Gå til innhold

Fortell noe skikkelig uinteressant!

^littletoomuch

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Nuttery skrev:

Ja! To av de er kompakte minibusker, så de får blomster tidlig! Birdie Rouge og Aztec. De skal vel bli 25-30cm høye, så vi nærmer oss nå :) 

Den siste heter Hundreds & Thousands og er en ampeltomat. Den har også begynt å få fart på seg i det siste, så det blir spennende å se hvordan den ender opp! Jeg er litt bekymret for hvordan jeg skal få plass til den i full størrelse på min lille balkong, men jeg velger å ikke ta sorgene på forskudd!

Har du plass til å henge noe opp? Jeg har prøvd å plante oppned I bøtte noen ganger, det er litt styr, men ganske artig og tar relativt lite plass :jepp:

upsidedown-flickr-kkimpel.jpg?resize=272

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Nuttery skrev:

Problemet er ikke ampelen, men balkongen :fnise:

Jeg gleder meg allerede til første vending er klare - da skal jeg forsøke å lage soltørkede tomater og legge på glass :) 

Ok :fnise: Men jeg tenker at selv på en liten balkong kan den vel bare henge et sted, enten fra veggen, taket, eller ned mot naboen? 😅 Nå fikk jeg lyst til å kjøpe meg tomatplante :daane: Men jeg får ofte for lite sol til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rumle skrev:

Har du plass til å henge noe opp? Jeg har prøvd å plante oppned I bøtte noen ganger, det er litt styr, men ganske artig og tar relativt lite plass :jepp:

upsidedown-flickr-kkimpel.jpg?resize=272

Så utrolig kult det der var! Skulle ønske jeg hadde mer uteplass :) Jeg har en balkong på rundt 1,3kvm, men som er ganske smal. Dessverre ingen muligheter for oppheng. Planen er å sette potta på en stødig taburett, slik at den får hengt ned på i allefall 3/4 sider :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frøkensina skrev:

Ok :fnise: Men jeg tenker at selv på en liten balkong kan den vel bare henge et sted, enten fra veggen, taket, eller ned mot naboen? 😅 Nå fikk jeg lyst til å kjøpe meg tomatplante :daane: Men jeg får ofte for lite sol til de.

Vi har ikke lov å skru i veggen, og "taket" er det ganske høyt opp til til naboen over, til det punktet hvor jeg ikke hadde rukket opp med gardintrapp engang. Så den blir å stå på en stødig taburett når tiden er inne, så får den henge ut på hver sin side, og litt utenfor rekkverket!  

Jeg har også litt problemer med solforholdene - i allefall tidlig på våren og når det nærmer seg høst. Plantelys er alfa omega for å få drevet dem frem hos meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuttery skrev:

Så utrolig kult det der var! Skulle ønske jeg hadde mer uteplass :) Jeg har en balkong på rundt 1,3kvm, men som er ganske smal. Dessverre ingen muligheter for oppheng. Planen er å sette potta på en stødig taburett, slik at den får hengt ned på i allefall 3/4 sider :) 

Oi, nei det var så ikke mye å plante på! Høres ut som en god plan :jepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Daryl Dixon

Jeg har sovna i halvveis sittende stilling, sov i en time før jeg bråvåknet... føler meg helt sånn..

tenor-6.gif.54d79442c96ab44f9beafe5fc81687bc.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rumle skrev:

Oi, nei det var så ikke mye å plante på! Høres ut som en god plan :jepp:

Nei dessverre :fnise: Men man tager det man haver! 

Jeg har en slik pallekarm stående i en park i nærheten, i regi av bydelen. Dessverre har jeg dårlig erfaring med å ha tomatene der nede, da de naturlig nok ble plukket og spist av forbipasserende :) Derfor har jeg valgt å sette litt mer uinteressante vekster der i år - i allefall mindre "plukkbare" i forbifarten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke lov å skru i veggen, og "taket" er det ganske høyt opp til til naboen over, til det punktet hvor jeg ikke hadde rukket opp med gardintrapp engang. Så den blir å stå på en stødig taburett når tiden er inne, så får den henge ut på hver sin side, og litt utenfor rekkverket!  

Jeg har også litt problemer med solforholdene - i allefall tidlig på våren og når det nærmer seg høst. Plantelys er alfa omega for å få drevet dem frem hos meg. 

Skjønner. Har en større veranda/balkong, men er veldig glad for at vaktmesteren hjalp meg med å borre og sette inn kroker i taket mens vi enda hadde vaktmester her. Hva slags plantelys har du? Burde skaffe meg det. Blir sikkert fint om den kan henge litt utenfor rekkverket :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Frøkensina skrev:

Skjønner. Har en større veranda/balkong, men er veldig glad for at vaktmesteren hjalp meg med å borre og sette inn kroker i taket mens vi enda hadde vaktmester her. Hva slags plantelys har du? Burde skaffe meg det. Blir sikkert fint om den kan henge litt utenfor rekkverket :jepp: 

Det skulle jeg ønske vi hadde også! Jeg har et avlangt et kjøpt på IKEA for noen år siden. De har gått ut av produksjon dessverre - jeg skulle gjerne hatt meg et nytt til. Så jeg driver og undersøker for å eventuelt få kjøpt et annet et!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Frøkensina skrev:

Ja prøv en :jepp: Piccini Rosé Toscana! :kristin: 

Man kan se det her feks. https://eliteplanter.no/om-e-planter/klimasonekart/ Synes den siden var litt bedre enn denne https://www.hageselskapet.no/klimasonekart/

Takk!

Ser ut som jeg bor i H7! 

8 minutter siden, mia83 skrev:

@FruN hvilke farger skal du ha på genseren? :)

Den er ensfarget, og fikk en pose med garn for lenge siden som passer med strikkefasthet, så den (første?) blir skogs-/mosegrønn. Sånn omtrent 😅

Endret av FruN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nuttery skrev:

Nei dessverre :fnise: Men man tager det man haver! 

Jeg har en slik pallekarm stående i en park i nærheten, i regi av bydelen. Dessverre har jeg dårlig erfaring med å ha tomatene der nede, da de naturlig nok ble plukket og spist av forbipasserende :) Derfor har jeg valgt å sette litt mer uinteressante vekster der i år - i allefall mindre "plukkbare" i forbifarten. 

Så artig, er det som et slags alternativ til parsellhager, at man kan få tildelt en pallekarm? Kjipt at folk bare forsyner seg, men det er vel ikke så mye å få gjort med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Rumle skrev:

Så artig, er det som et slags alternativ til parsellhager, at man kan få tildelt en pallekarm? Kjipt at folk bare forsyner seg, men det er vel ikke så mye å få gjort med.

Det er et initiativ fra bydelen for å gjøre bydelen grønnere :) Så vi er ganske mange som har egne dyrkningskasser rundt om her bydelen vår i Oslo! Veldig spennende, og ikke minst hyggelig. 

Nei, det er det ikke! Men på sett og vis er det jo hyggelig at det settes pris på også :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuttery skrev:

Det er et initiativ fra bydelen for å gjøre bydelen grønnere :) Så vi er ganske mange som har egne dyrkningskasser rundt om her bydelen vår i Oslo! Veldig spennende, og ikke minst hyggelig. 

Nei, det er det ikke! Men på sett og vis er det jo hyggelig at det settes pris på også :fnise:

Artig, elsker sånne tiltak! :jepp: Er blitt plantet ut en del frukt og bær her i Bergen også har jeg sett, og mer kommer det 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rumle skrev:

Artig, elsker sånne tiltak! :jepp: Er blitt plantet ut en del frukt og bær her i Bergen også har jeg sett, og mer kommer det 😊

Så fantastisk! Trenden med urbant landbruk håper jeg bare vokser - det gjør meg glad at arealene kan brukes til noe nyttig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fantastisk! Trenden med urbant landbruk håper jeg bare vokser - det gjør meg glad at arealene kan brukes til noe nyttig.

Enig! Og så håper jeg inderlig at terapihager ifb med sykehus/psykiatri kommer tilbake. Jeg har utrolig tro på det! ❤ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å lage hjemmlaget soft is, med salt og isbiter i pose og riste. Gikk ikke helt som planlagt, så nå har jeg lagt det i frysen og følger med til det blir passe mjukt. Inne "masserer" litt på posen iblant.:filer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, FruN skrev:

Takk!

Ser ut som jeg bor i H7! 

Den er ensfarget, og fikk en pose med garn for lenge siden som passer med strikkefasthet, så den (første?) blir skogs-/mosegrønn. Sånn omtrent 😅

Da er det lurt å google på hager/planter i H7 for inspirasjon! Og så kan du lettere se hva som vil trives hos deg. Lokale forhold som sol og hvor mye le det er i hagen har også mye å si. Du kan ha de nydelige blå valmuesøstrene f.eks. 😍 Jeg har ikke fått de til, sikkert for varmt og tørt. Men de stortrives i Tromsø f.eks.

bla-valmuesoster-740.png

https://hageglede.no/hardfore-planter-for-de-kaldeste-og-mest-vaerharde-strok/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...