Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig manger virker meget opptatt av at alt skal være likt. Alle skal ha det samme, vi skal alle være like og vi skal ha det samme. Usikker på hva det stammer fra og hvorfor det har blitt slik. 

Hva er det egentlig som er ikke med ulikhet og forkjeller?

Hvorfor oppdrar vi ikke våre barn til å heller sette pris på ulikheter. Jeg tror at hvis vi fokuserer på hva som er bra i eget liv, egen situasjon og med det vi har, så vil vi også skape rom for at det er greit å ikke passe inn i den typiske A4-tilværelsen. 

Hvorfor er det ett politisk mål om at alle skal ha det likt? Like muligheter til å skape seg det livet man selv ønsker ja, men likt? Nei, takk :)

Jeg tror oppriktig at vi aldri kommer til å skape ett samfunn hvor alle har det likt (like bra). Og jeg er faktisk ikke sikker på om jeg engang ønsker meg det. For det jeg ønsker for meg og mine, det jeg ser på som ett godt liv, er ikke nødvendigvis (heller ganske sikkert), ikke det du anser som ett godt liv. 

Jeg finner masse gleder i karrieren min, jeg får daglig intellektuelle utfordringer - jeg får utfordre og utvikle meg. Kostnaden er mindre fritid. Jeg kan i perioder sitte med pc'n på fanget langt utover kveldene og i helgene. Samme med min mann. Jeg kan ligge å gruble på en faglig problemstilling om kvelden når jeg skal sove. Når jeg våkner om morgenen oppriktig gleder jeg meg til å dra på kontoret (eller sette meg på hjemmekontoret i 2. etg). En av pluss-sidene til dette er at jeg har opparbeidet meg en kunnskap som er attraktiv og som selskaper betaler godt for (høy lønn). 
På den andre siden har jeg venner som *elsker* å klokke inn kl. 07 og ut kl. 15 og deretter ikke ofre jobben en tanke. De nyter å ha fri 16 timer i døgnet, fri hver helg. De elsker å reise på campingen hvor de har sitt paradis. Jeg elsker å utforske storbyer rundt i verden. . Vi har forskjellige prioriteringer i livet, og det er helt greit!
Javel, så tjener vi forskjellig, men vi har jo ikke forskjellig verdi! De er verdt akkurat like mye som meg, selv om min lønn er 3 ganger så høy. 

Hvorfor skulle vi ønske ha det likt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...