Gå til innhold

Skal jeg la hun ta kredittlån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Datter er russ i år. Jeg har lenge snakket om at hun må få seg jobb for å betjene dette. Hun søkte på en (1!!) jobb i fjor sommer, og fikk jobbe litt sporadisk. 

Er alene med tre barn, og har vært tydelig på fra de var barn, at russetiden må de betjene selv. Har gitt dem sertifikat, har ikke penger til å dele ut i russetiden.

Jeg sa allerede lenge før sommeren at hun burde søke flere jobber, men det ville hun ikke - ville bare jobbe her. Hun avslo hjelp til å søke andre steder.

Lørdagsjobber har hun ikke ønsket, hun bruker mye tid til egentrening og venninner og har ikke tid, mener hun. Venninnene hennes har forøvrig jobber.

Nå har hun tjent opp til russebil, russestevner og russeklær, men står ikke igjen med noe til russetiden.

Nå har hun sagt at hun vil ta opp kredittlån, 10.000 kr., for å betjene russetiden sin. (Hun har alltid vært flink med penger).

Bør jeg låne henne disse pengene, så hun slipper dette? Eller bør hun ta opp kredittlån for å lære konsekvenser? (Koster jo en del ekstra for henne).

Anonymkode: d1b89...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

… hun skal forøvrig jobbe i sommer, og kommer til å få penger etter salg av russebil.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Datter er russ i år. Jeg har lenge snakket om at hun må få seg jobb for å betjene dette. Hun søkte på en (1!!) jobb i fjor sommer, og fikk jobbe litt sporadisk. 

Er alene med tre barn, og har vært tydelig på fra de var barn, at russetiden må de betjene selv. Har gitt dem sertifikat, har ikke penger til å dele ut i russetiden.

Jeg sa allerede lenge før sommeren at hun burde søke flere jobber, men det ville hun ikke - ville bare jobbe her. Hun avslo hjelp til å søke andre steder.

Lørdagsjobber har hun ikke ønsket, hun bruker mye tid til egentrening og venninner og har ikke tid, mener hun. Venninnene hennes har forøvrig jobber.

Nå har hun tjent opp til russebil, russestevner og russeklær, men står ikke igjen med noe til russetiden.

Nå har hun sagt at hun vil ta opp kredittlån, 10.000 kr., for å betjene russetiden sin. (Hun har alltid vært flink med penger).

Bør jeg låne henne disse pengene, så hun slipper dette? Eller bør hun ta opp kredittlån for å lære konsekvenser? (Koster jo en del ekstra for henne).

Er hun gammel nok til å gå kredittlån kan du ikke nekte henne. 10K er jo ingenting, jeg hadde latt henne gjøre det og lære konsekvens etc. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde ALDRI vært et alternativ å ta opp et dyrt lån for å feste. Ærlig talt.. 

Anonymkode: 43787...62d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen av delene? Hun har jo tatt valg om å ikke jobbe, da har hun heller ikke penger. Sånn er livet. Hvordan skal hun betale ned dette kredittlånet uten jobb tenkte hun? 

Anonymkode: 684e0...262

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun over 18, kan du ikke nekte henne det. Dessverre. Selv om 10000 er lite i den store skalaen, så er det galskap å ta opp lån for å være russ

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde jo heller lånt henne de pengene selv, hvis du har mulighet til det. Med en ordentlig avtale om nedbetaling ved salg av russebil. Og kanskje noen tusen mindre? 

Anonymkode: d920b...2d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hadde aldri lånt penger til en ungdom som ikke gidder å jobbe mere. Snakkes på luksusfellen om et par år...

Anonymkode: 77af5...c4b

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

… hun skal forøvrig jobbe i sommer, og kommer til å få penger etter salg av russebil.

TS

Hadde nektet henne lån, både av mine egne penger og forbrukslån. Hun har jo ikke lært noen ting.. da får hun heller leve sparsomt i russetiden som de aller fleste  må gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei og atter nei. 10 000 som skal festes bort. Gidder hun ikke å jobbe så får hun begynne nå. Lån er et blankt nei. Da lærer hun at det hadde lønt seg å jobbe.

Anonymkode: 59700...518

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hvis en person er over atten år gammel så kan man selvfølgelig forsøke å ta opp kredittkort og / eller forbrukslån, selv om foreldrene ikke ønsker dette. 

Anonymkode: 26382...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se noen episoder av Luksusfellen sammen. Spør henne om hun fortsatt synes det er en god idé.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde aldri oppfordret en 18-åring til å ta opp kredittlån. De er myndig, men ikke modne. De skal ikke lære seg at det er et alternativ i så ung alder. Du sier også at hun er "flink med penger", men hadde hun forstått verdien av penger, hadde hun søkt flere jobber og ikke hengt seg opp i én!

Når jeg var russ (riktignok i 2007) var det ingen selvfølge å være med på buss osv. Vi jobbet deltid, og var med på eventer og fester. Buss og alt som medfølger er mye dyrere enn å finansiere drikking og russetreff. Hun burde slutte å være så kresen på jobber, og skaffe drikkepenger selv.

Anonymkode: 80e49...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke lånt penger til russetid selv, men jeg tok opp et studielån på 10.000 for å bli ferdig med lappen, forsåvidt et mye billigere lån å ha . 

Anonymkode: afc80...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke lånt ungen min penger for å drikke det bort. Om hun vil ta kredittlån, så greit det. Men du kan alltids vise henne hva det kommer til å koste, etter renter og alt.

Anonymkode: eff82...462

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...