Gå til innhold

Når må jeg ta ny vaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 vaksiner og fikk korona for drøyt 2 måneder siden og er ikke frisk enda. Sliter med fatigue og et sensitivt nervesystem.

Blir veldig pumpet av data/mobil skjermer, å snakke med folk, stress og det å gjøre noe fysisk. Har også influensafølelse med muskelverk i kroppen hele tiden.

Koronasertifikatet mitt er gyldig til 28.6 ser jeg og lurer på om jeg da må fylle på med en 3 vaksine før det?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du har tatt to vaksiner og hatt korona så får du ikke tatt en vaksine til. De regner det å ha gjennomgått korona som en vaksine.

Endret av Lille_My_
  • Liker 1
Skrevet

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod. 

Skrevet
Tough cookie skrev (8 timer siden):

Jeg har 2 vaksiner og fikk korona for drøyt 2 måneder siden og er ikke frisk enda. Sliter med fatigue og et sensitivt nervesystem.

Blir veldig pumpet av data/mobil skjermer, å snakke med folk, stress og det å gjøre noe fysisk. Har også influensafølelse med muskelverk i kroppen hele tiden.

Koronasertifikatet mitt er gyldig til 28.6 ser jeg og lurer på om jeg da må fylle på med en 3 vaksine før det?

Noen som vet?

Sertifikatet har vel aldri gyldighetsdato lenge enn en viss tid frem. Den datoen endrer seg jevnlig. Om noen uker er gyldighetsdatoen kanskje en gang i juli. Osv. 
tror jeg

• Liker 1
Skrevet

Sertifikatet har en gyldighetsdato på 90 dager, og den fornyer seg/er bevegelig, basert på når du åpner appen.

Videre har helsenorge følgende informasjon:

• Fra og med 1. februar 2022 innførte EU en gyldighetsperiode på 270 dager for grunnvaksinerte. Det vil si at personer som har status som grunnvaksinert (med enten «2 av 2» eller «1 av 1» i sertifikatet), vil få en begrenset gyldighetsperiode på 270 dager etter siste registrerte vaksinedose. Dersom gyldighetsperioden på sertifikatet er nær ved å utløpe, kreves det en oppfriskningsdose med koronavaksine for å forlenge gyldigheten.

Det er også endringer, naturlig nok, da dette er et nytt system. Det står også:

Ny funksjonalitet i koronasertifikatet fra og med 22. mars viser hvor mange dager som har gått siden siste dose i grunnvaksinasjon, og hvor mange dager som har gått siden positiv test.

Om koronasertifikatet - helsenorge.no
(https://www.helsenorge.no/koronasertifikat/om/)

Skrevet

Spørs hvor du skal reise da. Flere land har kuttet ut dette passet. Sjekk med det landet du skal til om du trenger reisevaksine.

• Liker 4
Skrevet

Ifølge helsenorge.no er passet gyldig inntil 180 dager etter positiv test. Den tekniske gyldigheten, altså det du ser når du logger på, er 90 dager. 

Men så er det også en tellefunksjon som viser hvor mange dager det er siden du er vaksinert/vært smittet. Hos meg står det f eks 218 dager siden 2. dose, men 28 dager siden positiv test. Om jeg har forstått det riktig, så vil passet mitt være gyldig i 152 dager til, siden min smittestatus kommer etter 2. dose. 

• Opprett ny...