Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover veldig mye som gravid. Kan sove 9 timer og plutselig få akutt søvnbehov på dagtid med varighet mellom 1-3 timer....

Fant denne artikkelen, og her står det at mye søvn betyr at jeg vil oppleve dødfødsel! 

https://www.nursingtimes.net/news/research-and-innovation/oversleeping-during-pregnancy-may-be-risk-factor-for-stillbirth-18-01-2019/

Hvordan skal jeg motsto behovet for søvn? Blir akutt sliten og bare "faller sammen".

Vil ikke føde et dødt barn...

Anonymkode: f99eb...234

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du problemer med å forstå engelsk siden du skriver "her står det at mye søvn betyr at jeg vil oppleve dødfødsel! "? Anbefaler at du logger av nettet, eventuelt holder deg til norske sider som fhi og helsenorge.no om du lurer på noe ved graviditeten. 

Anonymkode: e8fe0...d4c

• Liker 11
  • Nyttig 11
Skrevet

Ta det med ro. Det står ikke at det fører til dødfødsel. Det står at det muligens kan ha en sammenheng og være en risikofaktor, men at det trengs mer forskning for å kunne skjønne sammenheng. Det står også at etablerte risikofaktorer er for eksempel røyking og overvekt, men det betyr heller ikke at en stor andel av de som er overvektige mister barnet sitt. Dødfødsel er heldigvis ganske sjeldent. Snakk gjerne med lege/jordmor om bekymringene dine, så kan de forhåpentligvis berolige deg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du problemer med å forstå engelsk siden du skriver "her står det at mye søvn betyr at jeg vil oppleve dødfødsel! "? Anbefaler at du logger av nettet, eventuelt holder deg til norske sider som fhi og helsenorge.no om du lurer på noe ved graviditeten. 

Anonymkode: e8fe0...d4c

Denne fortjener 50 pokaler. Minst. 

Anonymkode: 3d4f6...9af

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Som anonym over; logg av nettet, slutt og les om alt mulig. Sov når du er trøtt og føler for det. 

Det står forøvrig ikke et eneste sted i artikkelen du linker til om at for mye søvn i svangerskapet, gjør at du vil oppleve dødfødsel. Det står at noen forskere har funnet ut at det kan ha en sammenheng med dødfødsel, og forskere finner ut av mye rart, uten at det stemmer av den grunn. 

Heretter bør du forholde deg utelukkende til norske, gode kilder som fhi og Helse-Norge, og svar, anbefalinger og råd du får fra legen eller jordmoren din. 

Anonymkode: 8d785...126

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi, jeg sov sikkert 15 timer i døgnet med førstemann😅 ingen dødfødsel her

Anonymkode: c5e97...00f

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er høyst levende, og jeg sov både natt og dag som gravid😆

Støtter den over her som ber deg lese på norske sider😅 

Anonymkode: 97a66...387

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sov sikkert 14 timer i døgnet en periode 🙈🙈 

Anonymkode: c235d...9e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 13.49):

Jeg sover veldig mye som gravid. Kan sove 9 timer og plutselig få akutt søvnbehov på dagtid med varighet mellom 1-3 timer....

Fant denne artikkelen, og her står det at mye søvn betyr at jeg vil oppleve dødfødsel! 

https://www.nursingtimes.net/news/research-and-innovation/oversleeping-during-pregnancy-may-be-risk-factor-for-stillbirth-18-01-2019/

Hvordan skal jeg motsto behovet for søvn? Blir akutt sliten og bare "faller sammen".

Vil ikke føde et dødt barn...

Anonymkode: f99eb...234

Det står IKKE at du kommer til å oppleve dødfødsel fordi du sover mye!!! Mulig økt risiko. Jeg fikk ikke inntrykk av at det var mange studier på dette som kunne backe hverandre, men at de er på et forskningsspor de ønsker å undersøke videre.

En kjent risikofaktor er mødre som røyker i svangerskapet. Selv der er det ikke slik at "røyking=dødfødsel". ØKT risiko er noe annet enn at noe kommer til å skje. 

Anonymkode: d282c...f85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...