Gå til innhold

Puddelblandinger med vanskelig pels - dårlig velferd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/vestland/populaere-blandingshundar-med-_trippelpels_-skaper-floke-for-frisorane-1.15898186

Nå har NRK også fått øynene opp for puddelblandinger/designhunder. Har hørt at det er flere hundefrisører som påstår at disse blandingene har vanskelig pels, og ifølge artikkelen så stemmer dette.  

Jeg mener det er dårlig dyrevelferd å avle hunder med så vrien pels. Det går ut over livskvaliteten til hundene som har pels som tover seg med en gang. Jeg har hørt historier fra folk som eier slike hunder. Noen børster hver dag og likevel så tover pelsen seg, en annen kunne ikke la hunden bli våt på noe som helst måte, ellers tovet pelsen seg med en gang. 

Pels som dette er et eksempel på ett ekstremt eksteriørtrekk som lange tunge ører, korte bein, overflødig hud osv. Felles for slike eksteriørtrekk er at de potensielt kan skape problemer for hunden som igjen vil redusere livskvaliteten deres. 

Som det står i artikkelen så har ikke alle disse blandingene så vanskelig pels, men siden dette er et økende problem, så er det åpenbart noe disse "oppdrettere" ikke bryr seg om. Uansett så er disse hundene BLANDINGER, man vet ikke hvilke egenskaper valpene vil få. Hvis folk absolutt skal blande puddel med andre raser, hvorfor ikke blande med raser med samme type pels? Hvis disse "oppdrettere" hadde vært seriøse så hadde de tenkt på dette, men det gjør de åpenbart ikke...

Anonymkode: 865ce...abc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til med dette innlegget, men jeg er enig. Har ekte puddel med stamtavle og ville aldri i verden kjøpt meg en blandingshund. Man kan vel heller ikke kalle det for oppdretter da det er snakk om blandingsavl.

Anonymkode: ea07a...b93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til med dette innlegget, men jeg er enig. Har ekte puddel med stamtavle og ville aldri i verden kjøpt meg en blandingshund. Man kan vel heller ikke kalle det for oppdretter da det er snakk om blandingsavl.

Anonymkode: ea07a...b93

Ts. Det jeg vil frem til er at slik pels som disse frisørene beskriver kan være veldig plagsomt for hunden og som potensielt vil føre til redusert livskvalitet i form av smerter pga tover, økt fare for ørebetennelse, øyevipper som vokser innover osv. Folk som kjøper slike hunder er ofte ikke klar over eller får opplæring på hvordan man steller slik pels. Enkelte individer har også så vanskelig pels at eneste mulighet er å holde den konstant kort. Det er ikke alle som oppdager at hunden har tover, spesielt hvis tovene ligger inntil huden. Dette gjelder selvfølgelig alle kluppehunder, men puddelblandinger kan ha så vidt forskjellige pelstyper i ulik grad av krøll, tetthet samt ha underull og dekkhår. Når selv hundefrisører sliter med å håndtere slik pels, så er det ett problem. Mange som kjøper disse hundene gjør det fordi de synes de ersøte og lodne med den pelsen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt rasehunder med tilsvarende vanskelig pels. Hvorfor er det mer OK at en rasehund har problempels enn at en blandingshund har det?

Anonymkode: bc540...51d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har hatt rasehunder med tilsvarende vanskelig pels. Hvorfor er det mer OK at en rasehund har problempels enn at en blandingshund har det?

Anonymkode: bc540...51d

Ts. Det har jeg absolutt ikke sagt. Nå handlet artikkelen om puddelblandinger og at hundefrisører ser en økning av vanskelig pels på puddelblandinger. Jeg personlig er ikke noe stor fan av rasehunder med pels som krever mye stell og som har en pels som kan skape utfordringer, f.eks bergamasco, briard, löwchen osv. Nå er ikke jeg hundefrisør så jeg vet ikke hva hundefrisører mener om pelsen til rasehunder. De får nok garantert inn rasehunder som må barberes ned pga dårlig stell fra eiers side, men hvis det hadde vært et så stort problem med pelsen til disse rasehundene som det er med puddelblandingene ifølge artikkelen, så hadde vel noen tatt opp den problemstillingen før? 

• Liker 4
Skrevet

Ikke helt uventet at det å blande en røytefri rase med røytende raser  gir noen pelsmessige «errors»

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette er todelt,

1. hundeeiere som ikke forstår hvor mye en doodle-pels krever av daglig stell, og hvor mye trening og tilvenning som skal til for at hunden syns det er ok med pelstell

2. Hundefrisører som i utgangspunktet er negativt innstilt til blandingshunder/doodler og forbanner hver eneste lille floke de finner. 

Jeg har selv en cheezdoodle med bølgete pels som jeg klipper selv, og opplever pelsen som helt uproblematisk når den er 1-5 cm. Over den lengden orker jeg ikke, da jeg ikke har tid og overskudd til å gre så mye som kreves for å holde den flokefri. 

Anonymkode: 8da7b...895

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tror dette er todelt,

1. hundeeiere som ikke forstår hvor mye en doodle-pels krever av daglig stell, og hvor mye trening og tilvenning som skal til for at hunden syns det er ok med pelstell

2. Hundefrisører som i utgangspunktet er negativt innstilt til blandingshunder/doodler og forbanner hver eneste lille floke de finner. 

Jeg har selv en cheezdoodle med bølgete pels som jeg klipper selv, og opplever pelsen som helt uproblematisk når den er 1-5 cm. Over den lengden orker jeg ikke, da jeg ikke har tid og overskudd til å gre så mye som kreves for å holde den flokefri. 

https://oda.com/no/products/8784-olw-cheez-doodles/?channable=017bec6964003837383461&clid=14342128317_130693094084_556053589161&keyword=&gclid=CjwKCAjwopWSBhB6EiwAjxmqDfBmKd1-vR9vaWGuVuHVcudIBChk7k1C7axU71ifolwnq6G2T7gmqhoC8MMQAvD_BwE

Hvis cheez doodlen din har fått pels, så anbefaler jeg at du kaster den i søpla. Da har den mugnet greit!

Anonymkode: 71a3a...c43

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Haha I♥️CD

Skrevet

Absolutt ikke overrasket, men er veldig glad for at de setter fokus på det. Disse blandingene blir solgt som allergivennlig og røytefrie til tross for at det er blandet sammen to, tre forskjellige pelstyper. Hvordan pelsen blir er yatzy.
Pudler blir i det minste solgt med visshet om hvordan pelsen er og hvordan den skal behandles.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...