan disse følelsene eventuelt får sitt utspill. Folk med mye empati vil som regel føle dette også for dem de ikke kjenner, så at de «stiller opp og gjør hva som helst for sin elskede» er i beste fall ikke helt dekkende. Anonymkode: c8ee6...9aa 2
Nysgjerrig_bris Skrevet 30. mars 2022 #18 Skrevet 30. mars 2022 Miranda Bailey skrev (Akkurat nå): Dine personlige erfaringer med én eller to personer burde ikke gi deg et grønt lys til å dømme en hel gruppe mennesker. okey skal du gi meg rødt lys? Empati for meg handler om å gi og ta, folk uten den evnen er gift i alle typer relasjoner 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #19 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er da ikke så vagt. Empati handler om evnen til å sette seg inn i andres situasjon og ha medlidenhet med dem, ikke hvordan disse følelsene eventuelt får sitt utspill. Folk med mye empati vil som regel føle dette også for dem de ikke kjenner, så at de «stiller opp og gjør hva som helst for sin elskede» er i beste fall ikke helt dekkende. Anonymkode: c8ee6...9aa Vel, takke meg til min stødige, rolige, kanskje litt upåvirkelige mann som holder hodet kaldt og gjør det som trengs i stressende situasjoner fremfor en som «føler» masse, men ikke handler: Anonymkode: 7c1a1...645 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå