Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen spørsmål ang. utdanningen. 

1. Er det viktig å ha et fagbrev før man tar utdanningen eller er de «uerfarne» også ettertraktet?

2. Er man låst til spesialiseringen sin? Altså hvis jeg f.eks. velger konstruksjon, er det mulig å få jobb innen vann og avløp da?

Anonymkode: 9c10a...665

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. Er det viktig å ha et fagbrev før man tar utdanningen eller er de «uerfarne» også ettertraktet?

2. Er man låst til spesialiseringen sin? Altså hvis jeg f.eks. velger konstruksjon, er det mulig å få jobb innen vann og avløp da?

1. Ikke viktig, men absolutt en fordel. De som hadde fagbrev før studiet hadde en mye dypere forståelse for de tekniske fagene enn vi uten fagbrev. Om du utdanner deg til byggingeniør er det absolutt å anbefale master, da ingeniører stadig blir nedprioritert (privat sektor).

2. Det er stort behov for VA-ingeniører og det er en sikker vei å gå. Konstruksjon vil nok låse deg til den retningen og jeg vil heller anbefale f.eks teknisk planlegging .

Anonymkode: e9eca...ef1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

1. Ikke viktig, men absolutt en fordel. De som hadde fagbrev før studiet hadde en mye dypere forståelse for de tekniske fagene enn vi uten fagbrev. Om du utdanner deg til byggingeniør er det absolutt å anbefale master, da ingeniører stadig blir nedprioritert (privat sektor).

2. Det er stort behov for VA-ingeniører og det er en sikker vei å gå. Konstruksjon vil nok låse deg til den retningen og jeg vil heller anbefale f.eks teknisk planlegging .

Anonymkode: e9eca...ef1

Ikke TS, men er det gode muligheter for å få jobb som VA-ingeniør med "bare" bachelor i bygg med fordypning teknisk planlegging? Vurderer denne retningen, men har allerede bachelor i noe helt urelatert og ønsker ikke å bruke en evighet på studiene.. Hva er vanlig startlønn og progresjon?

Anonymkode: 42771...365

AnonymBruker
Skrevet

Byggingeniør med fagbrev her. Praktisk erfaring er alltid en fordel, men det virker være stor etterspørsel etter byggingeniører, så jeg har ikke erfart at det har gitt meg noen stor fordel på jobbmarkedet. Alt annet likt vil de vel helst ha den med fagbrev, men om de uansett skal ansette mange så spiller det mindre rolle.

Men det gir meg selvsagt en uvurderlig praktisk innsikt og erfaring. Mange på kontoret og i klassen har kun sett de tingene jeg har fysisk jobbet med i en bok. Blir ikke helt det samme. ;)

Anonymkode: b5b96...d99

AnonymBruker
Skrevet

Som VA ingeniør er bachelor mer enn nok. Det er vanvittig mangel på VA i alle sektorer, og verre skal det bli, siden det er mange i 60-årene rundt om i kommunene. Gjelder også vei. 

Anonymkode: 556e8...823

AnonymBruker
Skrevet

Ikke byggingeniør her, men tror det kan lønne seg mer uten fagbrev pga. de ekstra årene det tar før man blir byggingeniør og at man ikke får like stor faglig tyngde som om man hadde fått på realfag på studiespesialiserende. 

Anonymkode: b52d3...b85

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 12.57):

1. Sånn som arbeidsmarkedet er nå, er du som byggingeniør veldig ettertraktet uansett. Jeg har fagbrev som tømrer, og følte meg veldig ettertraktet til prosjektlederstillinger. Til konsulentjobber derimot, følte jeg det hadde lite å si. Så det å bruke flere ekstra år på å ta et fagbrev først er ikke lønnsomt, da du får jobb uansett. Du kan nok argumentere deg til litt høyere startlønn, men det vil nok ikke veie opp for tapt arbeidsinntekt de ekstra årene du brukte på å ta fagbrevet. Nå skal det sies at jeg gikk siv.ing, og mitt inntrykk er at hos bacheloringeniører er fagbrev mye mer etterspurt, men alle jeg kjenner fikk jobb før endt studie. En faktor er også at prestasjon på jobben kan gi høyere lønnsøkning - og med fagbakgrunn vil du gjøre en mye bedre jobb i enkelte stillinger, som kanskje vil gi deg høyere lønn på sikt.

2. Dette vil nok variere med arbeidsmarkedet. Dersom du går konstruksjonen er det "lett" å gå over til prosjektledelse o.l. En kan i liten grad utdannes til prosjektleder gjennom studiet, dette er mye mer erfaringsbasert enn beregningsfagene. Å gå fra prosjektledelse til konstruksjon kan derimot være vanskeligere. Jeg kan ikke si hvordan mulighetene er for å bytte til VA, da jeg vil si dette skiller seg mer fra de andre. Men arbeidsmarkedet skriker etter VA-ingeniører, så om du har ett valgfag innen VA, så er det sikkert gode muligheter for omstilling. Generelt vil jeg si at konstruksjon er den tryggeste veien å gå mtp. omstilling senere i arbeidslivet, da dette gjerne er å anse som den "tyngste" veien å gå.

Skrevet

Kan kun svare på spørsmål 1, og ikke helt samme retning, men mye likt. Jeg tok fagbrev som elektriker først og så en bachelor. I den verdenen føler jeg bachelor med et fagbrev og master stiller ca likt. Så kommer det jo an på stillingen. Er det en veldig teknisk stilling vil de nok velge en med master, er det en mer praktisk rettet ingeniør-stilling velger de bachelor med fagbrev. Men jeg ville ikke tatt fagbrev for å bli ingeniør. Jeg tok fagbrevet først uten tanke på videreutdanning.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...